Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Antaa hieman potkua reeniin. Lyhyesti, kerää nestettä ja jaksat sen 1-2 toistoa kenties enemmän.

E. Ne viimeiset toisto aiheutavat mikrovaurioita mitkä paikatessa lihas kasvaa. Kun saat ne 1-2 toistoa enemmän niin saat aikaan helpommin/paremmin nämä vauriot lihaskasvua ajatellen.
Suoraanhan kreatiini ei käsittääkseni kasvata mitään.

Aivan näin. Sori sekoilu aikasemmin:)

Mutta miten tuo nousujohteisuus tapahtuu? Jos 2,5 kiloa pitää nostaa viikossa, niin ei kyllä onnistu. Kilo puolessa vuodessa ehkä, niin kuin tähänkin asti. Lihakset ovat täysin väsyneet jo ennen kuin salille edes menee.

Entäs nukkumiset? 2-5 tuntia saan nukuttua, enempää ei saa. Lepopäiviä ei ole johtuen muusta liikunnasta.

Nuo syömisetkin on niin hankala toteuttaa. Itse olen koko ajan menossa joka paikkaan, eikä syömiseen lähelläkään aina ole mahdollisuutta. Aina ei ole esim. kavereiltakaan mahdollista lähteä 10 kilometrin päähän syömään pyörän kanssa. Myös lätkäpelireissut tekevät sen, että kunnon syömiseen ei vain ole aikaa. Pientä naposteltavaa ehkä.

Tähän pitäisi saada tietynlainen elämäntapa. Treenaisi, söisi, lepäisi ja liikkuisi silloin kun on aika, mutta itsellä niin epäsäännöllistä tekemistä, että ei pysty muodostaan. Kavereiden kanssa kun lopettaisi hengailun, niin kerkeisi venytellä ajallaan, ei tarvitsisi pyöräillä sinne eli lepoa tulisi enemmän, ja kun kotona olisi, niin saisi syötyäkin. Saatan syödä vaikka klo 14 ja mennä kavereille 10 kilsan päähän. Jos syödä haluaisi tukevasti, niin lähin ravintola on 10 kilsan päässä. Sinne pyörällä ja takaisin. Sitten lopuksi pyöräillä toiset kymmenen kilsaa kotia. 40 kilsaa pyöräilyä päivänä, jolloin on kaiken lisäksi treenipäivä. Ei kovin hyvä tuo. Siis kyllä jaksaisin, mutta mitä lihaskasvu sanoo?

Tuo vain yksi esimerkki, joita on vaikka kuinka paljon. Tiistaina, torstaina ja lauantaina pelataan kiekkoa, jolloin sali jää periaatteessa kokonaan pois. Silloin jää syömiset vähiin reissaamisen takia. Lisäksi pyörällä pitäisi päästä paikasta toiseen.

Eli äärimmäisen hankalaksi menee.
Tee viikon ajan vain se mikä on pakko. Ota vähän rennommin. Jää jonain aamuna sänkyyn nauttimaan rauhasta. Itse en todellakaan jaksaisi elää kuten sinä. Ajattele mikä on sinulle tärkeää...

Rahkalla ja raejuustolla en kyllä pitkälle pääse. Pitäisi syödä ihan kunnon ruokaa.

Niin ti to la en salille pääse, koska jää syömiset väliin melkein kokonaan. En millään pysty noilla reissuilla syömään yli kulutuksen. Maanantaina sähly salitreenin jälkeen, jolloin sähly jää silloinkin väliin. Fyysistä liikuntaahan ei kannattaisi harrastaa sählyn jälkeen, vieläpä 1,5 tuntia?

Periaatteessa en ehdikään aina nukkumaan. NHL-pelit pelataan yöllä, jolloin valvominen on pakollista. Päivisin ei ehdi kiekkoa katsella, joten yöllä on ainoa vaihtoehto. Esim. klo 22 nukkumaan, 02 ylös ja siitä töihin. 4 h ehtii nukkua tässä tapauksessa. Joskus SM-liiga matsista kotiin klo 24 ja 02 ylös, jolloin ehtii nukkua vain 2 h.

Entä kavereille meno? Pyöräilyä päivisin todella paljon. Lepopäiviä ei tule siis lainkaan.

Kyllähän tämä salihomma hallitsee elämää täydellisesti, mutta onko muita vaihtoehtoja? Lepo, treeni, ja ravinto. Itsellä hajoaa pää useinkin tämän hallitsemisen kanssa, kun jotain pitää tehdä tiettyyn aikaan. Nukkumisen takia pitäisi luopua vielä lätkästä (nukkuminen jää väliin ja täten jää myös venyttelyt, täällä kerrottiin, että muutama tunti treenin jälkeen kannattaa venytellä, mutta entäs kun olen lätkää katsomassa? Toisaalta taas kun tulen matsista kotiin, pitäisi mennä nukkumaan), kavereista (liikuntaa liikaa kavereille mentäessä), jne.

Salihommat hallitsee elämää jo muutenkin täydellisesti ja tulosta ei ole tullut. Vielä lisää pitäisi panostaa, hulluksi tulee. Johan sitä miettii jo päivän valmiiksi salin ehdoilla, ja lisää pitäisi panostaa. Itsellä ei vain ole mahdollista noudattaa mitään näitä ohjeita niin kuin pitäisi. Esim. sähly salin jälkeen. Jos noudattaisin tätä ohjetta, jäisi sähly väliin. Töihin ei pitäisi mennä, koska liikuntaa tulee tällöin liikaa. Aerobistahan ei pitäisi paljoa harrastaa salin ohella.

Eli todella hankalaa on tämä homma.

Tuo on siis täysin priorisoinnista kiinni. Jos tuo elämäntapa on sinulle ainut mahdollinen niin ei pidä tulosta juuri odottaakkaan. Lihaskasvu kuitenkin vaatii kuitenkin sen ärsykkeen, ravinnon sekä levon. Kunnon tuloksiin tuskin ainakaan tuolla tyylillä pääsee.

Aerobinen ei haittaa kuhan kalorit on kohallaan.

Mikä on kunnon ruokaa? Rahkaa ja vähä öljyä sekaan niin avot. Proteiinit ja kalorit kohallaan. Siihen vielä joku jauhorinksu messiin niin noilla jo käy pidemmänki reissun heittää.

Jos et pysty mitään näistä suorittamaan niin keskittyisin vain siihen sählyyn. Jos vain turhaa stressiä aiheuttaa. Kokeile salia sitten uusiks ku jää kiekot tauolle ja ehdit/pystyt syömään, nukkumaan ja reenaamaan kunnolla.

Ja kun luet ton tarinasi niin huomaat varmasti, että sali ei tosiaan hallitse sitä elämää. Sinähän hyvä mies nukut 2h yössä, että voit jonku hoki pelin katsoa!?

Jos haluat salihommien toimivan niin alat nukkumaan normaalisti. Syöt paljon(teet niitää eväitä kunnolla jne.) ja tämän seurauksena jää varmasti energiaa treenatakki vähän kovempaa.

J88: -Kaikesta saa hankalaa tai jopa mahdotonta jos oikeen haluaa. Jos lätkän katsominen todella on mielestäsi tärkeämpää kuin riittävä yöuni, pitäisikö asioita alkaa järjestämään tärkeysjärjestykseen ihan uusiksi?

"Eli todella hankalaa on tämä homma."

Siis olen monta kertaa jättänyt kavereille menemisen väliin, kun on ollut salipäivä. Monta reissuakin olen jättänyt väliin (mökkireissuja mm.) salin takia. Pelejäkin olen jättänyt väliin.

Eli liikuntaa voi harrastaa vaikka 24 h joka päivä, eikä se haittaa mitenkään? Aika monta päinvastaista viestiä olen täältä lukenut.

Eli tulos olisi tämä:

NHL-pelien väliin jättäminen kokonaan että kerkiää nukkua ja SM-liiga pelien väliin jättämisen kokonaan, koska matsi päättyy puoli yhdeksän aikoihin ja kotona olen vasta klo 24. Viisi tuntia aikaa nukkua, koska viideltä on herätys.

Kavereiden kanssa hengaaminen pois, koska pyöräillessä tulee liikaa liikuntaa ja sähly pois, koska salin jälkeen ei kannata harrastaa mitään liikuntaa.

Työpaikan vaihtaminen johonkin ei-liikunnalliseen työhön, koska palautumista ei tule kuulemma tarpeeksi, koska heti aamulla pyörällä töihin ja siellä fyysisiin hommiin.

Toisin sanoen olisin kotona päivät pitkät neljän seinän sisällä. Näin täytyisi menetellä, jos noita ohjeita meinaan noudattaa treenistä, levosta ja ravinnosta.

risumies: Itse jaksan varsin hyvin töissä, ym. noillakin yöunilla. Tietysti kun salitreeni pitäisi saada mahtumaan muun liikunnan lisäksi samaan päivään, niin tulee ongelmia. Ja tuo tarkoittaisi koko NHL-kiekon seuraamisen lopettamista kokonaan. Eli ei hyvä.

J88: -Niin, kuten sanottua, kaikesta saa hankalaa kun oikein tarpeeksi yrittää...

Kumma homma, että jotkut ihmiset kykenevät harrastamaan +10krt vko, käymään (vuoro)töissä ja vielä opiskelevat siinä ohessa. Nämäkin ihmiset kerkeävät nukkumaan ja tapaamaan tuttaviaankin silloin tällöin. Myös palautumiselle he onnistuvat järjestämään aikaa ja pystyvät pitämään lepopäiviäkin. Joillain tällaisistakin ihmisistä on vielä perhettä, joka sekin aikansa vaatii ja varmasti järjestelemisen aihetta.

Eli istahdappa hetkeksi ja mieti mikä oikeasti on tärkeää ja mikä ei. Ei reenaaminen saa olla se, jonka ympärillä muu elämä pyörii, vaan se, josta siihen arkeenkin saadan energiaa. Ammattiurheilijoilla asia tieten hieman toisin, mutta äkkiä menee "työpaikka" alta, jossei riittävästä levosta ja palautumisesta huolehdi.

No miten sitten pystyn noudattamaan noita neuvoja ja ohjeita? Jos kerran liikuntaa ei kannata harrastaa enää salin jälkeen, niin miten pystyn sitten sählyä enää harrastamaan? Tai pyöräillä kavereille? Tai miten pystyn käymään lätkäpeleissä, jos niiden takia nukkuminen jää vähiin ja venyttelyt kokonaan väliin?

Olen tässä miettinyt kreatiinin ostamista, mutta tuossa Fastin muscle plussassa näyttää olevan sitä mukana viisi grammaa sadasta, niin onko järkeä ostaa erikseen kreat vai mennäänkö puhtaasti palkkarin kreatiineillä?

J88: -Ikävä kyllä kukaan ei voi pysty sun elämääsi järjestään ja aikatauluttaan. Se sun on tehtävä ihan itse.

Olen tässä miettinyt kreatiinin ostamista, mutta tuossa Fastin muscle plussassa näyttää olevan sitä mukana viisi grammaa sadasta, niin onko järkeä ostaa erikseen kreat vai mennäänkö puhtaasti palkkarin kreatiineillä?
Voit ostaa vielä erikseen kreatiinia jos haluat ja laittaa sitä palkkariin 5g eli teelusikallisen. Muscle+:ssa on niin vähän kreatiinia ettei siitä ole käytännössä mitään hyötyä.

Kiskonko sitten sitä kreaa vaan ihan puhtaasti sen palkkarin kanssa aina reenien jälkeen vai vedänkö ihan ohjeiden mukaan, eli tankkausjaksot ja kaikki mukaan?

Hei hei hei hei hei! Eipä nyt turhaan hyökätä J88:n kimppuun. Kaverilla voi hyvinkin olla ihan "oikeasti" hankala tilanne, eikä mikään "keksitty". Katsotaanpa.

Ensinnä tarttuisin tuohon nukkumiseen. Vaikka pari tuntia voi tuntua riittävältä, niin se ei varmasti ole sitä. Iästä ja yksilöllisistä tekijöistä riippuen unta vähintään kuusi (6) tuntia. Rupea nukkumaan kunnolla ja järjestä muut asiat nukkumisesta tinkimättä. Sitten ruokailu. Itselläni on ongelmia kouluruokailun kanssa kun en tahdo saada sitä moskaa alas, mutta olen päättänyt ottaa eväitä. Rahkasta, öljystä, kaurahiutaleista yms. saa varmaan hyviä sotkuja aikaan. Liikunnasta sen verran, että ei sitä nyt ihan kaikkea voi tehdä, joku laji on varmaan jätettävä pois. Pyöräilyt varmaan onnistuu ihan hyvin kun vähän passuuttelet niitä muiden liikuntojen kanssa. Ei minulla tässä mitään kovin hyviä neuvoja ole, aloittelija kun olen.

Tsemppiä!

Ei mitään monijakoisia ainakaan aluksi. Otat jonkun yksinkertaisen PERUSLIIKKEITÄ sisältävän 1-jakoisen. SS soveltuu siihen juuri mainiosti.

Tässä kun on nyt sitten ainakin maaliskuuhun mennessä tullut treenattua 1-jakoisella jo jonkin aikaa, niin tuskin 2-jakoinen huono vaihtoehto on? SS sopii suunnitelmiini kesän treeniksi, mutta nyt olen ajatellut tällaista:

Ma: alakroppa ja aerobinen
Lämmittely
Syvä takakyykky 4x5
Reisikoukistus 3x8
Voimapyörä 4x8
Pohkeet seisten 4x8
Aerobinen 30 min

Ti: yläkroppa ja aerobinen
Lämmittely
Penkki 4x5
Kulmasoutu 4x8
Pystypunnerrus kp 4x8
Scott-hauiskääntö 3x15
Aerobinen 30 min

Ke: notkeus
20 min kevyt kävely
45 min venyttely

To: alakroppa ja aerobinen
Lämmittely
Mave 4x5
Reisiojennus 3x15
Taljarutistus 4x8
Pohkeet istuen 4x8
Aerobinen 30 min

Pe: yläkroppa ja aerobinen
Lämmittely
Leuanveto 4x5
Vinopenkki 4x8
Niskan takaa punnerrus 4x8
Kickbacks 3x15
Aerobinen 30 min

La: notkeus
20 min kevyt kävely
45 min venyttely

Su: lepo
30 min kevyt kävely

Joka treeniin kuuluu yksi raskas perusliike vähillä toistoilla heti alkuun, kaksi "normaalia" ja yksi eristävä pumppailuliike usealla toistolla (reisikoukistus vain 8 koska takareisille suositellaan vähempiä toistoja). Ja muille tiedoksi, että haussa on siis ohjelma jolla tulisi tasapuolisesti kaikke mahdollista eli voimaa, kestävyyttä, kuntoa, bodia jne. Maaliskuussa alkaa, siihen astuu Kultaista kuusikkoa.

Sellasta että kun nyt käytössä 2-jakonen ohjelma jossa paljon vaihtoehtoliikkeitä niin kannattaako niitä vaihdella aina välillä?entäs sitten liikkeiden kehitys,kun ei tee jtn liikettä jota on tehnyt aikaisemmin niin sittenkun siihen taas palaa niin ottaako samat painot joilla teki ennen?

Vaakasoudun tekemisasento ei mene perille, millä muulla liikkeellä/laitteella voisi korvata vaakasoudun?

Jos nyt on semmosesta masiinasta kyse niin eikös sen voi vaikka perus kulmasoudulla tangolla/kässäreillä korvata. Tai esim. alatalja.

Sellasta että kun nyt käytössä 2-jakonen ohjelma jossa paljon vaihtoehtoliikkeitä niin kannattaako niitä vaihdella aina välillä?entäs sitten liikkeiden kehitys,kun ei tee jtn liikettä jota on tehnyt aikaisemmin niin sittenkun siihen taas palaa niin ottaako samat painot joilla teki ennen?

Juu vaihtelu virkistää aina toisinaan. Ei lihas totu rasitukseen jne.

Riippuu tauosta. Jos on kuukaus välissä niin pikkasen laskee ja rytinällä ohi. Jos teet vuoroviikoin jotain liikettä niin ylöspäin vaan.

Mulla nyt käytössä tuo Timba79:n 2-jakoinen ohjelma,onko ok tehdä Penkissä ja Kyykyssä sekä Mavessa toistot näin:
Ma ja Ti 3-6
To Ja Pe 6-8

En viittis kuitenkaan silti missään Hauiskäännössä rueta vetään 3:sia että olisko tälläin oikein?
Ja voimaa siis pääasiassa haen.

Onkos mahdollista että on tullu 7kg lihasta 5kuukaudessa. Lihakset alkanut näkyä paremmin, voimatasot kasvanut aika hyvin ja näyttää kuin bf% olisi pienentynyt
Siis 5kk paino 79kg----->86kg rasvat taitaa olla tosin siinä 15-20% välillä :D
Mutta ikääkin vaan se 14 :D

Back
Ylös Bottom