Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Thanks Matti!

Varmaan täällä on miljoonaan kertaan selitetty tää sama, mut mites näitten toistojen kanssa kannattikaan mennä. Eli ei missään nimessä maksimiin vaan jättää aina reserviin pari toistoa seuraavaa sarjaa varten? Mites vika sarja?
Riippuu ihan treeniohjelmasta. Kuitenkin siis pääsääntönä se, että liikkeen ensimmäiset sarjat on niin pitkiä kuin pitäisikin ohjelman mukaan olla. Viimeisessä sarjassa on kuitenkin eroja. Pääsääntöisesti niin, että jos on 1- tai 2-jakoinen treeniohjelma, niin viimeisen sarjan jälkeen jää vähän voimia reserviin. Sitten taas isommissa jaoissa jotkut tykkää tehdä viimeisen sarjan "loppuun", eli sarja jää vajaaksi kun voimat loppuu kesken.

Aloittelijalle on parempi, että viimeinen sarja tulee niin pitkäksi kuin pitikin. Ettei tule paikkojen hajoamisen riskiä, koska kun voimat alkaa loppua niin alkaa väkisin vääntäminen.
Joo, juuri näin. Eli tossa kun oli puhetta, että alat 1-jakosella tekemään, niin teet semmosilla painoilla, joilla saat kaikki sarjat tehtyä tavoitepituuteen. Varsinkin suuremmissa liikkeissä. Ite tykkään kyllä esim haukkareissa vääntää viimesen sarjan loppuun asti, kun siinä ei mulla ainakaan tule palautumisessa kuitenkaan mitään ongelmia.

Thanks vastauksista.

Oottelen jo innolla salilla pääsemistä, kunhan pieni ´lihasvamma´ paranee. Mulla revähti vasemman ylävatsalihaksen takaa ilmeisesti kylkivälilihas yllättäen pumppiliikkeessä (puntit viedään rinnalle) ja sitä pitää malttaa nyt parannella. En tiijä pitäskö kysyy tuolla urheiluvammat puolella, mutta onks kellään kokemusta moisesta ja kauan kannattaa antaa parantua? Kääntyminen esim. sängyssä puolelta toiselle on tällä hetkellä melkosen kivuliasta. Onneks tulin tänne vähän hakemaan neuvoja, ilmeisesti vamma johtuu ylitreenaamisesta ja riittämättömästä palautumisesta.

Niin siitä leanvetomahdollisuudesta salilla. Meillä on salilla ´kiskoteline´(toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan), jossa voi tehdä kyykkyjä ja penkkipunnerruksia. Siinä kun tangon laittaa yläasentoon, leanveto onnistunee, tosin jalkojen pitää olla kunnolla koukussa, ko oon sen verran pitkä (195). Kandeeko tehdä ylipäänsä tuossa asennossa leukoja?

Kyllä jalat voi koukussa olla. Tärkeämpää pitää se vartalo tasapainossa eikä nostaa itseään mitenkään heijjaamalla. Jos vartalo pysyy suht paikallaan on ihan sama onko jalat koukussa tai suorana. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä? :)

pystypunnerruksesta

Meillä on salilla ´kiskoteline´(toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan), jossa voi tehdä kyykkyjä ja penkkipunnerruksia. Siinä kun tangon laittaa yläasentoon, leanveto onnistunee, tosin jalkojen pitää olla kunnolla koukussa, ko oon sen verran pitkä (195). Kandeeko tehdä ylipäänsä tuossa asennossa leukoja?

Niin, toi laite on ton näkönen technogymin: http://www.hotmilling.fi/laitekuvat/146.jpg) Mikä muuten nimeltään? Voiko sillä tehdä turvallisesti noi pystypunnerrukset edestä ilman selkätukea? Itseäni mietityttää se, että tangon liike on suoraviivainen ylös/alas vai pitääkö se olla niin myös, jos pystypunnerruksia tekee tangolla vapaasti?

Niin, toi laite on ton näkönen technogymin: http://www.hotmilling.fi/laitekuvat/146.jpg) Mikä muuten nimeltään? Voiko sillä tehdä turvallisesti noi pystypunnerrukset edestä ilman selkätukea? Itseäni mietityttää se, että tangon liike on suoraviivainen ylös/alas vai pitääkö se olla niin myös, jos pystypunnerruksia tekee tangolla vapaasti?

Laite on smith ja kyllä voi tehdä

Voisiko joku laittaa linkkejä miten kiristetään oikein remmit? Ja hyvin, ettei purista ranteita/käsiä. Etin itse, mutta en löytänyt mitään hyvää sivua.

Tykkään tehdä ojentajia nojapuilla lisäpainoilla.Nykyisin salilla ei tosin ole enää tarkoitukseen sopivaa vyötä,joten tietääkö joku jotain sivua tai liikettä,josta saisi ostettua vyön tai vastaavan,joka soveltuisi kyseiseen tarkoitukseen?

millä laitteella tehdä mitäkin?

Oon nyt vähän pihalla, että millä tehdä mitäkin liikkeitä. Olin jo suunnitellut tekeväni kyykyt, penkki- ja pystypunnerrukset smithillä, mutta kysynpä teiltä kokeneemmilta, millä voi mitäkin tehdä? Toisaalta ongelmana on myös se, että jos teen nuo kaikki liikkeet smithillä, siinä menee paljon aikaa yhden ´laitteen´ kanssa ja muut salilla olevat joutunevat odottamaan.

Mulla on välilevyvamma alaselässä ja tuo maastaveto arveluttaa myös? Millä sen vois korvata? Ja mites toi soutu levytangolla rasittaa tuota alaselkää? Oisko siihen jotain tehokasta vastaaviin lihaksiin vaikuttavaa liikettä?

Mulla on välilevyvamma alaselässä ja tuo maastaveto arveluttaa myös? Millä sen vois korvata? Ja mites toi soutu levytangolla rasittaa tuota alaselkää? Oisko siihen jotain tehokasta vastaaviin lihaksiin vaikuttavaa liikettä?

Maastavetoa on aika vaikea korvata millään, on sen verran hyvää keskikroppatreeniä. Mutta jos ei selkä kestä, niin turha sitä on tehdä.

Itse en pysty myöskään tekemään maastavetoa alaselän takia, joten korvasin sen kulmasoudulla levytangolla. Teen sen niin, että minulla on yläkeho lattian suuntaisesti, aivan vaakatasossa. Sillain tuntuu, että alaselkä pysyy hyvässä ja tukevasssa asennossa. Kokeileppa sitä pienillä painoilla ja tunnustele. Sen voi tehdä pystymmässäkin toki, mikä vain sopii tuolle vammalle. Jos salilta löytyy tuettu soutulaite, niin silläkin saa varmasti jotain aikaiseksi. Eli siinä tulee pehmuste mahan/rinnan alle, mutta muuten sama kuin soutu levytangolla. Sitten taljat ym. käy, muttei niissä voi kovin lyhyttä sarjaa tehdä. Itse pystyn muuten tekemään rinnallevetoa myös, eli sitäkin voi kokeilla _varovasti_ opetella.

Tiedä sit kuinka peruskysymys tää on, mutta mitenkähän on jos vetäisin yhtenä päivänä esim. 40Mcal, tulisiko minusta kertaheitolla lihava? Mietin vaan, tuli joku dokumentti joskus missä joku oli syönyt sitten 33Mcal päivässä.

''Lämäri lihaksia?''

Mitkä lihakset hoitavat tuon ''lämäyksen'' lätkässä?
Tuota kun harrastelen omatoimisesti niin olisi kiva tietää, mitä lihaksia kehittelee hieman paremmalla innolla.

En nyt haluaisi tähän mitään saarnaa ''älä siitä välitä vaan...''.

Mitkä lihakset hoitavat tuon ''lämäyksen'' lätkässä?
Tuota kun harrastelen omatoimisesti niin olisi kiva tietää, mitä lihaksia kehittelee hieman paremmalla innolla.

En nyt haluaisi tähän mitään saarnaa ''älä siitä välitä vaan...''.

"Kaikki lähtee lantiosta". Keskivartalolla siis suuri rooli.

Back
Ylös Bottom