Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jos treenaa suht. rankasti 6 päivänä viikossa ja lepää sen seitsemännen, kumuloituuko jokaisen kuuden päivän rasitus niin ikään että se kasvattaa seitsemännellä päivällä saman verran lihasta kuin jos treenaisi samalla rankkuudella vaikkapa joka toinen päivä vain, ja pitäisi lepopäivän aina treenipäivän jälkeen, olettaen että niitä treenikertoja tulee 6?

Eli kysymys kuuluukin, että jos treenaan päivä päivän jälkeen kovaa enkä anna lihakselle mahdollisuutta kasvaa aivan ensimmäisellä tilaisuudella treenipäivän jälkeen, "lykkääntyykö" lihaskasvu vain eteenpäin, vai olenko käytännössä heittänyt hukkaan ensimmäisten päivien työn odottamalla lepopäivää liian kauan?

:)

No ei se sillain mene :lol2: Mieti jos se menis tollain ja treenaisit vuoden putkeen, niin yht' äkkiä ensimmäisenä välipäivänä alkaa turpoomaan:D
Treenin aikana lihas menee kataboliseen tilaan eli toisin sanoen sinne muodostuu mikrovaurioita. Kun treenin jälkeen saadaan ruokaa koneeseen, katabolia kääntyy anaboliaan ja ollaan (korjaus/)kasvuvaiheessa. Ideana on, että lihas on palautunut edellisestä treenistä ennen seuraavaa treeniä. Lihas kasvaa levossa.

:offtopic:

Luulin selailleeni Tyhmien Kysymysten kerhoa, olin vähän että :wtf:

:david:

Mistä sitten tietää että onko esim. se hauis palautunut riittävästi ennen seuraavaa treeniä, jos tosiaan vetää joka päivä rankasti, muttei kuitenkaan mitään kipuja tule?

Tuhannes sivu jo :dance2:
Kysymyksenä sellaista, että kun ranteeni ovat kovin heikot niin mitä minun kannattaisi tehdä niiden avuksi ? Käytän rannesiteitä joka liikkeessä ja yritän varoa niitä mutta joka reenin päälle ne kuitenkin ovat kipeähköt. Työssäkin voi tulla kipeäksi, sillä nostelen joskus painaviakin tavaroita tai teen töitä pidellen pitkän aikaa jotain painavahkoa.

Ei ne pitemmän päälle rannetukia pitämällä ainakaan parane, varsinkaan jos pidät niitä jokaisessa liikkeessä:eek: Eli sanoisin että ala vieroittamaan itseäsi hiljalleen niistä siteistä, että ranteet pääsee vahvistumaan. Minusta monesti ihmiset pitää kaiken maailman tukia ja vöitä salilla aivan turhaan ja aiheuttavat itselleen vain ongelmia pidemmän päälle. Toki niillekin on paikkansa, jos paikat on OIKEASTI paskana.

Tuhannes sivu jo :dance2:
Kysymyksenä sellaista, että kun ranteeni ovat kovin heikot niin mitä minun kannattaisi tehdä niiden avuksi ? Käytän rannesiteitä joka liikkeessä ja yritän varoa niitä mutta joka reenin päälle ne kuitenkin ovat kipeähköt. Työssäkin voi tulla kipeäksi, sillä nostelen joskus painaviakin tavaroita tai teen töitä pidellen pitkän aikaa jotain painavahkoa.

suosittelisin tekemään pari kuukautta pidempää sarjaa KAIKILLA liikkeillä, kehittää lihaskestävyyttä ja ku joudut niitä painoja sitten puristelemaan kädessä pidempään ni kyl se rannekki siitä nopeesti vahvistuu.

Mistä sitten tietää että onko esim. se hauis palautunut riittävästi ennen seuraavaa treeniä, jos tosiaan vetää joka päivä rankasti, muttei kuitenkaan mitään kipuja tule?

Hauis on aika pien lihas loppujen lopuks (=palautuu nopeesti), joten sitä voi treenata melkein joka päivä. Tosin se että onko se kannattavaa on toinen juttu...

Joo eli alotin just käymään salilla ja olen 15v painan 60kg ja olen 173cm pitkä.Mikä olisi hyvä treeniohjelma? kaksijakoinen? Tosin aattelin kokeilla Arnoldin kultaista kuusikkoa mutta korvaisin tai lisäisin pari liikettä.kertokaa se jotka tiedätte mikä on parasta minulle.=D

Joo eli alotin just käymään salilla ja olen 15v painan 60kg ja olen 173cm pitkä.Mikä olisi hyvä treeniohjelma? kaksijakoinen? Tosin aattelin kokeilla Arnoldin kultaista kuusikkoa mutta korvaisin tai lisäisin pari liikettä.kertokaa se jotka tiedätte mikä on parasta minulle.=D

Tuo golden six on vallan mainio ohjelma. Jos sä 4 kertaa viikossa haluat käydä, niin ota 2-jakonen ohjelma.

Tohon golden six ohjelmaan aattelin lisätä pystypunnerruksen ja poistaa niskan takaa punnerruksen ja korvata sen jollain muulla.Käyn salilla 4-5kertaa viikossa. Mutta kannattaako tota golden six hommaa muokata vai tehdä just sillai kun siinä sanotaan??

2-jakonen ohjelma,kun käyt 4-5 kertaa viikossa!
Eli:
1.Päivä, rinta,olkapäät,ojentajat,etureidet
2.päivä, selkä,hauis,pohkeet,takareidet

Ite teen 3-jakosella ja sitten se neljäs päivä on sellanen et teen mitä haluun :D

eli jos sä käyt sen 5 kertaa nii oisko se viides päivä sulle sellanen päivä et teet vähän mitä haluut :D

Tohon golden six ohjelmaan aattelin lisätä pystypunnerruksen ja poistaa niskan takaa punnerruksen ja korvata sen jollain muulla.Käyn salilla 4-5kertaa viikossa. Mutta kannattaako tota golden six hommaa muokata vai tehdä just sillai kun siinä sanotaan??

No siis korvaat sen niskantakaa punnerruksen tuolla pystypunnerruksella. Ottaa samoihin lihoihin melkein yks yhteen. Ei kannata säätää treeniuran alussa noita ohjelmia, kun ei ole kokemusta pohjalla. Tee alkuun niinkuin sanotaan, mutta tuon niskantakaa punnerruksen voit vaihtaa pystäriin.

Itse en oikein noista lisäravinteista tiedä, niin minkälaista suosittelisitte minulle. Lihasmassa oisin hakemassa. Ja pitääkö sitä ottaa ennen treenin vai jälkee ja monta kertaa päivässä?

Palkkari huiviin ja ruokavalio kondikseen niin hjyvä tulee. Palkkariksi nyt voi itse sekoitella vaikka pieruheraa ja maltoa tai ottaa jonku muscle+ pussukan tms.

Tokihan niitä jauhoja voi jossain välissä lisäillä, mutta tosiaan aluksi lähtisin kiinnittämään siihen perusruokavalioon huomiota ja vetäisin jauhoista vain palkkarin reenin jälkeen.

No olkoon tämä nyt sitten peruskysymys taas kerran, eilen rupesin miettimään ristikkäistaljaa tehdessä että perkele ottaakohan tämä nyt tissiin vai ei. Eli laittaisiko nyt joku videoklipin, millä tekniikalla se ottaa parhaiten juuri tisseihin, eikä esim. olkapäihin. thanks!

Sivuja näyttää olevan niin kamalasti tässäkin osiossa, niin en millään jaksa lukea kaikkea lävitse, eli kysyn nyt, miten tuota hakua oikein käytetään? Kirjoitin hakusanaksi hikoilu, ja se antaa pitkän luettelon joistakin muista aiheista missä ei ainakaan otsikossa lue hikoilua. joten miten toimia? Englanninkielen taitoni on aivan olematon, niin ärsyttää, kun montaa osiota en osaa lukea. Esim. jo rekisteröityminen oli hieman hankalaa sanakirja kädessä. (antaa osviittaa, etten todellakaan ymmärrä):(

Painat tuolta ylhäältä haku-nappia,siinä keskikohdalla lukee advanced search,kirjotat siihen key wordsiin hakusanan,meet sinne alapuolelle josta löydät Sort Results by siitä valittet titlen.

Elikkäs salilla tullut käytyä vajaa vuosi. Nyt on tullut taukoa vähän alle kuukausi reenistä, niin kysyisin kuinka kauan menee aikaaa n. että ollaan samassa kunnossa ennen taukoa? :evil::whip:

Back
Ylös Bottom