Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eli ongelmani on vatsalihakset. Tai oikeastaan niiden treenaus.

Olen vetänyt aika pitkään normi istumaannousuja, ja nykyään se ei tunnu enää tehoavan. 20 Kilon painon kanssa pystyn vetämään melkein kuinka monta tahansa liikettä, eikä edes tunnu seuraavana päivänä.

Eli mikäs ois parempi tapa treenata vatsoja? Mieluiten semmonen mitä voi tehdä kotona esim TV'tä katsellessa, salilla keskityn enemmän käsiin/jalkoihin.

Eli ongelmani on vatsalihakset. Tai oikeastaan niiden treenaus.

Olen vetänyt aika pitkään normi istumaannousuja, ja nykyään se ei tunnu enää tehoavan. 20 Kilon painon kanssa pystyn vetämään melkein kuinka monta tahansa liikettä, eikä edes tunnu seuraavana päivänä.

Eli mikäs ois parempi tapa treenata vatsoja? Mieluiten semmonen mitä voi tehdä kotona esim TV'tä katsellessa, salilla keskityn enemmän käsiin/jalkoihin.
voimapyörä

Oon 16v jannu ja n. 9kk käyny aktiivisesti salilla. Just on kesätyöt alkanu, ja koska työ on fyysisesti aika raskasta, puhtia ei millään meinaa riittää salilla käymiseen. Olisiko tälläisestä kuukauden tauosta paljonkin haittaa, tuleeko taantumaa, vai pitäisikö tehdä jotain pikkuharjoituksia kotona tai yksinkertaisesti pakottaa itsensä salille?

Oon 16v jannu ja n. 9kk käyny aktiivisesti salilla. Just on kesätyöt alkanu, ja koska työ on fyysisesti aika raskasta, puhtia ei millään meinaa riittää salilla käymiseen. Olisiko tälläisestä kuukauden tauosta paljonkin haittaa, tuleeko taantumaa, vai pitäisikö tehdä jotain pikkuharjoituksia kotona tai yksinkertaisesti pakottaa itsensä salille?

Kuukauden tauko tekee jopa hyvää. Toisaalta, kyllä ne työt rupee parin viikon jälkeen jo tuntumaan kevyemmältä, ja puhtia taatusti löytymään. Teet mitä jaksat, ei siitä kovin paljoa haittaa ole.

Millainen lämmittely yläselälle pitäisi tehdä silloin kun kokeilee penkkiykkösiä? Mike kirjoitti jossain, että normipenkkitreeniä ennen voisi tehdä pari kevyttä sarjaa ylätaljaa.

hartiat

Moi, mitenköhä saisin korjattuan tämmösen ongelman: hartiani ovat vähän eteenpäin kääntyneet. Eli siis kun pidän hartioitani rentoina olkapäät tahtovat kääntyä eteenpäin. Auttaisikohan joku venyttely, jos niin, niin mikä venytysliike vai ehkä kenties jotkut kuntosaliliikkeet, mitkä..? Olen 16v poika ja treenannut pari vuotta kohtalaisella teholla eri lihaksia ja olen siis aika hyvässä kunnossa.

Yleensä toi johtuu lihasepätasapainosta/lihaskireydestä. Elikkä sulla on kireät rintalihakset ja/tai heikot tai yksipuolisesti harjoitetut selkälihakset.
Kiinnitä huomiota selän monipuoliseen treeniin ja venyttele. Rinnalle voit vielä ottaa jonkun liikkeen joka jo itsessään venyttää sitä esim. ristikkäistaljapunnerrus.

Moi, mitenköhä saisin korjattuan tämmösen ongelman: hartiani ovat vähän eteenpäin kääntyneet. Eli siis kun pidän hartioitani rentoina olkapäät tahtovat kääntyä eteenpäin. Auttaisikohan joku venyttely, jos niin, niin mikä venytysliike vai ehkä kenties jotkut kuntosaliliikkeet, mitkä..? Olen 16v poika ja treenannut pari vuotta kohtalaisella teholla eri lihaksia ja olen siis aika hyvässä kunnossa.
Treenaa selkää ja venyttele rintaa, itsellä auttoi tuo.

Mitkä kaikki perusliikkeet ottaa selkään? Leuat ainakin, mutta onko muita? Ja minkälaisia eristäviä liikkeitä selälle kannattaisi tehdä?

Kulmasoutu tangolla tai käsipainoilla ja alatalja nyt ainakin, vipunostot kulmassa taakse katson myös takaolkapäiden lisäksi yläselkään osuviksi.. Leuanvedossa kannattaa vaihdella myötä/vastaotteen lisäksi myös oteleveyttä ja lisäpainoja, ylätaljassa huolellinen pumppailukin on vaihtoehto

Alaselälle ja epäkkäille loistava perusliike on tietenkin maastaveto, eristävistä kohautukset... alaselän pitkiin "putkiin" ottaa myös raskas kyykky ja julle.

Mitkä kaikki perusliikkeet ottaa selkään? Leuat ainakin, mutta onko muita? Ja minkälaisia eristäviä liikkeitä selälle kannattaisi tehdä?

Uskallan väittää, ettet tarvitse selälle muita liikkeitä, kuin :
Leuanveto eri otteilla, kulmasoutu/t-soutu ja maastaveto/räkkiveto. Ja jos vielä tulet noissa liikkeissä vahvaksi niin et tosiaan tarvitse eristäviä liikkeitä. Eristävät liikkeet on siihen asti turhia, kunnes sinulla on massaa millä harjoitella eli jätä suosiolla ne eristävät humpuukkiliikket pois ja keskity niihin massaliikkeisiin.

Noista saakin kätevästi A ja B treenin aikaan esim.
A
Leuanveto leveällä otteella
Kulmasoutu
Maastaveto

B
Leuanveto kapealla otteella
T-soutu
Räkkiveto

Olisko jossain hyvää ohjelmaa pelkälle yläkropalle. Varsinkin selkä ja rinta tarvitsisivat eniten työtä.
Sanon heti alkuunsa, että älkää alkako valittamaan kun en tee jalkoja, sillä ei salilla jotenkin vain kiinnosta tehdä jalkoja kun ovat ne muutenkin voimattomina raskaasta aerobisesta harjoittelusta. Toki ihan pienillä painoilla vedän salillakin välillä niin ei sitten joskus aivan tuskaa ole aloittaa jalkoja pohjalta.

Edit: Snoataan nyt vielä, että itse olen huomannut soudun levypainoilla, ylätaljan ja perus soudun todella hyviksi selälle. Mavesta en jotenkin ole saanut kiinni. Myös yritän kehittää kovasti räjähdysmäistä voimaa käsiin lajiani varten eli jos siihen on jotain liikkeitä sovellettu. Ainakin itse olen tykäänyt seisten tehdystä niskan takaa punnerruksesta.

Moi.
Tulin tuossa äsken salilta, itseäni rupesi kummastuttaan, kun nostin vinopenkkiä niin oikeaan käteen rupesi ottamaan enemmän kuin vasempaan. Kädet olivat oikeissa kohdissa ja penkki myös. Painoa oli molemmissa päissä saman verran. Mistä tämä johtuu? Oliko tekniikassa vikaa vai onko ihan perusjuttu?

Moi.
Tulin tuossa äsken salilta, itseäni rupesi kummastuttaan, kun nostin vinopenkkiä niin oikeaan käteen rupesi ottamaan enemmän kuin vasempaan. Kädet olivat oikeissa kohdissa ja penkki myös. Painoa oli molemmissa päissä saman verran. Mistä tämä johtuu? Oliko tekniikassa vikaa vai onko ihan perusjuttu?
Toinen käsi on voimakkaampi/heikompi kuin toinen. Paha lähtee sanomaan tekniikasta kun ei ole videota. Lisää ohjelmaan käsipainoilla tehtäviä punnerrus liikkeitä niin pitäisi vähitellen alkaa ero tasoittumaan. Joskus 9kk sitten oli itsellänikin vasen käsi heikompi kuin oikea(en kehtaa sanoa että oikea käsi vahvempi kuin vasen koska molemmat kädet ovat kuitenkin heikkoja minulla), mutta sitten salitreenin myötä ei enää
mitään eroa ole.

Back
Ylös Bottom