Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tarkenan sitä kolmejakosta vähän eli

1.päivä
-rinta
-olkapäät
-ojentajat

2.päivä
-yläselkä
-alaselkä
-hauikset

3.päivä
-jalat

ja joka kerta vatsaa, tämä setti kerran viikossa ma,to,la eli ollaanko ihan hakoteillä?

tarkenan sitä kolmejakosta vähän eli

1.päivä
-rinta
-olkapäät
-ojentajat

2.päivä
-yläselkä
-alaselkä
-hauikset

3.päivä
-jalat

ja joka kerta vatsaa, tämä setti kerran viikossa ma,to,la eli ollaanko ihan hakoteillä?

Rinta, olkapäät
Jalat, hauis
Selkä, ojentajat

Perustelut miks näin - Rinta, ojentajat ja hauis saa 2 kertaa viikossa reeniä, ja ojentajat jos ja kun teet ojentajille kapeeta penkkiä.

kumpi olis parempi liike ristikkäistalja vai vipunostot penkiltä
Itse tykkään ainakin enempi ristikkäistaljasta. Kukaan ei voi sanoa sulle kumpi on parempi, aikalailla makuasia. Kokeile itse kummasta tykkäät enempi. Muutenhan noi on aika turhia liikkeitä rinnalle. Punnerrusliikkeillä kasvatetaan massiiviset rintalihakset. Monijakosissa ohjelmissa noi on kuitenkin ihan kivoja pumppiliikkeitä loppuun.

hmm..

pidemmän aikaa jo vasemman käden ojentaja/olkapääseutu vaivannut mieltä.
Siihen sattuu välillä niinku puukkoa kääntelis lihassa. Esimerkiksi vinopena käsipainoilla, pystypunnerrus käsipainoilla, ranskalainen ja muut missä ojentajat ottaa jonkunnäköstä osumaa niin niissä tuntuu voimakasta kipua. Vielä kuukausi sitten maitopurkin ojentaminenkin sattui, siitä on päästy, tietääkseni.
Käsi on muutenkin jäänyt vähän jälkeen oikeasta. Hermosto-onkelmia, tulehtunut lihas vai herpes huulessa?

Lääkärille joskus koitin selittää ni tokas vaan että "saattaa liittyä flunssaan ja kuumeiluun". olin tosiaa sillon noiden takia siellä. Kuka näissä tapauksissa osaa auttaa? Lääkäri,Fysioterapeutti, Ornitologi vai muu?

vähä väärään paikkaan, mutta oon aloittelija tälläsissäki ongelmissa.
_

No terveyskeskuslääkäri on vähän väärä paikka kyllä. Kannattaa jonnekkin fysiatrille tai ortopedille varata aika ja sitä kautta selvitellä ongelmaa. Koita nyt ainakin olla rasittamatta sitä kipeää paikkaa turhaan, ettei pahemmaks mee.

Ja ornitologi tutkii lintuja, että se ei varmaan osaa auttaa sua tässä asiassa. :D

Morrrjeeens. Olen reennannut noin 7kk.. 4kk huonommin ja 3kk kunnon ohjelmalla, lihasta alkanu jo näkyyn :) Mutta nyt on tullut pelattua jääkiekko yli viikko ilma salillakäymistä, joka päivä olen pelannut noin 4 tuntia. Onko tästä haittaa? palaako lihas tms. Tasva palaa mutta lähteekö lihastakin? Punttia aion jatkaa mutta se jää nyt ehkä vähemmälle.. Mutta jos noita tulee viikossa kumpaakin ja jää vain yksi lepopäivä iskeekö ylikunto? Ps. toivottavasti saa jotain tolkkua tekstistä.

Morrrjeeens. Olen reennannut noin 7kk.. 4kk huonommin ja 3kk kunnon ohjelmalla, lihasta alkanu jo näkyyn :) Mutta nyt on tullut pelattua jääkiekko yli viikko ilma salillakäymistä, joka päivä olen pelannut noin 4 tuntia. Onko tästä haittaa? palaako lihas tms. Tasva palaa mutta lähteekö lihastakin? Punttia aion jatkaa mutta se jää nyt ehkä vähemmälle.. Mutta jos noita tulee viikossa kumpaakin ja jää vain yksi lepopäivä iskeekö ylikunto? Ps. toivottavasti saa jotain tolkkua tekstistä.
Lihasta lähtee, kun sitä ei kasva ja syöt alle kulutuksen. Lihaskatoa voi estää dietillä mm. ravintopuolen laihdutusthreadin antamilla neuvoilla. Pelkkä jääkiekon pelaaminen tuskin kasvattaa lihasta tietyn rajan yli, joten punttia ei ainakaan kokonaan kannata jättää pois. Jos kerran viikossa pääset puntilla käymään niin aika heikossa on kehitys.
Ylikuntoon vaikuttaa myös ruoka ja nukkuminen. Tuskinpa ylikuntoo tossa sun tapauksessa tulee jos vaan hyvässä kunnossa oot.

No rohkea rokan syö..

Ohjelma suoraan täältä forumeilta toistomäärät 12-15 yks kk ja sit 8-10 yks kk

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten / peck-deck x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-Kapea penkki / ranskalainen punnerrus x3
-Ojentajapunnerrus x3
-Kohautukset x3

2. Jalat, vatsa
-Kyykky / etukyykky / prässi x4
-Reiden ojennukset x3-4
-SJMV x 4
-Reiden koukistukset x 2-3
-Pohkeet istuen / seisten 5-6
-rutistukset x 4
-jalannostot x 4
-vinotvatsat levypainon avulla x 3

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä / leanveto x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x3
-Hauikset scott tanko / kp x3
-Rankekäännöt x3

Tuon lisäksi 2 x aerobinen treeni eli 45-60min lenkki sykealueella noin140-150 tai 45min uinti.

Ruokailut: (esimerkki päivästä)

Aamupala:0700 Reissumies +kinkku juusto tomaatti, 20g heraproteiinia, banaani, kaffeeta, multivita tabu.

Lounas:1100 Protskumakaronia~200g (valmis), paistijauhelihaa~200g, pari tomaattia, kurkkua, raejuutoa (mun lempisafka :kuola: ) 3dl rasvaton maito, kaffeet.

välipala:1400 esim Purkki tonnikalaa

noin 15-1600 punttitreenit, jonka jälkeen 40g heraprotskua ja esim banaani

Päivällinen:1700-1800 Risotto (200g kanafilee suikale, 100g riisi-ruis sekoitus + kasviksia), pieni tuoresalaatti, maitoa, maustamaton jukurtti+emännän keräämiä marjoja :) noin 2dl

noin 19-2000 aerobinen treeni, juoksu 45min, noin dl protskua taas.

Iltapala:2100: ruisleipä, kinkku, juusto, jotain kasviksia, lasillinen maitoa.

unta 7-8h yössä

Ollaanko täällä ihan hakoteillä??

Pituus 174 paino 75kg mies 27v

tarvis olis kerätä hilppasen lihasmassaa ja sit ennen rantakelejä dietata turhat pois.

Minkälaisia massa/diettikausi rytmejä kannattaisi ottaa?
Vai mennäänkö tässäkin peilin mukaan, et kun alkaa pakki roikkua vyön päällä niin dietataan "kuivaksi" ja sit taas lisää massaa?

Lihasta lähtee, kun sitä ei kasva ja syöt alle kulutuksen. Lihaskatoa voi estää dietillä mm. ravintopuolen laihdutusthreadin antamilla neuvoilla. Pelkkä jääkiekon pelaaminen tuskin kasvattaa lihasta tietyn rajan yli, joten punttia ei ainakaan kokonaan kannata jättää pois. Jos kerran viikossa pääset puntilla käymään niin aika heikossa on kehitys.
Ylikuntoon vaikuttaa myös ruoka ja nukkuminen. Tuskinpa ylikuntoo tossa sun tapauksessa tulee jos vaan hyvässä kunnossa oot.

Kiitän neuvoista ja valistuksesta :worship: Yritän jättää tota jääkiekkoo vähemmälle ja pistän ton puntin etusijalle. Aattelin semmosta että viikolla kävis puntilla ja sit vklp pelailemassa.:rolleyes:

Minuu askarruttaa yks juttu, joten toivon, että saisin teiltä vähän jelppinkiä.

Elikkäs, kävin eilen toista kertaa salilla (olen todellinen aloittelija). Ja tänään minuu on kokojan pyörryttäny ihan hirveesti.Koko aja on semmonen hutera olo. Oon ihan varma, että tuo olotila johtuu eilisestä salilla käymisestä.
Ja nyt miulla ois teille pikku kysymys: Johtuuko työ pyörryttäminen siitä, että oisin tehny alottelijana liian isoilla painoilla liikkeitä (lihakset ois menny entistä jumimpaan) vai siitä, että miun stressi-hartoissa ois alkanu vihdoin ja viimein veri kiertämään? :confused:

Back
Ylös Bottom