Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

masimini.jpg

Tuollaista minä ja Google käsitämme hammer-soudulla.
E: Onhan tuo nyt aikaslailla samanlainen liike, mutta käspillä tuo hevosen linkittämä.

Kuinka paljon kannattaa pitää kalorit plussalla kun on treeni kausi ja kuinka paljon miinuksella, kun on dietti? Mikä on paras suhde siihen, että dietillä ei kaikki lihakset lähde, mitä on tullut, eikä treeni kaudella tule liikaa ylimääräistä rasvaa?

Kuinka paljon kannattaa pitää kalorit plussalla kun on treeni kausi ja kuinka paljon miinuksella, kun on dietti? Mikä on paras suhde siihen, että dietillä ei kaikki lihakset lähde, mitä on tullut, eikä treeni kaudella tule liikaa ylimääräistä rasvaa?

+/- 500kcal on yleisesti pidetty hyvänä nyrkkisääntönä.

Tässä olisi ravinnon laskenta neuvot nyt enemmän kun tarpeen.

Eli kaikessa yksinkertaisuudessa kumpaa nyt sitten kannattaa tuijottaa, päivän kokonaiskalori määrää vaiko makroravinne jakoa grammoina ja laskea siitä.
Ite oon jo aivan sekasin.
Laitan tähän esimerkiksi tämän päivän.
Kokonaiskalori määrä on 3536 kcal kun laskee siis nimenomaan kalorit.

Nyt jos jaan päivän ravinnon makroravinteiksi grammoina:

Proteiinit 283.8 grammaa
Hiilihydraatit 407.7 grammaa
Rasvat 251.8 grammaa

Lasken nyt sitten nuo makroravinteet seuraavalla kaavalla.
1 g proteiinia= 4 kcal
1 g hiilihydraattia= 4 kcal
1g rasvaa= 9 kcal

Tällä kaavalla saan koko päivän kalorimääräksi about 5000 kcal.
Mikä tässä mulla nyt mättää??
Eli kumpaa nyt sitten pitäisi todella tuijottaa tuota 3536 kcal vaiko tuota 5000 kcal?
Sais pikkusen selkeytystä tähän hommaan kun oon jo aivan sekasin.

Oon vaan miettyny että jostain syystä tulee usein nukuttua käsivarsien päällä tai jotain koska aamulla herätessä on käsivarret aivan puutuneet. Voiko tästä olla jotain haittaa? jopa lihaskasvun ja tulosten suhteen?
Kirjoitetaan nyt silläkin uhalla, että asia on loppuunkäsitelty omassa aiheessaan:

Eräs isokokoinen sukulaismies nukkui yön kätensä päällä ja se puutui siinä niin pahasti että tunnon palaaminen kesti viikkoja ja täysi suorituskyky käteen palasi vasta yli kuukauden kuluttua. Mitään pysyviä vammoja ei käsittääkseni jäänyt. Aikuiselle ihmiselle ei ole mitenkään suositeltavaa nukkua käsi pään alla.

Jos nukkuu kätensä päällä ja se alkaa puutua niin normaalisti ihminen kyllä herää siihen kipuun viimeistään, paljon ennenkuin vahinkoa tapahtuu. Uskosin että kukaan ei voi nukkua kätensä päällä niin kauaa että vahinkoa sattuisi, jos ei ole kunnolla sooseissa tjs. Itellä estettiin verenkierto reidestä useaksi tunniksi, leikkauksen ajaksi. Ja kyllä se alko aika pahasti sattua vaikka oli puudutteet selkärankaan pistetty, valveilla kun olin.

Jos nukkuu kätensä päällä ja se alkaa puutua niin normaalisti ihminen kyllä herää siihen kipuun viimeistään, paljon ennenkuin vahinkoa tapahtuu. Uskosin että kukaan ei voi nukkua kätensä päällä niin kauaa että vahinkoa sattuisi, jos ei ole kunnolla sooseissa tjs. Itellä estettiin verenkierto reidestä useaksi tunniksi, leikkauksen ajaksi. Ja kyllä se alko aika pahasti sattua vaikka oli puudutteet selkärankaan pistetty, valveilla kun olin.
En mee vannoon, koska en tiä mitä sulle tehtiin, mutta kun makaat kätes päällä niin hermostohan ottaa damagee siinä ja sen takia et voi kättäs liikuttaa. Tosin estyyhän se verenkiertokin tossa :)

mitä vähemmän verta pääsee kiertämään paikassa X niin sitä hitaammin se palautuu ja kehittyy. veren mukanahan kaikki tarvittava sinne kulkee. jos joka yö käden verenkierto heikkenee niin luulis pitkällä aikavälillä näkyvän.

Pistän tänne tämän mun "aloittelijakysymyksen", kun nyt sattui tämä thread tähän.
Eli 3-jakoisella kun treenaan, niin olisiko parempi vetää viikkoon se 3 kertaa, vai voisiko sitä mahdollisesti käydä neljännenkin kerran salilla? Jalat on nimittäin muuhun kuntoon nähden paremmat, joten jos treenaisi muita lihasryhmiä "neljäntenä kertana".

Treenijako on tämä "perus" :
1. Rinta, olkap., ojentajat, epäkkäät
2. Jalat, vatsa
3. Selkä, hauikset, forkut

Jännää, kun ei vuoden treenitauon jälkeen muista yhtään edes omista aikaisemmista treeneistä. Dementia syynä vissiin.

Pistän tänne tämän mun "aloittelijakysymyksen", kun nyt sattui tämä thread tähän.
Eli 3-jakoisella kun treenaan, niin olisiko parempi vetää viikkoon se 3 kertaa, vai voisiko sitä mahdollisesti käydä neljännenkin kerran salilla? Jalat on nimittäin muuhun kuntoon nähden paremmat, joten jos treenaisi muita lihasryhmiä "neljäntenä kertana".

Treenijako on tämä "perus" :
1. Rinta, olkap., ojentajat, epäkkäät
2. Jalat, vatsa
3. Selkä, hauikset, forkut

Jännää, kun ei vuoden treenitauon jälkeen muista yhtään edes omista aikaisemmista treeneistä. Dementia syynä vissiin.

Kyllähän sitä kolmijakoisella voi käydä vaikka 6 kertaa viikossa salilla jos tietää mitä tekee. Siihen että jalkasi ovat edellä sanon että koska olet (ilmeisesti) aloittelija, ei hirveästi kannata priorisoida, vaan hankkia kunnolla massaa. Varsinkin jalkoihin:whip: Teet kuitenkin miten itsestäsi tuntuu.

Kannattaa pitää jonkinlaista kirjaa niistä treeneistä, niin voi muistaa sitten ne paremmin ja tarkkailla kehitystä.

Onko kolme treenikertaa viikossa tarpeeksi ? Treenaan kaksijakoisella. Ongelmana on se kun käyn viikonloppuisin (pe,la ja su) saan käydä ilmaiseksi eri paikassa ja viikolla arkipäivänä pitää maksaa 4€ kerralta. Harrastan myös kamppailulajia kahdesti viikossa ja pyöräilen 10km joka arkipäivä. 4€ viikossa on mielestäni hyvä maksa, mutta 8€ alkaa jo rassaamaan ainakin aloittelijalta ja se 4€ on opiskelija-alennuksella :wtf:

milläköhä ihmee sali/jumppa liikkeel
t15170_mies03.jpg
ton ympyrän kohtaa saa treenattuu... ollu joku puol vuot toine puoli pienempi tost kohast, meni ku vaihto salii, en tiiä sit et mitäköhä tapahtu

help help

Kuinka monta vatsarutistusta yleensä kannattaa tehdä kun vasta aloittelee.

Itse teen sen niin että asetun selälle makaamaan jalat sohvan päälle niin että reisi ja pohje muodostavat 90 asteen kulman toisiinsa nähden.

15 vatsa liikettä jo tuntui hurjalta. Mutta kuinka monta niitä pitäisi koska käytössä on koko kroppa treeni. Eli joka treenikerta kaikki lihakset käyn läpi.

Kuinka monta vatsarutistusta yleensä kannattaa tehdä kun vasta aloittelee.

Itse teen sen niin että asetun selälle makaamaan jalat sohvan päälle niin että reisi ja pohje muodostavat 90 asteen kulman toisiinsa nähden.

15 vatsa liikettä jo tuntui hurjalta. Mutta kuinka monta niitä pitäisi koska käytössä on koko kroppa treeni. Eli joka treenikerta kaikki lihakset käyn läpi.

no jos meinaat vatsalihaksia kasvattaa ja saada sen "himoitun" sikspäkin niin 8-15 on hyvä toistoalue. jos kerta saat 15 menemään niin ota syliin/niskantaakse levypaino.

no jos meinaat vatsalihaksia kasvattaa ja saada sen "himoitun" sikspäkin niin 8-15 on hyvä toistoalue. jos kerta saat 15 menemään niin ota syliin/niskantaakse levypaino.

Kyllä ne näkyy kun vähän jännittää vatsalihaksia mutta kun on normaalisti niin ei näy juuri mitään, kun vetää itseään kasaan niin ne tulevat näkyviin.
Ylimmät vatsalihakset näkyvät varsinkin.
Pitäisi saada sellainen vatsa että lihakset näkyisivät jännittämättäkin. :rolleyes:

^

Rasvaa pois niin sillähän ne näkyviin saa.

Tuosta aamulenkistä heräsi kysymyksiä minulle.
Kun on nyt laihdutus meneillään niin aamulenkki tyhjällä vatsalla polttaa kuulemma rasvaa hyvin? No kuitenkin, koulu alkaa minulla yleensä siinä klo 8 :curs:, niin mihin aikaan tuo aamulenkki olisi hyvä tehdä ja miten pitkä sen tulisi olla jos sen tekisi kävellen. Eli riittääkö semmonen puolen tunnin lenkki ja pitääkö aamulenkin olla sen verran aikaisessa että lenkin ja aamiaisen välille jäädä aikaa paljon?
Sori jos kyselen tyhmiä mut jostainhan se on aloitettava. Kiitoksia paljon jo etukäteen!

Painoindeksi on 18.4 ;o joten pitäisi vaan syödä enemmän ja saada rasvaa. Mutta mutta, onpas tämä kinkkinen tapaus.

Ei ole kinkkinen tapaus ollenkaan. Syöt enemmän, treenaat kunnolla ja asetat tähtäimet vähän kauemmas kuin pelkkiin vatsalihaksiin. Tarviit rutkasti lisää lihasta, että dieetti on edes vähän järkevä. Kyllä ne vatsalihaksetkin sieltä tulee sitten.

Back
Ylös Bottom