Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Treeni

Kannattaisiko samat liikkeet tehdä "putkeen" vai erillään? Oletetaan että treenini olisi seuraavanlainen:

Kulmasoutu 3x8
Askelkyykky 3x8
Penkkipunnerrus 3x8

Pitäisikö tällöin tehdä 8 toistoa kulmasoutua jonka jälkeen 8 toistoa askelkyykkyä ja penkkiä, jonka jälkeen uusi kierros VAI 3 sarjaa kulmasoutua, jonka jälkeen askelkyykkyjä 3 sarjaa ja lopuksi penkit?

Hyvä, jos saitte selvää ja kiitos jo etukäteen!:)

Jos treenaan 2x aerobista liikuntaa viikossa 1,5h kerrallaan suhteellisen kovalla intensiteetillä (kuntonyrkkeily)... Niin miten järjestäisette salilla käynnin ?

Nyrkkeilypäivät Ma ja To.
Salitreenit Ti/ke ja Pe/La ?

Jos ajatellaan salikerrat siis 2x/vk, niin millä jaolla ja sarjoilla toteuttasitte treenit ?

Kannattaisiko samat liikkeet tehdä "putkeen" vai erillään? Oletetaan että treenini olisi seuraavanlainen:

Kulmasoutu 3x8
Askelkyykky 3x8
Penkkipunnerrus 3x8

Pitäisikö tällöin tehdä 8 toistoa kulmasoutua jonka jälkeen 8 toistoa askelkyykkyä ja penkkiä, jonka jälkeen uusi kierros VAI 3 sarjaa kulmasoutua, jonka jälkeen askelkyykkyjä 3 sarjaa ja lopuksi penkit?

Hyvä, jos saitte selvää ja kiitos jo etukäteen!:)
samat liikkeet peräkkäin. kuntopiirimäisesti voi tehdä välillä, mutta sykkeen pitäs ehtiä tasaantua aina ennen uutta sarjaa.

Rintalihakset on eri kokoiset ja näkyy suht selvästi(sikäli vaik onki olemattomat :(), mikä auttais et saisin ne edes suht saman kokoisiks?
Rintalihas liikkeinä on penkki ja vinopenkki kp.

Rintalihakset on eri kokoiset ja näkyy suht selvästi(sikäli vaik onki olemattomat :(), mikä auttais et saisin ne edes suht saman kokoisiks?
Rintalihas liikkeinä on penkki ja vinopenkki kp.

Treenaat vaan molempia normaalisti, niin kyllä ne erot ajan kanssa tasoittuu. :)

Treenaat vaan molempia normaalisti, niin kyllä ne erot ajan kanssa tasoittuu. :)
Hoho, harvemmin ketään varmaan rintalihaksia erikseen treenaa, varsinkin kun kaveri kertoi liikkeinään oleva penkkipunnerrus tangolla ja vinopenkki käsipainoilla. Anyway, en mä tollasesta jaksaisi stressata koska et asialle mitään voi. Kyllä ne siitä tasoittuu jos ovat tasoittuakseen.

Jos treenaan 2x aerobista liikuntaa viikossa 1,5h kerrallaan suhteellisen kovalla intensiteetillä (kuntonyrkkeily)... Niin miten järjestäisette salilla käynnin ?

Nyrkkeilypäivät Ma ja To.
Salitreenit Ti/ke ja Pe/La ?

Jos ajatellaan salikerrat siis 2x/vk, niin millä jaolla ja sarjoilla toteuttasitte treenit ?

Vaikka
ma kuntonyrkkeily
ti sali
to kunto
la sali

Kuuntele kehoa. Monesti lihakseen kohdistuvan rasituksen aiheuttaman "kivun" laadusta huomaa, onko lihas valmis rasitukseen tai että sitä voi venyttää.

Hoho, harvemmin ketään varmaan rintalihaksia erikseen treenaa, varsinkin kun kaveri kertoi liikkeinään oleva penkkipunnerrus tangolla ja vinopenkki käsipainoilla. Anyway, en mä tollasesta jaksaisi stressata koska et asialle mitään voi. Kyllä ne siitä tasoittuu jos ovat tasoittuakseen.

Tarkoitin että jatkaa treeniä normaaliin tapaan ja erot sitten ajan myötä tasoittuvat..

Vatsalihasten toispuolisuudesta

Tuntuu, että vasen puolisko vatsalihaksista on hieman oikeaa jäljessä. Olen aina tehnyt istumaannousut ja muut vatsalihasliikkeet tasaisesti molemmille puolille, mutta silti näin on päässyt käymään. Saattaa tosin olla, että kuormitan oikeaa puolta enemmän ihan normaaleissa arjen toiminnoissa.

Tästä seuraakin kysymykseni: Eli jos jatkan tasapuolista treenausta, tasoittuuko ero ajan mittaan, vai pitääkö ruveta tekemään vasemmalle puolelle enemmän?

Tuntuu, että vasen puolisko vatsalihaksista on hieman oikeaa jäljessä. Olen aina tehnyt istumaannousut ja muut vatsalihasliikkeet tasaisesti molemmille puolille, mutta silti näin on päässyt käymään. Saattaa tosin olla, että kuormitan oikeaa puolta enemmän ihan normaaleissa arjen toiminnoissa.

Tästä seuraakin kysymykseni: Eli jos jatkan tasapuolista treenausta, tasoittuuko ero ajan mittaan, vai pitääkö ruveta tekemään vasemmalle puolelle enemmän?
Harva on lihaksistoltaan täysin symmetrinen. Jatkat vaan normaalin tapaan niiden vatsojen kurittamista niin kyllä ne tasottuu jos on tasottuakseen.

Aattelin alottaa salikauden kunnol tos tammikuus. 1. kk. koko vartalo kerralla- ohjelmalla : kyykky/prässi 3x, jalkojen koukistus/SMJV 3x, pohkeet istuen tai seisten 3x, kulmasoutu tangolla tai kp/alatalja 3x, leuanveto/ylätalja 3x, vinopenkki/penkki 3x, vipunostot sivuille/pystysoutu 3x, ojentajat 3x, hauiskääntö tangolla tai kp 3x ja vatsalihakset (rutistus).

kommentteja, pitäisikö jotain lisätä tai vähentää?

American mass blast, whey3, hera80 ja kreatiinia olen ajatellut käyttää kaudella. hyvä???
Pelaan aktiivisesti myös jääkiekkoa, haittaako se massanlisäystä?
onko jotain mitä pitäisi vielä tietää?
-18v 173cm, 72kg

Joku vois mullekkin kertoo jonkun hyvän massanlisäys valmisteen, mistä tulis varmasti painoa lisää. Olen kokeillut Mass2, G-mass, massanrakentaja 2, ja olen käyttänyt kreatiinia. Paino ei vaan nousu millään. Olen 17v, 168cm, 56kg.. Pakko saada massaa lisää :D

Joku vois mullekkin kertoo jonkun hyvän massanlisäys valmisteen, mistä tulis varmasti painoa lisää. Olen kokeillut Mass2, G-mass, massanrakentaja 2, ja olen käyttänyt kreatiinia. Paino ei vaan nousu millään. Olen 17v, 168cm, 56kg.. Pakko saada massaa lisää :D
Eipä tohon mikään vippaskonsti auta. Se painon nouseminen riippuu kuitenkin vain ja ainoastaan siitä syötkö enemmän kun kulutat. Sillä taas ei ole mitää väliä otatko sun kalorit niistä massajuomista tai vaikka omenapiirakasta.

Eli minun tilanne: juon salilla palautusjuomaa ja vettä.. Välipäivinä kun pitäisi juoda proteiinijuoma niin se on niin pahaa että se saattaa joskus jäädä juomattakin. Ja äsken kokeilin sekoittaa 1/3 palautusjuomaa 2/3 proteiinijuomaan niin siitä tuli ihan juotavaa. Eli onko tässä mitään haitallista vai voinko jatkaa tämän tekemistä jatkossakin?

Back
Ylös Bottom