Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Käyttökokemuksia? Tekeekö tällaisella yhtään mitään: https://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryId=&productId=187669 ? Ja lähinnä rintalihasten osalta.

"Mene salille"-kommenttien vähentämiseksi voin tarkentaa, että käyn säännöllisesti salilla, mutta lähden muutaman kuukauden työkomennukselle teille tietämättömille, eikä kuntosalia tule parin sadan kilometrin säteeltä löytymään. Harjoitteluni on lähinnä hyvän peruskunnon ylläpitoa, ei niinkään tietoista lihasten/massan/voiman kasvattamista.

Mitenkäs teen ku on syysloma tässä menossa ja olen poissa kotoa enkä pääse salilla käymään, mutta on tuo kreatiini ylläpito kausi menossa ja siihen tulee nyt sellainen 4 päivän tauko niin latailenko muutaman päivän uusiksi kun kotiin pääsen vai jatkanko 5g/pvä.

Mitä nuo vyöt auttavat, kun olen nähnyt monasti tyyppien käyttävän vöitä isompien painojen kanssa?

Tukevat keskivartaloa vaikkapa kyykyssä, jos tukilihakset eivät riitä pitämään pakettia koossa, tai ollaan lähellä maksimirautoja, jolloin vähentää loukkantumisriskiä (ehkä:david:) Käyttöä kannattaa IMO välttää niin paljon kuin mahdollista.

mikä on paras liike ojentajille?

Kapea penkki, dippi, ranskalainen punnerrus.

Tulokkaana olen selaillut foorumia ja huomannut että erilaisia menetelmiä treenata on lähes yhtä paljon kuin treenajiakin. Viimeisin asia, joka jäi askarruttamaan oli toisesta threadista bongattu.

"2-jakoinen ohjelma" threadissa oli jotain puhetta siitä, ettei sarjoja kannattaisi tehdä loppuun asti. wtf ?? Mikä tässä on takana ? Olen aina luullut että sitä tehokkaampaa harjoittelu on, mitä enemmän saa rutistettua itsestään irti ja että kun treeninjälkeen paikat on paskana, niin hyvä tulee.

homma selvä, kitos

Kyseessä on trapezius, eli epäkäslihas. Siihen saa lihasta millä tahansa soutuliikkeellä. Esim. kulmasoudulla tai alataljalla. Keskity vetämään lavat tiukasti yhteen supistusvaiheessa ja käytä sellaisia painoja että saat pidettyä tekniikan suht. siistinä.

edit. hidaaaas

Kuuluuko esim penkin ja kyykyn tuloksiin laskea tanko mukaan?
Siis jos joku sanoo nostavansa vaikka 100kg, niin tarkoittaako se 100kg levyjä plus 15kg tanko vai 85kg levyjä plus 15kg tanko?
Joku osaa varmaan vastata tähän jotain muuta kuin "käytä hakua" tai "syöt liian vähän"?

Miten tulisi treenata ja mitä liikkeitä tulisi välttää jos on välilevyn pullistuma (kolmas tai neljäs nikama siis alaselässä)? Pitääkö punttisali unohtaa kokonaan? :( Muita selkävaivaisia?

Tulokkaana olen selaillut foorumia ja huomannut että erilaisia menetelmiä treenata on lähes yhtä paljon kuin treenajiakin. Viimeisin asia, joka jäi askarruttamaan oli toisesta threadista bongattu.

"2-jakoinen ohjelma" threadissa oli jotain puhetta siitä, ettei sarjoja kannattaisi tehdä loppuun asti. wtf ?? Mikä tässä on takana ? Olen aina luullut että sitä tehokkaampaa harjoittelu on, mitä enemmän saa rutistettua itsestään irti ja että kun treeninjälkeen paikat on paskana, niin hyvä tulee.
Jos tarkotuksena on kasvattaa lihasmassaa niin loppuun asti tehdyt sarjat rasittaa hermostoa paljon enemmän kuin lihaskudosta. Jos tekee aina loppuun asti sarjat niin hermosto menee tukkoon ja sillon ei enää treeni kulje hyvin. 2-jakoisella jos tehdään esim. 4 kertaa viikossa niin tossa on treenifrekvenssikin jo sen verta korkea ettei kannata tehdä loppuun asti sarjoja muuta kuin juuri ennen esim. kevyttä viikkoa jottei ylikunto iske pidemmän päälle.

voimapyörässä tuntuu, että alaselkä menee poikki vaikka tekee polviltaan. miten saisin tehtyä tätä liikettä että menis vatsat eikä selkäranka? on niin raskas tehdä ettei saa etes yhtä kunnollista toistoa

Back
Ylös Bottom