Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ojattelin ottaa dipin mun ojentajapäiväst pois ja ottaa kapea penkin tilalle, et ohjelmast tulis tämmöne 3x8-12 kapeapenkki 2x8-12 ranskalainen kp ja 2x8-12 ojentajapunnerrus taljas. 2-jakosella siis vedän. Ja sitte, mites toi kapeapenkki sit käytännös tehään, ku en ohjeit mistää löytäny : <

Moikka! Kävin just ostaa Fast Hera80 Fast MALTO6 ja Fast Dextro. Maksoivat yhteensä 30.50 euroa. :) Sekoitanko noi kaikki pussit johonkin ämpäriin ja sekoitan? Sitten otan aina 1 desi jauhetta sheikkeriin :)?

Ojattelin ottaa dipin mun ojentajapäiväst pois ja ottaa kapea penkin tilalle, et ohjelmast tulis tämmöne 3x8-12 kapeapenkki 2x8-12 ranskalainen kp ja 2x8-12 ojentajapunnerrus taljas. 2-jakosella siis vedän. Ja sitte, mites toi kapeapenkki sit käytännös tehään, ku en ohjeit mistää löytäny : <

http://www.youtube.com/watch?v=Vth4z7DoTVU

kapea penkki paras ojentajaliike joten tee se aina ensimmäisenä. Ja toistoja ei ihan 12 kannata yrittää, itse teen 2x6:sia et joku 8max.

Moikka! Kävin just ostaa Fast Hera80 Fast MALTO6 ja Fast Dextro. Maksoivat yhteensä 30.50 euroa. :) Sekoitanko noi kaikki pussit johonkin ämpäriin ja sekoitan? Sitten otan aina 1 desi jauhetta sheikkeriin :)?

Jos sekoitat, suosittelisin ottamaan 2dl, mutta itse olisin sekoittamatta. On varmempi tapa annostella niin, että otat molemmista pusseista n. 1dl ja sekoitat palkkarin vasta sheikkerissä.

niin tuolla fastin sivuilla neuvotaan tekemään. Tosin voithan sä sekotella niitä oman maun mukaan sheikkeriin. Vaikka 1dl hera80 ja sit yhteensä n.1dl tai vähän yli sillai et puolet dextroa ja puolet maltoa.

Jos sekoitat, suosittelisin ottamaan 2dl, mutta itse olisin sekoittamatta. On varmempi tapa annostella niin, että otat molemmista pusseista n. 1dl ja sekoitat palkkarin vasta sheikkerissä.

Kiitos! Mikä on tuo Dextro? Ostin sen kun se oli vain 5 euroo :) Laitanko sen kanssa Malton ja Heran joukkoon?

Kiitos! Mikä on tuo Dextro? Ostin sen kun se oli vain 5 euroo :) Laitanko sen kanssa Malton ja Heran joukkoon?

Dextro on nopeaa hiilihydraattia, vähän kuten malto. Eli siinä tapauksessa jos käytät sekä Maltoa että Dextroa, ota vaikka 0,5dl kumpaakin, tai sitten 1dl Dextroa ja 0,5dl Maltoa tms. Jos on vaikea saada oikeaa ruokaa ja tarkoituksenasi on saada massaa, niin sitten tuo isompi määrä, jos taas olet dieetillä, sitten vähemmän.

Edit: juhop vastasikin paremmin ja nopeammin.

Kiitos teille vastauksista! Kandeeko mun ottaa tota myös ennen treeniä? :) Vai riittääkö että treenin jälkeen? Ja tosiaanki, mun tarkoituksena on saada massaa ja on vaikea saada oikeata kunnon safkaa. :)

Kiitos teille vastauksista! Kandeeko mun ottaa tota myös ennen treeniä? :) Vai riittääkö että treenin jälkeen? Ja tosiaanki, mun tarkoituksena on saada massaa ja on vaikea saada oikeata kunnon safkaa. :)

Enpä lähtis ennen treeniä maltoa/dextroa vetämään, mutta heraa desin verran voit hyvinkin ottaa esim. 30 min ennen treeniä varsinkin jos on jo useampi tunti oikeasta ruokailusta.

Mutta sehän on niin, että ensin kannattaa opetella syömään kunnon ruokaa säännöllisesti, sillä se se tärkein asia on. Lisäravinteet on vain LISÄravinteita, joilla kyllä saa päivittäistä kalorimäärää nostettua mutta jos muut ruokailut ovat mitä sattuu, kehitys ei varmasti ole kovin mairittelevaa. Eli nyt vaan myös oikeat ruokailut kuntoon ja treenin yhteydessä nämä ostamasi lisäravinteet käyttöön, niin eiköhän ala tulosta tulla :thumbs:!

Enpä lähtis ennen treeniä maltoa/dextroa vetämään, mutta heraa desin verran voit hyvinkin ottaa esim. 30 min ennen treeniä varsinkin jos on jo useampi tunti oikeasta ruokailusta.

Mutta sehän on niin, että ensin kannattaa opetella syömään kunnon ruokaa säännöllisesti, sillä se se tärkein asia on. Lisäravinteet on vain LISÄravinteita, joilla kyllä saa päivittäistä kalorimäärää nostettua mutta jos muut ruokailut ovat mitä sattuu, kehitys ei varmasti kovin mairittelevaa ole. Eli nyt vaan myös oikeat ruokailut kuntoon ja treenin yhteydessä nämä ostamasi lisäravinteet käyttöön, niin eiköhän ala tulosta tulla :thumbs:!

Ai:eek: Mitä ennen treeniä kandee syödä? Ja monta tuntia ennen treeniä pitäisi syödä?

Ai:eek: Mitä ennen treeniä kandee syödä? Ja monta tuntia ennen treeniä pitäisi syödä?

Tarkoitin ihan perusruokaa, sillä se riittää sulle tuossa vaiheessa. Nämä asiat riippuu tosiaan vähän yksilöstä, mutta itselleni parhaiten sopii seuraava systeemi:

n. 3-2,5h ennen treeniä kunnon ateria (sis. hiilihydraattia, proteiinia ja vähän rasvaa). Esimerkiksi jos on kyse aamupalasta, niin iso lautasellinen puuroa+kananmuna, muutama valkuainen+hedelmiä.

n. 30 min ennen hera 20g (sinuna ottaisin kuitenkin 30g.)

-Treeni, jonka jälkeen palkkari-

n. 1h päästä taas kunnon ateria (sis. nopeaa/melko nopeaa hiilihydraattia ja proteiinia pääosin)

Tarkoitin ihan perusruokaa, sillä se riittää sulle tuossa vaiheessa. Nämä asiat riippuu tosiaan vähän yksilöstä, mutta itselleni parhaiten sopii seuraava systeemi:

n. 3-2,5h ennen treeniä kunnon ateria (sis. hiilihydraattia, proteiinia ja vähän rasvaa). Esimerkiksi jos on kyse aamupalasta, niin iso lautasellinen puuroa+kananmuna, muutama valkuainen+hedelmiä.

n. 30 min ennen hera 20g (sinuna ottaisin kuitenkin 30g.)

-Treeni, jonka jälkeen palkkari-

n. 1h päästä taas kunnon ateria (sis. nopeaa/melko nopeaa hiilihydraattia ja proteiinia pääosin)

Nää safkajutut on tosi vaikeita mulle, kun en tiedä mikä on nopeahiilihydraattia tai hidasta. :( Tää koko homma ei oo niin helppoo mitä luulin. 1. Pitää treenata hyvin. 2. Syödä riittävästi ja oikein. 3. Pitää olla rahaa salille ja ruokiin ja yms.

Nää safkajutut on tosi vaikeita mulle, kun en tiedä mikä on nopeahiilihydraattia tai hidasta. :( Tää koko homma ei oo niin helppoo mitä luulin. 1. Pitää treenata hyvin. 2. Syödä riittävästi ja oikein. 3. Pitää olla rahaa salille ja ruokiin ja yms.

Sun ei tuossa vaiheessa oikeastaan kannata stressata edes siitä, ettet tiedä mitä mikin on.

Voin kuitenkin kertoa pikaisen listan:

Nopeat:
Valkoinen riisi, makaroni, peruna
Perusmurot
vaaleat leivät
Sokeria sisältävät tuotteet: leivonnaiset, karkit jne.

Hitaat:
Täysjyvätuotteet (hiutaleet, ruis/täysjyväleivät..)
Tumma makaroni, täysjyväriisi
Näkkileipä, hapankorppu
Vihannekset,marjat ja hedelmät yleensä

Muilloin kuin treenin jälkeen kannattaa suosia enemmänkin noita hitaita hiilihydraatteja. Ei tämä kuitenkaan mitään salatiedettä ole, vaan tärkein neuvo sulle tässä vaiheessa on vain syödä säännöllisin ruoka-ajoin (2-3h) perusruokaa.

Kyllä, ja 4. pitää muistaa antaa lihaksille lepoa, koska lepo tekee ison ja vaffan.

Hiilihydraatin nopeuden määrittelee GI-arvo, eli glykeeminen indeksi. Mitä pienempi GI-arvo on, sitä hitaampi hiilari. Täällä on aika paljon noita eri ruoka-aineiden GI-arvoja, haku tosin toimii englanniksi:
http://www.glycemicindex.com/

Edit. Piru toi T-Rex-Tavis on nopia...

Back
Ylös Bottom