Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Prässi, etukyykky ja reisienojentajakone mm.

Et varmasti saa lihasta millään ***** punnerruksilla ja leuoilla. Ja aloittelia kun luultavasti olet niin katoppa tota ravinto osiota ja eti tietoa syömisistä. Koska luulen että et syö todellakaan tarpeeksi. Eli Ehrmannii kaapii 40 purkkii ja salille. Sieltä sä sitä lihasta saat ku laadit itelles kunno ohjelman ja syön PALJON. Punnerrukset eivät kehitä mitää. Ellet sitten ole niin huonossa kunnossa että saat 5 puhdasta toistoa. Niin silloin niillä tietty pohjakuntoa saa.

Edit: leuat tietty hyvä liike yläkropalle. Mutta pelkästään niitä tekemällä et kehitystä saa.

Punnerrukset eivät kehitä mitää. Ellet sitten ole niin huonossa kunnossa että saat 5 puhdasta toistoa. Niin silloin niillä tietty pohjakuntoa saa.

Omasta mielestäni punnerrukset ovat rinnalle huomattavasti parempi liike kuin esimerkiksi tavallinen penkkipunnerrus. Elastisen energian purkaminen on paljon helpompaa kun ei tarvitse egoilla kuten penkissä. Reppu selkään ja levypainoja tjms. täyteen niin saadaan sarjojen kestotkin hypertrofia-alueelle (30-70sek.)

Et varmasti saa lihasta millään ***** punnerruksilla ja leuoilla.
Olet väärässä. Itse ennen saliharrastuksen alkua tein vuosia leukoja ja punnerruksia, ja kyllä tuli lihastakin jonkin verrran, vaikka ruokapuoli olikin aivan vituillaan. Ja kuten Czar jo mainitsikin, ei noita liikkeitä tarvi pelkällä omalla painolla tehdä, kun ottaa repun ja laittaa sinne vaikka kirjoja, jos parempia painoja ei ole. Miksi punnerrukset eivät kehittäisi mitään? Ei se penkki oo ainoo tapa saada massaa..

IMO jos aloittaisi punnerrukset ihan oikein, niin saisi sellaista kunnon perusvoimaa, mutta penkki on usein kyllä tunnustettu massaliikkeeksi.

Jos pistät sen repun selkään ja teet sillain, että kyynärpäät taakse eikä leviä sivuille. Tuo on minusta luuserityyli, jolla tekee jostain ala-asteen liikunnasta oppineet ihmiset 98% prosenttisesti. Sama dipissä IMO.

mitäs liikkeitä kantsis himassa tehä että sais vatsan ympärilta rasvaa veks, sivuilta ja edestä?
oon nyt lenkkeilly 4kertaa viikossa noin tunnin lenkin joka kerta ja teen päivittäin 2x60vatsalihasliikettä ja 4x10punnerrusta ja leukoja teen 10x2 ihan vaan huvin vuoksi. olen 177cm pitkä ja painan 77kg.

Paljonko z-tanko painaa? (tai mikä lie zigzag tanko onkaan)

Kannattaako scott-hauiskäännöllä ottaa z-tangosta leveä vai kapea ote? Onko merkitystä?

Kun treenaan olkapäitä, teen yleensä niskantakaa punnerruksella. Eroaako tavallinen pystypunnerrus tästä, teki sen sitten tangolla/kp:lla ?

Olet väärässä. Itse ennen saliharrastuksen alkua tein vuosia leukoja ja punnerruksia, ja kyllä tuli lihastakin jonkin verrran, vaikka ruokapuoli olikin aivan vituillaan. Ja kuten Czar jo mainitsikin, ei noita liikkeitä tarvi pelkällä omalla painolla tehdä, kun ottaa repun ja laittaa sinne vaikka kirjoja, jos parempia painoja ei ole. Miksi punnerrukset eivät kehittäisi mitään? Ei se penkki oo ainoo tapa saada massaa..
Ok. Ehkä olen osittain väärässä. Kyllä rintalihaksiin saa tavaraa esim lisäpainorepun kanssa niin että punnertaa 2 penkin välissä. Itsekin joskus teen tuota. Saa hyvän venytyksen. Mutta varmasti yksilöllistä. Itse tein 2 vuotta punnerruksia eikä tullut mitään. Mutta heti kun lähdin salille tuli kehitystä. Mutta nään helpompana ratkaisuna lähteä salille. Kun se että tekee leukoja ja punnerruksia eri oteleveyksillä ja lipäpainoilla. Mutta siitä pidän kiinni että Lihaksikasta yläkroppaa ei omalla painolla kikkailemalla saa, puhumattakaan jaloista. Mutta tiettyyn pisteeseen asti kehitystä voi tullakkin. Ja tietysti voimailu omalla kropalla tuo hyvää vaihtelua punttitreeniin esim. punnerrusten muodossa. Enkä ole sanonut että penkki olisi ainut tai paras tapa saada voimaa ja massaa vaikka hyvä liike onkin. Milläs treenaat esim olkapäät jos punnerruksia ja leukoja tekee. Eikä selkäkään tuossa liikaa hittiä saa. Mutta en siis edelleenkään väitä että punnerrukset ja leuat ovat turhia mutte kun niillä on se pohjakunto saatu niin kehitys tavallan loppuu. Kukin tehkööt miten kehitystä saa. Vaikka tekisi 1 jakosella 7 kertaa viikossa:rock: tulipa avautuminen:)

Paljonko z-tanko painaa? (tai mikä lie zigzag tanko onkaan)

Kannattaako scott-hauiskäännöllä ottaa z-tangosta leveä vai kapea ote? Onko merkitystä?

Kun treenaan olkapäitä, teen yleensä niskantakaa punnerruksella. Eroaako tavallinen pystypunnerrus tästä, teki sen sitten tangolla/kp:lla ?

- yleensä 8kg, ainaki se mikä on omalla salilla.
- kumpi vaan, kumpi tuntuu paremmalta.

Ojentaja todennäköisesti revähti äsken salilla, huomenna pitäisi palata raksalle töihin, jossa tätä kysesitä lihasta joutuu todennäköisesti rasittamaan, eli kannattaako mennä?

Ojentaja todennäköisesti revähti äsken salilla, huomenna pitäisi palata raksalle töihin, jossa tätä kysesitä lihasta joutuu todennäköisesti rasittamaan, eli kannattaako mennä?

No ei varmaankaan? Saat aika varmana saikkua jos sulla on joku lihasrevähdys. Omaa järkeäkin SAA käyttää...

Oon nyt suunnittelemassa täs bulkkia, mut en saanu kalorit ku 3200 ja ainaki 3500 haluisin ne saada.

Aamupala:
Nalle Isokaura 1dl
Ruispala 2 viipaletta
kinkkua 40g
juustoa 2 siivua
heraprotsku 30g
kinkkua 40g
Banaanijogurtti 2,5dl

1 lämmin ruoka:

200g Lihaa
150g Pastaa

Välipala:

Heraprotsku 30g
ananaspurkki
Ruispala 2 viipaletta
kinkkua 40g
juustoa 2 siivua

2 lämmin ruoka:

200g lihaa
150g pastaa

Iltapala:

Ruispala 2 viipaletta
kinkkua 40g
juustoa 2 siivua
2 kananmunaa
Goodnight protein 30g

Täs on mu suunnittelu, et miten tätä vois muokata et sais lisää kaloreit?

Lisäät jotain simppeliä...vaikka 0,5l kevytmaitoa/ lämmin ruoka niin siitä tulee se reilut 300kcal

Onko lihaskasvun kannalta mitään merkitystä treenaako 2 vai 5 viikkoon , eli siis jos treenaa useammin viikkoon kasvaako lihas niin helposti tai jtn :D toivotaan etta tajusitte jtn :hyper:

Käykö litran tölkki kevytmaitoa palautusjuomaksi? 32 prodee ja 48 hh. Prode aika hitaasti imeytyvää mut ku ei oikee palkkarii just nyt oo rahaa ku edellinen purkki loppu. Ni aattelin tämmöstä väliaikasta ratkasua:).

Käykö litran tölkki kevytmaitoa palautusjuomaksi? 32 prodee ja 48 hh. Prode aika hitaasti imeytyvää mut ku ei oikee palkkarii just nyt oo rahaa ku edellinen purkki loppu. Ni aattelin tämmöstä väliaikasta ratkasua:).
No onhan se parempi kuin ei mitään. Itse ei kyllä reenin jälkeen tee hirveesti mieli vetää litran verran maitoa mut jos uppoo, nii anna mennä vaan. :)

vhs toi goodnight protein on täyttä kusetusta, tilalle vaikka raejuustoa jos raha merkitsee jotain. jos rahaa on muille jakaa niin siitä vaan mutta ihan turhaa tollaseen käyttää.

Back
Ylös Bottom