Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kun tuo kesäloma pukkaa päälle ja sehän tulee vietettyä aika tiiviisti mökillä ja siellähän ei ole punttisalia ihan lähistöllä. Tanko ja painoja on tuonne 50kg asti. Muihin tuo 50 kg riittää paitti kyykkyyn ja penkkiin. Miten noita kannattas tehä että sais jonkinlaista kehitystä aikaan. Pitkiä sarjoja vaan vai miten?

Teet räjähtäviä nostoja ja hitaita negatiivisia laskuja. Pyrit kyykkäämään mahdollisimman puhtaasti, selkä suorana ja niin alhaalta kuin mahdollista, pelkillä reisillä työntämällä. Nopeasti ylös ja hitaasti alas. Pumppaile penkkiä pelkillä rintalihaksilla, hae tuntumaa. Tässä Milos Sarcev neuvoo aika hyvän penkkitekniikan, jota voi käyttää suht pienillä painoilla: http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm (löysin NGV:n treenipäivyristä)

Kun tuo kesäloma pukkaa päälle ja sehän tulee vietettyä aika tiiviisti mökillä ja siellähän ei ole punttisalia ihan lähistöllä. Tanko ja painoja on tuonne 50kg asti. Muihin tuo 50 kg riittää paitti kyykkyyn ja penkkiin. Miten noita kannattas tehä että sais jonkinlaista kehitystä aikaan. Pitkiä sarjoja vaan vai miten?

Kokeilepas tälläsiä kyykkyjä:

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSingleLegSplitSquat.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBSingleLegSquat.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBLunge.html
http://www.finnishpower.net/powernews/muut/treenijutut/zercher250203/zercher.html

Olen nyt aloittanut aamutreenin ennen aamiaista, että saisi rasvaa poltettua.

Pystyn normaalioloissa, hyvän fiiliksen kera, tekemään 220 vatsalihasta optimaalisesti. Kuitenkin kun muutama sekunti heräämisen jälkeen alan tekemään vatsalihaksia niin ei tule kuin 70 ja sitten olen valmis arkkuun. Harmittaa. Saisiko jotain lohdullisia sanoja tähän vai teenkö kenties jotain väärin?

Sen verran sanon että sain tehtyä neljän osissa aamulla 200 vatsalihasta, mutta se on juuri pikkasen eri kuin tehdä ne putkeen...

Olen nyt aloittanut aamutreenin ennen aamiaista, että saisi rasvaa poltettua.

Pystyn normaalioloissa, hyvän fiiliksen kera, tekemään 220 vatsalihasta optimaalisesti. Kuitenkin kun muutama sekunti heräämisen jälkeen alan tekemään vatsalihaksia niin ei tule kuin 70 ja sitten olen valmis arkkuun. Harmittaa. Saisiko jotain lohdullisia sanoja tähän vai teenkö kenties jotain väärin?

Sen verran sanon että sain tehtyä neljän osissa aamulla 200 vatsalihasta, mutta se on juuri pikkasen eri kuin tehdä ne putkeen...

Ei kai tossa nyt ole edes hirveästi mitään järkeä aamuisin vääntää kahtasataa vatsalihasta, varsinkaan jos teet saman joka aamu. Mee vaikka kävelylle mieluummin. :)

Elikkä kyselisin mitenkä alottelijalle sopii neljä jakoinen ohjelma, aika riittäisi erittäin mainiosti käymään neljästi viikossa salilla. Tosin minulla on vielä käyttämättä vuosia sitten ostamastani "10-käyttökertaa" lipusta 9 kertaa (salilla jossa laitteita erittäin vähän) niin 3 viikkoa tässä pystyisi vetämään kokokroppa treeniä näin lämmittelyksi.

Näillä lihasryhmillä lähtisin treenaamaan:

1.Rinta, Hauis, Vatsa
2.Etureidet, Takareidet, Pohkeet
3.Olkapäät, Ojentajat, Vatsa
4.Yläselkä, Alaselkä, Pohkeet

Nyt siis vaan rehellisesti onko nelijakoinen ohjelma aloittelijoille täysi surkeus, vaiko "mahdollinen?" :)

Elikkä kyselisin mitenkä alottelijalle sopii neljä jakoinen ohjelma, aika riittäisi erittäin mainiosti käymään neljästi viikossa salilla. Tosin minulla on vielä käyttämättä vuosia sitten ostamastani "10-käyttökertaa" lipusta 9 kertaa (salilla jossa laitteita erittäin vähän) niin 3 viikkoa tässä pystyisi vetämään kokokroppa treeniä näin lämmittelyksi.

Näillä lihasryhmillä lähtisin treenaamaan:

1.Rinta, Hauis, Vatsa
2.Etureidet, Takareidet, Pohkeet
3.Olkapäät, Ojentajat, Vatsa
4.Yläselkä, Alaselkä, Pohkeet

Nyt siis vaan rehellisesti onko nelijakoinen ohjelma aloittelijoille täysi surkeus, vaiko "mahdollinen?" :)

Yleisesti täällä suositellaan 1- tai 2-jakoista, mutta kyllä 4-jakoinen on hyvä siinä missä muutkin. Aloittelija kehittyy aika hyvin melkein millä ohjelmalla tahansa vähän aikaa, mutta tietysti tässäkin tapauksessa kaikki on yksilöllistä eli joku voi kehittyä 4-jakoisella vielä useamman vuodenkin jälkeen...

Mun mielestä voit hyvin aloittaa tolla jaolla.

Kreatiinista sen verran, että kun sen käyttämisen lopettaa niin kuseeko sitä puolet lihaksista samantien pois? Palkkarissa ollut 5g messissä, ei siis paljoa, mutta lähteekö ekan lenkin jälkeen lihakset kun sen käytön kokonaan lopettaa?

Tänään käväsin osta fastin kreatiinia 300g. Mutta ite käytän palautusjuomana täl hetkel fastin Mass2. Ni mihin ois hyvä sekottaa tota kratiinia? Sekottuuko se veteen, kun treenin jälkee ajattelin sekottaa palautusjuomaan, mutta ekaks täs latausjaksossa ei jaksais sekottaa kokoajan tohon Mass2, ni voiko sekottaa ihan veteen? Ja paljonko tota vettä pitäs laittaa?

Kiitos jos joku jaksais neuvoo.

Heittäkää joku hyvän 1 jakoisen ohjelman?Olen tehnyt single facrorya kohta 2 sykliä ja tuloksen on noussut mut olkapäät sekä etu,taka eivät ole kasvaneet eikä epäkkäät.

Heittäkää joku hyvän 1 jakoisen ohjelman?Olen tehnyt single facrorya kohta 2 sykliä ja tuloksen on noussut mut olkapäät sekä etu,taka eivät ole kasvaneet eikä epäkkäät.Onko muita 1 jakoisia kuin single factory ja hst? 2 jakoista mielellään kokeilis mut ei työn puolesta kerkee 4 kertaa viikossa salilla.:rock:

Tänään käväsin osta fastin kreatiinia 300g. Mutta ite käytän palautusjuomana täl hetkel fastin Mass2. Ni mihin ois hyvä sekottaa tota kratiinia? Sekottuuko se veteen, kun treenin jälkee ajattelin sekottaa palautusjuomaan, mutta ekaks täs latausjaksossa ei jaksais sekottaa kokoajan tohon Mass2, ni voiko sekottaa ihan veteen? Ja paljonko tota vettä pitäs laittaa?
Kiitos jos joku jaksais neuvoo.
Pitkällä aikavälillä (yli 3kk) tuolla tankkausjaksolla ei ole käsittääkseni suurtakaan hyötyä, joten riittää jos heität 10grammaa aina siihen mass2:n joukkoon treenin jälkeen. Välipäivinä kreatiinitasot eivät vaju niin paljoa että niitä tarvitsisi erikseen korjailla.

Kreatiinista sen verran, että kun sen käyttämisen lopettaa niin kuseeko sitä puolet lihaksista samantien pois? Palkkarissa ollut 5g messissä, ei siis paljoa, mutta lähteekö ekan lenkin jälkeen lihakset kun sen käytön kokonaan lopettaa?
Voivoi, ei kai ne sinun lihaksesi nyt pelkkää kreatiinia ole? Eli kun kreatiinin käytön lopettaa, vähenee kehosta krean keräämä neste (ehkä 1-2kg painosta).

Haittaako jos kyykyssä kantapäät nousee ilmaan, sillä en saa syväkyykkyä tehtyä ilman kantapäiden nousemista siten, että myös selkä pysyisi suorana ? Itse en ole vielä huomannut tässä mitään ongelmia, mutta onko tämä täysin väärä tekniikka ?

Mainitkaas vielä niitä hyviä lisäproteiineja, mieluiten myös hyvä maku. Viimeks käytin fastin hera 80:stä josta en pidä, paitti tuoremehulla menee jotenkin alas :D

Mainitkaas vielä niitä hyviä lisäproteiineja, mieluiten myös hyvä maku. Viimeks käytin fastin hera 80:stä josta en pidä, paitti tuoremehulla menee jotenkin alas :D

Hera: Optimum Nutrition 100% Whey (esim. minttusuklaan makusena)
Kaseiini: US-Product Line Protein XL (esim. suklaa)

Hera: Optimum Nutrition 100% Whey (esim. minttusuklaan makusena)
Kaseiini: US-Product Line Protein XL (esim. suklaa)

Toi Optimum Nutrition 100% Whey on vaan aika kallis, vaikka onkin sellanen kutina et vois olla hyvää :D Ei silti viittis heittää 60e hukkaan :P

Back
Ylös Bottom