Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

no kahdessa kananmunassa on melko vähän protua,joten ei niistä hirveästi iloa ole

onko täällä kellään sellasii kausii siis aika pitkii ku kuukaus tai pari et menee tosi hyvin ja treeni tuntuu mukavalta mut sit taas vaihteeks on niit jaksoi millo kaikki menee päin perset

onko täällä kellään sellasii kausii siis aika pitkii ku kuukaus tai pari et menee tosi hyvin ja treeni tuntuu mukavalta mut sit taas vaihteeks on niit jaksoi millo kaikki menee päin perset

kyllä on, ja jos oikein rupeaa tökkimään niin olen pitänyt aina totaali lepo päiviä noin 4-5 tai sitten yhden kevyen viikon jolloin painot 50%-60% edellisestä kunnolla menneestä treenistä ja sen jälkeen on taas ruvennut kulkemaan ja hyvin!

en sitten tiedä onko ihan oikea tapa jos noin tekee kun rupeaa tökkimään, mutta itselläni toimii pirun hyvin:rock:

Jos kyykky menee liian syvälle niin voiko se tehä polvivaurioita tai jotain vastaavaa? Tehnyt 9 wk single factoryä ja polvet oli aika rasittuneet ton 9 viikon jälkeen. 1 viikko mennyt ilman jalka treeniä mutta siltikin oikeeseen polveen sattuu sekä tuntuu aika jäykälle.Vihlova kipu.

Kannattaako tehdä lemmittelysarjoja ennen varsinaisia sarjoja? Kuinka lämmiteltäisiin oikeaoppisesti ennen 2x6 penkkiä? Ja lisäksi olenko tehnyt penkkiä väärin kun seuraavana päivänä tuntuu hieman olkapäissä?

Kannattaako tehdä lemmittelysarjoja ennen varsinaisia sarjoja? Kuinka lämmiteltäisiin oikeaoppisesti ennen 2x6 penkkiä? Ja lisäksi olenko tehnyt penkkiä väärin kun seuraavana päivänä tuntuu hieman olkapäissä?

Kyllä kannattaa tehä. Saa lihakset lämpimiks ja vähentää loukkaantumisriskii huomattavasti. Tangol kannattaa aluks tehä pari pisempää sarjaa ja sit lisäillä sitä painoo sopivil korotuksil.
Itellä esim.
20kg 2x15
40kg n.10
60kg n.6
70kg muutama toisto
sit 2x6 reilu 80kg

Lämmittely kannattaa aina. Se vähentää loukkaantumisriskiä sekä saa lihakset valmiiksi kovia työsarjoja varten. Ilman lämmittelyitä varmasti jää kauaksi omista sarjaenkoistaan. Vanhempana se kuulemma kostautuu jos ei ole opetellut lämmittelemään kunnolla.

Ite tapaan mennä siihen tyyliin, että teen tangolla pari kertaa 15-20 toistoa.
Sitten 20kg:n korotuksilla kymppejä työsarjoihin asti. Saatan vetää vähän vähemmänkin kun kymppejä kun lähenen työpainoja. Kyykyssä tuo lämmittely on myös todella tärkeää.

Se kostautuu nuoremmillakin. Itse kun kuulen monet kerrat ainakin "omalla" salilla, kun porukka vaan selittää aina, että paikat jumiutuu ja tulee kipeäksi ja paikat vihoittelee. Sitten kun kysyy, että lämmitteleekö ja venytteleekö niin aika hiljaista pitelee. Varsinkin jos ajattelee pitkällä tähtäimellä, että haluaa vielä esim. kyykätä kovilla raudoilla tai käyttää ylipäänsä kovia rautoja missä tahansa liikkeessä niin voiko lämmitellä ja venytellä koskaan liikaa? Ei. Sekä jos haluaa paikkansa pysyä kunnossa eikä hajottaa, niin kyllä kannattaa tehdä näin.

Jostain täältäkin luin, että joku kova kyykkääjä teki kovia sarjoja ja aina jätti venyttelyt vähiin. Sitten yks kaks työpäivänä nousi tuolilta niin joku lihas vaan repesi kiinnityksistä ja tuli suuri sisäinen verenvuoto ja jalka muuttui mustaksi verestä. Tiedä sitten oliko totta, mutta joku muu ehkä muistaa kyseisen kirjoituksen.

Ite tapaan mennä siihen tyyliin, että teen tangolla pari kertaa 15-20 toistoa.
Sitten 20kg:n korotuksilla kymppejä työsarjoihin asti. Saatan vetää vähän vähemmänkin kun kymppejä kun lähenen työpainoja. Kyykyssä tuo lämmittely on myös todella tärkeää.

Tarkoittaa mitä? Jos työsarjat on vaikka 150 kilolla, niin mistä saakka kiloissa lähdet tekemään nousut lämmittelysarjoissa?

öh.. lyhyt selostus työntävistä ja vetävistä? Olen miettinyt jo jonkin tovin mitä ne on.

Työntävä liike on on sellainen missä pääasiallisena liikkeen suorittajan toimii lihas jonka funktio on työntäminen. Esimerkkinä vaikka etukyykky jossa treenaataan pääasiassa etureittä. Etureisi suoristaa jalkaa eli työntää. Samoin penkkipunnerruksessa rinta, ojentajat ja olkapäät työntävät tankoa ylöspäin. Vetävistä esimerkkinä maastaveto jossa selkä ja takareidet vetävät tangon ylös.

Minua kiinnostaisi tietää, missä menee lämmittelysarjan ja työsarjan raja?

Tämä nyt ei suoraa vastaa kysymykseen mutta esimerkkinä omasta treenistä alle 50% painoilla maksimista teen varsinaisen lämmittelyn siis 6-15 toiston sarjoja jonka jälkeen nostan ykkösiä aina varsinaisiin treenipainoihin asti.

Mitkä liikkeet ottaa alaselkään? 4kk oon nyt tehny kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa enkä oikein tuntumaa saa kuin kulmasoudussa korkeintaan..

Mitkä liikkeet ottaa alaselkään? 4kk oon nyt tehny kulmasoutua, alataljaa ja ylätaljaa enkä oikein tuntumaa saa kuin kulmasoudussa korkeintaan..

alaselkään: maastaveto, suorin jaloin maastaveto
ala- sekä yläselkään: kulmasoutu
yläselkään:taljat

näin ainakin ite oon tehny

e: ja käsittääkseni kulmasoudun pääpaino on yläselän rasittamisella....

Alaselän kevyempi (vai onko?) liike on kanssa selänojennukset. Yläselkään voi lisätä leuanvedot.

Kannattaako rinta ja ojentajat treenata samana vai eri päivänä? Koska melkeen kaikissa rintaliikkeissä mitä teen niin ottaa aika koville ojentajillekkin, mutta kun treenaan 2-jakosella niin jos tekisin eri päivinä rinnan ja ojentajat niin tulisi joka treenipäivä ojentajille ärsykettä.

Back
Ylös Bottom