Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Syklo: tuskinpa haittaa eli jos siltä tuntuu, voi tuohon yhden sarjan tuohon penkkiin lisätä (voi olla hyväksikin).

Niin ja edelliseen juttuun sanon, ettei ole mahdotonta vetää 6 päivää viikossa, mutta aika extreme silti.

Onko haittaa lihaskasvun kannalta jos vaik kerran viikkoon tulee yksi miinus kalori päivä??...
Päivä sijoittuisi toiselle lepopäivälle(siis putkeen)...
Tässä tapauksessa sunnuntaille ja edellisen kerran käynyt salilla perjantaina ja maanantaina taas puntille....Niin kestääkö lihaskasvun "aloitus" pitkään siis tarviiko monta päivää plussalla et alkaa kasvaa??
Sunnuntaina ois lenkki päivä....
Tuntuu vaa aivan järjettömältä ahtaa sitä ruokaa suuhun kun ei ole salillakaan käynny vähää aikaa...Joku puhu et kasvu kestää n. reilu vuorokauden....
Toivottavasti joku edes ymmärtää jotain täst selityksestä...

Eli sellaista kysyttävää ois, et minkälainen treeni ois kannattavaa yläkropalle kun pitäis niitäkin lihaksia saada isommiksi. Pelaan jääpalloa ja sitäkautta jalat on hyvässä kunnossa, mut yläkroppa tuppaa jäämään treeneissä vähälle huomiolle, joten olen sitä treenannut itse ohjattujen harkkojen lisäksi. Nyt on lisäksi menossa ylimenokausi et aerobista harjoitusta ei tarvitse/saa tehdä, joten yläkropan treenaukseen voi nyt keskittyä ihan huolella. Ja aion myös jatkaa läpi kauden yläkropan treenausta.Lisäksi ruokailu on ihan kunnossa, kun mulle on laadittu suuntaa antava ravinto-ohjelma, joten proteiinia tulee saatua ihan tarpeeksi n. 160-200g/päivä päivästä riippuen.Ai niin olen 179cm pitkä ja painoa 74kg.
Kaikki ohjeet ovat enemmän kuin tervetulleita.

Kannattaa miettiä muun liikunnan ja lajien kannalta, josko se voima & nopeus + massa olisi hyvä systeemi ennemmin, kuin että menet vain hakemaan lihaksia sinne. Todennäköisesti voimaa tulisi samalla, kuin lihasta ja toisinpäin, mutta pistän jotakin ohjelmaa yläruumiille.

ylätalja / alatalja / leukojen vetoa 3x
mave / kulmasoutu 2x
penkki / vinopenkki 3x
viparit eteen tai sivulle / pystysoutu 3x
ojentajat taljassa / ranskalainen punnerrus / dippi 3x
hauiskääntö kp / hauiskääntö tangolla 2x
selänojennuksia 2x
vatsalihasliikkeitä
rannekääntö vastapuolelta / rannekääntö myötäpuolelta 2x

Kun kerran vain yläruumiiseen halutaan treeniä ja monipuolista, niin ei tuo täysin perseeseen mene. Rinnalle VOI halutessaan kokeilla special-liikkeitä kuten ristikkäistalja, peck-deck tai pullover.

Kyllä noilla saa sitä mässiä.

Jalkoja tulee mielestäni aloittaa treenaamaan, jos alkaa miettiä edistyneempää treeniä kuin jos haluaa hieman mässyä.

Muista kanssa lämmittely ja venyttely.

Joo elikkäs pitäs tietää hiukan alkoholin käytöstä treenatessa. Siis mitä vaikuttaa jos on treeniä edellisenä iltana hiukan maistellut (siis niin ettei nyt treenissä ihan krapulassa oo), tai vastaavasti jos on menossa treenin jälkeen naukkailemaan?

Mistä tietää sarjapainot

Tämä on varmaan todella aloitelijan kysymys, mutta kysynpä kuitenkin:
miten määritellään millä painoilla sarjoja tehdään?

Olen aloittamassa kolmijakoista ohjelmaa, jossa neuvotaan tekemään ensimmäiset kaksi viikkoa 12 toiston sarjoja ja käyttämään painoja, jotka ovat 60-80% maksimista. Osaisiko joku kokeneempi arvioida miten järkevältä nuo painot kuulostavat ja tarkoitetaanko tuolla siis 60-80 prosenttia ykkösmaksimista vai 12 toiston maksimista?

Tein viimeksi HST-kierron lävitse ja tuon ohjelman paras puoli oli järjestelmällisyys ja selkeys sarjapainojen suhteen ....ja tietenkin se, että ennen HST-kiertoa ja sen jälkeen testatuissa maksimeissa oli mukavasti eroa :-)

Olen 14-vuotias poika (kuten public profilesta näkee) ja alotin kuntosaliharrastuksen joulukuussa kun talonyhtiöön tuli aika yksinkertainen mutta toimiva kuntosali. Ekan kuukauden kävin salilla kokeilemassa kaikenlaisia liikkeitä (pääosin penkkiä)milloin sattui, mutta määrätietoista ohjelmaa ei ollut.

Ekan kuukauden jälkeen olen treenannut ihan ohjelmalla, jossa kaikki lihasryhmät käydään läpi ja salilla käyn 3krt/viikko.

Aivan ensimmäisellä yrityksellä koko elämässäni tuolla salilla nostin penkistä 32 kg (aika paska, mutta ottakaa huomioon että oli ekayritys elämässäni ja en ees tienny mistään tekniikoista :)) Nyt nostan penkistä reilut 50 kg, joten kehitys on noin 20 kg penkissä reilun kahden kuukauden aikana

Miltä kehitys näyttää??

T: Utelias

onko massaa hakiessa hyvä pääliikkeiden lisäksi apuliikkeillä esim. käsipainoilla ja taljassa tehä vähän pidempää sarjaa. pääliike 8 toistoo ja kässäreillä esim. 10 toistoo? vai kaikissa niitä kaseja

onko massaa hakiessa hyvä pääliikkeiden lisäksi apuliikkeillä esim. käsipainoilla ja taljassa tehä vähän pidempää sarjaa. pääliike 8 toistoo ja kässäreillä esim. 10 toistoo? vai kaikissa niitä kaseja

Apuliikkeet ovat apuliikkeitä. Niissä voi tehä enemmän toistoja.

Olankohautukselle hyvä korvaava liike? En oikeen tykkää tehdä noita kohautuksia, ottaa jotenkin kummallisesti selkään, tulee kipeeksi.

Vedät vaan maasta niin perkeleesti ni ne ylimmät epäkkäät kyllä kasvaa eikä tarvi sitten vitkutella mitään tollasia homojen liikkeitä.

Back
Ylös Bottom