Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla oli vähän sama kysymys kuin Mr. MR:llä tuossa kuukausi sitten:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?p=1381472#post1381472

Päätin tuolloin että kun pallopelit on illalla, niin vedän aina seuraavana aamuna puntin, jolloin jää 1½ vuorokautta lepoa seuraavaan aerobiseen. Ja jalkatreenejä on ollut pakko rajoittaa vain 1 kertaan viikossa (puhdas lepopäivä seuraavana päivänä), sillä ainakaan futiksesta, lentopallosta ja koripallosta ei tule mitään, kun reidet ovat jumissa.

Huomaa myös että mitä enemmän puntin ja sulkiksen välissä on lepoaikaa, sitä pienempi loukkaantumisriski on. Esim. jos menet kunnon kyykkytreenien jälkeen vetämään sulkista, niin takareidet voivat paukkua pahastikin rikki.

Kannattaa myös kuunnella omaa kehoa. Jos tahti tuntuu liian tiukalta, niin jätä silloin tällöin joku treeni väliin. Ja niinkuin aina, myös sinun tilanteessasi lihashuollolla ja kunnon ravinnolla on iso merkitys. Palkkaria mahdollisesti aerobisenkin jälkeen...

Tämä sama asia on ollut minunkin sydämelläni jonkun aikaa, että kannattaako salitreenit vetää samana päivänä ennen harrastuksia (Tässä tapauksessa salibandy), niin että jäisi pari puhdasta lepopäivää, vai että sali ja aerobinen liikunta olisi eri päivinä? :wall:
Ja vielä kumpi olisi parempi, että käy ensin puntilla, vai ensin palloilemassa?

Tietääkö kukaan Myllypuron salilla käyvä, että paljon ne penkien tangot painaa?? Nyt siis tarkoitan sitä yleispuolta, joka on niiden tatamien vieresääs enkä niitä, jotka ovat siellä yleisurheilu puolen takana?

Eli ovatko ne perus 15kg?? Koska meidän koulun tangot ovat 15kg, mutta tuntuvat paljon kevyemmiltä mitä Myllyssä on.

Pitää alottaa olkapäätreeni kohta ja pitäis tietää tällanen asia: Onko järkevää tehdä vipunostot eteen ja taakse, ja vielä pystysoutu samalla treenikerralla? Käykö liian raskaaksi olkapäille?

ja vastauksia vain kokeneilta treenaajilta että tulee lähemmäs oikein:)

Pitää alottaa olkapäätreeni kohta ja pitäis tietää tällanen asia: Onko järkevää tehdä vipunostot eteen ja taakse, ja vielä pystysoutu samalla treenikerralla? Käykö liian raskaaksi olkapäille?

ja vastauksia vain kokeneilta treenaajilta että tulee lähemmäs oikein:)

Kerro toki koko ohjelmasi. Jos sinulla on erikseen olkapäätreeni niin ei tuo ainakaan liikaa ole.

Ja vaikuttaahan sarjamäärätkin "hieman" asiaan ;)

Joo elikkä olkapäätreeni on erikseen enkä silloin tee muita lihaksia, ja viime aikoina oon tehny lähinnä vain vipunostoa eteen.

Eli:

Vipunosto eteen kp 3x10-15
Vipunosto taakse kp 3x10-15
Pystysoutu tangolla 3x10-15

jotain tällasta suunnilleen... vielä jotain lisää?:rolleyes:

..........

Alkuun on sanottava etten ymmärrä sellaista treenijakoa jossa olkapäillekin on oma päivänsä, mahtaa olla pieneen pilkottu..

Toisekseen jos näin kuitenkin treenaat, aloittaisin itse pystypunnerruksilla vaikkapa käsipainoilla 3-5 sarjaa ja alle 10 toistoa sarjassa.
Tuon jälkeen puristaisin jollain vipunostoilla sivulle loput mehut irti. Vaikkapa 3 sarjaa ja yli 10 toistoa sarjassa.
Takaviparit tekisin selkäpäivänä.

Aikaa kuluu se 10min. näihin ja ei muutakuin palkkaria nauttimaan hyvillä mielin :lol2:

Jooh, eli aloittelija olen, vasta täytin 16v ja tarkotus olis nyt saada hartioihin leveyttä ja hauista kasvatettua! Mitkäs olis sellasia tehokkaita ja hyviä liikkeitä, ja kuinkas usein myös pitäis tehdä? Rekkitangolla viimiset 3kk säännöllisesti käynyt, hyvin on kyl yläkroppaan tullut voimaa, mutta leveyttähän tarvis. Joo no yks on se, että tässä iässähän hartiat tuskin ovat kasvaneet edes lopullisiin mittoihin leveydeltään :p...

Luepa paavolainen kaikki nämä stickyt tästä forumosiosta, aloita vaikkapa tästä http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=53396

Toisekseen unohda se hauiksen kasvatus, kyseessä on 100g lihapulla jos suhteutetaan kropan koko lihaksistoon.

Hartioiden leveyteen et hirveästi pysty vaikuttamaan sen jälkeen kun luusto on täysin muodostunut. Kun halua kerran on olla iso mies niin eikö se leveä selkä, reidet kuin tukit ja vahva rintakehä kuullostakin paljon paremmalta ;)

Se herne ja muut kasvaa siinä ohessa ;)

Tietääkö kukaan Myllypuron salilla käyvä, että paljon ne penkien tangot painaa?? Nyt siis tarkoitan sitä yleispuolta, joka on niiden tatamien vieresääs enkä niitä, jotka ovat siellä yleisurheilu puolen takana?

Eli ovatko ne perus 15kg?? Koska meidän koulun tangot ovat 15kg, mutta tuntuvat paljon kevyemmiltä mitä Myllyssä on.
perus tanko painaa 20kg, joten luulen kyseisten tankojen painvan 20 kg:hyper:

Nyt olen alkanut treenaamaan 3-jakoisella, mutta en vaan millään jaksa uskoa, että kerta viikossa per lihasryhmä on riittävää. Tarkoitus olisi massaa ja voimaa hommata. Olisiko aloittelijalle kenties parempi vaikka 3x viikossa koko keho?

Nyt olen alkanut treenaamaan 3-jakoisella, mutta en vaan millään jaksa uskoa, että kerta viikossa per lihasryhmä on riittävää. Tarkoitus olisi massaa ja voimaa hommata. Olisiko aloittelijalle kenties parempi vaikka 3x viikossa koko keho?

Mahdotonta sanoa. Joku toinen vannoisi toisen menetelmän nimeen - ja joku toinen toisen. Sun pitää tehdä siten mikä tuntuu mieluiselta. Treenaa vaan 3-jakoisella, mutta treenaa hieman useammin kuin vain kerran viikossa (näin teen itsekin, joka ei kuitenkaan todista mitään). Eli treenaat 2 päivää ja lepäät päivän, eli olet jo torstaina treenannut kropan kerran läpi. Tarvittaessa sitten pidät ylimääräisen lepopäivän.

toistomäärien vaihtelua

aion ryhtyä treenaamaan niin, että toistomäärät vaihtelevat... mutta kumpi olisi parempi vaihtoehto... treenata 1. kuukaus suurilla toistomäärillä ja pienemmillä painoilla, 2. kuukaus keskivertotoistoilla ja keskivertopainoilla ja 3. kuukaus pienillä toistomäärillä ja suurilla painoilla

vai

treenata 1. kuukautena vaikka 10-16 toistoo pienillä painoilla ja 2. kuukautena 6 toistoo isoilla painoilla

?

toivottavasti tajusitte ! :D

Iltapäivää.
Olen tämmöinen 175/82 jässikkä, 22v.
Oon harrastanu tätä lajia jo semmoiset vuoden ja pari kk, muutamia kuukausia välis.
Mietityttää semmonen, ku on ongelma tuon ruokavalion kanssa, tai siis ei ruokavalion vaan syömis ajankohtien.
Onko siitä kauheesti vaivaa jos syö millo sattuu, kunhan saa sen tietyn määrän protskua hiilaria ja sun muita?
Tulee semmosia päiviä, että aamulla ei ehdi syödä mitään ku herää kuudelta, ja ekan kerran syön joskus puolenpäivän jälkeen kunnon aterian jolla yritän korvata aamun menekkiä jne. Olen tehnyt tuota Bill Starrin 5x5 ohjelmaa semmoiset 4 viikkoa nyt ja tuntuu olevan tullu tuloksia, maksimi vitonen noussu penkissä 7,5kg, että ei hassummin omasta mielestä. Reidet myös saanut muotoa.
Niin että mietin vaan tuleeko stoppi jossain vaiheessa vastaan jos syö epäsäännöllisen säännöllisesti.
Huh, tulipa pitkä posti vaikka lyhyt piti olla :)

jeps... tässä kun päivän olen kuumeessa ollut ja sängyssä maatessa miettinyt parannuksia treeniin niin kuulostaisiko sellainen toistomäärien vaihtelu huonolta, että joka toinen viikko tekisin 6-8 toistomääriä isoilla painoilla, eli voimapainotteista ja joka toinen viikko sitten 12 toistomääriä pienillä painoilla, eli massapainotteista...

1. vko... voimankasvatusta
2. vko... massankasvatusta
3. vko... voimankasvatusta
4. vko... massankasvatusta
jne...

kertokaa mitä mieltä ! :D vai olisiko jokin parempi vaihtoehto...

Mitä mieltä tästä kolmijakoisesta:

1: rinta/ojentajat:
-penkki/penkki kp 2x6
-vinopenkki kp/vinopenkki tangolla 3x6-8
-ristikkäistalja/peckdeck 2x6-8
-ranskalainen punnerrus/kapea penkki 3x8
-dippi lisäpainoilla/ojentaja taljassa 3x8

2: jalat/olkapäät:
-kyykky/prässi 3x8
-reidenojennus 2x8-10
-reidenkoukistus 2x8-10
-pohkeet 3x10-12
-vipunostot sivuille 3x10
-niskantakaa punnerrus/ olkapunnerrus kp 2x6-8
-pystysoutu/takaolkapääsoutu 2x8

3. selkä/hauis:
-alatalja 2x6-8
-ylätalja 2x6-8
-kulmasoutu 2x6-8
(-mave joka 2. kerta 3x8)
-scott/hauis suoralla tangolla seisten 3x6-8
-hauis istuen kp/keskitetty hauiskääntö 3x6-8

Onko järkeä ottaa käyttöön?

H100: Vaihda vaikka joka treeniin, esim.
1. treeni, toistot 4-6
2. treeni, toistot 6-10
3. treeni, toistot 10-15
EiNiinIso: Kannattaa pyrkiä mahdollisimman tasaisin väliajoin murkinoimaan, verensokeri pysyy tasaisempana ja nälkäkin pysyy kaukana pitempään.
rallarsnus: Näille on jo ketju, pidetäänkös ne siellä kiitos?:) Mielestäni kaikin puolin sukka.
pure_power: Ei ole.
e: Dääääääääm, Alec ehti väliin.

Back
Ylös Bottom