Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Proteiinista,Vuorokaudessa proteiinia tulee saada 1,5 - 2 grammaa per painokilo eli esimerkiksi 60 kiloisen nuoren miehen proteiinitarve on noin 90 - 120 grammaa

Laskemaan,laskemaan.:evil:

Muusta ei oo tietoa. Tuonkin kopsasin nopsaan FAST:in sivuilta

Garkard: Tosiaan treenipäivinä tuo palautusjuoma, lepopäivinä hiilareita tulee monelle liikaakin. Ei siis tarvetta maltolle lepopäivinä.
-beginner-: Vaihtelua, vaihtelua. Ei kaikkia liikkeitä 2x6.

Ookkei, mutta miten sen saisi laskettua että miten paljon tarvitsen proteiinia, ja sitten noita heraa ja maltoa päivässä?

laita palautusjuomaan vaikka desi heraa ja desi maltoa,sillon taitaa tulla suunnilleen 30g proteiinia ja 50 hiilareita.muuten päivän ruokailut riippuu paljolti tavotteista,yrittääkö polttaa rasvaa vai kasvattaa lihaksia.mutta 2g painokiloa kohti proteiinia päivässä on sellanen aika hyvä ohjenuora.
plus se mitä silmukka sanoi :)

Ajattelin vähän semmoista, kun minulla nytten tällä hetkellä vähän liikaakin on massaa (eli selvällä suomella olen läski) Niin ajattelin että muutan läskin lihakseksi ja sitten kun lihasmassaa on kertynyt mielestäni tarpeeksi alan kunnon dieetille.

Vai onko tämä mielestänne miten perseestä, että kannattaisiko tehdä erillä tavalla?

Ja elikkäs tuon 2g/painokilo ohjeen mukaan tarvitsisin 212 grammaa proteiinia päivässä.

Ajattelin vähän semmoista, kun minulla nytten tällä hetkellä vähän liikaakin on massaa (eli selvällä suomella olen läski) Niin ajattelin että muutan läskin lihakseksi ja sitten kun lihasmassaa on kertynyt mielestäni tarpeeksi alan kunnon dieetille.

Vai onko tämä mielestänne miten perseestä, että kannattaisiko tehdä erillä tavalla?

Ja elikkäs tuon 2g/painokilo ohjeen mukaan tarvitsisin 212 grammaa proteiinia päivässä.

ei se noin mene.lihasmassaa rakentaessa sitä rasvaa kuitenkin tulee lisää,ja jos sitä jo nyt on yli omien tarpeiden,kannattaisi se ylimääräinen dietata pois ja vasta sen jälkeen rakentaa lisää lihaa

Okei, kiitoksia että korjasit tuon virheeni ennen kuin aloin mitään tyhmää tekemään.

Elikkäs, nyt ruokavalio proteiini pitoiseksi ja paljon kasviksia.

Ja salilla pitkiä sarjoja (12-15) ja paljon liikuntaa että rasvat lähtee kävelemään.

Mulla on tosin tuolla salilla yks aika isokin ongelma, ei mitään hajua että miten jotkut liikkeet tehdään. Olen sen verta ujo kaveri etten ole kehdannut kysyä kokeneimmilta joten olen vaan raa'asti hypännyt näistä liikkeistä yli.

meneekö metsään?

1. RINTA,OLKAPÄÄT

rinta
- penkki
- vinopenkki
- leveä dippi

olkapäät
- vipunostot sivulle
- pystypunnerrus tangolla/kp
- kohautukset

2. SELKÄ,HAUIS,VATSA

selkä
- kulmasoutu tangolla/kp
- alatalja
- leuanveto

hauis
- hauis seisten tangolla

vatsa
- voimapyörä
- jalkojen nostot rekkitangossa

jalat saa muualla kyytiä. mutta olisiko tuossa mitään järkeä? työsarjoja 2 per liike. vai?

kiitoksia jo etukäteen.

Pitää nyt lopultakin kysäistä, että pidättekö palautusjuomaa miten hyödyllisenä kehittymisen kannalta. Palautunut kun olen ihan riittävän hyvin nykyiselläkin systeemillä, joka on siis se, että syön mahdollisimman pikaisesti, eli yleensä noin tunnin verran treenin jälkeen normaalin tumma pasta + tonnikala-aterian tai vastaavan. Joskus syön myös banaanin heti treenin jälkeen. Rasvaa olen tässä treenin jälkeisessä ateriassa välttänyt.

Ruokailut on muuten kunnossa ja proteiinia tulee yleensä n. 3g/kg, ja näistä noin 2g tulee hyvistä lähteistä (tonnari, liha, rahka, raejuusto, muna, maito). Varmaan olisi mahdollista myös hieman pudottaa tuota proden saantia?

Vaikka rahaa haluaisinkin säästää ja osan protskusta ottaa halvasta herasta, niin en millään kehtaisi ruveta palkkaria käyttämään, koska en saa edes nyt syödä mielestäni riittävästi vaikka syönkin +300 kcal. Kalorimäärät kun pyörivät treenipäivinä noin 2500 tietämillä ja tuon saan kasaan syömällä "puhdasta" ruokaa ihan liiankin helposti. Mitat taitaa nykyisellään olla noin 174/61.

Kummala tavalla pystypunnerrus on tehokkaampi käsipainoilla vai tangolla?? Ja riittääkö kun tekeen ojentajille ojentaja taljaa, pystypunnerrusta kp/tanko/kone, kapea penkki, normi penkki(kai sekin käy jonkun verran ojentajiin), Dippi, vinopenkki vai pitääkö lisätä vielä joku liike??? En ranskalaista punnerrusta voi tehä millään tavalla vaikka olen kaikissa eri kulmissa kokeillut. Aina sattuu kyynärpäihin ihan tuhottomasti.Eli mikä ois hyvä ojentaja liike jos noi mitä edellä mainitsin ei riitä?

Mulla ojentajiin käy ojentajapunnerrus taljassa narulla, ojentajapunnerrus istuen kulmatangolla siinä on mulle parhaiten käyvät liikkeet ojentajille.

Ja riittääkö kun tekeen ojentajille ojentaja taljaa, pystypunnerrusta kp/tanko/kone, kapea penkki, normi penkki(kai sekin käy jonkun verran ojentajiin), Dippi, vinopenkki vai pitääkö lisätä vielä joku liike??? En ranskalaista punnerrusta voi tehä millään tavalla vaikka olen kaikissa eri kulmissa kokeillut. Aina sattuu kyynärpäihin ihan tuhottomasti.Eli mikä ois hyvä ojentaja liike jos noi mitä edellä mainitsin ei riitä?

Sen enempää kantaaottamatta liikkeisiin, niin kaikkia liikkeitä mitä ojentajille on kehitetty kannattaa tehdä mahdollisimman eri lailla, mitä pystyy ilman kipuja/epämiellyttäviä oloja. Erilaista rasitusta eri tavalla ja vaihtelu virkistää kummasti, myös ojentajia.

Sellasta ois että kun esim ma käy salilla niin sillon kalorilaskin sanoo että pitää syödä joku 2500c..Niin sitten kun laittaa vaikka että harjoittelu aamulla kuntopyörä tyhjään mahaan siinä lukee että 2100c riittää laihduttamaan elikkä kysymys on että pitääkä joka päivä sen 2500 syödä, vai haittaako jos toinen päivä syö vähemmän?

Sellasta ois että kun esim ma käy salilla niin sillon kalorilaskin sanoo että pitää syödä joku 2500c..Niin sitten kun laittaa vaikka että harjoittelu aamulla kuntopyörä tyhjään mahaan siinä lukee että 2100c riittää laihduttamaan elikkä kysymys on että pitääkä joka päivä sen 2500 syödä, vai haittaako jos toinen päivä syö vähemmän?

Jos haluat kasvattaa lihasta niin sinun pitää saada enemmän energiaa kroppaasi kuin mitä kulutat. Joka päivä. Ei tarvitse syödä hulluna yli kulutuksen, mutta ei myöskään kannata olla miinuksella. Eli jos syöt toisina päivinä vähemmän kuin kulutat, niin kyllä, siitä on haittaa.

Joo lihasta tai sii oikeestaa diettaan ekaa kertaa ja tahallaa vedän miinus caloreilla päivät..liikaa rasvaa kropassa eli jos diettaa niin samalla ei pysty lihakset kasvaa koska ei syö tarpeeksi vai onko noin?Proteiini määrät ainakin on korkeella.

Nyt tulee tosi tyhmä kysymys mutta olen miettinyt tätä monta kertaa penkissä tangon alla. Mikä funktio on siinä, että tankojen karhennuksissa ja merkkien paikassa on hirveitä eroja? salilla on Leokon tankoja ja sellasia kiiltäviä "bulkki"-tankoja. Molemmissa on merkki karhennuksen keskellä, mutta Leokon tankojen merkit ovat paljon lähempänä tangon keskikohtaa kuin näissä kiiltävissä tangoissa. Tämä vaikeuttaa jonkin verran oteleveyden vakiona pitämistä kun tekee penkkiä.

Entisellä salilla oli kans paljon noita kiiltäviä ja paskoja tankoja. Merkit ihan missä sattuu ja painoivatkin muuten 17,5kg. Paskaa sanon minä. :curs:

Back
Ylös Bottom