Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

sellasta kysyisin et vaikuttaako se , miten kauan on, ni treenin tulokseen...?
et jos teen vaikka prässit 5x7 (maksimipainot)siinä ei kauaa tuhise,
sitten joku sellane jalkalaite, istutaan, sit molemmat jalat työnnetään alas istuma asennos alas, polvista alaspäi siis menee aina ylös, alas.. teen niillä 4x7 maksimipainoil
sit kyykkyi teen 4 kg painoil nii paljo ku jaksan , ku ein suurempii paainoi just nyt saa.

(alussa pyöräilen 5min kuntopyörää ja lopus kans) ja venyttelyt päälle,ni tos menee joku tunti/puoltoist yhteensä.

pitäskö tehä jotai lisää jalkatreeniin .?ja olla kauemmin?

Tuli tässä mieleen, että kun jalat vielä kipeinä eilisestä reenistä ja huomenna on mave, niin vaikuttaakohan se maveen ?
Toiseks, katoin että pe olis jalat taas, mutta kevyesti..mutta, mave edellisenä päivänä, tuleekohan ihan liikaa rasitusta nyt ala selälle ja jaloille viikos ? :S
Mitenköhän tota vähän viilais.. =/

Jättää mave pois to ja siirtää sen pe ja ottaa kyykky pois ja joku taka reisi liike mikä ei ota selkään ? Se varmaan ois hyvä ?

Ma: Rinta,hauis,ojentajat
Penkki 2x6
Vinopenkki 2x8
Hauis tangolla 2x6
Hauis taljassa 2x6
Ojentajat taljassa vst ote 3x10
Ojentajat kp 3x10

Ti: Jalat, olkapäät
kyykky 4x10
Prässi pyramidi
pohkeet 3x15
(nivus laitteessa 3x15-20)
Pystypunnerrus 3x12
Viparit 3x10

To: Rinta, selkä
Penkki 2x6
Leuat 3x max
Kulmasoutu 3x10
Mave 5x5
Ala-talja 3x8
Joka toinen viikko lopuksi ylä-talja rinnalle + ala-talja SUPERINA.

Pe:
Kyykky 2x6
Prässi pyramidi
pohkeet 3x15
Nivus laitteessa 3x15-20

Hauiskääntö kp + hammer kp SUPERINA 10,10 1min tauko 10,10 -joka toinen vk
Ranskalainen pun. + ala-talja pun. SUPERINA 10,10,1min tauko 10,10 -joka toinen vk

minkälaista sali ohjelmaa kannattas ruveta käyttää. varsinainen laji on keihäs, kuula ja jääkiekko. peruskunto kausi on takana ja ohjelmaksi suositelkaa jotain maksimivoima ohjelmaa. salilla pyrin käymään 3x viikossa.

Toinen kysymys koskee kyykkäämistä. Tässäkin ongelmaksi muodostuu työntävät-vetävät jako. Mistä johtuu että oikea reisihauis rasittuu kyykyssä? Ensinnäkin teen kaikkeni että liike kohdistuisi mahdollisimman paljon etureisille. Toiseksikin, miksi vain toiseen jalkaan kohdistuu rasitusta takaosastolla?

Olkapäät ottavat tässä nyt liikaa rasitusta, etenkin etuolat (Joskus teen ojentajapunnerruksen tilalla dipin). Ajattelin muokata ohjelmaani niin, että jättäisin pystypunnerruksen pois ja lisäisin yhden sarjan vipunostoihin. Onko tolkkua?

Takareidet ja pakarat ovat merkittävässä roolissa kyykyn ala-asennossa, sen takia takareidetkin ottaa hittiä. Se, että vain toinen rasittuu, voi johtua esim. erilaisista jalkojen liikkuvuuksista. Tai asennosta/tekniikasta.

Olkapäät tuossa on kovilla, se on selvä. Ite teen yleensä joka toinen kerta pystäriä ja joka toinen vipareita mutta en molempia samalla kerralla. Ja jotain takaolkapääliikettä silloin tällöin.

Yksi kysymys mihin kaipaisin mielipiteitä.. eli punttisalitreenin ja lenkkeilyn yhdistämisestä järkevästi niin että ehtisi palautua kunnolla jne.

Mitkä olisi sopivimpia päiviä tehdä raskaita, lyhyitä 10min intervalli juoksutreenejä samaan aikaan kun noudattaa tuota 2-jakoista ohjelmaa, joka löytyy seuraavalta sivulta->
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...ad.php?t=53396

Tätä kysyn siksi, että lihasharjoittelun yhteydessä on tarkoitus parantaa juoksukuntoa samalla! kunto on hyvällä pohjalla mutta
kehittymisvaraakin olisi.

Vai pitäisikö olla ihan erilainen harjoitusohjelma??

Yksi kysymys mihin kaipaisin mielipiteitä.. eli punttisalitreenin ja lenkkeilyn yhdistämisestä järkevästi niin että ehtisi palautua kunnolla jne.

Mitkä olisi sopivimpia päiviä tehdä raskaita, lyhyitä 10min intervalli juoksutreenejä samaan aikaan kun noudattaa tuota 2-jakoista ohjelmaa, joka löytyy seuraavalta sivulta->
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin...ad.php?t=53396

Tätä kysyn siksi, että lihasharjoittelun yhteydessä on tarkoitus parantaa juoksukuntoa samalla! kunto on hyvällä pohjalla mutta
kehittymisvaraakin olisi.

Vai pitäisikö olla ihan erilainen harjoitusohjelma??

En saanut tota linkkiä toimimaan, mutta niinä päivinä kun et tee lihasharjoitteita voi aika vapaasti vetää aerobista treeniä! 1 päivä viikossa sitten totaalilepoa. Itse tekisin näin...

Takareidet ja pakarat ovat merkittävässä roolissa kyykyn ala-asennossa, sen takia takareidetkin ottaa hittiä. Se, että vain toinen rasittuu, voi johtua esim. erilaisista jalkojen liikkuvuuksista. Tai asennosta/tekniikasta.

Olkapäät tuossa on kovilla, se on selvä. Ite teen yleensä joka toinen kerta pystäriä ja joka toinen vipareita mutta en molempia samalla kerralla. Ja jotain takaolkapääliikettä silloin tällöin.
Ok, kiitos. Auttaako jos en laske kyykkyä niin syvään?

Ja osaatko auttaa tuossa penkkipunnerrus/selkä-ongelmassa?

Kun puhutaan tuosta proteiini saannista, että pitäisi olla se 2-3g/painokilo, niin onko se tiukka paino, vai "löysä"paino. Eli voisiko tuosta luvusta vähentää rasvaprosentin verran pois?

et jos teen vaikka prässit 5x7 (maksimipainot)siinä ei kauaa tuhise,

Jos ei kauaa tuhise noilla sarjoilla niin et todellakaan tee maksimipainoilla. Maksimipainot tarkoittavat sitä, että sarjan viimeinen toisto tulee kivulla ja tuskalla nippa nappa punaisten tähtien pyöriessä silmissä. Sellaisen jälkeen menee raskaamman liikkeen kyseessä ollessa kyllä tovi ennen kuin tekee mieli seuraavaa sarjaa tehdä ja viisi sarjaa ottaa väkisinkin mehut pois.

En missään nimessä tarkoita että olisi järkevää tehdä joka sarjaa hämärän rajamaille asti, mutta pitäisi oppia hahmottamaan mikä on oikeasti kovaa treeniä ja mikä ei. Jos puolentoista tunnin treeni ei tunnu missään ja viiden "kovan" prässisarjan tekeminen on noinkin helppo nakki, niin kyllä se treeni on lähempänä jotain vanhainkotijumppaa kuin oikeasti kovaa harjoittelua. Sarjojen lisääminen ja treenin pidentäminen ei tällöin varmaankaan ole se oikea ratkaisu.

Oli tossa tiistaina kuntotestit koulussa ja meni ihan kivasti kunnes tuli punnerrukset (70/min) ja selät (90/min), en hengittäny tarpeeks ilmeisesti ja lopussa happivajeen tjsp aiheuttama hedari oli ihan saatanallinen. Nyt kun teen mitään raskaampaa tms pidätän hengitystä tulee päänsärky takaisin..
Mistähän vois johtua, pistää vituttamaan nimittäin kun ei pääse treenaamaan :f
e: ei oo niska pahemmin jumissa mutta myös se kipuilee päänsäryn ohella rasituksessa

Kannattaako massaa kasvattaessa tehdä liikkeet hitaasti, jotta jännitys pysyy kokoajan yllä?
Mitä eroa on teenkö liikkeet pyramidina ylös (1x8 1x6 1x4) lisäten painoa vai samoilla painoilla samat sarjat (3x6). Kumpi siis on tehokkaampaa?

En saanut tota linkkiä toimimaan, mutta niinä päivinä kun et tee lihasharjoitteita voi aika vapaasti vetää aerobista treeniä! 1 päivä viikossa sitten totaalilepoa. Itse tekisin näin...
Aivan.. no toi on se ohjelma joka menee niin että ma,ti, to, la päivinä olis salitreeni.. eli keskiviikkona välipäivä. Siinä jäisi sitte pe ja su aerobisille treeneille.. Onko toi ok?

Oon vähän miettiny että mulle riittäis käydä salilla 2 kertaa viikossa mutta sitten pitäis tehdä enemmän liikkeitä per treeni. Sitten ehtisi ainaki hyvin tekemään aerobisia treenejä vaikka 3-4 kertaa viikon aikana.
Antakaa jotain vinkkejä kun tavoitteena olis samanaikaisesti saada lisää voimaa+massaa ja parantaa kuntoa. Eli järkevä viikko-ohjelma silleen että salilla 2-3 kertaa viikossa ja lenkkiä 2-4 kertaa viikossa.

Mulla olisi kysymys diettailuun liittyen.

Eli olen nyt ollut n. 3 viikkoa dietillä, ja paino on pudonnut n.4kg, mutta ongelma onse että vyötäröltä ei ole hävinnyt senttiäkään?!

Treenaan salilla 4 kertaa viikossa Thibaudeaun "War Room Strategies to Maximize Fat Loss" ohjeman mukaan, ja lisäksi vedän läpi "HIIT" treeni ohjelmaa kuntopyörällä kolmena aamuna viikossa ennen aamiaista. Lisäksi tulee vielä pelattua sulkapalloa ja juostua vetoja, joten tuntuu että treeni puoli on kunnossa.

Kaloreita tai makroravinteita en ole ruvennut laskemaan vaan olen pienentänyt annoskokoja ja syön hiilidydraatteja vain päivän kahdella ensimmäisellä aterialla. Roskaruuan, makeiset ja alkoholin olen jättänyt kokonaan pois.

Missä vika? Apuja kaivataan.

Mulla olisi kysymys diettailuun liittyen.

Eli olen nyt ollut n. 3 viikkoa dietillä, ja paino on pudonnut n.4kg, mutta ongelma onse että vyötäröltä ei ole hävinnyt senttiäkään?!

Treenaan salilla 4 kertaa viikossa Thibaudeaun "War Room Strategies to Maximize Fat Loss" ohjeman mukaan, ja lisäksi vedän läpi "HIIT" treeni ohjelmaa kuntopyörällä kolmena aamuna viikossa ennen aamiaista. Lisäksi tulee vielä pelattua sulkapalloa ja juostua vetoja, joten tuntuu että treeni puoli on kunnossa.

Kaloreita tai makroravinteita en ole ruvennut laskemaan vaan olen pienentänyt annoskokoja ja syön hiilidydraatteja vain päivän kahdella ensimmäisellä aterialla. Roskaruuan, makeiset ja alkoholin olen jättänyt kokonaan pois.

Missä vika? Apuja kaivataan.

En halua masentaa, mutta voi olla, että rasvaa on palanut tähän mennessä niin minimaalisesti siitä vatsan ympäriltä, että sitä ei vielä erota. Eli suomeksi olet menettänyt painoa enimmäkseen nesteen muodossa.. Kannattaa laskea ne kalorit, ja pudottaa ne hiilarit aika alas, jos pää kestää karsia sarjapainoista!

Ylemmät vatsalihakset?

Joo en nyt aivan varma ole kuuluuko tämä tänne threadille mutta postaan tän nyt kuitenkin. Elikkä ite olen tossa jo hetken aikaa (kuukauden pari) tehnyt erilaisia vatsalihastreenejä, mutta en älyä miksen saa ylempiä vatsalihaksia näkymään, läskiä eikä mitään minulla ole joten sekään ei ole tiellä. Alemmat neljä tuossa navan ympärillä näkyvät hyvin kun jännitän niitä selällä maatessa (nekään eivät hyvin näy seisovalttaan) mutta miksen saa ylempiä näkymään? Yleensä moni sanoo että juuri toisinpäin nämä lihakset näkyvät? Olenko tehnyt vääränlaisia liikkeitä tms?

Back
Ylös Bottom