Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tein tänään tuota lattiapenkkiä.Tuntu ihan kivalta,kun oli alla jo tehtynä dipit ja pystypunnerrukset.Kävin vain miettimään,että pitääkö lattiapenkkiä tehdessä tangon osua rintaan?Itsellä ei tanko tullut rintaan asti ja jalat pitää pitää koukussa?

Lattiapenkissä tanko ei osu rintaan, ellei jollain ole riittävän lyhyet kyynärvarret suhteessa rintakehän paksuuteen. Tankoa ei siis ole tarkoitus kaataa rintaan, vaan laskuvaihe päättyy kun kyynärpäät kolahtavat lattiaan.

Lattiapenkissä tanko ei osu rintaan, ellei jollain ole riittävän lyhyet kyynärvarret suhteessa rintakehän paksuuteen. Tankoa ei siis ole tarkoitus kaataa rintaan, vaan laskuvaihe päättyy kun kyynärpäät kolahtavat lattiaan.

Nyt kun rupesin miettimään itse niin voisiko tangon osuminen rintaan johtua turhan leveästä otteesta? Eli kapeampaa otetta niin menee rasitus oikeaan osoitteeseen?

Vai onko liikkeen idea nimenomaan rasittaa ojentajia samalla oteleveydellä kuin penkissä käyttää, jotta se simuloisi mahd. tarkasti penkkaamisen loppunostoa.

Mulla olis muutama kysymys mitä treenaamiseen tulee, toivottavasti tämä on oikea paikka kysyä. Pitkän salitauon jälkeen ajattelin että olis hyvä alkaa kuntoilla enemmän taas. En ole koskaan ollu todella aktiivinen salilla kävijä. Parhaillaan kävin noin 9kk 3-4 kertaa viikossa salilla (noin 3 vuotta sitten), ja tämän jälkeen en ole saanut tehtyä salillakäymisestä tapaa uudestaan, vaikka silloin tällöin tulee käytyäkin. Muutin pari viikkoa sitten helsinkiin, ja nyt on sali onneksi niin sopivalla etäisyydellä että enää en keksi verykettä olla menemättä. :) Tässä olis muutama kysymys johon haluaisin mielellään vastaukset: (Näihin on varmaan vastattu jo aikaisemmin, mutta en osaa vielä käyttää kovinkaan monia forumin toimintoja, joten päätin kirjoittaa tämän postin).

1. Löysin näiltä palstoilta treeniohjelman joka vaikutti mun mielestä lukiessa ainkin aika hyvältä (Olisi tarkoitus käydä salilla 3-4 kertaa viikossa):

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- Suorin Jaloin MaastaVeto x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Mua kiinnostais tietää onko tämä teidän mielestä hyvä treeniohjelma henkilölle joka ei ole käynyt salilla aikoihin (pääasiassa treeni on viimeisen parin vuoden aikana koostunu punnertelemisesta, lenkkeilystä jne. (armeijassa tuli käytyä välissä)). Kiinnostais myös tietää jos tällä ohjelmalla on hyvä jatkaa senkin jälkeen kun on tullu käytyä salilla pidemmän aikaa.

2. Samassa threadissä jossa tätä kyseistä ohjelmaa ehdotettiin, ehdotettiin myöskin seuraavanlaisia toistomääriä:

1. kk 12-15 toistoa per sarja
2. kk 8-12 toistoa per sarja
3. kk 6-8 toistoa per sarja
Ja alusta uudelleen

Kun kävin ennen salilla pidin sarjamäärät kutakuinkin samoina, ja lisäsin painoja säännöllisin väliajoin. Luettuani ehdotetut sarjojen määrät ja selitykset niiden takana, ymmärsin kuitenkin että minun olisi pitänyt vaihdella toistojen määriä jokaista sarjaa kohti enemmän. Kävin kuitenkin tänään pitkästä aikaa salilla ja koitin 1. ohjelmaa, ja tietyissä liikkeissä minun on aika vaikea tehdä noin suuria määriä toistoja sarjaa kohti. Esim. penkissä olen (tai ainakin olin) tottunut ottamaan 4x6 sarjoja. Tämä tietenkin onnistuu yksinkertaisesti painoja pudottamalla, mutta mulla tästä koituu sellainen ongelma että en oikein tiedä milloin ja miten paljon minun tulisi lisätä painoja? Aikaisemmin kun kävin salilla toistojen määrä pysyi suurimmaksi osaksi samana, joten pystyin lisäämään painoja vaikka 2,5kg viikkoa kohden tj, mutta jos lisään 2,5kg viikkoa kohden kun on tarkoitus ottaa 15 toistoa penkistä, vaikuttaa se vähän liian suurelta lisykseltä. Olisiko kellään mitään neuvoja miten painojen lisäys tulisi tehdä tällaisissa tapauksissa?

3. En ole koskaan noudattanut dieettiä saati erikoista ruokavaliota salillakäynnin ohessa, mutta mua kiinnostais tietää jos ruokavaliolla on merkittävä vaikutus tuloksiin. Koulussa käydessä tulee toki syötyä kohtalaisen terveellisesti, mutta kotona tulee yleensä vaan heitettyä jokunen valmisruoka naamariin, ja usein tulee syötyä muutakin epäterveellistä. Oon laiha (183cm/75kg), että laihduttamisen takia en kysy, mutta kun mielellään lisäisin lihasmassaa, niin kiinnostais tietää onko sillä suuri vaikutus mitä syö, kunhan sitä syö tarpeeks? :D

4. Kuten jo mainitsin mulla on vähän kokemusta salillakäynnistä, joten osaan jo tehdä monet liikkeet mielestäni aika oikein. Tein kuitenkin alussa treenatessa tyhmästi, ja treenasin yläkroppaa enemmän kuin alakroppaa, ja vaikka mulla oli vanhalla treeniohjelmalla erillinen jalkapäivä, niin jäivät monet jalkaliikkeet kokonaan yrittämättä (lähinnä siitä syystä että en tiennyt miten tehdä niitä oikein). Tästä syystä maastavetojen ja kyykkyjen tekniikka on mulla aika hakusessa. Mua kiinnostais tietää miten olis helppo oppia tekemään mainittuja liikkeitä paremmin.

Olisin kiitollinen jos saisin näihin kysymyksiin vastauksen, kiitos etukäteen.

Treenaan yksijakoisella ja on kevyt viikko menossa. Maanataina ja tänään keskiviikkona kävin salilla. Perjantaina enkä viikonloppuna pääse salille, joten kannattaako minun käydä huomenna treenaamassa? Onko hyötyä vai peräti haittaa?

Treenaan yksijakoisella ja on kevyt viikko menossa. Maanataina ja tänään keskiviikkona kävin salilla. Perjantaina enkä viikonloppuna pääse salille, joten kannattaako minun käydä huomenna treenaamassa? Onko hyötyä vai peräti haittaa?

totta helvetissä salille vaan! Kevyesti treenailemaan vuorossa olevat lihakset... :whip:

Hyvä tietää.Itsellä tosiaan ei osunut rintaan,vaan laskin niin alan,että kyynärpäät kolahti lattiaan ja sitten yritin päästää paineet pois ja punnersin ylös.Onko jalkojen asennolla väliä,siis pitääkö ne koukussa vai suorana lattialla?

Pitää ottaa ensi kerralla sitten leveämpi ote.Nyt oli samanlainen oteleveys,jolla teen kapeaa penkkiä,mutta tarkoitus olisi nimenomaan parantaa penkkitulosta tuolla.
Joo otat samalla oteleveydellä vaan sitä lattiapenkkiä kun normaaliakin penkkiä. Tolla saa aika hyvin treenattua sitä loppuojennusta. Lankkupenkki on myös hyvä. Sitä tykkään itse ottaa myös kapealla.

Joo otat samalla oteleveydellä vaan sitä lattiapenkkiä kun normaaliakin penkkiä. Tolla saa aika hyvin treenattua sitä loppuojennusta. Lankkupenkki on myös hyvä. Sitä tykkään itse ottaa myös kapealla.
Salilla,jossa käyn ei valitettavasti ole mitään lankkuja,niin vaikea tehdä tuota :( Ja ei ole mm.power rack telinettä,joten pitää aina pyytää joku nostamaan tanko käsivarsille.Mutta,kapea ja lattiapenkki samassa treenissä olisi kuitenkin jo liikaa ojentajille?
Mistä huomaa,että ojentajat ovat tukossa ja mitä asialle voisi tehdä?

Ja sitten vielä yksi kysymys.Itse teen dippejä siten,että laskeudun aina olkapäiden tasalle,mutta näin yhden kaverin tekevän dippejä,sellaisilla parin sentin laskuilla.Kai tuolla täytyy olla merkitystä,miten syvältä dippaa?

Rintapäivä

Olen nyt puolisen vuotta lukenut pakkotoiston minulle lähes epäjumalan asemassa olevaa foorumia ja nyt rohkaistuin kysymään asiantuntijoilta pientä apua. :D

Eli olen n. vuoden ajan käynyt punttiksella ahkerasti ja olen pyrkinyt treenamaan mahdollisimman monipuolisesti. Treenivinkit on luonnollisesti luettu täältä ;)

Ja varsinaiseen kysymykseen eli mitä mieltä olette tämmöisestä rintapäivästä, joka on tarkoitus tehdä oman tunteen mukaan 2-3 kertaa viikossa.

Penkkipunnerrus: Ensin muutama lämmittelynosto hilupainoilla ja sitten: 5x60%, 3x80%, 1x85%räjähtävästi, 8-10x1x90%
Tälläisen kaavan löysin joltain lontoon kieliseltä sivustolta, joka tuntui ihan asianmukaiselta ja muutenkin hyvältä sivustolta. Kaivan linkin kyllä jostain tarvittaessa. %:t ovat luonnollisesti nykyisestä maksimista ja sarjojen välillä kehotetaan venyttelemään ja lepäämään n.3 min.

Tämän lisäksi tehdään ojentajaliike JM Press 4 x 6 painoilla, jotka pystyisit nostamaan normaalisti 8 kertaa.

Itse lisäisin tuohon muutaman apuliikkeen, kuten rinnalle vinopenkki kp:lla ylä- ja alaviistossa. Ojentajille kaavailin JM Pressin lisäksi ojentapunnerrukset istuen kulmatangolla ja kickbackit. Olkapäätreenin sijoitan myös samaan päivään, mutta ei siitä sen enempää.

Pyrin siis voiman enkä niinkään massan kehittämiseen ja annan lisätietoja treenistäni, tuloksistani yms., jos joku niitä kaipaa.

En ole vielä ohjelmaa aloittanut enkä loppuun asti suunnittelut, mutta mielipiteitä ja korjausehdotuksia otetaan asiantuntijoilta mielellään vastaan.

En ole aivan varma onko tämä sopivin threadi tähän viestiin, mutta virheistä oppii. :rolleyes:

No jes, sain nyt vast tietää, että mulla on skolioosi. Ei mikään paha vielä, todella pieni alku, mutta miten se vaikuttaa mun treeniin? Onko jotain liikkeitä mitä ei saisi tehä muuten pahentaa sitä? Ja mun pitää vissii alkaa venyttelee selkää ja treenata jotkut pienet lihakset kuntoon selästä.

Salilla,jossa käyn ei valitettavasti ole mitään lankkuja,niin vaikea tehdä tuota :( Ja ei ole mm.power rack telinettä,joten pitää aina pyytää joku nostamaan tanko käsivarsille.Mutta,kapea ja lattiapenkki samassa treenissä olisi kuitenkin jo liikaa ojentajille?
Mistä huomaa,että ojentajat ovat tukossa ja mitä asialle voisi tehdä
Äkkiäkös sitä käy jostain sahaamassa palasen kakkosnelosta ja ottaa sen mukaan salille treenikassissa. ;) Kyllä sitä voi tehdä kapeaa penkkiä ja lattiapenkkiäkin samassa treenissä. Toi treenimäärä riippuu ihan kokonaan siitä sun koko ohjelmasta. Kyllä sä huomaat jos ne ojentajat on tukossa kun se penkki ei enää kulje. Kokeilemalla ne omat rajat selviää ja myös ylitetään!
ThePala sanoi:
Ja sitten vielä yksi kysymys.Itse teen dippejä siten,että laskeudun aina olkapäiden tasalle,mutta näin yhden kaverin tekevän dippejä,sellaisilla parin sentin laskuilla.Kai tuolla täytyy olla merkitystä,miten syvältä dippaa?
Mitä syvemmälle teet dipin, sitä enempi se rasittaa olkapäitä. Kauhean syvälle ei välttämättä kannata dippailla, koska siinä rikkoo olkapäänsä pidemmän päälle. Se oikea syvyys selviää kyllä kokeilemalla, joku sellanen sopiva todella syvän ja pienen nypytyksen väliltä. Jos tekee tosi pientä liikerataa niin dipin saa menemään aika puhtaasti ojentajille. Vielä enemmän kuitenkin vaikuttaa asento. Mitä pystymmässä dippailet, sitä enempi menee ojentajille. Sitten kun nojaat taas reilummin eteenpäin niin saat kuormitusta enempi rinnalle.

Tsemppiä treeneihin!

No jes, sain nyt vast tietää, että mulla on skolioosi. Ei mikään paha vielä, todella pieni alku, mutta miten se vaikuttaa mun treeniin? Onko jotain liikkeitä mitä ei saisi tehä muuten pahentaa sitä? Ja mun pitää vissii alkaa venyttelee selkää ja treenata jotkut pienet lihakset kuntoon selästä.
Keskustele asiasta lääkärisi kanssa.

Treenipainot tippunut suht paljon,esim. nykyään menee vain 45kgx6 penkistä kun 2kk sitten 65x6. Olin pienimuotoisella dietillä tuon 2 kuukautta ja kävin kyllä epäsäännöllisesti (eli tyhmästi) treenaamassa. Onko sarjapainot tippuneet dietin takia?

Joo ja ei. Oot sä millon viimeks pitäny kevyen viikon?

Eli minkätyylisen?

e. Ruokavalio oli kunnossa p, hh, r arvot kondiksessa, vettä ja kasviksia tuli syötyä tarpeeksi. Kaikki tarkistettu kalorilaskurilla. Teen 1-jakoista ohjelmaa Timban esimerkki ohjelmaa, koko kroppa 3 kertaa viikossa läpi. En ole pitänyt mitään kevyitä viikkoja vaan aina on tullut treenattua täysiä, minkälainen tämän kevyen viikon tulisi olla?

Treenipainot tippunut suht paljon,esim. nykyään menee vain 45kgx6 penkistä kun 2kk sitten 65x6. Olin pienimuotoisella dietillä tuon 2 kuukautta ja kävin kyllä epäsäännöllisesti (eli tyhmästi) treenaamassa. Onko sarjapainot tippuneet dietin takia?

Dieetti tiputtaa treenipainoja lähes poikkeuksetta ellei kyse ole jostain luonnonoikusta. Tuo tippuminen sinulla on kyllä ollut todella suuri. Paljonko painoa lähti? Oliko ruokailu kunnossa? Itselläni tipahti 3kk dieetin aikana penkkisarjat muistaakseni n. 10% tai vähän ylitse.

iha mielenkiinnosta kysyn treenaatteko millä jaolla dietil millä periaattel kevyesti/kovaa voima painotteista body tyylistä etc.... ite veän nyt ku ekaa kertaa diettailen ni voimapohjasta raskaat perusliikkeet 1-jakoinen vähä raskasta mut ku priorisoi kalorit treenin ympärille ni jaksaaa... kokemuksia mielipiteitä ja ohjeita dietin treeneihi

iha mielenkiinnosta kysyn treenaatteko millä jaolla dietil millä periaattel kevyesti/kovaa voima painotteista body tyylistä etc.... ite veän nyt ku ekaa kertaa diettailen ni voimapohjasta raskaat perusliikkeet 1-jakoinen vähä raskasta mut ku priorisoi kalorit treenin ympärille ni jaksaaa... kokemuksia mielipiteitä ja ohjeita dietin treeneihi
Samanlailla treenaan dieetillä kuin muulloinkin. Viimeksi mentiin 1-jakoisella 3 kertaa viikossa.

Back
Ylös Bottom