Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

2 tuntia treenatessani pienet tauot isot painot ja kyllä jaksaa laiskuus on synti.
Tämä on kumma laji siitä, että tässä enemmän ei ole aina enemmän. On ihan turha ahnehtia lisää ja lisää jos tunnissakin saat väännettyä kaiken tarvittavan. Laiskuudesta ei ole kyse. Lisäksi on puhuttu, että treenin aiheuttama kasvuhormonitason nousu alkaa olla siinä puolentoista tunnin kohdalla aika vähissä.

2 tuntia treenatessani pienet tauot isot painot ja kyllä jaksaa laiskuus on synti.
:lol2: No, ei se mitään. Kyllä siperia opettaa.

Treenin tarkoitus on antaa kasvuärsyke lihakselle ja kasvu tapahtuu levossa. Se sun toinen tunti on yksi tunti pois kasvusta ja palautumisesta.

Aloittelijalla on hyvä olla liikkeitä/sarjoja ehkä enemmän kun lihaksen aktivaatio on vielä heikkoa, mutta kun on vähänkin enemmän treenannut, niin riittävä ärsyke tulee jo vähemmälläkin treenillä.

Edit: Oma treeni on 40-50 min kolmesti tai neljästi viikossa (kyykky, penkki, kulmasoutu, leuat ja maastaveto). Ihan hyvin riittää.

mistä nettikaupasta sais halvalla protskuja ym:dance:
Esimerkiksi Pakkiksen P-Storesta (pääsivulla linkki).

Mutta sitten omaan kysymykseen, eli mitä treeniliikkeitä minun kannattaisi tehdä kotona salitreenin lisäksi? Treenaan kutakuinkin pakkiksen treeniohjelmien mukaisen 1-jakoisen mukaan kaksi kertaa viikossa. Erinäisistä syistä ja muista liikunnallisista harrastuksistani johtuen en käytännössä ehdi käymään salilla kuin kaksi kertaa viikossa, joten mitkä liikkeet olisivat hyviä kotona tehtyinä treenin tehostamiseksi? Käytännössä mitään välineitä ei kotoa löydy, joten perusliikkeitä olisi hyvä olla. Leukoja olen lähinnä kotona aika urakalla kiskonut, mutta muuten jäänyt lähinnä salin varaan, joten ohjeista ollaan kiitollisia :D

Tyhmä kysymys: Mistä nimitys SJMV tulee? Tiedän, että se on suorinjaloin maastaveto, mutta eihän siinä ole jalat suorina eikä mitään "vedetä maasta"...

Tyhmä kysymys: Mistä nimitys SJMV tulee? Tiedän, että se on suorinjaloin maastaveto, mutta eihän siinä ole jalat suorina eikä mitään "vedetä maasta"...

No se se nyt kuitenkin on. Polvinivel ei liiku, mutta kyllähän se jalka aika suorana pidetään siinä, ei kuitenkaan lukkosuorana vaan silleen tukevasti. Ja tottakai siinä vedetään maasta. Jotkut vain tekee sen siten että tanko käy vain tuossa polven tietämillä. Itse teen maasta asti ainakin.

Oisko heittää sivuolkapäiden venytysliikkeitä kellään? En millään keksi, enkä mistään löydä mitään, että miten niitä pitäävenytellä?

Jotkut vain tekee sen siten että tanko käy vain tuossa polven tietämillä. Itse teen maasta asti ainakin.
Juu, itsellä on tämä tapa. Kun työntää persettä kunnolla taakse, ei niitä painoja saa edes laskettua paljoa polvia alemmas. Ei anna takareidet periksi. Mulla ainakin tää tuntuu olevan paras tapa. Normaalisti alas laskemalla ei saa takareisiin mitään tunnetta, vaan selkä huutaa enemmän.

Oon jo pitkään ihmetelly miten viparit sivulle pitäis oikeaoppisesti tehä, kun salilla ja netissä näkee vaikka minkälaisia tekniikoita. Pitäiskö kädet pitää ihan suorina, koukussa vai miten?

Back
Ylös Bottom