Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Noi kilpirauhasongelmat on kyllä mielenkiintoisia, kun tuntuu ettei siinä toimi normaali matematiikka ja looginen ajattelu ollenkaan. Jos tuhannella kalorilla ei laihdu niin mistä ihmeen kosmisesta säteilystä se kroppa ottaa energiansa? Ei tiedä mutta näin on.

Oman ymmärrykseni mukaan noissa kilpirauhasongelmissa se kehon oma energiankulutus pienenee aika paljon eli jos ennen on vaikka syöty 2500 kcal päivässä, niin näiden ongelmien kanssa kun haluaa painonsa säilyttää, niin tuosta varmaan sen 500 kcal saa tullakin alaspäin että ollaan "normikulutuksessa". Jos siitä pitää sitten vielä lähteä laihduttamaan, niin ei mikään ihme että alkuperäisestä aletaan olla jossain 1000 kcal pudotuksissa.

Tästä voi myös helposti todeta, että useimmat ongelmien kanssa kärsivät jatkavat ruuan mättäämistä ongelmien jälkeen entiseen malliin ja ihmekkös sitten kun paino on kasvussa... Siinä on hyvä syytellä kilpirauhasta, vaikkei se kilpirauhanen mielestäni sitä ruokaa sinne suuhun laitakaan. Se perusaineenvaihdunta on vain eri tasolla kuin ennen ja energian saannin määrä pitää sopeuttaa siihen.

Onko ok vaihtaa dieetillä 3-jakoiseen? Tuntuu, että tolla 2-jakoisella on kovien treenien jälkeen huonosti palautunut. Ajattelin vielä suunnilleen kuukauden olla dieetillä ja siirtyä maltillisesti plussakaloreille.

Oon huomannu epätasapainoo suorissa vatsalihaksissa. Voiko sikspäkin paloja treenata "erikseen"? Vasen puoli näyttää ja tuntuu isommalta kahdessa ylimmässä palassa.

Juu mietin vaan sitä, kun täällä suositellaan max 2-jakoista alle vuoden salilla treenanneelle.
Olen nyt siis käynyt noin 9 kk ja tahtoisin vain käydä lisää. Ajattelin 3-jakoisella käydä viidesti viikkoon, onko tämä ok?

Juu mietin vaan sitä, kun täällä suositellaan max 2-jakoista alle vuoden salilla treenanneelle.
Olen nyt siis käynyt noin 9 kk ja tahtoisin vain käydä lisää. Ajattelin 3-jakoisella käydä viidesti viikkoon, onko tämä ok?

Kyllä on. Tee vain jako fiksusti ja täytä ohjelma perusliikkeillä niin hyvä tulee!

Meneekö jengillä niskat koskaan jumiin vinopenkissä? Nyt viimeaikoina (tauon jälkeen) ottanu aika paljon niskoihin sarjat.. Onko joku tekniikkavirhe joka aiheuttais tämän vai niskat on sit muuten vaan jumissa?

Itsellä taas vinokp ongelma, menee pirusti etuolkapäille liike, vaikka penkki on max 45 asteen kulmassa, jopa pykälän alle. Tästä syystä ylärintani onkin olematon

Edit. Onko jotain syvääluotaavaa tekniikkavideota, itselle ei ole tullut eteen

Itsellä taas vinokp ongelma, menee pirusti etuolkapäille liike, vaikka penkki on max 45 asteen kulmassa, jopa pykälän alle. Tästä syystä ylärintani onkin olematon

Edit. Onko jotain syvääluotaavaa tekniikkavideota, itselle ei ole tullut eteen

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Teen parhaillaa 3-jakost ohjelmaa 3on1off tyylillä mut nyt joudun flunssan takii pitää viel yhden ylimääräisen lepopäivän ni kannattaisko jättää jaon eka treeni vaan pois ja tehdä huomenna suoraan selkäpäivä jolloin se tavallaan tulee ajallaan vai tehdä normaalisti jolloin kaikki 3 myöhästyy yhdellä päivällä?

#27:
Tee pienemmässä kulmassa. Noin 20-30 astetta useimmat tuntuu suosittelevan. Vinopenkit missä ei oo säätöjä on usein aivan liian pystyssä, menee varmasti olkapäille kenellä tahansa.

Läskin polttamiseen saliohjelmia

Elikkäs olen 15v ylipainoinen, oon käyny 4-5kk salilla ja painoa on pudonnut 4-5kg. Saliohjelmat on vaihtunu aina välillä aika paljon :D käyn 2 kertaa viikossa salilla ja joskus tulee käytyä kolmaskin kerta viikossa. Joten kaipaisin hyviä saliohjelmia läskin polttamiseen, treenaamalla koko vartaloa. niin ja tällänen ongelma, kun olen käynyt esimerkiksi tiistaina salilla, keskiviikkona paino ei ole pudonnut tiistaista, joskus myös noussut. Ja noilla esimerkeille painoa on pudonnut vasta torstai aamuna. Jos sais vähän neuvoa ja saliohjelma ehdotuksia niin olisin erittäin tyytyväinen :) kiitos jo etukäteen.
Ja en tiedä mitään vaikeita salitermejä :(

Elikkäs olen 15v ylipainoinen, oon käyny 4-5kk salilla ja painoa on pudonnut 4-5kg. Saliohjelmat on vaihtunu aina välillä aika paljon :D käyn 2 kertaa viikossa salilla ja joskus tulee käytyä kolmaskin kerta viikossa. Joten kaipaisin hyviä saliohjelmia läskin polttamiseen, treenaamalla koko vartaloa. niin ja tällänen ongelma, kun olen käynyt esimerkiksi tiistaina salilla, keskiviikkona paino ei ole pudonnut tiistaista, joskus myös noussut. Ja noilla esimerkeille painoa on pudonnut vasta torstai aamuna. Jos sais vähän neuvoa ja saliohjelma ehdotuksia niin olisin erittäin tyytyväinen :) kiitos jo etukäteen.
Ja en tiedä mitään vaikeita salitermejä :(

Ei se paino sillä saliohjelmalla putoa vaan ruokailulla. Kuitenkin olet vielä 15 eli kasvupyrähdyskin on tod.näk. tapahtumatta ja mikäli et ole mahottoman ylipainoinen niin ei sitä kannata lähtee pudottamaankaan. Suositus olis todennäkösesti kuitenkin sitä liikuntaa ja mielekästä semmoista.
Näistä kaikista langoista löytyy päteviä ohjelmia, sieltä vaan itseään eniten miellyttävän näköinen ohjelma ja salille vääntämään.
FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä
Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle
Arnoldin kultainen kuusikko
2-jakoinen ohjelma
3-jakoinen

Maltti on valttia!

Ei se paino sillä saliohjelmalla putoa vaan ruokailulla. Kuitenkin olet vielä 15 eli kasvupyrähdyskin on tod.näk. tapahtumatta ja mikäli et ole mahottoman ylipainoinen niin ei sitä kannata lähtee pudottamaankaan. Suositus olis todennäkösesti kuitenkin sitä liikuntaa ja mielekästä semmoista.
Näistä kaikista langoista löytyy päteviä ohjelmia, sieltä vaan itseään eniten miellyttävän näköinen ohjelma ja salille vääntämään.
FAQ: Treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavalioesimerkkejä
Starting Strength - 1-jakoinen perusohjelma aloittelijalle
Arnoldin kultainen kuusikko
2-jakoinen ohjelma
3-jakoinen

Maltti on valttia!

Murrosikä alkoi kun olin 12v :D ja olen nykyään 185 cm pitkä ja olen mahottoman ylipainoinen :D painoa en kehtaa sanoa mutta voin sanoa että massaa on, liikuntaa olen harrastanu 10 vuotiaasta lähtien, pelaan lätkää kokoajan talvisin :D kasvupyrähdys on tapahtunut omasta mielestä :D tykkään käydä salilla, sen takia teenkin sitä laihduttamisen toivossa :D

Murrosikä alkoi kun olin 12v :D ja olen nykyään 185 cm pitkä ja olen mahottoman ylipainoinen :D painoa en kehtaa sanoa mutta voin sanoa että massaa on, liikuntaa olen harrastanu 10 vuotiaasta lähtien, pelaan lätkää kokoajan talvisin :D kasvupyrähdys on tapahtunut omasta mielestä :D tykkään käydä salilla, sen takia teenkin sitä laihduttamisen toivossa :D

Sit varmaan kannattas kattoa sitä ruokapuolta kuntoon, ei se paino edelleenkään sillä saliohjelmalla heilahda.
Laihduttaminen for beginners. Ekaa kertaa dieetillä? Lue tämä!
Ravinto

Siitä huolimatta, että pituutta onkin jo siunaantunut ihan kiitettävästi niin tuskin se murrosikä on vielä ohi ja kaikenlaista voi vielä käydä.

Back
Ylös Bottom