Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

^ En jaksanut lukea kokonaan, mutta vaikutta aika lailla menevät näin ->

"Kaikki monijakoiseen liittyvä on perseestä!"
"Eli jos treenaa tuolla tavalla, niin se ei koskaan toimi?"
"Emmä nyt niin sanonu."

Tässä runko johon voisi ympätä jotain herkkua:

Takakyykky 5x5 + etukyykyn tekniikkatreenit
Jalkaprässi 4x8
SJMV 5x8
Pohkeet seisten 4x12
Etukyykky, Hack kyykky tangolla,yhden jalan kyykky/prässi. Tuossa setit mitä itse tein eilen, kaikki kolme liikettä oli uusia minulle, ainoastaan etukyykkyä olin tehnyt lämmittelymielessä aiemmin. Toi hack kyykky oli totaalisen hullu etujaloille, suosittelen.

Nyt mulla on kiertäjäkalvosimen tulehdus/ylirasittuma ollut 2 viikkoa ja nyt noin viikon ollut salilta pois. ajattelin huomenna mennä tekee varovaisesti liikkeitä jotka ei ota tohon olkapäähän. Tarkempi nimitys tälle vaivalle on supraspinatus tendiniitti. Luultavasti en voi ollenkaa lämmitellä siis kiertäjäkalvosimia? Miten lämmitellä esim ennen kyykkyä, ylätaljaa/mavea (jos voin) ja hauista? Muita ohjeita etten pahenna tota olkapäätä? hjelppiä

1. Miten voi treenata rintaa mahd. eristävästi ilman että olkapäät saa hittiä? entä ojentajat? (pushdown?)
2. Ottaako penkki leveällä vähemmän olkapäihin ku kapea?

^
1. rinnalle varmaankin peck deck on jees vaikka, olkapää saa hittiä kaikessa rintaliikkeissä että pienillä painoilla varovasti ja ittellä jos ojentajat haluan kuolioon niin teen
1.dippi 2. ranskalainen punnerrus .3 pushdown kyllä tuntuu paripäivää esim perjantaina jos tekee niin vkoloppu on...

2. jotenkin tuntuisi että leveällä olkapäihin tulee enempi liikettä

Kuinkas kannattaisi lähteä treenaamaan voimapyörää? Muutenhan asia olisi aivan selkeä, mutta en saa tehtyä yhtään edes polviltaan..
Ihan vain niin että teet niin alas kuin pystyt. Kohta saatkin jo kokonaisia. Voisin väittää, että on nimittäin vatsalihakset niin huonossa kunnossa jos ei polviltaan edes yhtä saa, että kehitys on alussa aika huimaa eikä mene kauaakaan kun saat jo ainakin yhden kokonaisen.

Voipi olla tyhmäkin kysymys, mutta kysyn nyt kuitenkin. Jos tarkoitus on vain saada hieman sitä lihasmassaa lisää, niin riittääkö että ruokavaliosta saa riittävästi kaikkea, ilman että mitään tarvitsee varsinaisesti rajoittaa?

Kun tällähetkellä olen siis kohta 20v, 185cm/70kg, joten todellakaan ei ole tarvetta minkäänlaiselle laihduttamiselle, mielelläni ottaisin vaikka hieman lisää sitä rasvaakin tuohon. Niin siltä kantilta, että onko lihasten kehityksen kannalta mitenkään merkittävästi haitaksi, jos rasvaa sekä hiilareita tulee syötyä normaalin paljon? Taikka ihan vaikka nykyistä enemmänkin?

En ole siis käytännössä ikinä ennen salilla käynyt, joten ei ole oikeastaan mitään tietoa näistä. Nyt olen muuton jälkeen tuolla täältä jostain löytyneellä Us navy seals juoksu/punnerrus/istumaannousu ohjelmalla vetänyt tässä viikon pari, ja ajattelin että siirtyisin vaikkapa ensi viikolla sitten ihan kuntosalille. Ja aloittaisin tuolla SS ohjelmalla.

Älä rajoita mitään ruokavaliostasi, päinvastoin! Lisää kaloreita koneeseen, jotta lihaskasvu on mahdollista. Proteiinia päivittäin noin 2g/painokilo, hiilihydraatteja ja rasvoja voit nauttia painosta ja pituudesta päätellen myös runsaasti. Syö siis kaikki mitä eteesi tulee ja treenaa kovaa :--)

minkälaisella esim 3 liikkeen treenillä olkapäille sais tasaiseste taakse ja eteen kokoa? meinaan ittellä tuntuu että pelkät viparit ei väsytä tarpeeksi omasta mielestä, jos vaikka 2-3 liikettä niin mitkä?

minkälaisella esim 3 liikkeen treenillä olkapäille sais tasaiseste taakse ja eteen kokoa? meinaan ittellä tuntuu että pelkät viparit ei väsytä tarpeeksi omasta mielestä, jos vaikka 2-3 liikettä niin mitkä?

Jos pitäisi vaan kolme liikettä valita niin ne olisi tottakai pystypunnerrus, viparit sivulle ja viparit taakse/facepull. Mutta suosittelen tekemään sen 4-5 liikettä, eli tuohon lisäksi pystysoutua ja vaikka yksi liike lisää takaolille.

Mitäköhä helvettiä, en saa sjmv:tä millään tuntumaan takareisissä? Ainoastaan alaselässä kunnon polte. Eli selkään kyllä uppoaa mutta takareisissä ei tunnu missää...

Katoppas uudelleen sitä tekniikkaa. Jalat eivät ole suorana liikkeen aikana vaikka nimi antaa toisin ymmärtää, polvet jonkun verran koukussa suhteellisen kapealla leveydellä työnnät sitä persettä taakseppäin ja yrität venyttää oikein kunnolla niitä reisiä.

Katoppas uudelleen sitä tekniikkaa. Jalat eivät ole suorana liikkeen aikana vaikka nimi antaa toisin ymmärtää, polvet jonkun verran koukussa suhteellisen kapealla leveydellä työnnät sitä persettä taakseppäin ja yrität venyttää oikein kunnolla niitä reisiä.

Nusnus: vähän jalkoja koukistaessa se on RDL. Mutta hakemalla kunnon venytyksen takareisille sen saa joka tapauksessa tuntumaan varmasti paremmin siellä. Alaselkää ei silti saa uhrata venytystä hakiessa eli sen on pysyttävä suorassa koko liikkeen ajan. Jos alaselässä on jotain liikettä, se väsyykin helpommin. Vaikka voi se muutenkin väsyä.

Mitäköhä helvettiä, en saa sjmv:tä millään tuntumaan takareisissä? Ainoastaan alaselässä kunnon polte. Eli selkään kyllä uppoaa mutta takareisissä ei tunnu missää...

Tämä oli niitä liikkeitä joita sai hieroa kohtuu paljon ennenkuin alko takareiskoissa tuntumaan ja vieläkin se polte/jumi iskee mulla vasta seuraavana päivänä. Kapea seisonta, jalkaterät hieman yhteenpäin, perse "takaseinään kiinni", katse eteenpäin ja keskivartalo tiukkana.

Voi myös auttaa jos teet hiitanlaisella liikeralla eli rauhallinen lasku ja nosto.

Tarvis apua pikkusen treenirytmin löytöön. Oon nyt kuukauden verran käyttänyt 4-jakoista treeniohjelmaa tehtynä kerran viikkoon (4 Salipäivää, 2 lepopäivää, 1 cardio) muttei oikein tunnu sopivalta tuo rytmi. Tuntuu, että lihasryhmä kerta viikkoon oon liian vähästä treeniä. Mietin, että oisko mitään järkee siirtyä 3-jakoiseen vaikkapa viitenä päivänä viikossa tai 2-jakoiseen neljänä päivänä viikossa?

Back
Ylös Bottom