Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

tiedän että voi katsoa esim. kalorilaskurista, mutta en ole varma noista aktiivisuustasoista yms joten osaisiko kukaan arvioida peruskulutukseni? 156/44, salilla 3-4 kertaa viikossa, kahvakuulausta välillä salin sijaan, lenkkejä tai kuntopyöräilyä n.2 kertaa viikossa, ja hyötyliikuntana koirien ulkoilutusta.

sitten toinen, haluaisin painoa hieman ylöspäin. nyt näkyy vatsalihakset aika hyvin (ainakin tietyssä valossa:D) joten jos nostaisin painoa kilolla, parilla kolmella, vaikuttaisiko tämä asiaan?

^ 1800 kcal + kunkin päivän liikunnalla kulututetut kalorit. Eli salipäivänä n. 300 kcal lisää tuohon ja aerobisena ehkä vähän enemmän riippuen mitä teet.

Jos tulee rasvaa niin lihakset jää sinne alle, mutta jos treenailet kovaa niin saat varmasti myös lihasta lisää eli vatsalihaksen koko kasvaa. Suosittelisin keskittymään sen 3 kertaa viikossa kovaan salitreeniin, syömään hyvin ja monipuolisesti ja jättämään aerobisen vähälle. Silloin saat painoa ylös järkevässä muodossa.

Itsellä meni pari vuotta sitten olkapää saliharrastuksessa. Söin silloin buranakuurin siihen ja bodaaminen unohtui siihen :D. Tarkoitus olisi aloittaa salilla käynti tässä kohtapuoliin, mutta ajattelin että hakisin hieman tuntumaa kuntoiluun kotitreenamisella.

Kotoa löytyy leuanvetotanko, joten leuanvetoa olen ajatellut. Leuanvedon lisäksi tekisin etunojapunnerruksia ja vatsalihaksia. Ajattelin, että tekisin näitä liikkeitä kotioloissa joka toinen päivä 2-4viikkoa ennen kuin aloitan käymään salilla. Onko tuossa teidän bodaajien mielestä mitään järkeä? Onko mitään vinkkejä mitä tuohon kannattaisi lisätä? Ja tosiaan voitte myös ehdottaa minulle jotain hyvää ohjelmaa, mitä teen sitten kun aloitan käymään salilla.

Itsellä meni pari vuotta sitten olkapää saliharrastuksessa. Söin silloin buranakuurin siihen ja bodaaminen unohtui siihen :D. Tarkoitus olisi aloittaa salilla käynti tässä kohtapuoliin, mutta ajattelin että hakisin hieman tuntumaa kuntoiluun kotitreenamisella.

Kotoa löytyy leuanvetotanko, joten leuanvetoa olen ajatellut. Leuanvedon lisäksi tekisin etunojapunnerruksia ja vatsalihaksia. Ajattelin, että tekisin näitä liikkeitä kotioloissa joka toinen päivä 2-4viikkoa ennen kuin aloitan käymään salilla. Onko tuossa teidän bodaajien mielestä mitään järkeä? Onko mitään vinkkejä mitä tuohon kannattaisi lisätä? Ja tosiaan voitte myös ehdottaa minulle jotain hyvää ohjelmaa, mitä teen sitten kun aloitan käymään salilla.

Ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Suoraan vaan salille. Ohjelman kyllä varmasti löydät ite, kunhan vähän selailet näitä aloittelijoiden osion sticky-ketjuja.

Onkohan haittaa jos selkäreeneissä, kuten kulmasoutua tai alataljaa tehdessä selkäni on tavallaan "ylitaipunut" tai mennyt hieman "yli" siitä asennosta kun selkä on ryhdikkäästi suorassa? Asia kävi ilmi kun kaverit alkoivat vähän kuittailemaan asennostani kulmasoutua tehdessä. Ainakin itselläni tuntuu, että saan silloin paremman tuntuman latseille, kun olkapäät ovat vähän takana ja näyttää kun selkäni olisi vähän "mutkalla". Hankala selittää, mutta onkohan tekniikkani vain pielessä vai jatkanko vain samalla tavalla kuin ennenkin jos se tuntuu paremmalta?

Onkohan haittaa jos selkäreeneissä, kuten kulmasoutua tai alataljaa tehdessä selkäni on tavallaan "ylitaipunut" tai mennyt hieman "yli" siitä asennosta kun selkä on ryhdikkäästi suorassa? Asia kävi ilmi kun kaverit alkoivat vähän kuittailemaan asennostani kulmasoutua tehdessä. Ainakin itselläni tuntuu, että saan silloin paremman tuntuman latseille, kun olkapäät ovat vähän takana ja näyttää kun selkäni olisi vähän "mutkalla". Hankala selittää, mutta onkohan tekniikkani vain pielessä vai jatkanko vain samalla tavalla kuin ennenkin jos se tuntuu paremmalta?

Ihmiset on anatomisesti hieman erilaisia, eikä siten kaikki tekniikat sovi toisille. Mun mielestä kannattaa tehdä ehdottomasti niin, kuin itsestä tuntuu parhaalta.

Ihmisen selkäranka taipuu s muotoon ollessaan "suorassa", ei ole järkeä siis yrittää pitää selkää kirjaimellisesti suorassa.

kuinka nopeasti lihasmassa rupeaa häviämään, mulla on ollut nimittäon jalkatreenistä melkein 3vkn tauko....-.-

Aika yksilöllistä. Tauonkin jälkeen, lihat sekä sarjapainot palaavat kyllä nopeasti entiselleen.

NIIN ja onko normaalia että viikon tauon aikana paino on laskenut hieman?!!!

Tuskin se kovin paljoa on laskenut, jos olet muistanut syödä? Jossain vaiheessa kropasta lähtee nestettä, joka voi vaikuttaa lihasten pienemiseltä. En tosin usko, että viikossa mitään ehtinyt tapahtua.

Saanko tarpeeksi kattavan selkätreenin jos se koostuu pääasiassa Dorian Yates -kulmasoudusta, T-soudusta ja leuanvedosta?

Teen liikkeitä noin 3-4 sarjaa, yleensä kahdeksaa tahi kymmentä toistoa. Olen kokeillut Pendley Row -variaatiota, mutta jotenkin en vaan saa sitä tekniikkaa niin kohdilleen, että se ajaisi kulmasoudun ohi. Joskus teen sitä pari lyhyttä, suht raskasta sarjaa kulmasoudun lopuksi.

Leuanveto menee parhaiten itellä kapealla otteella, sellaisella alataljakahvalla. Onko tuo vähän nihkeä tyyli tehä kun ajattelee, että se on ainoa selkeästi leventävä liike?

Saanko tarpeeksi kattavan selkätreenin jos se koostuu pääasiassa Dorian Yates -kulmasoudusta, T-soudusta ja leuanvedosta?

Teen liikkeitä noin 3-4 sarjaa, yleensä kahdeksaa tahi kymmentä toistoa. Olen kokeillut Pendley Row -variaatiota, mutta jotenkin en vaan saa sitä tekniikkaa niin kohdilleen, että se ajaisi kulmasoudun ohi. Joskus teen sitä pari lyhyttä, suht raskasta sarjaa kulmasoudun lopuksi.

Leuanveto menee parhaiten itellä kapealla otteella, sellaisella alataljakahvalla. Onko tuo vähän nihkeä tyyli tehä kun ajattelee, että se on ainoa selkeästi leventävä liike?

Saat. Kannattaa vaan hieman vaihdella, esim joka toisella treenikerralla otat leuat eka kapealla vastaotteella ja lisäpainoa vaan jos tarvii 3-4x6-8 sarjoihin. Sitten seuraavalla treenikerralla otat leuat vähän leveämmällä myötäotteella ja teet vain kehonpainolla maksimisarjoja, oli ne sitten 10 sarjoja tai 20.
Jos yates tyylinen kulmasoutu tuntuu liian olankohauttelulta, ja rasittaa vaan alaselkää, niin sen voi toki vaihtaa ihan kp kulmasoutuun. Paljon alaselkäystävällisempi liike, ja on aina hyvä että selkätreenissä on 1 unilateral liike, eli liike jossa eri puolet työskentelee omalla kuormalla ja toisenpuolen voima ei suoraan vaikuta toiseen, kuten vaikka tankosoudussa.

Ja myös soutavat liikkeet leventää selkää, varsinkin tuo kp soutu kun sen tekee täydellä liikeradalla.

Terve!
Voiko edullisiin sykemittareihin luottaa? Mittasin huvikseni duunipyöräilyn (40min) ja työpäivän kulutuksen ja näytti, että peruskulutuksen päälle ~900 kcal. Olen varastossa töissä ja työpäiväni koostuu lähinnä kävelystä, kevyiden tavaroiden nostelusta ja laiskottelusta. Tohon sali päälle vielä niin saa alkaa syömään ihan reippaasti..

Terve!
Voiko edullisiin sykemittareihin luottaa? Mittasin huvikseni duunipyöräilyn (40min) ja työpäivän kulutuksen ja näytti, että peruskulutuksen päälle ~900 kcal. Olen varastossa töissä ja työpäiväni koostuu lähinnä kävelystä, kevyiden tavaroiden nostelusta ja laiskottelusta. Tohon sali päälle vielä niin saa alkaa syömään ihan reippaasti..

Edullinen on vähän huono sana, varsinkin ilman merkkiä. Polarin edulliset (~100e) mittarit on hyviä ja luotettavia, mutta sitten taas suunnon sykemittarit menee aika pitkälle hinta = laatu linjalla, ja sieltä suunnalta en ite ostaisi alle 200e mittaria.

Mulla ois tällänen kysymys..

Eli oon käyny nyt noin 6 kk aktiivisesti salilla ja ohjelma on 4 krt viikossa. Teen aina joka treenin loppuun vatsalihasharjoitteet ja haluaisinkin nyt kysyä, että onko turhaa? Onko parempi tehdä vatsat sitten vaikka selän kanssa samana päivänä? Joskus on vaan niin väsynyt kovasta treenistä, että ne tuppaavat jäädä.

Mulla ois tällänen kysymys..

Eli oon käyny nyt noin 6 kk aktiivisesti salilla ja ohjelma on 4 krt viikossa. Teen aina joka treenin loppuun vatsalihasharjoitteet ja haluaisinkin nyt kysyä, että onko turhaa? Onko parempi tehdä vatsat sitten vaikka selän kanssa samana päivänä? Joskus on vaan niin väsynyt kovasta treenistä, että ne tuppaavat jäädä.

On kyllä turhaa. Yhteen treeniin vaan ne vatsat mukaan.

Back
Ylös Bottom