Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Jostain olen kuullut että kunnollinen loppuverryttely nopeuttaisi palautumista jopa 80%. Pistän linkkiä artikkeliin jos satun löytämään.

juu minäkin olen lukenut samankaltaisia juttuja, sillä kyselen teiltä pro-ukoilta ja tytöiltä:rock:. Yksikin fysioterapeutti personal trainer sanoi loppuverryttelyn olevan treenin tärkeinen juttu -varsinkin palautumisen suhteen...

juu minäkin olen lukenut samankaltaisia juttuja, sillä kyselen teiltä pro-ukoilta ja tytöiltä:rock:. Yksikin fysioterapeutti personal trainer sanoi loppuverryttelyn olevan treenin tärkeinen juttu -varsinkin palautumisen suhteen...

Jos löydätte tuosta jutusta enemmän tietoa niin linkatkaa tänne, ihan mielenkiinnosta.
Ite muistelen sellaista että loppuverryttelyn korvikkeena on myös suositeltu käyttämään ns. huuhtelusarjaa, eli riippuen mitä lihasryhmää/ryhmiä ollaan treenattu. Esim rintatreenin päätteeksi jokin rinnalle tehtävä liike(mielellään joku mitä käytit treenissäkin), ja sillä teet sitten todella pitkän sarjan(>1min). Sarjan pituus siis lasketaan ajassa, ja voi olla hidastempoinen, eli toistoilla ei väliä vaan time under tensionilla.

Riittääkö ojentajatreeniksi 3x10 kapeapenkki kaksi kertaa viikossa? Oisko syytä ottaa mukaan joku liike joka rasittais pelkästään kolmipäistä olkalihasta? Kapea penkkihän vaikuttaa myös isoon rintalihakseen ja kolmipäiseen hartialihakseen.

Kyllähän kapea penkki ensisijaisesti ottaa ojentajiin. Tavallinenkin penkkikin ottaa ojentajiin eli kyllä sitä ojentajatreeniä muutenkin tulee tuolla ohjelmallasi (Elaston 2-jakoinen) tulee. Tuntuuko siltä, että ojentajat eivät saa tarpeeksi treeniä? Ei sen lihaksen kolmipäisyyden takia treeniä kolminkertaistaa tarvitse. ;)

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBCloseGripBenchPress.html

Teen pääliikettä, esim. penkkiä, olen nyt tehnyt neljä sarjaa, 10 toistoa, sitten painoa lisää, tiukat 10, painoja ja tiukka 8, ja viimeiseksi lisää painoa jos mahdollista ja tiukka 6. Kysymys kuuluu: olisiko mitään järkeä lisätä vielä 1 sarja, ns. pyramidiharjoituksen omaisesti, ottamalla painoa pois ja tehdä viidenneksi vaikka tiukka 8?

Eli yksinkertaisemmin, penkkix 10,10,8,6 <- tähän asti aina lisää painoa, sitten vielä 8-10 painoa pudottamalla?

Jos löydätte tuosta jutusta enemmän tietoa niin linkatkaa tänne, ihan mielenkiinnosta.
Ite muistelen sellaista että loppuverryttelyn korvikkeena on myös suositeltu käyttämään ns. huuhtelusarjaa, eli riippuen mitä lihasryhmää/ryhmiä ollaan treenattu. Esim rintatreenin päätteeksi jokin rinnalle tehtävä liike(mielellään joku mitä käytit treenissäkin), ja sillä teet sitten todella pitkän sarjan(>1min). Sarjan pituus siis lasketaan ajassa, ja voi olla hidastempoinen, eli toistoilla ei väliä vaan time under tensionilla.

Harjoittelun ABC – kehonhuolto / loppuverryttely

Tuossa linkissä on noista maitohapoista mielenkiintoista -> http://www.hyve.fi/blogi/

Teen pääliikettä, esim. penkkiä, olen nyt tehnyt neljä sarjaa, 10 toistoa, sitten painoa lisää, tiukat 10, painoja ja tiukka 8, ja viimeiseksi lisää painoa jos mahdollista ja tiukka 6. Kysymys kuuluu: olisiko mitään järkeä lisätä vielä 1 sarja, ns. pyramidiharjoituksen omaisesti, ottamalla painoa pois ja tehdä viidenneksi vaikka tiukka 8?
Mä kääntäisin koko kysymyksen tavallaan vähän niin kuin päälaelleen. Onko järkeä tehdä tiukkoja sarjoja koko ajan nostaen painoa? Lähtisin siitä, että siinä vaiheessa kun on paukkuja jäljellä, ladataan tankoon niin paljon painoa kuin mahdollista ja runnotaan sillä sarja tai pari ja lähdetään tuleen sielä painoissa alaspäin ja lisätään toistomääriä. Jos teet jo ennen suurinta painoa tiukkoja sarjoja, niin et pääse kiipeämään painoissa niin korkealle kuin muuten pääsisit.

Eli ensin kunnon lämmittely alle. Siis ihan huolella, että saat hyvin tehoja ulos. Kylmiltään ei oikein lähde ja jos vetää liian kovaa niin hyytyy. Tämä voisi olla suuntaa antava esimerkki jos maksimisarjapaino on 100 kg. Lämmittelyt suluissa:

(20x20, 20x20, 20x40, 15x60, 15x70, 10x80, 6x90) 6x100, 8x92.5, 10x85, 12x80

Heitin painot ja sarjat ja lämmittelyt ja kaikki ihan hatusta kun sehän on täysin yksilöllistä mitä milläkin painolla sitten tulee ja miten pitkää sarjaa voi lämmittelyissä tehdä lähellä maksimipainoa. Mutta tavoitteet vois olla vaikka noi 6,8,10 ja 12 toistoa ja kaikki sarjat kovia. Ja satasella voi tehdä vaikka kaksi sarjaa, tulee toisessa sitten mitä tulee. Tai tehdä Miken 2x6 -tyyppisesti ekassa maksimissaan 6 vaikka tulisi enemmän ja tokassa pyritään kuuteen ja jos molemmissa tulee kuusi niin seuraavaan treeniin 2.5 kilon korotus. Näitä tapoja on aika paljon ja kaikki riippuu yksilöstä, tavoitteista, ohjelmasta, treenitiheydestä ja tähtien asennosta.

paino

Moro
Laittelen nyt kysymystä tänne kun alkannut painonnousu häiritä:rolleyes:

Eli olen viime kesänä aloittanut kuntoilun pääasiassa juoksemalla ja itsepuolustus lajien parissa ja siitä lähtien paino on hiljakseen valunut lähempää 100kg tuonne 80kg hujakoille. Nyt talvella en ole päässyt itsepuolustus treenien pariin mutta olen käynnyt noin 3krt viikossa juoksemassa.
No nyt noin kuukausi sitten nostin treenimäärä 3 kerrasta viikossa tuonne -->5-6kpl

Eli 3krt viikossa juoksua, 2krt viikossa salia ja 1krt uimista

Niin salitreenin aloittamisen jälkeen paino on noussut 3-4Kg, mikä kuulostaa aika kovalle vaikka se olisi nestettä? eikö se ole yleensä 1-2kg luokkaa jos paino nesteiden takia nousee? Olen syönnytkin vähän enemmän salin aloittamisen jälkeen mutta myös korvannut hese ruuat ym samaa aikaa kotiruualla kun aloitin salin,hedelmillä ym terveellisemmällä ruualla.
Mutta vyötä ei ole tarvinnut kuitenkaan löysätä viellä :) hemmetti kun ei ole tullut otettua mittoja aikoinaan mihin saisi verrattua.
Vai voiko salilla käynti ja ruokaremppa aiheuttaa kovan säästöliekin kun samaan aikaan osuvat? Pahoittelen ei ole kauheasti kokemusta viellä näistä asioista

ikää: 22
pituutta 184cm
Juoksin helmikuussa noin 3000m cooperissa
nyt painoa 85-86kg painoa, yleensä/ennen salia paino oli siinä 80-82,5kg

Heippa vaan! oon ihan uus täällä foorumilla. Päätin kirjautua tänne jottai saisin vähä enemmän tietoa saliharjoittelusta. Personal trainer on käynyt mielessä mutta tällä hetkellä ei varaa sellaiseen. Ihan ekana haluaisin tietää minkälaiset tossut kannattaa salille hankkia?

Mahdollisimman ohutpohjaiset ilman mitään pehmennyksiä. Painikengät taitaa olla aika lailla sellasia. Myös Converse all star -kengät on kovin suosittuja salilla. Sitten on tietysti ihan painonnostokenkiä, joissa on kantapäässä vähän korotusta. Myös sukat jalassa pärjää (en nykyään muuten treenaakkaan). Jotkut tavan juoksulenkkarit on huonot kengät esimerkiks kyykkyihin ja maastavetoihin.

Perus sisäpelikengät riittää jos sellaiset löytyy, nostot ja kyykyt tosiaan sit vaan ilman kenkiä. Jos ostamaan lähdet, niin nyrkkeilytossut on kovat niinkuin yllä mainittiin.

Mä kääntäisin koko kysymyksen tavallaan vähän niin kuin päälaelleen. Onko järkeä tehdä tiukkoja sarjoja koko ajan nostaen painoa? Lähtisin siitä, että siinä vaiheessa kun on paukkuja jäljellä, ladataan tankoon niin paljon painoa kuin mahdollista ja runnotaan sillä sarja tai pari ja lähdetään tuleen sielä painoissa alaspäin ja lisätään toistomääriä. Jos teet jo ennen suurinta painoa tiukkoja sarjoja, niin et pääse kiipeämään painoissa niin korkealle kuin muuten pääsisit.

Eli ensin kunnon lämmittely alle. Siis ihan huolella, että saat hyvin tehoja ulos. Kylmiltään ei oikein lähde ja jos vetää liian kovaa niin hyytyy. Tämä voisi olla suuntaa antava esimerkki jos maksimisarjapaino on 100 kg. Lämmittelyt suluissa:

(20x20, 20x20, 20x40, 15x60, 15x70, 10x80, 6x90) 6x100, 8x92.5, 10x85, 12x80

Heitin painot ja sarjat ja lämmittelyt ja kaikki ihan hatusta kun sehän on täysin yksilöllistä mitä milläkin painolla sitten tulee ja miten pitkää sarjaa voi lämmittelyissä tehdä lähellä maksimipainoa. Mutta tavoitteet vois olla vaikka noi 6,8,10 ja 12 toistoa ja kaikki sarjat kovia. Ja satasella voi tehdä vaikka kaksi sarjaa, tulee toisessa sitten mitä tulee. Tai tehdä Miken 2x6 -tyyppisesti ekassa maksimissaan 6 vaikka tulisi enemmän ja tokassa pyritään kuuteen ja jos molemmissa tulee kuusi niin seuraavaan treeniin 2.5 kilon korotus. Näitä tapoja on aika paljon ja kaikki riippuu yksilöstä, tavoitteista, ohjelmasta, treenitiheydestä ja tähtien asennosta.

Ookei, en kyllä tosin ole edes lähellä mitään satkun penkkaamista :D mutta tajusin pointin. Tähän saakka olen yleisesti rintapäivänä tehnyt penan siten että 3x10, 1x8 koko ajan nostaen painoja, nyt vähän ajattelin muuttaa kun en ole tosiaan saanut mielestäni tarpeeksi kehitystä. Aika tiukalta kuulostaa tuo lämmittelyjen määrä vain?

Eli rintatreenissä olen tehnyt:
Penkki/Penkki Kp 3x10, 1x8 (nyt parina kertana tuolla aikasemmalla sivulla kysymälläni tyylillä)
Vinopenkki 3x10,1x8
pecdec 3x10,1x8

Mitenkä tuota sitten kannattaisi muuttaa?

Kun teet 2 kertaa viikossa penkin ,niin ei kannata vetää joka sarjaa tiukaks...ei ainakaan itellä palautus seuraavaan reeniin. Suosittelen tekeen sarjat vakiopainoilla(sama rauta joka sarjaan) Ite teen suraavasti (penkki 4-5päivän välein) : 1.reeni ...penkki 3x12 ,kapee 2x12 ,ojentajat taljassa 2x15 , vipunostot sivulle 2x15 2. reeni...penkki 4x8 , vinopenkki 3x8 , pystypunnerrus 3x10 3. reeni kapeepenkki 3x6, vinopenkki 3x6 , vipunostot sivulle 3x10 4. reeni penkki 3x12 , vinopenkki 2x12 , pystypunnerrus 2x15 5. reeni penkki 4x8 , kapeepenkki 3x8 , dippi 3x8 , vipunostot sivulle 3x10 6. reeni kevyt. Aina kun saan liikkeen viimeiseen sarjaan +2 toistoa , niin seuraavaan saman toistomäärän reeniin 2,5kg rautaa lisää!

Kun teet 2 kertaa viikossa penkin ,niin ei kannata vetää joka sarjaa tiukaks...ei ainakaan itellä palautus seuraavaan reeniin. Suosittelen tekeen sarjat vakiopainoilla(sama rauta joka sarjaan) Ite teen suraavasti (penkki 4-5päivän välein) : 1.reeni ...penkki 3x12 ,kapee 2x12 ,ojentajat taljassa 2x15 , vipunostot sivulle 2x15 2. reeni...penkki 4x8 , vinopenkki 3x8 , pystypunnerrus 3x10 3. reeni kapeepenkki 3x6, vinopenkki 3x6 , vipunostot sivulle 3x10 4. reeni penkki 3x12 , vinopenkki 2x12 , pystypunnerrus 2x15 5. reeni penkki 4x8 , kapeepenkki 3x8 , dippi 3x8 , vipunostot sivulle 3x10 6. reeni kevyt. Aina kun saan liikkeen viimeiseen sarjaan +2 toistoa , niin seuraavaan saman toistomäärän reeniin 2,5kg rautaa lisää!

Penapäivät on mulla ma ja to eli siinä on kaks päivää välissä, ei ole ainakaan vielä tuntunut siltä ettei puhti riittäisi. Täytynee hieman tarkastella ja fiilistellä tänään että miltä tuntuu.

Vielä yksi tyhmä kysymys: onko mitään järkeä tehdä kolmijakoisella 6 treeniä kertaa viikossa, eli kroppa kahdesti läpi?

Harjoittelun ABC – kehonhuolto / loppuverryttely

Tuossa linkissä on noista maitohapoista mielenkiintoista -> http://www.hyve.fi/blogi/

Niin paljon ristiriitaista tietoa löytyy oikeanlaisesta loppuverryttelystä että ei enää tiedä miten sitä pitäis sätkiä treenin lopussa :(

Voisko joku guru :rock: nyt kertoo rookielle miten ne maitohapot huuhdellaan parhaiten pois? ja miten venytellään? ja millä sykkeellä jne..

Mä mikään guru oo, mutta mulle toimii hyvin kun meen välipäivinä tekemään tyhjällä tangolla parinkytä toiston sarjoja samoja liikkeitä, mitä olen edellisenä päivänä tehnyt raskailla painoilla. Siitä sitten suoraan venyttelemään, 15-20 sekunnin venytyksiä muutamaan kertaan / lihas ja sen jälkeen saunaan.

Maitohapot lähtee liikkeelle kevyellä liikunnalla ja venyttelyllä, esimerkiks jalkatreenin jälkeen 5min kuntopyörää ja 5min venyttelyä.

Back
Ylös Bottom