Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kumpi on parempi tapa toteuttaa progressio.

a) Paino pysyy samana, mutta toistoja lisätään
b) Toistot pysyy samana, mutta painoa lisätään

Spottasin Bodybuilding.comin foorumilta sellasen treeniohjelman, jossa käytetään aina 5 viikkoa putkeen samaa painoa, mutta lisätään toistoja. Mä oon aina kuvitellu, että keho tottuu aika äkkiä samaan kuormaan eikä suostu enää kasvattamaan lihasta!? Mutta kaikki käyttäjät tuntu siellä jumaloivan sitä ohjelmaa ja se oli supersuosittu.

Kumpi on parempi tapa toteuttaa progressio.

a) Paino pysyy samana, mutta toistoja lisätään
b) Toistot pysyy samana, mutta painoa lisätään

Spottasin Bodybuilding.comin foorumilta sellasen treeniohjelman, jossa käytetään aina 5 viikkoa putkeen samaa painoa, mutta lisätään toistoja. Mä oon aina kuvitellu, että keho tottuu aika äkkiä samaan kuormaan eikä suostu enää kasvattamaan lihasta!? Mutta kaikki käyttäjät tuntu siellä jumaloivan sitä ohjelmaa ja se oli supersuosittu.

Eikö molemmat? Ensin samoilla painoilla niin että tulee pari toistoa enemmän, sitten isommilla painoilla samoilla toistoilla kun aikasemmin.

Jos on kolme salipäivää viikossa, niin kannattaako tehdä yhtä samaa ohjelmaa joka kerralla (kaikki ylävartalon lihakset (jalkoja treenaan lenkkipäivinä)), vai ottaa kaksi eri ohjelmaa, esim. ohjelma vatsalle, kyljille ja selälle ja ohjelma käsille ja rinta- ja kainalolihaksille(?).
Entä jos treenaa suht intensiivisesti kaksi viikkoa, niin kannattaako kolmas viikko antaa levolle ja kevyemmälle liikunnalle?

Vedin tänään tämmöisen 1-jakoisen treenin:

- Alatalja (en tiedä paljon oli painoja kun ei siinä lue, mutta enempää ei olisi kunnolla jaksanut), lämmittely 8 toistoa, sitten 2x12
- Ylätalja 65kg 3x8, oli ehkä latsit vielä vähän kipeetkin kun tein myötäotteella leukoja sunnuntaina pitkästä aikaa.
- Penkki 72,5kg 1x8, melkein fail. 62,5kg 2x10, juuri ja juuri viimeinen toisto ylös.
- Pystysoutu 25,5kg 2x12, 28kg 1x10.
- Hauiskääntö seisten mutkatangolla 30,5kg 2x12, superina 2x12 ranskalainen punnerrus samalla tangolla ja painoilla.
- Istumaannousuja 10kg lisäpainolla 25, 20, 15, 10.
- Dippi omalla painolla 2x12.

Miltä näyttää, ehtiikö palautua yhdellä välipäivällä teidän mielestä jos syö ja nukkuu hyvin?
Ja onko tuossa liikkeet ja sarjat järkevästi? (Jalat/oikeastaan perse olivat vielä niin kipeät sunnuntain kyykyistä että jätin väliin ne nyt.)

@Superunknown 1-jakoinen ohjelma jossa on myös JALAT. Ellet tarkoita, että samana päivänä kyykkäilet ja käyt myös lenkillä.

kannattaako tehdä yhtä samaa ohjelmaa joka kerralla

Jos olet juuri aloittanut harrastuksen, niin voit hyvinkin tehä esim noita hyväksi todettuja Arnoldin Kultaista ja Starting strenghtiä 3krt/vk. Mutta muuten en kyllä lähtisi joka kerta tekemään samaa.

jalkoja treenaan lenkkipäivinä

Treenaatko muutenkin kuin vain juosten? Kuinka usein? Ei se juoksu niihin paljon lihaksia tuo

Entä jos treenaa suht intensiivisesti kaksi viikkoa, niin kannattaako kolmas viikko antaa levolle ja kevyemmälle liikunnalle?
Tähän vastaan täysin mutuiluna - enemmän kuin noihin aikaisempiin :D - että riippuu pitkälti siitä kuinka kovaa treenaat ja ei silti ihan noin usein tarvisi pitää kevyttä viikkoa. Aloittelijalla vielä harvemmin.

@Superunknown 1-jakoinen ohjelma jossa on myös JALAT. Ellet tarkoita, että samana päivänä kyykkäilet ja käyt myös lenkillä.
Lenkkipäivien jälkeisinä päivinä on jalat niin kuolleita, ettei viittisi lähteä mitään kyykkyjä tekemään. Ja niin siis, unohtui tuosta, että salipäivinä teen 1x8-sarjoissa vauhditonta pituushyppyä.

Ja en siis ole niin paljon lihasmassan perään, kunhan joku perushyvä lihaksisto tulisi. Enemmän olen kestävyyden ja räjähtävän voiman perään (voiko noin sanoa?).

Tajuatko, että esim 50 kilon lisäys kyykkytuloksiin antaa sulle paljon paremmin niitä nopeusominaisuuksia kuin joku vauhditon pituus? Voima=nopeutta. Vertaa maratoonarin ja sprintterin kroppaa.

^Tohon ekaan kysymyksee ny jaksan ja kerkeen vastata. Tee sillee että tiedät että menee ylös ja ilman lukkoja(esim penkissä). Itellä jäi rinnalle penkissä tänää ekaa kertaa ja en jaksanu huudeskella apua tms nii tiputin sivuille painot vaa ja vittuakaa jaksanu välittää ku jäi vajaaks se sarja, eli hätävarana voit tiputtaa sivulle. (3 4:stä). Ei siis kyse pahoista painoista ettei esim romahtanu rinnalle vaa sen nätisti sain laskettua. Painojen pudotus sivuille on kyl turvallisuus riski että suosittelen vaa tekemään niillä millä varmasti menee ylös tai sitten pyydät jotain spottaamaan salilla vikalla sarjalla. Muissahan ei ole tarkotus finaaliin asti vetää ja ei muutenkaa jos kyseessä on 1-2 jakonen.

Oma kysymys. Penkissä tänää, liittyen toho yllä olevaan juttuun, jäi sarja vajaaks ku jouduin pelleilee otteella kesken vikan sarjan ylhäälläö ku peukun niveltä/sitä kohta ranteessa jossa peukku on kiinni alko särkee nii helvetisti et jouduin vaihtaa otetta ja voimaa meni sitten että seuraava toisto meni mutta vikaa ei vaa saanu. Voiko tätä korjata rannetuilla tai mitä en ny olikaa vai joudunko hiomaan otetta ettei kaadu peukalolle pahasti?

Bumb.

Tajuatko, että esim 50 kilon lisäys kyykkytuloksiin antaa sulle paljon paremmin niitä nopeusominaisuuksia kuin joku vauhditon pituus? Voima=nopeutta. Vertaa maratoonarin ja sprintterin kroppaa.

No täs ois kans semmonen juttu, että haen laskuvarjojääkäriksi ja tarviin jalkoihin paljon enemmän kestävyyttä, kuin raakaa, räjähtävää voimaa. Pituushyppy nyt on sellaista kevyttä treenausta ja se on myös yksi LJK-testin osa-alue, niin treenaan sitä. Kyykyt 50 kilon lisäpainoillaei vaan mene. Tai ehkä menisi, mutta haluan antaa jalkojen kuitenkin levätä...

14421d1124644430-discobuilder-rhp-rhp.jpg

Tossa on miten käy, jos treenailee vähän toispuolisesti...

Itse ainakin olen huomannut tässä SuKK:n testeihin treenatessa että jalkoihin kannattaa kerätä voimaa. Talvella alotin kyykkäämään ja +50kg lisäys kyykkytulokseen paransi juoksuaikojani monella minuutilla vaikka en käynyt lainkaan juoksemassa. Varsinkin lisäpainojuoksua varten kannattaa olla jaloissa ruutia... Voimatreeni ei ainakaan itselläni vedä jalkoja kovin pahasti jumiin eli juoksu ei tuosta kärsi. ;)

Ja mulla on sellanen kutina perseessä, että sit tulee aika ikävä äitiä, jos pääsee sinne laskuvarjojääkäreihin ja tollasel tyylil "ei-voi-treenata-jalkoja-koska-lenkki-vetää-tukkoon" on harjotellu. Siellä sitten taidetaankin olla tukossa vähän enemmän...

Oma kysymys. Penkissä tänää, liittyen toho yllä olevaan juttuun, jäi sarja vajaaks ku jouduin pelleilee otteella kesken vikan sarjan ylhäälläö ku peukun niveltä/sitä kohta ranteessa jossa peukku on kiinni alko särkee nii helvetisti et jouduin vaihtaa otetta ja voimaa meni sitten että seuraava toisto meni mutta vikaa ei vaa saanu. Voiko tätä korjata rannetuilla tai mitä en ny olikaa vai joudunko hiomaan otetta ettei kaadu peukalolle pahasti?

No koita penkata vähän kapeammalla otteella. Itelläki tulee isoilla painoilla ja leveemmällä otteellä ranteet kipeeks, normaalista penkkaan pikkurillit/nimetömät on siinä viivan/uran kohalla. Tiedä sitten onko tämä normaalia leveämpi/kapeampi.

Kyllä ne rannenauhat varmaan jotakin auttaa, tuskin niitä niin moni muuten käyttäs. Ei ainakaan nyrjähdä niin helposti.

Totta, mutta hyvät on semmoisille jossei muuten pysty tekemään. Tiedä sitten onko semmoisia oikeasti vai eikö vaan viitsi reenata ranteita..

Itse ainakin olen huomannut tässä SuKK:n testeihin treenatessa että jalkoihin kannattaa kerätä voimaa. Talvella alotin kyykkäämään ja +50kg lisäys kyykkytulokseen paransi juoksuaikojani monella minuutilla vaikka en käynyt lainkaan juoksemassa. Varsinkin lisäpainojuoksua varten kannattaa olla jaloissa ruutia... Voimatreeni ei ainakaan itselläni vedä jalkoja kovin pahasti jumiin eli juoksu ei tuosta kärsi. ;)
Ok, kiitti tästä tiedosta, teenpä sitten huomenna myös kyykkyjä :)

^ parempi se olisi ilman rannetukia tehdä että tulis niihinkin voimaa...
Itse tein joskus kapeaa penkkiä ilman rannetukia ja sattui ranteisiin niin paljon, että hommasta ei meinannut tulla mitään. Ostin rannetuet ja tein muutaman kuukauden niillä. Sen jälkeen kokeilin sattumalta ilman tukia, eikä ranteisiin sattunut enää yhtään.

Eli kyllä niistä voi olla hyötyäkin. Ainakin itse laitan tämän rannetukien ansioksi..

Vedin tänään tämmöisen 1-jakoisen treenin:

- Alatalja (en tiedä paljon oli painoja kun ei siinä lue, mutta enempää ei olisi kunnolla jaksanut), lämmittely 8 toistoa, sitten 2x12
- Ylätalja 65kg 3x8, oli ehkä latsit vielä vähän kipeetkin kun tein myötäotteella leukoja sunnuntaina pitkästä aikaa.
- Penkki 72,5kg 1x8, melkein fail. 62,5kg 2x10, juuri ja juuri viimeinen toisto ylös.
- Pystysoutu 25,5kg 2x12, 28kg 1x10.
- Hauiskääntö seisten mutkatangolla 30,5kg 2x12, superina 2x12 ranskalainen punnerrus samalla tangolla ja painoilla.
- Istumaannousuja 10kg lisäpainolla 25, 20, 15, 10.
- Dippi omalla painolla 2x12.

Miltä näyttää, ehtiikö palautua yhdellä välipäivällä teidän mielestä jos syö ja nukkuu hyvin?
Ja onko tuossa liikkeet ja sarjat järkevästi? (Jalat/oikeastaan perse olivat vielä niin kipeät sunnuntain kyykyistä että jätin väliin ne nyt.)
Tähän kommenttia?

Back
Ylös Bottom