Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Ja oikeastaan syksyllä olen aloittamassa, tai ainakin olen suunnitellut aloittavani vapaaottelun. Ja kaikki vapaaottelijat ainakin suosittelee kahvakuulatreeniä kyseiseen lajiin.

Mikä vitu Tero Pitkämäki!? Kaverihan näyttää ihan nussitulta tuuliviiriltä:hyvä: se joka väittää, että Pitkämäki oisi lihaksikas on varmaan itse anorektikko. Kyllä mä poika vedän sulle sellaset treenit, että siinä jää Terskamäki kakkoseks ja äkkiä. Voin pistää kuvan omasta kehityksestäni 6kk aikana natuna jos jotakuta kiinnostaa:)

Kieltämättä helvetin tyhmä aihe kinata, mut itseppä sen aloitit.. Miun mielestä on lähinnä naurettavaa sanoo 92 kilosta olympiaurheilijaa kynikseks, varsinki tommosilla voimatasoilla. Nytku tolle linjalle lähettiin, ni missä menee se raja? Loppuuko se ky(y)nisyys esim 100kg:hen ja olisko vaikka Tero vähemmän kynis, jos sillä olis 8kg enemmän läskiä?

Ja kyllä mie voisin aika hyvin sen kahvakuulan rinnastaa punttitreeniin. Uskosin, että ongelma on nyt siinä, ettet ymmärrä sen kuulan kanssa treenaamisesta mitään, vaan mutuilet.

Olympiaurheilija, voimatasot... ei noilla nyt ole mitään tekemistä edelleenkään lihasmassan kanssa. Rajaa ei pysty painon perusteella vetämään, koska pituus vaikuttaa siihen niin paljon. Sanotaan näin, että CBB:ssa valtaosaa en luokittele kyniksiksi. Ja Pitkämäen lihasmassat ovat tietysti hyvin kaukana huonoimpienkin CBB-kisaajien lihasmassoista.

En ymmärrä kahvakuulatreenistä paljoakaan, mutta sen verran siitä tajuan, että sillä ei kehonrakennus-lavoille riittäviä lihasmassoja tehdä.

Kahvakuulahan on aivan erinomainen vehje. Toki se poikkeaa saliharjoittelusta mm. seuraavasti:
-On helppo (helpompi) kuljettaa mukana, voi treenata vaikkapa ulkona
- töihin ei joudu vain yksi tai kaksi lihasta kerralla, vaan useimmiten koko kroppa
-keskivartalon hallinta paranee huomattavasti, ja nopeasti
-hypertrofiseen treeniin soveltuu oikein mainiosti, kun tietää mitä tekee. Voi käydä jopa niin, että useampi lihas kehittyy ihan vahingossa.

Salillakin VOI treenata toiminnallisesti, mutta se ei sulje pois sitä, että kahvakuula on loistava treeniväline.

Edit: Jos tavoitteena on kehonrakennuslavat, niin en toki jättäisi kokonaan salitreeniä pois. Monipuolisuus kunniaan.

Kahvakuulahan on aivan erinomainen vehje. Toki se poikkeaa saliharjoittelusta mm. seuraavasti:
- töihin ei joudu vain yksi tai kaksi lihasta kerralla, vaan useimmiten koko kroppa
-hypertrofiseen treeniin soveltuu oikein mainiosti, kun tietää mitä tekee. Voi käydä jopa niin, että useampi lihas kehittyy ihan vahingossa.

Salillakin VOI treenata toiminnallisesti, mutta se ei sulje pois sitä, että kahvakuula on loistava treeniväline.

Edit: Jos tavoitteena on kehonrakennuslavat, niin en toki jättäisi kokonaan salitreeniä pois. Monipuolisuus kunniaan.

Eli Tähtityttö on sitä mieltä, että jos keholavoille on tarkoitus, niin kahvakuulaa voi pitää pääasiallisena treenivälineenä ja punttia voi tehdä "tukevana" harjoitteluna siinä sivussa. Varmaan toimii bikini-fitnessissä, mutta ehkei bodauksessa... :)

E. Tämä on kuitenkin aloittelijoiden osio, joten ettei nähdä enempää Podeja Suomen bodylavoilla, niin eihän suolleta tuollaista shaissea tänne.

Kannattaakos muuten ennen aamulenkkiä vetää kahvin lisäksi jonkin verran heraa, vai meneekö koko aamulenkin idea, eli tehostunut rasvan poltto sen mukana aivan reisille? Tiedän, että BCAA olisi suositeltavaa, mutta sitä ei lisäravinnehyllyltä vielä löydy.

Tämä on kuitenkin aloittelijoiden osio, joten ettei nähdä enempää Podeja Suomen bodylavoilla, niin eihän suolleta tuollaista shaissea tänne.

Täällä ei myöskään läheskään kaikki tähtää mihinkään bodylavoille tai edes kehonrakentajaa muistuttavaan fysiikkaan. Sitä kahvakuulaa pohtinut henkilö itsekin sanoi, että kehoilu ei ole prioriteettina joten miksi saarnata edes jostain bodailusta?

[/B]

Eli Tähtityttö on sitä mieltä, että jos keholavoille on tarkoitus, niin kahvakuulaa voi pitää pääasiallisena treenivälineenä ja punttia voi tehdä "tukevana" harjoitteluna siinä sivussa. Varmaan toimii bikini-fitnessissä, mutta ehkei bodauksessa... :)

E. Tämä on kuitenkin aloittelijoiden osio, joten ettei nähdä enempää Podeja Suomen bodylavoilla, niin eihän suolleta tuollaista shaissea tänne.

Nimenomaan. Ei anneta aloittelijoille sellasta kuvaa, että salitreeni (=laitteet) on ainoa mahdollinen tapa treenata OIKEIN ja KOVAA. Työssäni olen huomannut, että monella kehonrakentajalla on suuria vaikeuksia kahvakuulailussa, kun toiminnallista treeniä ei sattuneesta syystä ole juuri tehty. Sen takia toistan itseäni: Monipuolisuus kunniaan.

En usko, että kahvakuula on kehonrakentajalle kovin tarkoituksen mukainen senkään takia kun eksentrinen vaihe kahvakuulaliikkeissä jää aika vähäiseksi verrattuna perinteiseen bodailuun. Se on taidettu täälläkin sanoa moneen kertaan, että se laskuvaihe on nimenomaan lihaksenkasvatuksessa yhtä tärkeä/tärkeämpi kuin nostovaihe.

Nimenomaan. Ei anneta aloittelijoille sellasta kuvaa, että salitreeni (=laitteet) on ainoa mahdollinen tapa treenata OIKEIN ja KOVAA. Työssäni olen huomannut, että monella kehonrakentajalla on suuria vaikeuksia kahvakuulailussa, kun toiminnallista treeniä ei sattuneesta syystä ole juuri tehty. Sen takia toistan itseäni: Monipuolisuus kunniaan.

Miten mulla on sellanen käsitys että tämä foorumi nyt on viimeinen paikka missä annettaisiin käsitys että salitreeni=laitteet. Jokainen kahvakuulalla tehty liike perustuuu samoihin normaaleihin liikeratoihin mihin kaikki täälläkin suositeltavat liikkeet perustuu. Kahvakuulien ongelmana on vaan se että polvi ja lantio dominantteihin liikkeisiin ei saada tarpeeksi vastusta, koska suurin osa kahvakuulista on mitä ihmisillä on, on max 16kg. Kahvakuulat sopii hyvin punnerrus liikkeisiin jos puhutaan riittävästä vastuksesta mutta siihen se sitten jääkin.

Monipuolisuus on järkevä ja hieno asia mutta kyllä järkeäkin saa käyttää.

Ja sprintterillä on vaikeuksia maratoonissa, tai maratoonarilla vaikeuksia penkkipunnerruksessa... Ei kaikkea hyvää voi saavuttaa yhtä aikaa. Jos jossain haluaa olla todella hyvä, niin tietenkin siinä kärsii muut osa-alueet.

Luulis tämän asian olevan PT:lle (?) aika itsestään selvää.

Kyllähän se alkulämmittelyyn ja palauttelevalla viikolla menee bodarilla mutta ei kyllä pääasialliseksi välineeksi. Maksivoimaa treenavalla toimii paremmin siellä normaalin treenin joukossa koska he tekevät yleensä esim. rinnallevetoja treeneissä joihin kuula on hyvä.

En kyllä itse lähtisi viemään asiakasta kahvakuulailemaan jos tavoite on lihasmassa...

Mietin tuossa että onkohan minun järki treenata tänään, jos otan alkoa huomenna?
Juon huomenna ensimmäistä kertaa alkoa tänä vuonna, ja syön mitä mieli tekee.
Mulla on ajatus että ei ois järkee, mut kysyn nyt kumminki mitä mieltä muut on.
Normisti syöny lepopäivinä ainaki 2200kcal, ja treenipäivinä yli 2500kcal.

Mietin tuossa että onkohan minun järki treenata tänään, jos otan alkoa huomenna?
Juon huomenna ensimmäistä kertaa alkoa tänä vuonna, ja syön mitä mieli tekee.
Mulla on ajatus että ei ois järkee, mut kysyn nyt kumminki mitä mieltä muut on.
Normisti syöny lepopäivinä ainaki 2200kcal, ja treenipäivinä yli 2500kcal.

Kyllä on järkevää treenata tänään..:) ei sillä huomisen kanssa oo tekemistä.. Oikeestaa voit treenata huomennaki ennen ku lähet kittaamaan, jos siltä tuntuu.. Kunha et mene krapulapäivänä treenille.

E: Se keittoominen periaatteessa lykkää sitä palautumista vaa pidemmäks.

Kannattaakos muuten ennen aamulenkkiä vetää kahvin lisäksi jonkin verran heraa, vai meneekö koko aamulenkin idea, eli tehostunut rasvan poltto sen mukana aivan reisille? Tiedän, että BCAA olisi suositeltavaa, mutta sitä ei lisäravinnehyllyltä vielä löydy.

Niin mites?

Ja kysytään nyt vielä että onko naudan 17% jauhelihassa loppujenlopuksi niin paljoa rasvaa kun sen paistaa? Pannulle jää kuitenkin semmoiset lätäköt sitä nestettä ja rasvaa, että luulisi sen edes vähän laskevan sitä rasvan määrää. Kalorilaskuri sanoo paistetun 17% naudanlihan sisältävän 23.9g rasvaa, mutta onko sitä todellisuudessa niin paljon, jos ylimääräiset rasvat kaataa viemäriin?

millä tavalla kahvakuulailu on toiminnallisempaa kuin esim kyykky, maastaveto, rinnalleveto, pystypunnerrus, leuanveto...?
Toi että salitreeni=laitteet on peräisin jostain naistenlehdistä, ei ainakaan pakkotoistolta.

Funktionaalinen treenaus nyt on vain trendikäs ilmasu sille kun ei jakseta reenata kovaa. Yhtään funktionaalisempaa tai parempaa se ei ole missään mielessä, paitsi verrattuna paskasti toteutettuun salitreeniin (=pelkät laitteet)

Back
Ylös Bottom