Liha on aivan loistava aamupala, koska stimuloi dopamiinia. Jos olet sitä mieltä että aamupalalla ei ole merkitystä välittäjäainetoimintaan niin ollaan tästä niin eri leireissä että ohhoh.
http://www.charlespoliquin.com/Arti...ts_of_BCAAs_10_Quick_Tips_and_Detailed_R.aspx
Tuolla on sivun lopussa referenssit.
No niin, sain raivattua aikaa nakuttaa vastausta tähän.
Mun on pakko vähän kommentoida sekä tota dopamiini-asiaa, että noita haaraketjuisia aminohappoja.
Siis lihahan, joo, stimuloi dopamiinin eritystä. Tarkalleen ottaen, proteiini stimuloi dopamiinin eritystä. Myös lihan sisältämä tyrosiini muuttuu tyrosiinihydroksylaasissa lopulta dopamiiniksi. Tämä on kuitenkin mitä todennäköisimmin pitkäkestoinen reitti (mutta kannattaa ottaa huomioon).
Histidiini muuten muistaakseni kilpailee tyrosiinin kanssa imeytymisestä, ja yleensä histidiini korjaa potin tässä kotiin. Lihassa on usein korkea histidiinipitoisuus, joten jos haluaa saada sitä tyrosiinia, tulisi ottaa se mieluiten sellaisesta lähteestä jossa ei ole histidiiniä.
Dopamiini on siis se neurotransmitteri joka vaikuttaa positiivisesti mielialaan, oppimiseen yms. Ei tyrosiini.
Joidenkin tutkijoiden mielestä dopamiinin stimuloinnista saa paremman hyödyn, kun nauttii proteiinin kanssa pitkäketjuisia hiilareita (verensokeri nostaa myös mielialaa). Eli hyvälaatuista normiruokaa siis
Ja vielä, yksi proteiiniaamupala ei tee ihmeitä dopamiinin eritykselle, vaan vaikutus alkaa näkyä parissa viikossa.
Yllä oleva ihan siis selvennyksenä muille jotka tätä asiaa pohtivat.
Sit noista aminohapoista. Poliquinin artikkelissa on asiaa, mutta se ei vähennä sitä faktaa, että herra myy itse niitä tuotteita joista kirjoittaa. Tässä ei sinänsä ole mitään väärää, mutta se vain valitettavasti minun mielestäni syö jonkin verran uskottavuutta. Poliquin tekee sen perusvirheen auktoriteettiasemassa, että jättää kertomatta niistä julkaisuista joissa vaikutuksia ei ole huomattu.
Kun akateemiset proffat ja muut vastaavat ovat pitäneet luentoja samoista asioista (olen siis henkilökohtaisesti ollut seuraamassa näitä luentoja joita kansainväliset lisäravinnetutkijat ovat pitäneet), niin lähes jokaisessa luennossa tulee ilmi, että osassa tutkimuksessa toimii, osassa ei. Siksi en purematta niele mitään yksittäistä artikkelia.
Haaraketjuisia aminohappoja on kuitenkin tutkittu niin paljon, että se on fakta, että niistä on hyötyä ja niin pois päin. Sitä en kiistä. Kritisoin tässä lähinnä sitä, että onko siitä oikeasti hyötyä mättää niitä naamariin joka ikisessä välissä? Ja niin paljon kuin Poliquin ehdottaa? Ja miksi sitä aminohappoa pitäisi joka päivä ottaa purkista, kun ruoastakin saa?
Poliquin on silti ihan kova jätkä.