Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaikenlaista

Elikkä olen aloittanut säännöllisen saliharjoittelun hiljattain. Ennen tuli käytyä silloin tällöin hieromassa vähän jotain penkkiä, nyt on 2kk mennyt 3-4x viikossa. Olen 184cm pitkä ja painan 73kg. Ja sitten asiaan. 1,5kk:n harjoittelun jälkeen sarjapainot penkissä nousi tasaisesti yhteensä noin viidellä kilolla. Sarjat siihen asti olivat 12,10,6,2x5-8. Tämän ohjelman sain käydessäni jollain kuntosalilla, jonka ns. ammattilainen teki. Kuitenkin siirryin kaverini kanssa kokeilemaan "arskan treeniä(http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=39774)", joka vaikutti mukavalle. Ensimmäinen kerta meni todella hyvin ja painoja tuli nostettua jostakin tuntemattomasta syystä. Tämän jälkeen 2 seuraavaa kertaa olivat kuin suoraan helvetistä. Tuntui että ei jaksanut tehdä mitään. Siitä selvittiin kuitenkin kaikkien muiden liikkeiden kohdalla paitsi penkissä. Painoja joutunut laskemaan kerta kerran jälkeen ja silti sarjat jäävät lähes aina vajaiksi(3x10) vaikka käytän samoja painoja joilla ennen pystyi suoriutumaan hyppien keikkuen. Lisäksi nostaessa tuntuu kovaa kipua käsien yläosassa, ikäänkuin hauiksen ympäristössä. Edellisellä kerralla käydessäni(tänään) pudotin painoja kymmennellä kilolla, mutta kipua tuntui silti. Mikä siis avuksi? Nyt ovät hyvät neuvot tarpeen...

Lisäksi olemme suunnitelleet kreatiinin kokeilemista samaisen ystäväni kanssa. Syön tällä hetkellä roaccutania akneen, ja olen saanut hieman sekavia kommentteja koskien kreatiinin käyttöä tämän kuurin aikana. Eräs ystäväni, jolla tämä samainen kuuri on myös paraikaa menossa, oli kysynyt lääkäriltään, joka sanoi että ei estettä. Omalta lääkäriltäni kysyessäni tämä totesi: "Hmmm... kreatiini. Sen täytyy olla anabolinen aine(?), joten ei ole syytä miksi rasittaisit maksaasi sillä. Onhan sinulla tuota massaa muutenkin..." johon en aivan yhdy kuitenkaan. Elikkä jos jollain tietoutta taikka omakohtaista kokemusta aiheesta, niin voisin kaivata apua. Kiitos etukäteen!

Tällanen kysymys ois että minkälainen on penkkipaita? Onko se täysin ihonmyötäinen vai tukeeko se jostain kohdasta erityisesti vai millanen se oikein on?

Ei, mutta sanoisin että 2 kertaa riittää varmasti. Enempi ei ole parempi.

Itseasiassa,

"Vatsalihasten treenamisessa määrä jopa tärkeämpää kuin laatu"
-JHulmi-

Hänkin sanoo, että sellainen 3 kertaa viikossa taitaapi olla sellainen optimi.

Ei, mutta sanoisin että 2 kertaa riittää varmasti. Enempi ei ole parempi.

Tämä riippuu treenijaostakin. Koko kroppa kerralla kolmesti viikossa on aika luonnollista että vatsakin tehdään kolmesti. Mutta esim. 4-jakoisella tuo kahdesti viikossa on riittävä määrä.

Miten on kun täällä pakkiksella sanotaan että hyvä tekniikka penkkipunnerrukseen on selkä vähän kaarella ja lavat yhessä. Noh, tänään katottiin koulussa sellanen kuntosali video missä näytettiin että hyvä tekniikka ois jalat penkillä tai ilmassa, niin selkä on tukevasti penkissä kiinni ja sitte näytettiin kun se ukko veti selän pienelle kaarelle, mutta perse pysy kumminki penkissä, ja alko nostaa ni sanottiin että se rasittaa selkää tai jotai ja sitte siinä välkky kyltti ''EI NÄIN''... joten mikä se oikee oppinen tekniikka nyt on?? elkääkä laittako mitää linkkiä ''liikkeiden tekniikoita''-osioon, oon tietonen niistä..
nyt perusteltu vastaus, kumpaan uskoa...

nonniii.. mites on poijjaat jos tämä ukko menee kauppaan ja ostaa fastin maito90 roteiiniä.. sitä ei taida saada maustettuna? ja pelkään että mitenköhän maustamaton uppoaa.. kokemuksia ei ole kuin muscle+ mansikasta ja se menee hyvin alas.. voiko tota maito90 maustaa mitenkään vai onko maustamattomana ihan ok?

^^ oli mikä oli ja oli mitä oli, niin nenästä kiinni vaan :D
Hyvin menee alas :thumbs:

no voiko noita paskoja maustaa esim kaakaojauheella?
tekee veteen ja maustaa kaakaolla? juoko edes turkulaiset?

Just postasin tonne ravintopuolelle oman kokemuksen tosta Maito90:stä:

Helvetin pahanmakusta liisteriä. Pilaa kaiken maun mihin sitä laitat ja tekee kaikesta liisteriä. Muuten ihan jees tuote. :thumbs:

Tosin kaakaolla oon iteki maustanu sitä joskus ja se oli ihan siedettävää sillon. Eli ihan ok vaihtoehto toi kaakao jos ei pelkää nopeita hiilareita.

Miksi niitä pitää ostaa jos ne niin hirveitä on? Osta nyt helkkarissa joku hyvänmakuinen setti jos kerran et noita maustamattomia pysty itkemättä juomaan.

spinmaster sanoi:
Miten on kun täällä pakkiksella sanotaan että hyvä tekniikka penkkipunnerrukseen on selkä vähän kaarella ja lavat yhessä. Noh, tänään katottiin koulussa sellanen kuntosali video missä näytettiin että hyvä tekniikka ois jalat penkillä tai ilmassa, niin selkä on tukevasti penkissä kiinni ja sitte näytettiin kun se ukko veti selän pienelle kaarelle, mutta perse pysy kumminki penkissä, ja alko nostaa ni sanottiin että se rasittaa selkää tai jotai ja sitte siinä välkky kyltti ''EI NÄIN''... joten mikä se oikee oppinen tekniikka nyt on?? elkääkä laittako mitää linkkiä ''liikkeiden tekniikoita''-osioon, oon tietonen niistä..
nyt perusteltu vastaus, kumpaan uskoa...

Jalat penkillä tai ilmassa on ihan hyvä tapa tehdä penkkiä, näin tehdään mm. sotilaspenkkiä. Onhan tässä, kuten normipenkissäkin, yläselkä tukevasti penkissä mutta molemmissa silti muodostetaan kaari alaselkään.

Ja kyllähän normipenkissä väkisin alaselkä hittiä ottaa. Itse en lähtisi tuollaiseen videoon luottamaan, jo vaikka ihan omien kokemuksien vuoksi, mutta jos välttämättä tahdot "lahnana" tuon videon kannustamana nostaa niin anna palaa vaan. Kaarella nimenomaan eliminoidaan mm. rasituksen siirtymistä olkapäille sekä tukevoittamaan nostoa.

Olen melkein Turkulainen ja tottahan toki niitä maustaa voi vaikka millä. Vaikka se aluksi maistuukin joltain joosepin perseeltä niin kyllä noita ihan tottuu juomaan. Anna mennä vaan maustamattomia siinä säästää ihan hyvin rahaakin.

onko ok jättää kyykky hieman vajaaksi? ennen kun tein vähän alemmas siihen 90asteen kulmaan noin niin tuntu ettei painot noussu kovinkaa...ja tuntui aina kun yritti mennä alemmas että selkä kallistui eteenpäin eikä tuntunut kovin luonnolliselta...nykyään kyykky on enemmän nykyttämistä kun jätän varmaan aika vajaaksi kyykyn mutta painoja on saanut lisätä kivasti. venyttelen joka kerta ennen jalkareeniä.

Kysymystä lisäravinteista

Katselin tuota Lisäravinnehyllysi (kuvia) -ketjua ja siitä mieleeni heräsi kysymys, että naukkailenkohan itse tarpeeksi noita mömmöjä? Kun ainut lisäravinne(jos se nyt sitä edes), mitä tulee käytettyä on Whey3, jota otan sitten aina aamulla/illala 35-40g. Pakkarina olen vetänyt sitten Mass Blastia pönökän ohjeen mukaan aina treenin jälkeen 100g, mutta ilmeisesti siihenkin pitäisi sekoittaa jotain? Treeniä nyt takana sellainen 3kk. Mietinkin, että mitä muuta pitäisi ruveta vielä nauttimaan, jotta saisin maksimaalisen hyödyn tuosta treenista? Olen kuitenkin pyrkinyt syömään aina +500 kcal (keskimäärin pr250g hh320g r40g) yli kulutuksen ja painokin on noussut n.3,5kg aloituspainosta.

Ruoka -ja treenipuoli on muuten kunnossa, mutta en oikein tajua näistä lisäravinnehommista vielä mitään. :itku: Eli siis, mitä lisäravinteita pitäisi vielä ottaa tuohon treenin tueksi ja millon niitä pitää nauttia?

^^ Minusta whey3 riittää aivan hyvin sellaisenaan. Otat vaikka banaanin aina whey 3:sen kanssa (ne hiilarit) niin hyvä on :thumbs:
Liika hifistely vie vaan hautaan ennen aikojaan :D

Back
Ylös Bottom