Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eristääkö penkki jalat ilmassa liikkeen paremmin rinnalle? Mulla on vaikeuksia saada rintalihakseen tuntumaa ja kokoa. Penkkimaksimikin on junnannut puolisen vuotta (josta 3-4kk tosin dieettiä.) Mietin että olisko aika lopettaa pään seinään hakkaaminen, ehkä normipenkki ei vaan sovi mulle. Tekniikasta en usko olevan kiinni, on katsottu videoita ja ohjeita tarkkaan: lavat on yhdessä, kaari alaselässä ja perseellä puristetaan penkkiä.--
Täälläpäin ihan sama ongelma ja kauhean turhauttavaa on kyllä.

Nii auttaisko, jos tekee nyt penkkiä tangolla ja vaihtais sit pariks treeniks kässäreihin? Ja kui paljon enemmän käsipainoihin pitää ottaa painoa kuin siihen tankoon, ku eiks se tanko paina kumminkin jonkun verran?

Eristääkö penkki jalat ilmassa liikkeen paremmin rinnalle? Mulla on vaikeuksia saada rintalihakseen tuntumaa ja kokoa. Penkkimaksimikin on junnannut puolisen vuotta (josta 3-4kk tosin dieettiä.) Mietin että olisko aika lopettaa pään seinään hakkaaminen, ehkä normipenkki ei vaan sovi mulle. Tekniikasta en usko olevan kiinni, on katsottu videoita ja ohjeita tarkkaan: lavat on yhdessä, kaari alaselässä ja perseellä puristetaan penkkiä.

Onko kellään hyviä kokemuksia normipenkin täydellisestä pois jättämisestä?

Eristäähän se kun ei saa tuettua samalla tavalla ja haettua voimaa koko kropasta. Oletko kokeillut käsipainoilla penkkiä? Mites vinopenkki tai alavinopenkki? Mie tiputin nyt penkin pois kokonaan ja teen sen sijaan alavinopenkin ja vinopenkin kässäreillä, omalla kohdalla tulee todella hyvä venytys ja polte rintaan.

Ja kui paljon enemmän käsipainoihin pitää ottaa painoa kuin siihen tankoon, ku eiks se tanko paina kumminkin jonkun verran?

Kannattaa alkuun ottaa ihan reippaasti kevyemmät käsipainot, liikerata on kuitenkin hiukan toinen ja siinä joutuu sitä liikettä hallitsemaan. Ei ainakaan omalla kohdalla voi ajatella mitään penkki/2 = kässärien paino yhtälöä ja mitä noita treenipäivyreitä katsonut niin aika yleistä on kässärien pienempi paino.

Eli nää lyhyet sarjat dieetillä, onko ideana se, että sarjoihin energia revitään lähinnä kreatiinifosfaatin kautta, eikä glykogeeniä tarvita näin paljoa ATP tuottoon?

Kyllä se energia aina jostain pitää saada... Viime kädessä energianlähde lihaksessa on aina lopulta glukoosi, rasvahappo tai haaraketjuinen aminohappo -- ja toisaalta ketjun toisessa päässä on aina ATP. Ei se kreatiinifosfaattikaan auta irrottamaan myosiini- ja aktiiniketjuja toisistaan, vaan KP muuntuu ATP:ksi joka sitten tuottaa energian. Menee enemmän filosofoinniksi mikä on "perimmäinen" energianlähde -- kyllähän esim. lihasten proteiini voidaan käyttää lihasten energiaksi, se vain pitää käyttää maksan kautta ja muuntaa glukoosiksi tai ketoaineiksi.

Onko kellään hyviä kokemuksia normipenkin täydellisestä pois jättämisestä?

On hyviä kokemuksia. On ollut pitkiä jaksoja, etten tee normipenkkiä ollenkaan. Tasa- tai vinopenkki käsipainoilla rinnan pääliikkeenä toimii vallan mainiosti. Käsipainoilla pystyy hakemaan "mukavamman" asennon käsille/olkapäille, venyttää hyvin lihasta, raskaampi kuin tankoliike ja harvemmin pystyy käsipainoja pompauttelemaan rinnalta, kuten moni tekee tangolla normipenkissä.

Penkistä lisää..

Eli nyt on siis yli 10 kuukautta tullu reenattua.
Penkki on noussut n. 30kg --> 58,5kg ( sarjapainot )
Sekä paino on noussut n. 80kg --> n.95kg.
Tällä hetkellä ohjelmana on käytössä 2-jakoinen tuosta Elaston postista.
Olen vasta 2 kertaa koittanut selkä kaarella, niinkuin gymlog 4:sessa neuvottiin mutta silti jotenkin tuntuu, että painoja ei saa lisättyä enkä saa kunnon tuntumaa rinnalle.
ENITEN ihmettelen sitä, että mulla on iso rintakehä ja voin ns. pec dance helposti eikä siinä ole paljon läskiä edes.
Mistä johtuu hidas penkin kehitys? Tekniikka kusessa? Kannattaisiko viikon päästä kuvata ja pistää tänne?

Penkistä lisää..

Eli nyt on siis yli 10 kuukautta tullu reenattua.
Penkki on noussut n. 30kg --> 58,5kg ( sarjapainot )
Sekä paino on noussut n. 80kg --> n.95kg.
Tällä hetkellä ohjelmana on käytössä 2-jakoinen tuosta Elaston postista.
Olen vasta 2 kertaa koittanut selkä kaarella, niinkuin gymlog 4:sessa neuvottiin mutta silti jotenkin tuntuu, että painoja ei saa lisättyä enkä saa kunnon tuntumaa rinnalle.
ENITEN ihmettelen sitä, että mulla on iso rintakehä ja voin ns. pec dance helposti eikä siinä ole paljon läskiä edes.
Mistä johtuu hidas penkin kehitys? Tekniikka kusessa? Kannattaisiko viikon päästä kuvata ja pistää tänne?

Oletko jämähtänyt yhteen ja samaan ohjelmaan, sarjapituuksiin? Voi se tietysti tekniikastakin olla kiinni, aika paskalla tekniikalla tuollaisia 130 nostojakin vielä näkee, mitä nostaisivatkaan jos olisi tekniikka kunnossa. Koko paketin pitää olla tiukka jalkojen kunnolla jännitettynä työntäen jaloilla ulos enemmän kuin nostaen, käsiotteen luja, lapojen takana sen kaaren lisäksi. laskeeko kynäärpäät enemmän kylkiin vai aukeaako liikaa ulos, oteleveys. Onhan noita juttuja joita kannattaa miettiä, videota näytille se on hyvä idea.

Oletko jämähtänyt yhteen ja samaan ohjelmaan, sarjapituuksiin? Voi se tietysti tekniikastakin olla kiinni, aika paskalla tekniikalla tuollaisia 130 nostojakin vielä näkee, mitä nostaisivatkaan jos olisi tekniikka kunnossa. Koko paketin pitää olla tiukka jalkojen kunnolla jännitettynä työntäen jaloilla ulos enemmän kuin nostaen, käsiotteen luja, lapojen takana sen kaaren lisäksi. laskeeko kynäärpäät enemmän kylkiin vai aukeaako liikaa ulos, oteleveys. Onhan noita juttuja joita kannattaa miettiä, videota näytille se on hyvä idea.
Jep koitan maanantaina ottaa videon kuhan muistan.
Kiitos vinkeistä, en tainnut jännittää jalkoja oikeastaan ollenkaan.

Mitenhän kannattas toimia kun olen onnistunut liika rasittaamaan polveni? Polvia pakottaa vietävästi työntö vaiheessa.

Jalat ei ole aikasemmin olleet ohjelmassa juuri lainkaan, puutteellisen välineitten vuoksi. Nyt kun pääsin kunnon salille, aloin reenaamaan jalkoja suoraan "isoilla" raudoilla ilman totuttelua. Pitäskö jalat unohtaa joksikin aikaa vai mitä?

Kyllä se vähä paremmin mun mielestä eristää jalat ilmassa..
Mutta seuraavat kysymykset tulee mieleen:

Onko sulla kuinka leveä ote? Mitä leveempi ote sitä paremmin se ottaa rinnalle.

Lasketko tangon siihen pallean ja rinnan väliin? Jos lasket sen liika ylös se ei ota rintaa kunnolla.

P.S. Ei kantti luovuttaa normaalin penkin kanssa ku siihen saa kuitenki malmii tuupattua hyvin ja se on hyvä massaliike rinnalle!

About nimettömät/keskarit merkeissä. Ja juu, tanko tulee pallean päälle tai hieman ylemmäs.

Eristäähän se kun ei saa tuettua samalla tavalla ja haettua voimaa koko kropasta. Oletko kokeillut käsipainoilla penkkiä? Mites vinopenkki tai alavinopenkki? Mie tiputin nyt penkin pois kokonaan ja teen sen sijaan alavinopenkin ja vinopenkin kässäreillä, omalla kohdalla tulee todella hyvä venytys ja polte rintaan.

Satunnaisesti oon tehnyt tasapenkkiä kässäreillä, silloin tällöin kuitenkin. Ehkä mun kannattais tosiaan tehdä sitä kauemmin että tulee rutiini ja tekniikka hioutuu hyväksi. Vinopenkkiä on tullut tehtyä kässäreillä, ihan ok poltteen oon sillä saanut. Alavinopenkkiä en oo tehnyt, vois kokeilla.

On hyviä kokemuksia. On ollut pitkiä jaksoja, etten tee normipenkkiä ollenkaan. Tasa- tai vinopenkki käsipainoilla rinnan pääliikkeenä toimii vallan mainiosti. Käsipainoilla pystyy hakemaan "mukavamman" asennon käsille/olkapäille, venyttää hyvin lihasta, raskaampi kuin tankoliike ja harvemmin pystyy käsipainoja pompauttelemaan rinnalta, kuten moni tekee tangolla normipenkissä.

Jeps. Ehkä vinopenkki kässäreillä on ollut mulle se liike, jolla saan parhaan poltteen rintaan. Ei kuitenkaan verrattavissa poltteeseen jonka saan joihinkin muihin lihaksiin.

Kiitos vinkeistä Panda, Prim0s ja muut!

Tällä hetkellä on kiertäjäkalvosin tulehtunut oikeasta olkapäästä. Vinopenkki kässäreillä tuntui olevan myrkkyä sille. Epäilen, että kyseisellä liikkeellä oli iso osuus tulehtumiseen. Tästä päästäänkiin seuraavaan kysymykseen:

Milloin ennaltaehkäiseviä liikkeitä kiertäjäkalvosimille kannattaa tehdä? Liikkeitä tiedän, mutta vähän on jäänyt hämäräksi, milloin niitä kannattaa tehdä välttääkseen loukkaantumisen. "Lämmittelynä" ennen punnerrusliikkeitä? Punnerrusliikkeitä sisältävän treenin jälkeen? Erillisenä päivänä? Kotona illalla? jne.

Mitenhän kannattas toimia kun olen onnistunut liika rasittaamaan polveni? Polvia pakottaa vietävästi työntö vaiheessa.

Jalat ei ole aikasemmin olleet ohjelmassa juuri lainkaan, puutteellisen välineitten vuoksi. Nyt kun pääsin kunnon salille, aloin reenaamaan jalkoja suoraan "isoilla" raudoilla ilman totuttelua. Pitäskö jalat unohtaa joksikin aikaa vai mitä?
Ei kannata unohtaa vaan aloita ihan kevyillä painoilla että ne jalat tottuu treeniin.

Oon vasta 15v ja käyny salilla ~5vk, mutta ajattelin aloittaa sellasen ohjelman missä käyää 5kertaa viikossa salilla ja ei treenata jalkoja ollenkaan että kolme kertaa viikossa varmaankin ois hauista ja rintaa sitten 2 kertaa olkapäitä epäkkäitä ja muita. Aattelin tällä nostaa vähän penkki tuloksia niin mitä mieltä olette tälläisestä järjestelystä jos käyttää sitä 1-2, esim tuleeko ylikuntoa tai onko se muuten huonoksi minulle. Kiitos vastauksest jo etukäteen...

Oon vasta 15v ja käyny salilla ~5vk, mutta ajattelin aloittaa sellasen ohjelman missä käyää 5kertaa viikossa salilla ja ei treenata jalkoja ollenkaan että kolme kertaa viikossa varmaankin ois hauista ja rintaa sitten 2 kertaa olkapäitä epäkkäitä ja muita. Aattelin tällä nostaa vähän penkki tuloksia niin mitä mieltä olette tälläisestä järjestelystä jos käyttää sitä 1-2, esim tuleeko ylikuntoa tai onko se muuten huonoksi minulle. Kiitos vastauksest jo etukäteen...

Kannattaa ottaa ne jalat mukaan(!)
Kolme kertaa viikossa samaa lihasryhmää on aika paljon...Ellei ole 1-jakoinen, esim G6.
Jos penkkitulosta haluat nostaa (Eli voimaa) niin kannattaa ehkä ottaa Starting strenght tai joku voimaohjelma voimailu-osiosta.

Mua on nyt 3 vuotta masentanut se etten ole saanut rintalihaksia. 19 vuotias normaalipainoinen painoindeksi n. 20-21.
Elikkä en ole hakemassa 3 vuoden massarintalihaksia, vaan että ne ois sellaset perus jykevät kiinteät rintalihakset joita tytötki tykkää katsoa. Tai ettei tarttis ainakaan hävetä. :D
Eniten tuottaa ongelmia rintalihasten alaosio, en tiedä millä saisin sen lihasryhmän edes jännittymään niin että saisin jollakin treenillä sen kasvatettua.
Ja toiseksi, en tiedä yhtään kuinka jyty päiväruokavalion tulisi olla.
Töissä hikoilen joka päivä suht raskaassa ruumiillisessa työssä. Elikkä siis nuoren miehen voimaa löytyy mutta ei minkäänlaista kokoa lihaksissa.
Pituuteni on n. 185cm.

Elikä haluaisin kuulla ihmisiltä eläviä toimivia ruoka sekä treeni paketteja jolla ovat saaneet rintalihakset kuntoon. Myöskin mulle on aivan utopiaa salivehkeiden ja liikkeiden nimet.

Kiitos vastauksista etukäteen! Auttakaa kroppaansa tyytymätöntä miestä.

edit. Toinen juttu on se, että tuntuu että käteni lihakset kyllä kasvavat mutta vain yhteen vertikaaliin :D Elikä aivan siimat toisesta suuntaa katsottuna.. Eniten niissä masentaa se etten tiedä miten saisin käsivarren yläpään sisäosaan jotakin tulosta.

Ei. Kannattaa unohtaa koko asia, että reenaat 5x viikossa, ja et jalkoja ollenkaan. Ja vielä, kun oot noin vähän käynyt puntilla, nii suosittelen 1- tai 2-jakoista(?)
Ite 15v kanssa, mutta reenitaustaa 2v. Alussa tuli ihan joku kuukaus tahi kaks vedettyä ihan perseelleen. Suunnileen 5x viikossa puntilla, aina kerralla koko kroppa (tosin aloittelijan hyvä tehä siten, että pari x viikossa kroppa läpi samalla kertaa) ja vitun täysiä.
Tee vaikka 1-jakoisella 2-3x viikossa (?), ja maltillisesti, älä käytä vielä kovin suuria painoja. ja kannattaa kuitenkin reenata ne jalat, meinaan näyttää samaanaikaan huvittavalta ja "säälittävältä", kun kesällä rannalla tulee vastaan vitunmoinen pumppis, jolla jalat on kuin keskitysleiriläisellä. Tosin toiset ajattelee ton siten, että kroppa saadaan V-muotoon :hyvä:.
Itelläki tosin monesti meinaa jäähä jalat reenaamatta, ku itestä jalat on kaikista vittumaisin reenata..:rolleyes:

Alkaa tuo kapea penkki pikkuhiljaa tökkimään, mikäs olisi vastaava perusliike ojentajalle? Lattiapenkki ei oikein onnistu meidän salilla, on vähän rajatut mahdollisuudet.

Back
Ylös Bottom