Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Sanotaan että olisi fiksuinta liikkua aamulla, jos yrittää laihduttaa, koska kroppa on tyhjä hiilihydraateista. Kauanko menee siihen, että vartalo on on tyhjentynyt hiilihydraateista hereillä ollessa?
Onko viisaampaa siirtää aterioita, jotta saisi tyhjän vatsan ennen treenaamista vai syödä ihan normaalisti ja käydä jossain vaiheessa aterioiden välillä treenaamassa? Tarkoituksena siis pudottaa painoa enkä pysty treenaamaan ennen aamupalaa.
Tosta tyhjällä mahalla treenaamisesta (varsinki aamulla) on nyt kuulunu kommenttia kumpaanki suuntaan ni en siihen osaa mitään universaalia totuutta sanoa. Mut mun mielestä ainaki ehdoton EI tolle aterioiden siirtämiselle. Kannattaa syödä vaan tasasesti pitkin päivää. Ehkä vähä kevyemmin ennen treeniä ettei tuu ylös, ja tunti tai pari sen jälkeen taas lämmintä ruokaa. Edelleenki ehkä helpoin ja varmin tapa laihtua on vanha tuttu miinus kalorit.

kuinka helposti saa nestettä pois kehosta? tai jos vedän nyt "bulkilla" +500kcal ja joka pv 100g suolapähkinöitä jonku 3-5kk ajan ni jos suola kerää nestettä kehoon ja näyttää löysemmältä kuinka helposti sen saa lähtemään sitten dietillÄ? kun tarkoitus olla kireä ens kesänä

kuinka helposti saa nestettä pois kehosta? tai jos vedän nyt "bulkilla" +500kcal ja joka pv 100g suolapähkinöitä jonku 3-5kk ajan ni jos suola kerää nestettä kehoon ja näyttää löysemmältä kuinka helposti sen saa lähtemään sitten dietillÄ? kun tarkoitus olla kireä ens kesänä

Tuo määrä suolapähkinöitä ei sitä juuri kerää, mutta bulkki kyllä. Aika yksilöllistä ja dieetin kovuudesta riippuvaa kuinka nopeasti lähtee. Itselläni lähtee viikossa parhaimmillaan 5 kiloa ja eron huomaa vatsasta :)

Tämmönen artikkeli tuli vastaan:

http://www.bodyrecomposition.com/training/weight-training-for-fat-loss-part-1.html

Mielenkiinnon lähinnä herätti tuo väittämä, että pitkät tauot/lyhyet sarjat/suuremmat painot-kombolla saa dieettivaiheessa suurimman hyödyn, "sillä tarkoituksena on säilyttää lihasmassa (suuremmilla painoilla helpompaa?) ja antaa kalorivajeen pitää huolen läskien lähtemisestä".

Koska kesä meni bulkatessa lyhyillä tauoilla, pitkillä sarjoilla ja vähän kevyemmillä painoilla, ja nyt olen alkanut dieettaamaan, niin tuohon olisi kait hyvä saada vähän kommenttia? Nyt en siis ole varma kummalla tyylillä lähtisin etenemään.

Ja vielä toinen kyssäri heti perään: voiko ylätaljan korvata dipillä? Nykyiseltä salilta ei ylätaljalaitetta löydy ja leuat rasittaa liikaa käsiä.

http://www.bodyrecomposition.com/training/weight-training-for-fat-loss-part-1.html

Mielenkiinnon lähinnä herätti tuo väittämä, että pitkät tauot/lyhyet sarjat/suuremmat painot-kombolla saa dieettivaiheessa suurimman hyödyn, "sillä tarkoituksena on säilyttää lihasmassa (suuremmilla painoilla helpompaa?) ja antaa kalorivajeen pitää huolen läskien lähtemisestä".

Koska kesä meni bulkatessa lyhyillä tauoilla, pitkillä sarjoilla ja vähän kevyemmillä painoilla, ja nyt olen alkanut dieettaamaan, niin tuohon olisi kait hyvä saada vähän kommenttia? Nyt en siis ole varma kummalla tyylillä lähtisin etenemään.

Ja vielä toinen kyssäri heti perään: voiko ylätaljan korvata dipillä? Nykyiseltä salilta ei ylätaljalaitetta löydy ja leuat rasittaa liikaa käsiä.

Ylätaljan ja dipin ero on kuin yöllä ja päivällä, ei mitenkään korvaa toisiaan.

Jauheiden vieminen paikalle

Moro,

ihan vaan sellasta yksinkertaista kyselen, eli miten viette proteiini- ja hiilarijauheet treenipaikalle? Otatteko koko pussin vai vai laitatteko valmiiksi shakeriin ne ja treenin lopuksi vedätte veden kera? Toinen kysymys : Kannattaako mun ostaa esimerkiksi Fastin herajauhetta ja vaikka myös Fastin maltojauhetta että sais kans hiilarit? Läheltä löytyy Prisma ja Life kauppa, joten niistä luulis saavan noita?

Kiitos etukäteen jo vastauksista.

Sheikkeriin jauhot ja sheikkeri kassiin. Sitten treenin jälkeen palkkari naamaan. Ihan hera+malto tai hera+ bansku on hyviä. Fast on ihan hyvä, mutta itse tilaan netistä..

Hera ja malto on ainaki itellä käytössä palkkarina ja hyvin skulaa. Prismassa on ihan hyvät valikoimat, samoin Lifessa. Sheikkeriin vaan jauhot ja treenin jälkeen vettä sekaan. Kannattaa sit kuivata se kunnolla ettei herat paakkuunnu ja tartu sinne pohjalle :P Vittumaista..

Kaverin suosittelemana ja edullisuuden takia laitoin tilaukseen Mass Recoveryä. Hinta kohdallaan ja ei kuulemma paakkuunnu ja on ihan hyvän makuinenkin. Hintaahan tulee vaan n. 11€/kilo. Sillä mennään.

Mitä tehdä ku penkki on junnannu samoilla painoilla nyt 3vk? Otanko ensi kerralla 2,5kg pois ja vedän pidempää sarjaa vaiko laitanko lisää ja teen jonku 3 toistoa? Nyt teen siis 5x5 ja rinnan treenaan kerran viikkoon (+rasitus, joka tulee muissa treeneissä). Vai onko neuvo vain, että syö enemmän?

Mitä tehdä ku penkki on junnannu samoilla painoilla nyt 3vk? Otanko ensi kerralla 2,5kg pois ja vedän pidempää sarjaa vaiko laitanko lisää ja teen jonku 3 toistoa? Nyt teen siis 5x5 ja rinnan treenaan kerran viikkoon (+rasitus, joka tulee muissa treeneissä). Vai onko neuvo vain, että syö enemmän?

teeppä sitä 5x5:sta ja lisää 2,5kg siihen millä nykyää teet.

3 viikkoa nyt mitään pahaa junnasta vielä ole, mutta jos pudotat pudota kunnolla. Kevyen kautta uuteen nousuun.

Ideana on se, että kun pidetään lyhyet sarjat niin kalorivajeellakin riittää sitä energiaa vielä tehdä jotain. Raskaat painot taas antavat suuremman ärsykkeen, ethän sie mitään lihaskasvua saa aikaiseksi jollain pikkupainoilla pumppailessa muutenkaan. Pitkät tauot taas kalorivajeen ollessa kyseessä mahdollistaa sen palautumisen, että jaksat tehdä ylipäätään. Mie ainakin tiputin hiukan sarjojen pituuksista, mutta pyrin pitämään painot samana tai jopa nostamaan niitä. Eiköhän tähänkin löydy useampaa mielipidettä.

Nuohan ottaa ihan eri lihaksiin. Ylätalja ottaa latseihin ja haukkariin kun taas dippi ottaa ojentajiin, olkapäihin ja rintaan. Jos leuat rasittaa käsiä niin tee leuat vetoremmeillä, jolloin saat kädet eliminoitua aika hyvin. Toinen vaihtoehto on sitten kulma soutu käsipainolla tai tangolla. Alataljakin ottaa sinne selkään, mutta eri liikkeitähän nuo kaikki on ja tuntuu vähän eri tavalla.

Ideana on se, että kun pidetään lyhyet sarjat niin kalorivajeellakin riittää sitä energiaa vielä tehdä jotain. Raskaat painot taas antavat suuremman ärsykkeen, ethän sie mitään lihaskasvua saa aikaiseksi jollain pikkupainoilla pumppailessa muutenkaan. Pitkät tauot taas kalorivajeen ollessa kyseessä mahdollistaa sen palautumisen, että jaksat tehdä ylipäätään. Mie ainakin tiputin hiukan sarjojen pituuksista, mutta pyrin pitämään painot samana tai jopa nostamaan niitä. Eiköhän tähänkin löydy useampaa mielipidettä.

Nuohan ottaa ihan eri lihaksiin. Ylätalja ottaa latseihin ja haukkariin kun taas dippi ottaa ojentajiin, olkapäihin ja rintaan. Jos leuat rasittaa käsiä niin tee leuat vetoremmeillä, jolloin saat kädet eliminoitua aika hyvin. Toinen vaihtoehto on sitten kulma soutu käsipainolla tai tangolla. Alataljakin ottaa sinne selkään, mutta eri liikkeitähän nuo kaikki on ja tuntuu vähän eri tavalla.

älkää lynkatko mua heti jos menee metsään, lähinnä mutuilua. Joku voi korjata/vastata meikälle.

Eli nää lyhyet sarjat dieetillä, onko ideana se, että sarjoihin energia revitään lähinnä kreatiinifosfaatin kautta, eikä glykogeeniä tarvita näin paljoa ATP tuottoon?

Aloittelija tarvitsee apua

Elikkä nyt tarvitsisin hyviä neuvoja sali harrastuksen aloittamiseksi ja kehon hyvään kuntoon saamiseksi vaikka seuraavaa kesää varten. Olen 18 vuotias ja tällä hetkellä olen 183 cm pitkä ja painoa löytyy 82 kg. Olen nyt ollut 2 kuukautta VHH dieetillä ja painoa on lähtenyt mukavasti 14 kg, mutta läskiä on vielä jäljellä jonkin verran. Nytten pakkotoistoa lukiessani olen mietiskellyt, että pitäisi varmaan lopettaa dieetti ja alkaa kasvattamaan lihaksia, joita tällähetkellä ei paljoa varmaankaan ole. olen ollut lähes koko elämäni vähän ylipainoinen huonojen syömis tapojen takia. Nuorempana olen harrastanut uimista, mutta iho ei sitä oikein kestä.
Eli nyt tarvitsisin asiasta tietäviltä neuvoja, että kannattaako VHH dieetti nyt lopettaa ja jos kannattaa niin mimmoinen sali ohjelma kannattaa aloittaa. kävin salilla ilman mitään sen kummempaa ohjelmaa noin kuukauden ennen kuin aloitin VHH dieetin. Olen miettinyt että joku 3 kertaa salilla ja vaikka 1 juoksu lenkki viikossa olis sopiva määrä minulle? Sitten olen kanssa lukenut, että salilla ei ole mitään järkeä käydä, jos ruokavalio ja lisä aineet sun muut eivät ole kunnossa, elikkä miten mun knnattais syödä ja mimmosia lisäravinteita mun kannattais hommata, varmaan ainakin jotain hera proteiinii. Onko Whey-80 hyvä, entä mikä maku niistä on paras? entä sitten Kreatiinit urheilujuomat sun muut? Tällä hetkellä otan perus Multivitamiiniä ja Omega-3 kapseleita. Onko fitnesstukku paras ja halvin paikka tilata, vai kannattaako käydä esim prismasta ostamassa. Olisin varmasti löytänyt kaikki vastaukset itsekkin foorumeita selaamalla, mutta haluaisin vaan saada tietää varmuudella, että ainakin teen sitten kaiken oikein.
Kiitos jo etukäteen

Elikkä nyt tarvitsisin hyviä neuvoja sali harrastuksen aloittamiseksi ja kehon hyvään kuntoon saamiseksi vaikka seuraavaa kesää varten. Olen 18 vuotias ja tällä hetkellä olen 183 cm pitkä ja painoa löytyy 82 kg. Olen nyt ollut 2 kuukautta VHH dieetillä ja painoa on lähtenyt mukavasti 14 kg, mutta läskiä on vielä jäljellä jonkin verran. Nytten pakkotoistoa lukiessani olen mietiskellyt, että pitäisi varmaan lopettaa dieetti ja alkaa kasvattamaan lihaksia, joita tällähetkellä ei paljoa varmaankaan ole. olen ollut lähes koko elämäni vähän ylipainoinen huonojen syömis tapojen takia. Nuorempana olen harrastanut uimista, mutta iho ei sitä oikein kestä.
Eli nyt tarvitsisin asiasta tietäviltä neuvoja, että kannattaako VHH dieetti nyt lopettaa ja jos kannattaa niin mimmoinen sali ohjelma kannattaa aloittaa. kävin salilla ilman mitään sen kummempaa ohjelmaa noin kuukauden ennen kuin aloitin VHH dieetin. Olen miettinyt että joku 3 kertaa salilla ja vaikka 1 juoksu lenkki viikossa olis sopiva määrä minulle? Sitten olen kanssa lukenut, että salilla ei ole mitään järkeä käydä, jos ruokavalio ja lisä aineet sun muut eivät ole kunnossa, elikkä miten mun knnattais syödä ja mimmosia lisäravinteita mun kannattais hommata, varmaan ainakin jotain hera proteiinii. Onko Whey-80 hyvä, entä mikä maku niistä on paras? entä sitten Kreatiinit urheilujuomat sun muut? Tällä hetkellä otan perus Multivitamiiniä ja Omega-3 kapseleita. Onko fitnesstukku paras ja halvin paikka tilata, vai kannattaako käydä esim prismasta ostamassa. Olisin varmasti löytänyt kaikki vastaukset itsekkin foorumeita selaamalla, mutta haluaisin vaan saada tietää varmuudella, että ainakin teen sitten kaiken oikein.
Kiitos jo etukäteen

Melkein lopettaisin dieetin, alkaisin keräämään lihasta ja keväällä alottaisin sitten kiristeleen rasvoja pois. Lisäravinteilla pärjäät mainiosti noilla vitamiineilla ja omegakolmosilla. Kreatiinin siirtäisin syrjään ainakin vielä hetkeksi. Heraa kyllä, jos ei normaalista ruuasta meinaa saada päivittäistä proteiinintarvetta (sulla joku ~160g), muuten sitä et tarvi. Prismastakin saa perus fastin kamaa ja ainakin itse käyn sieltä hakemassa jauhoni, koska herassa ainakin hinta korreloi melkein suoraan sitä makua (imo). Eli mieluummin maksan fastin "ihan ok" herapussista 20e, kun esim star nutritionin "hyi vittu" herasta 12e. Valintojen maailma. Otat vaikka tuolta alottelijoiden puolelta jonkun valmiin saliohjelman (vaikka tuo elaston 2-jakoinen, G6 tms, en ole kokeillut noista mitään, niin en voi sen paremmin suositella), alat syömään kunnolla sitä safkaa ja lepäät tarpeeksi.

Eristääkö penkki jalat ilmassa liikkeen paremmin rinnalle? Mulla on vaikeuksia saada rintalihakseen tuntumaa ja kokoa. Penkkimaksimikin on junnannut puolisen vuotta (josta 3-4kk tosin dieettiä.) Mietin että olisko aika lopettaa pään seinään hakkaaminen, ehkä normipenkki ei vaan sovi mulle. Tekniikasta en usko olevan kiinni, on katsottu videoita ja ohjeita tarkkaan: lavat on yhdessä, kaari alaselässä ja perseellä puristetaan penkkiä.

Onko kellään hyviä kokemuksia normipenkin täydellisestä pois jättämisestä?

Eristääkö penkki jalat ilmassa liikkeen paremmin rinnalle? Mulla on vaikeuksia saada rintalihakseen tuntumaa ja kokoa. Penkkimaksimikin on junnannut puolisen vuotta (josta 3-4kk tosin dieettiä.) Mietin että olisko aika lopettaa pään seinään hakkaaminen, ehkä normipenkki ei vaan sovi mulle. Tekniikasta en usko olevan kiinni, on katsottu videoita ja ohjeita tarkkaan: lavat on yhdessä, kaari alaselässä ja perseellä puristetaan penkkiä.

Onko kellään hyviä kokemuksia normipenkin täydellisestä pois jättämisestä?

Kyllä se vähä paremmin mun mielestä eristää jalat ilmassa..
Mutta seuraavat kysymykset tulee mieleen:

Onko sulla kuinka leveä ote? Mitä leveempi ote sitä paremmin se ottaa rinnalle.

Lasketko tangon siihen pallean ja rinnan väliin? Jos lasket sen liika ylös se ei ota rintaa kunnolla.

P.S. Ei kantti luovuttaa normaalin penkin kanssa ku siihen saa kuitenki malmii tuupattua hyvin ja se on hyvä massaliike rinnalle!

Back
Ylös Bottom