Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hei,

mulla on opiskelujen kiireisen vaiheen takia semmonen elämäntilanne ettei juuri jää aikaa eikä rahaa salilla käymiseen tällä hetkellä. Oisko jollain linkkiä johonkin hyvään treeniohjelmaan, jolla voisi käydä koko vartalon läpi mahdollisimman tehokkaasti askeettisilla treenivälineillä. Käytössä minulla on yksi iso tanko johon jonkin verran painoja ja oma huone.

Tuolla olis jotain alkuunsa:D : http://www.barbell-exercises.com/exercises/index.html

Kasvaako lihasmassa jotenkin paremmin 2- tai 3-jakoisella ohjelmalla, kuin 1-jakoisella? Vai onko se vain makuasia millä ohjelmalla tekee?

Ei ole olemassa yhtä oikeaa treeniohjelmaa tai treenityyliä, jolla saisi ylivertaisemmin lihasmassaa. Eli taisit jo vastata omaan kysymykseesi.

Tossa lenkillä ollessa rupes ihmetyttää, että mikäs on kun tuo juoksu tyssää aina pohkeiden loppumiseen kesken, henki kulkee kevyesti ja pumppu takoo ~170bpm mutta pohkeet on aivan jumalattomassa tulessa. Tämä aiheuttaa tuon 1/4 kävelyn, eli kun muutaman hetken kävelee, pohkeet tuntuu taas noormaaleilta joten pystyy taas hölkätä. Onko pohkeet vaan niin heikossa hapessa vai mikäs ton voi aiheuttaa ?

Tervetuloa kerhoon vain, itse hölkkäsin neljä viikkoa sitten ensimmäistä kertaa elämässäni kuusi kilometriä putkeen.

Minulla kipu eteni alhaalta ylös. Ensin nilkkoja poltti noin minuutin hölkän jälkeen, ja poltti tosi pahasti kahdessa minuutissa. Nilkat tottuivat ja kipu eteni seuraavilla lenkeillä säären alaosaan, sitten jatkossa polviin ja hiukan reisiinkin. Käsittääkseni voima tulee jostain lantiolta, mutta välissä on voimansiirtoa jonka pitää myös olla kunnossa. Tästä paketista aina heikoin lenkki ilmeisesti kehittyi eniten, jolloin kipeytyvä kohta siirtyi seuraavaan. Saavutin pisteen jossa koko jalka puutui tosin jo ennen tuota koko kuuden kilometrin pääsemistä juosten.

Kai sinulla vaan on enemmän vääntöä pakaroissa kuin minulla, ja ehkä nilkat vahvemmat joko luonnostaan tai ovat saaneet rasitusta maastossa tms. Tällöin pohje jää heikoimmaksi lenkiksi.

Itse otin tavaksi tehdä helppoja pohjeharjoituksia kotona. Joku n. 5 cm koroke seinän vieressä, toinen jalka ilmaan ja sitten pohkeella ylös ja alas kymmenkunta kertaa. Sitä en tiedä oliko noista apua, mutta ainakin siis hölkkä lähti kulkemaan.

Tehdessä normipenkkiä, kannattaako lavat pitää yhdessä koko suorituksen ajan?

Sitten vielä toinen: teen rinnan ja selän samana päivänä, monet kehottavat lämmittelemään selkää ylätaljalla/jollain muulla liikkeellä ennen penkkiä. Teen yleensä penkin ensimmäisenä. Kannattaisiko minun siis tehdä se vasta toisena ja ottaa ylätalja ensimmäiseksi, vai tehdä sillä vaan joku lämppärisarja? Ei varmaan ainakaan negatiivisesti vaikuta penkin kulkuun kun kyseessä on kuitenkin eri lihasryhmät?

Kiitos etukäteen!

Tehdessä normipenkkiä, kannattaako lavat pitää yhdessä koko suorituksen ajan?

Sitten vielä toinen: teen rinnan ja selän samana päivänä, monet kehottavat lämmittelemään selkää ylätaljalla/jollain muulla liikkeellä ennen penkkiä. Teen yleensä penkin ensimmäisenä. Kannattaisiko minun siis tehdä se vasta toisena ja ottaa ylätalja ensimmäiseksi, vai tehdä sillä vaan joku lämppärisarja? Ei varmaan ainakaan negatiivisesti vaikuta penkin kulkuun kun kyseessä on kuitenkin eri lihasryhmät?

Kiitos etukäteen!

Kysymys 1: Kyllä. muuten liike karkaa hartioille, eikä se ole hyväksi.

Kysymys 2: Lueppas nämä linkit läpi http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40462-faq-rintaan-lihaa-oikealla-tekniikalla/ ja http://www.penkkipunnerrus.fi/penkkipunnerrus

Heipä hej. Eilen näin threadin, tänään en enään löytänyt sitä.Mutta kysymykseni on että kun teen tätä twentypullups treeniä, niin teenko 3 päivää putkeen, vai 3 satunnaista päivää viikossa?

Ok, sitä vähän mietin kanssa. Voisi olla lihakset vähän turhan kovilla jos 3 päivää putkeen vetelee :). Mutta kiitos vielä tarkennuksesta!

Sain fitnesstukkuun lahjakortin. Olen miettinyt mitä ostaa, mutta ei tule kauheesti muuta mieleen kuin nuo aminohapot. Proteiinijauhetta en tarvitse, koska vanhempani ostavat ne minulle. Ongelma tulee siinä kun kattelee noita valikoimia ja tuhatta eri tuotetta: mikä niistä on hyvä ja hinnat on joissain todella korkeita. Missä noissa on paras hinta per/kerta ja eniten kamaa? JA onko noista nimellistä hyötyäkään?

Sain fitnesstukkuun lahjakortin. Olen miettinyt mitä ostaa, mutta ei tule kauheesti muuta mieleen kuin nuo aminohapot. Proteiinijauhetta en tarvitse, koska vanhempani ostavat ne minulle. Ongelma tulee siinä kun kattelee noita valikoimia ja tuhatta eri tuotetta: mikä niistä on hyvä ja hinnat on joissain todella korkeita. Missä noissa on paras hinta per/kerta ja eniten kamaa? JA onko noista nimellistä hyötyäkään?
Onko sulla jo malto? Luulis, mutta oli pakko kysyä. :)

Varmaan siis sulla jokin valmis setti esim. Muscle+ tms.

Komppaan no-body:a, eli kreatiini kokeilemaan. Tosin se ei paljoa maksa.

Joo sori eka jäi tiedot vajaaksi alkuun. Eli multa löytyy fitnesstukun Whey-80, maltoa ja kreatiinia tilasin tuolta myös, kun sai 10e/2 pussia. Onko noista BCAA oikesti kovinki hyötyä vai tilaanko vaan jotai proteiinipatukoita kouluun välipalaksi? Vähä haastavaa käyttää kortti, kun kotona 5kg wheytä ja 5kg maltoa ja pari kiloa kreaa.... :)

Mites se olikaan tossa pystypunnerruksessa käsipainoilla, että jos ei punnerra ihan täysin käsiä suoraksi niin ottaa paremmin olkapäihin ja vähemmän ojentajiin?

Mites se olikaan tossa pystypunnerruksessa käsipainoilla, että jos ei punnerra ihan täysin käsiä suoraksi niin ottaa paremmin olkapäihin ja vähemmän ojentajiin?

Jos ne painot lyö sillain lukkoon siellä ylhäällä, että ne kolahtaa toisiaan vasten, niin silloin se ottaa enemmän ojentajiin. Eli lentopallomailaa niin korkealle kuin menee, mutta älä lyö niitä painoja toisiinsa siellä yläilmoissa.

mitä mieltä?

Ti:rinta,olkapäät,hauis
Vinopenkki 4x8-10
Penkki kp. 3x10-15
pystypunnerrus 4x10-12
pystysoutu 3x12-15
hauis tangolla 3x10-12
hauis kp./scott kp. 3x12-15

pe:selkä,ojentajat
maastaveto 4x3-6
kulmasoutu 4x10-12
alatalja 2x12
kapea penkki 4x5-8
ranskalainen punnerrus 3x12-15(ojentajatalja 3x15)

Su:jalat,vatsat

kyykky 4x5
jalkaprässi 4x12
reiden koukistus 2x15
pohkeet seisten 3x12-15
istumaannousu 3x20-30
vatsat laitteessa 2x10-15

Ruokailu olis kutakuinkin näin:

Aamupala: 1 prk tonnikala,1 kahvi,2 ruisleipää ja leikkelettä,1 jogurtti,lasi vettä,50g mysliä

Kouluruoka: pääruoka,salaatti,2 näkkileipää,2 lasii vettä

Välipala: 1 jogurtti, 1 prk maitorahka,1 banaani

Lämmin ruoka (salin jälkeen): 100-130g lihaa/kanaa/kalaa, 100-150g makaroni/riisi/peruna,1 ruisleipä + palautusjuoma

Iltapala: 1 prk tonnikala/ 1prk lohta, 1ruisleipä, ½ litraa maitoa

ja sitten vielä

En tiiä osaatteko vastata kysymykseeni koska minulla ei ole videolinkkiä teille antaa mutta toivoisin että joku pystyisi auttamaan

Eli kun teen hauista niin se ei tunnu siinä hauiksessa se liike vaan siinä kyynärtaipeessa, olen nyt käynyt vähän yli vuoden salilla mutta silti teen hauista vielä samoilla painoilla kuin aloittaessani...

Hauiskäännöt teen niin että kyynerpäät liikkuvat ihan hitusen eteenpäin noston loppuvaiheessa. Teen hauiksille 2-3 liikettä jossa jokaisessa liikkeessä 2-3 sarjaa ja toistot 8-12

Back
Ylös Bottom