Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

E: Ja tuosta ylläolevasta keskustelusta olen myös eri mieltä. Jos "miinuskaloreilla" ei saisi lihasta niin yhdessäkään vankilassa ei olisi vahvoja ja isoja miehiä.
Pois luettuna kuurittelevat.

Kyllä se on treeni joka lihasta kasvattaa. Lihaskasvu ei ole sen monimutkaisempaa kuin muukaan solukasvu. Meinaatteko että lasten ja nuortenkin pitäisi laskea kaloreita että pituuskasvu ei pysähdy. Solukasvua se on sekin.

Treenaamalla kunnolla ja syömällä fiiliksen mukaan voi päästä hyvinkin pitkälle, toisinpäin pääsee lihavaksi.

Jos miinuskaloreilla voi kasvattaa lihasta niin mistä johtuu sitten että ihmiset menettävät joskus lihasmassaansa vaikka jatkavat harjoittelua ihan normaalisti esimerkiksi dietillä? Haluaisin tutustua siihen kirjaan tai mikä tollasta asiaa on kertonut.

Kysymys. Onko tuo rinta/ojentaja ja selkä/hauis fiksuin jako? Tietenkin on jalat erikseen kolmantena päivänä, mutta se on oma asiansa eikä mulla siinä kysyttävää. Olkapäät myös mukana tuolla.

Eli onko nykyinen oma jako rinta/hauis, ja selkä/ojentaja hölmöä? Itse olen vain ajatellut sen nyt niin, että rinta+ojentaja on aika raskas, eli siis ei rauta tahdo kovin liikkua enää esim. kapeassa penkissä normi+vinopenan perään. Toki, periaatteessa tarviiko sen raudan liikkua... tällä hetkellä olen myös jakanut olkapäät noille kahdelle päivälle, eli olen ajatellut että saahan ne tuossa hittiä muutenkin, jolloin kumpaankin päivään yksi olkapää liike iskemään niihin suoraan. Tuossa myös ajatellut asiaa vähän niin, että esim. rinta ja ojentajat eri päivinä mahdollistaisi useammin samojen lihaksien rasitusta viikossa edes epäsuorasti.

Miettinyt nyt pitäisikö jotenkin muuttaa omaa ohjelmaa täysin erilaiseksi, eli jako uusiksi jotta lihakset kokisi jotain ns. uutta. Eli oli se sitten vaikka tuo rinta/ojenta, selkä/hauis, jalat/olkapäät... tms?

Ei ole yhtä fiksuinta jakoa, sekä tuo omasi että vaihtoehtoinen ovat ihan toimivia. Kyse on siitä, miten paljon haluat epäsuoria treenejä lihaksille, miten treenaat ja miten pitkät palautumisajat tarvitset. Paha tuohon on sen enempää sanoa. Jos nykyinen ohjelma toimii, niin anna mennä sillä ja jos ei toimi, niin yritä vähän miettiä mikä on ongelmana (jokin treeni muodostuu liian raskaaksi, ongelmia palautumisen kanssa, samaa ohjelmaa tehty niin pitkään ettei vain toimi enää jne.), niin siltä pohjalta on helpompi miettiä, millaista muutosta tarvitaan.

Itse oon joskus kolmejakoista tehdessä tehnyt molemmilla tavoilla eli rinta/ojentaja legs selkä/hauis -> rinta/haba legs selkä/ojentaja. Jotenkin kallistuisin ton jälkimmäisen puoleen mikä itselle toimi hieman paremmin ehkäpä juuri epäsuoran rasituksen takia. Tottakai sekin vähän riippuu mitkä on tavoitteet. Ensimmäiselle tavalla pääsee ehkä lihaa ärsyttämään vielä pidemmälle ja toiselle tavalla voiman lisääminen yläkroppaan ainakin onnistuu paremmin. Toi vaihto aikoinaan ensimmäisestä toiseen tyyliin ei kuitenkaan poikinut pitkään toivottui tuloksii ja vaihdoin kaksjakoseen, mikä sit aikalailla räjäytti pankin. Suosittelen kokeilemaan jos aikaa vain on tarpeeksi.

Kiitos inputista.

Jatkan vielä nykyisellä ainakin jokusen viikkoa, koska juuri tein sen muutoksen että teen vielä niiden suunitellujen sarjojen (esim. 3x8) perään pienemmällä painolla sarjan tai kaksi joilla vedän melkeinpä loppuun. Se on ainakin muutaman treenin perusteella tuntunut olleen se "viimeinen tikki" ja yleensä siinä paikat huutaa leipää. Katsotaan tekeekö tuo muutosta, ja jos ei, niin sitten heitän varmaan jaot nurin eli keskitän samat lihakset samaan treeniin enemmän eli just rinta/ojentaja, ja selkä/hauis.

Olkapäistä en edelleen tiedä miten pistäis, nyt siis jaettuna rinta/hauis ja selkä/ojentaja päiviin. Joskus on ollut jopa erikseen jalkojen kanssa mutta tuntuu että hyvä saada samaan treeniin missä olkapäät ottaa ainakin epäsuoraa rasitusta ja siten "heräävät" suoraa rasittaviin liikkeisiin.

Vankiloissa (ainakin Suomen oloissa) voi syödä helpostikin yli oman kulutuksen. + tuomiot Suomessa ovat ylipäätään niin lyhyitä, ettei kukaan iso mies ehdi kutistua sen lyhyen tuomionsa aikana mihinkään. Jos on isona linnaan joutunut, niin kyllä siellä isona myös onnistuu pysymään.

Aivan eri asia. Olen tähän sulle joskus pidemmänkin vastauksen laittanut, mutta en sitä postiani enää löydä. Sanotaan nyt vaikka, että ennenhän lapset (ja ihmiset yleensäkin) olivat lyhyempiä koska eivät saaneet tarpeeksi ravintoa.

Mistä lähtien suomen vankiloissa on voinut syödä helposti kunnolla?
Mansikkahillo ja keittokinkku ei ole mikään gourmet-ruokavalio.

Ja meinaatko että esim 4 vuoden tuomio ei vaikuta lihasmassaan?
Ja lisäksi vielä se että vaikka sörkässä on mahdollisuus treenata yksi tunti päivässä. Viimeksi kun kävin kääntymässä siellä (en asiakkaana) niin sekin oli 8-9 aamulla kesät talvet.
Toki eri paikoissa ja eri vangeilla on eri systeemit.

Mutta yleisesti jos katsotaan vaikka jenkkien vankiloita niin kyllä siellä pikkasen paremmassa kunnossa keskimäärin ollaan kuin ihmiset vapaalla jalalla. Ruokaa saa max 3 kertaa päivässä ja laatu on luultavasti varoenkin sanoen kyseenalaista.

Jos miinuskaloreilla voi kasvattaa lihasta niin mistä johtuu sitten että ihmiset menettävät joskus lihasmassaansa vaikka jatkavat harjoittelua ihan normaalisti esimerkiksi dietillä? Haluaisin tutustua siihen kirjaan tai mikä tollasta asiaa on kertonut.

Olisiko mahdollista että ihmiset eivät osaa treenata ja/tai syödä oikein?
Mulla ei ole koskaan ollut ongelmia säilyttää lihasmassaa vaikka ruokailut on ollu joskus pitempäänkin päin persettä eri syistä johtuen.

Mutta, en TOSIAANKAAN yritä väittää että riittävällä sapuskalla ei olisi niin suurta merkitystä. Se on helvetin tärkeä osa koko hommaa, mutta sekin ymmärretään välillä vähän väärin.

Ruokailut on syytä pitää säännöllisinä ja riittävinä jos halutaan kunnollista kehitystä. Tämä on täysin selvä juttu jota en millään tavalla kyseenalaista.

Mutta on vain hauska nähdä näitä käsityksiä siitä että kehittyminen on suorastaan mahdotonta jos ei syö yli kulutuksen.

En jaksa listata jokaista kirjaa/artikkelia/keskustelua joita olen lukenut/käynyt, enkä edes muista kaikkia.

Pointtina, älkää olko niin dogmaattisia asioiden suhteen. Se on suuri virhe henkilökohtaista oppimista ajatellen.
Kun yleisesti ottaen katsoo ihmisiä salilla niin kyllä se on todennäköisemmin treenin laatu eikä ravinnon puute joka kehitystä suurimmalla osalla jarruttaa.

:piis: Päältä päin näytti vaan että väität plussakalorien olevan täysin turhia, mutta olen ihan samaa mieltä siitä että ei se lihasmassa samantien karkaa jos syö vähän miten sattuu, siinä se treenaaminen on tärkeää.

Mistä lähtien suomen vankiloissa on voinut syödä helposti kunnolla?
Mansikkahillo ja keittokinkku ei ole mikään gourmet-ruokavalio.

Ja meinaatko että esim 4 vuoden tuomio ei vaikuta lihasmassaan?
Ja lisäksi vielä se että vaikka sörkässä on mahdollisuus treenata yksi tunti päivässä. Viimeksi kun kävin kääntymässä siellä (en asiakkaana) niin sekin oli 8-9 aamulla kesät talvet.
Toki eri paikoissa ja eri vangeilla on eri systeemit.

Mutta yleisesti jos katsotaan vaikka jenkkien vankiloita niin kyllä siellä pikkasen paremmassa kunnossa keskimäärin ollaan kuin ihmiset vapaalla jalalla. Ruokaa saa max 3 kertaa päivässä ja laatu on luultavasti varoenkin sanoen kyseenalaista.

Vangit saa sen kolme lämmintä ateriaa päivässä talon puolesta + vangit voivat tilata kanttiinin kautta lähestulkoon täysin samaa ruokaa kuin tavallisesta ruokakaupasta. Jenkkivankiloiden käytännöistä en tiedä, mutta käsittääkseni sielläkin on vastaava kanttiinikäytäntö olemassa.

Ehkä isoin syy tuohon vankien isoon kokoon löytyy heidän luontaisesti suuresta testosteronin tuotannosta = ovat luonnostaan isoja ja vahvoja. Mutuilua tämäkin on.

Mainittakoon sekin vielä, että nykyään vankiloissa ei juuri pääse kunnolla treenaamaan. Painot on rajoitettu max. 50-60 kiloon ja käsipainot isoimmillaan 20-kiloisia. Toki vain mielikuvitus on rajana ja noillakin treenivehkeillä saa hyvän treenin tarpeen tullen aikaiseksi.

lihakset kasvaa ilman plussia

Voisitko antaa jonkun esimerkin, miten tämä toteutetaan? Eli jotain treenijuttua, ja jotain ruokailusta ja syömisen ajoittamisesta. Olisin erittäin kiinnostunut tästä, kun lihat ei ole kasvanut mihinkään viimeisen 8kk aikana, vaikka välillä on treenattu kovaa ja tulokset kehittynyt reilusti, ja välillä menty ihan päin vittua ja silti muutosta ei näy suuntaan eikä toiseen.

Kuinkahan paljon saa olla Penkkipunnerruksessa 5x5 tai 1x5 (pyramidin huippu) max ennenkuin uskaltaa lähteä koittamaan sitä Maagista markkaa (100kg) penasta? :rock:

Vääntäisikö joku rautalangasta että miten voi 4-jakoinen olla yhtä tehokas/jopa tehokkaampi kuin 2-jakoinen joka tehdään 2x viikossa läpi? Haluisin koittaa 4-jakoista nyt 2-jakoisen jälkeen, mutta ei mee mun järkeen mitenkään, että miten se voi tuoda tulosta kun lihasta treenataan paljon harvemmin kuin 2-jakoisessa?

Eli se tulos minkä saan sillä yhellä treenikerralla ei katoo mihinkää viikossa koska tarkotuksena on vetää sarjat iha loppuu?

Eli se tulos minkä saan sillä yhellä treenikerralla ei katoo mihinkää viikossa koska tarkotuksena on vetää sarjat iha loppuu?

Juuri niin.

Se on sitten tilanteesta kiinni, onko 4-jakoinen tehokkaampi kuin 2-jakoinen tai onko jokin muu vaihtoehto vielä parempi, mutta kunnolla treenaamalla se kerta viikossakin riittää. Lisäksi 4-jakoinen suunnitellaan yleensä niin, että kaikki lihakset saavat välissä myös epäsuoraa rasitusta jossakin treenissä (esim. rinta, ojentajat ja olkapäät ovat sellaisia lihasryhmiä, että kun jotakin niistä treenaat, niin kaksi muutakin rasittuvat siinä sivussa jonkin verran).

nyt ois semmonen ongelma että olin joku aika sitte kuukauden aika huonolla treenillä ja joskus saatto olla ettei päässy oikee ollenkaa treenailee nii haban ympärys pienenty sentillä -.- ja nyt oon kk treenaillu varmaan ja ei oo kasvanu ku ehkä pari milliä takasi ja nyt on jopa pienentyny sen parimilliä taas -.- mikä mättää?

nyt ois semmonen ongelma että olin joku aika sitte kuukauden aika huonolla treenillä ja joskus saatto olla ettei päässy oikee ollenkaa treenailee nii haban ympärys pienenty sentillä -.- ja nyt oon kk treenaillu varmaan ja ei oo kasvanu ku ehkä pari milliä takasi ja nyt on jopa pienentyny sen parimilliä taas -.- mikä mättää?

Ei mikään.

Back
Ylös Bottom