Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Oon nyt 4-jakoisella ollu dietillä pari viikkoa,kannattaisko 2-jakoinen?
Ja Kannattaako epäkkäät tehdä mave vai olkapää päivänä?

4-jakoinen kannattaa. Meneekö pumppiin enemmän olkapää(Minä teen epäkkäät olkapää päivän päätteeksi) vai mavepäivinä :)

Ihan yhtä hyvin voi sanoa että 2-jakoinen kannattaa. Ei noita voi oikein järjestykseen laittaa, molemmissa on omat hyvät puolensa. Itse silti ennemmin treenaan 2-jakoisella dieetin aikana. Ja tuo epäkäskysymys on kans miten tykkää, itse oon sitä mieltä että olkapäätreenissä ei epäkkäiden kuulu kovin pumpissa olla, ja jos on niin jotain menee pieleen. Selkätreenissä epäkkäät on paljon enemmän mukana, joten sinne ne minusta paremmin sopii.

Mielipideasioita, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta.

trnaja;3026616 begin_of_the_skype_highlighting**************3026616******end_of_the_skype_highlighting sanoi:
^ Jos yhtään auttaa niin kaveri on hiihdon sm tasoa ja ojentajat on yläselän kanssa hyvässä kunnossa ja tekee usein jotakin lenkkiä sauvat kädessä ja on sanonut jotakin että se auttaa ojentajiin muistaakseni.

Pullover voisi olla hyvä liike. http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40443-pullover-leveaen-selaen-salaisuus/

Uh, sm-taso on jokusenkin kertaluokan päässä minun sunnuntailenkistä. Mutta tuo pullover on ihan hyvä ajatus, täytyypä kokeilla.

Kysymykseni liittyy niin kulutettuun aiheeseen kuin vatsalihakset aka sixpack.
Millainen on hyvä vatsalihastreeni? (liikkeet, toistomäärät, ym.)
Ja hyviä liikkeitä voimapyörälle?

Tiedän senkin, että jos haluan sixpackin esille niin alan rasvaprosenttia tiputtamaan, joten tätä ei tarvitse mainita. Ja sitä hakua olen käyttänyt, mutta suoria vastauksia en ole löytänyt näihin muutamaan kysymykseen, vaan aina keskustelu on rasvaprosentista. Joten kiitos jo valmiiksi! :worship:

^

No vatsalihaskone ainakin itellä hyvin tuntuu samoin rutistukset lisäpainoilla jotain 20 toistoa. Toistot kannattaa pitää järkevissä määrissä, eli jossain 10-20 tietämillä. Voimapyörällä ne perus "rullaukset" on hyviä, jos ei ihan jerkku vatsoissa riitä, niin polvillaan.

Tässä videossa joitain erilaisia variaatioita voimapyörällä tehtävistä liikkeistä.

EDIT: Ja tokihan tuossa videossa on myös muihin lihasryhmiin suunnattuja liikkeitä, ei pelkästään vatsalihaksille.

Kysymykseni liittyy niin kulutettuun aiheeseen kuin vatsalihakset aka sixpack.
Millainen on hyvä vatsalihastreeni? (liikkeet, toistomäärät, ym.)
Ja hyviä liikkeitä voimapyörälle?

Tiedän senkin, että jos haluan sixpackin esille niin alan rasvaprosenttia tiputtamaan, joten tätä ei tarvitse mainita. Ja sitä hakua olen käyttänyt, mutta suoria vastauksia en ole löytänyt näihin muutamaan kysymykseen, vaan aina keskustelu on rasvaprosentista. Joten kiitos jo valmiiksi! :worship:

Helvetin hyvä liike millä saan ainaki omat vatsani kipeeks on tää:

1. Meet vaikka power rackii roikkumaan
2. Nostat jalat ylös ja otat samanlaisen asennon niinkuin istuisit penkillä (koukkuun 90 astetta).
3. Sit kierrät jalkoja sivulle siinä nii et tuntuu alavatsoissa ja vinoissa.
Kehon pitää olla lähes vaakatasossa (45-70 astetta)
(Joku konkari voi heittää liikkeen nimen koska ite en sitä tiedä. Kuitenki vähän kylkikierron tapasta)

Uh, sm-taso on jokusenkin kertaluokan päässä minun sunnuntailenkistä. Mutta tuo pullover on ihan hyvä ajatus, täytyypä kokeilla.

No ei sekään tee nyt mitään 400km hiihtolenkkejä aamuisin ja illalla 500 vatsaa, se tekee ihan juoksulenkkejä, hiihtää, tekee kuntopiiriä ja suojuoksua yms. kerran päivässä tietyn ajan. Sijasta en tiedä mutta sm kisoissa käynyt ja ei oo millään huonollakaan sijalla ollut mitä on mulle kertonut.

No ei sekään tee nyt mitään 400km hiihtolenkkejä aamuisin ja illalla 500 vatsaa, se tekee ihan juoksulenkkejä, hiihtää, tekee kuntopiiriä ja suojuoksua yms. kerran päivässä tietyn ajan. Sijasta en tiedä mutta sm kisoissa käynyt ja ei oo millään huonollakaan sijalla ollut mitä on mulle kertonut.

Suomessa on niin paljon hiihtäjiä, että jo ihan piiritasollakin on kovia kavereita, IMO. Mutta onhan se niinkin, että hiihtoa on paljon muutakin kuin 50 km matkaa. Ja varsinaista kestävyysurheilua ei kai joku 10 km hiihto enää ole, ainakaan nykyisillä vauhdeilla.

Pari kysymystä.

Onko väliä tekeekö pitkiä vai lyhyitä sarjoja dietillä ?

Miksi koneellisesti eroteltu liha on "huonoa", esim. nugetit ? Ravinto arvot ainakin ihan kohallaan, 100 / 17 g p, 10 g r, 7 g h

Onko väliä tekeekö pitkiä vai lyhyitä sarjoja dietillä ?
Treenaa samalla tavoin kuin treenaisit offillakin. Ja niin suurilla painoilla kuin vain mahdollista.

Miksi koneellisesti eroteltu liha on "huonoa", esim. nugetit ? Ravinto arvot ainakin ihan kohallaan, 100 / 17 g p, 10 g r, 7 g h
Uskaltaisin väittää, että nuo nugetit ovat samaa tavaraa kuin esim. lihapullat(siis kanapullat), kalapuikot ja lähes kaikki muutkin einesruoat. Lyhyesti sanottuna valmistetaan siis lähes kaikesta mahdollisesta muusta kuin itse eläimen lihasta, tai no on siinä kai pieni osa sitä lihaakin. Joku muu voi vielä tarkentaa, mutta eikös noihin siis survota kaikki aina luista ja nahkoista lähtien?

Nugetit:
Suomalainen broilerinliha, korppujauho (vehnä), suomalainen siipikarjan nahka, suomalainen kalkkunanliha, vesi, rypsiöljy, soijaproteiini, suola (1,2%), mausteet (mm. mustapippuri, curry, paprika, kurkuma), aromi(sitruuna).
Lihapitoisuus 55%. Lihaa ja lihaan verrattavia valmistusaineita yhteensä 70%
:rolleyes:

Joo no mutta vaikka siinä olisikin helvetisti kaikkea epämäärästä niin mikä siitä tekee huonoa ?

En mä ainakaan lihaa syö sen takia että se on lihaa, vaan koska se on hyvää ja hyvät ravintoarvot. (nugetit=hyvää, maksaa 1 € / 200g, hyvät ravintoarvot).

Noissa nugeteissa muuten ravintoarvot vaihtelee yllättävän paljon valmistajan mukaan, kannattaa tsekata se pakkauksen kylki läpi ennen kuin ostaa. Earthin lista oli Kariniemen nuggeteista, jotka ovat sisällöltään varmasti pahimmat mitä kaupan hyllystä löytyy.

Rasva noissa eineskamoissa ei merkistä riippumatta varmasti ole laadultaan sitä terveellisintä, mutta kyllä noita mun mielestäni ihan hyvillä mielin voi välillä pikkunälkään vetää.

Joo no mutta vaikka siinä olisikin helvetisti kaikkea epämäärästä niin mikä siitä tekee huonoa ?

En mä ainakaan lihaa syö sen takia että se on lihaa, vaan koska se on hyvää ja hyvät ravintoarvot. (nugetit=hyvää, maksaa 1 € / 200g, hyvät ravintoarvot).

Nugeteissa hyvät ravintoarvot? Millä planeetalla asut?

Nugetit ovat täysin ala-arvoista moskaa jota ei ravinnoksi voi kutsua edes huumorilla.
Ei tarvitse kuin katsoa nugettia ja oikeaa pihviä ymmärtääkseen kumpi on parempaa terveyden ja lihaskasvun kannalta.

Omasta puolesta voin sanoa että nyt kun olen tarkemmin perehtynyt biokemiaan ja ravintoon niin olen tullut siihen tulokseen että mieluummin paastoan kuin syön einesruokia.

Mulla on nyt pieni ongelma tässä diettailussa, et paino junnaa paikallaa. en tiiä syönkö liikaa vai liian vähän, veikkaisin et liian vähän, mut ei oikee ollu nälkä. laitetaa normaalin päivän syömiset tänne.

Tämmönen ois sellanen 7.15 herätys ja 22.30-23.30 nukkumaa syömiset.

Aamupala: 2 ruisleipää(rasvaa,kinkkua,juustoa päällä),mandariini,rahka+maitoa
Välipala: Vitalineajugurtti+rukiininen karjalanpiirakka/ viili+mysli yhdistelmä
Kouluruoka: Mitä sattuu olee, mut pyrin syömään lautasmallin mukaan+ maito-ja vesilasi+joskus näkkäri/ruisleipä
Kotona ruokaa: 2 ruisleipää+maitoa/ valmis lihapullia/pihvejä+maitoa / normaalia kotiruokaa
Treeni (Punttireeni/Aerobinen(lenkkiä,kuntopyörää) (Puntti 3x viikkoo ja aerobinen 2-3x)
Palkkari Whey+Malto (molempia mitallinen, mitähän se ois 30g prodee ja 50g hiilarii)
Välipala: aikalailla samaa kun kotona koulun jälkee
Iltapala: Rahka+jugurtti+vettä 0.3l

Entä tiiä mikä mättää, oisko jollain jotain vinkkejä??

Päivän aikaa tulee litkittyä limpparia n.1litra (sokeritonta) pitäisikö tämä vaihtaa veteen?

Pituutta se 186cm ja aamupaino pöyrii siin 99kg-101kg tienoilla riippuen vaa'asta. Kotivaa'alla 99kg ja salin vaalla päiväpaino siinä 102,5kg korvilla eli aamulla suunnillee 101kg??

Mitä pahaa se sokeriton limu tekee? Olkoonkin, ettei sillä mitään positiivisia terveysvaikutteita ole, se on silti aika pieni paha tupakointiin, ryyppäämiseen yms verrattuna. Toki vettäkin kannattaa juoda, mutta en oikein usko että se limun kiskominen muuttaa mitään suuntaan tai toiseen.

Back
Ylös Bottom