Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Miten on mahdollista ottaa selville kuinka paljon kulutan päivässä? Pystyykö tämän arvioida ainoastaan painon ja pituuden perusteella vai tulisiko tarkat rasvaprosentit ynnä muut tietää?

Vielä yksi yritys. Onkohan täältä mahdollista saada vastausta vai menenkö tyhmine kysymyksineni jonnekin muualle.

Eli dieetille olen ryhtymässä mutta ensin mielellään tietäisin kuinka paljon minun tulisi syödä. Eli pystyykö painon ja pituuden avulla arvioida kuinka paljon kaloreita peruskulutus on vai täytyykö mennä tarkempiin testeihin?

Vielä yksi yritys. Onkohan täältä mahdollista saada vastausta vai menenkö tyhmine kysymyksineni jonnekin muualle.

Eli dieetille olen ryhtymässä mutta ensin mielellään tietäisin kuinka paljon minun tulisi syödä. Eli pystyykö painon ja pituuden avulla arvioida kuinka paljon kaloreita peruskulutus on vai täytyykö mennä tarkempiin testeihin?

Mitä jos vaikka alat syömään x määrän kaloreita päivässä ja katsot mihin suuntaan paino lähtee?

Jos paino lähtee nousuun, vähennät ja katsot taas miten paino käyttäytyy.

Auttakaa nyt! Sama saliohjema viime syyskuusta asti

Niin tuossa se tuli. Itse pidän ohjelmastani. Siinä on koko kehon treeni tunnissa ja saan parin kuukauden välein lisätä painoja. Käyn kaksi kertaa viikossa salilla (kolme kesäloman aikana).
Niin, kaverit sanovat mulle, että saliohjelmaa täytyisi vaihdella ettei siihen kyllästy ja keho tottuu siihen treeniin joten edistyminen alkaa hidastua. Nyt ei ainakaan ole mitään ongelmaa ollut enkä tiedä kuinka vaihtaisin laitteita kun tuntuu, ettei meidän pikkusalilta löydy kaikkiin lihaksiin useampia laitteita/tapoja.
Onko minun ihan välttämätön vaihtaa ohjelmaa? Ei mitenkään haluaisi kun tuloksia on tullut niin hyvin, mihin sitä toimivaa tekniikkaa muuttamaan.

Mietin myös sitä, koska teen aina saman koko kehon treenin riittäisikö vain sellainen vaihto, että teen joka toisella kerralla isoilla painoilla pieniä sarjoja (vai toistoja, en muista kumpi on kumpi) ja joka toinen päivä pienillä painoilla monta kertaa. Tätä on mulle suositeltu ja tämä jako kiinnostaisi. Mutta kuinka tällainen treeni vaikuttaa? Kasvaako lihaskunto ollenkaan vai onko kyseessä vain nykyisen kunnon ylläpito? Paraneeko kestävyys vai mikä tämän idea on? Saako tuolla tekniikalla voimaa ollenkaan kun voimaharjoittelua tulisi vain kerran viikkoa kohti kun niillä pikku painoilla tehdään toisella kerralla aina? Tarkoituksenani on kohottaa kestävyyttä ja lihaskuntoa mahdollisimman paljon ensi vuoden heinäkuussa alkavaa asepalvelusta varten. Kestävyyden hoidan lenkeillä ja salilla käyn kasvattamassa lihaskuntoa. Mutta auttakaa hyvät ihmiset mitä minä teen???

Miten korkealle pystysoudussa se tanko tulisi vetää? Tänään tuli vedettyä suunnilleen leukaan asti se tanko ja ranteethan siinä alkoi loppupuolella ottaa osumaa.
Toinen kysymys liittyen lattiapunnerrukseen. Millaisella leveydellä tuo kannattaisi suorittaa. Muutaman kerran olen kyseistä liikettä kokeillut ja vähän vaihdellut noita oteleveyksiä. Leveimmillään on pikkurillit merkkien kohdalla. Onko ideana, että tämä suoritetaan suht kapealla otteella?

Treeniohjelma

Tiedän että näin ei saisi kysyä, ja että tästä on miljoonia muita aiheita jne.
Mutta siis olen 14v n. 170cm ja 55kg poika, ja treeniohjelmaan pitäisi keksiä liikkeitä.
Käsipaino löytyy 10kg asti, ja tanko 48,5kg. Eli kotona pitäisi saada jotakin aikaiseksi.
Ravintoasiat osaan yllättävän hyvin ikäisekseni.
Millainen treeni nyt sopisi alkuun minulle?
Lenkillä käyn 3-5 kertaa viikossa, ja lenkkipituus vaihtelee 2km ja 5km välillä.
Penkkipunnerrus ei oikein onnistu, koska tankoa en saa rinnalle ilman penkkiä.
1-jakoista varmaan kannattaa käyttää näin alkuvaiheessa?

:david: tyylinen viesti, mutta nuorta intoa riittää, ja ohjeistusta kaipaan, niin ajattelin että olisi hyvä saada "ammattilaisten" (lainausmerkit ei-loukkaavassa mielessä :)) ohjeita.

Tiedän että näin ei saisi kysyä, ja että tästä on miljoonia muita aiheita jne.
Mutta siis olen 14v n. 170cm ja 55kg poika, ja treeniohjelmaan pitäisi keksiä liikkeitä.
Käsipaino löytyy 10kg asti, ja tanko 48,5kg. Eli kotona pitäisi saada jotakin aikaiseksi.
Ravintoasiat osaan yllättävän hyvin ikäisekseni.
Millainen treeni nyt sopisi alkuun minulle?
Lenkillä käyn 3-5 kertaa viikossa, ja lenkkipituus vaihtelee 2km ja 5km välillä.
Penkkipunnerrus ei oikein onnistu, koska tankoa en saa rinnalle ilman penkkiä.
1-jakoista varmaan kannattaa käyttää näin alkuvaiheessa?

:david: tyylinen viesti, mutta nuorta intoa riittää, ja ohjeistusta kaipaan, niin ajattelin että olisi hyvä saada "ammattilaisten" (lainausmerkit ei-loukkaavassa mielessä :)) ohjeita.

No mitä sä haluat saavuttaa itse? puntilla kun halutaan niin monia eri asioita, laihdutusta (ei sun lihoilla), lihasmassa, kestävyyttä. Eli aseta tavoite jotta siihen on helpompi tähdätä ja motivaatio pysyy yllä.

Käsipainoilla voit tehdä pystypunnerus ja vipunostot olkapäille, haukkarit eri muodoissaan, ojentajat. Punnerruksilla rinta ja ojentajia. Tangolla voi tehdä kanssa olkapäitä ja haukkareita, kyykkyä ja maastavetoa. Aika harva perusliike vaatii muita kuin ns. "vapaapainoja". Lue tuolta se 1-jakoinen threadi ajatuksella ja katso mitä voit tehdä ja mitä ei. Ne mitä et voi tehdä, niin katso mitä lihasta/lihasryhmää se koskee ja etsi sitä kautta korvaava liike.

10kg käsipaino riittää aika pitkälle vielä sun mitoilla. Penkki ei ole niin olennainen, korvaa se ihan perus punnerruksilla.

Sun ikäisellä tärkeintä on että olet oma-aloitteinen, asetat tavoitteet, etsit tietoa ja pidät kiinni treenistä. Täältä saa jeesiä vaikka kuinka paljon, mutta valmista ohjelmaa harvemmin.

Kiitos rahi! Lihasmassaahan sitä haluan, enkä mistään "annan kiusaajille turpaan"- syistä( =D ) vaan ihan että tykkään älyttömästi nostella puntteja, tuntuu niin luontevalta hommalta =) luenpas tuon 1-jakoisen nyt ihan ajan kanssa, ja tosiaan etsin korvaavat liikkeet ja alan luomaan jotain sopivaa ohjelmaa.

Vielä tuosta Starting Strenghtistä sellainen, että onko minun kokoiselleni/ikäiselle haittaa, kun sarjat ovat noin lyhyitä? Monesti kun olen itse räpeltänyt, on ollut 8-12 sarjoja, mutta jos on 5 sarjoja, niin haittaako pituuskasvuun tai mihinkään?

E: Ja punnerruksia menee max. varmaan jotain 25, jotenka miten muokkaan ne sopivan raskaiksi, jotta 5 sarjat tuntuu? Jalat sohvalle, kädet kapealle, vai levyjä reppuun?

Vielä tuosta Starting Strenghtistä sellainen, että onko minun kokoiselleni/ikäiselle haittaa, kun sarjat ovat noin lyhyitä? Monesti kun olen itse räpeltänyt, on ollut 8-12 sarjoja, mutta jos on 5 sarjoja, niin haittaako pituuskasvuun tai mihinkään?

E: Ja punnerruksia menee max. varmaan jotain 25, jotenka miten muokkaan ne sopivan raskaiksi, jotta 5 sarjat tuntuu? Jalat sohvalle, kädet kapealle, vai levyjä reppuun?

Noh periaatteessa se toistomäärä on suhteessa sulla käytössä oleviin painoihin. Aloita vaikka sillä 6-8 ja sitten kun kehitystä rupeaa näkymään niin tarkistat tilanteen.

Punnerruksia voi tehdä vaikka yhdellä kädellä tai jalat ylhäällä jotain vasten tms.

No eiköhän ne ole pääasiassa ne raskaat selälle olevat liikkeet (Mave yms.), mitkä pituuskasvua SAATTAA häiritä. (?)
Sitte asiaan, onko normaalia, että kutosilla ei saa samanlaista poltettaa rintaan penkissä kun esim. kympin toismäärillä?

Olen harrastanut 10 vuotta kamppailulajeja ja nyt viime vuonna lisäsin pyöräilyn harrastuksiin vahvasti. Mutta nyt on tullut suuria ongelmia yliliikkuvien nivelteni kanssa ja suurten nivelten seutua pitäisi vahvistaa.

Minkälaista ohjelmaa kannattaisi tehdä, jos oletettaisiin että kävisin kolmesti viikossa puntilla ja haluaisin vahvistaa lihaksia tukemaan niveliä. Kuten olkapäät pitäisi saada pysymään kasassa paremmin. Selkää pitäisi vahvistaa ja vastapainoksi tietysti edestä myös. Jonkunlainen kokonaisvaltainen ohjelma 1 jakoisena olisi paras alkuun, mutta millä liikkeellä mä noita niveliä nyt alan tukemaan.

Miten korkealle pystysoudussa se tanko tulisi vetää? Tänään tuli vedettyä suunnilleen leukaan asti se tanko ja ranteethan siinä alkoi loppupuolella ottaa osumaa.
Toinen kysymys liittyen lattiapunnerrukseen. Millaisella leveydellä tuo kannattaisi suorittaa. Muutaman kerran olen kyseistä liikettä kokeillut ja vähän vaihdellut noita oteleveyksiä. Leveimmillään on pikkurillit merkkien kohdalla. Onko ideana, että tämä suoritetaan suht kapealla otteella?

Tohon rinnan päälle riittää varmaan. Jos pitää vähän leveämpää otetta, niin ei varmaan ranteet ota nii hittiä, tosin liian levee saattaa paskoa olkapäät.

No eiköhän ne ole pääasiassa ne raskaat selälle olevat liikkeet (Mave yms.), mitkä pituuskasvua SAATTAA häiritä. (?)
Sitte asiaan, onko normaalia, että kutosilla ei saa samanlaista poltettaa rintaan penkissä kun esim. kympin toismäärillä?
Ei ne raskaat liikkeetkään maltillisesti oikein tehtynä pitäisi häiritä. Joo ja on normaalia, että pidemmissä sarjoissa kovempi polte.

Yhteenveto

Sain nyt tehtyä Wordillä treeniohjelman, ja rupean pitämään päiväkirjaa (motivoi minua).
Ensiksi, suuri kiitos rahille, autoit tosi paljon. Enää on jäljellä kaksi kysymystä, joidenka jälkeen jätän teidät (joksikin aikaa) rauhaan.
Lisäsin ohjelmaan vatsarutistukset, jos teen levy niskan takana, niin sehän passsaa, eikö?
Ja toiseksi, jos lenkkeilenkin lisäksi 2-5kertaa viikossa, niin sehän ei haittaa mitään nyt?
Että pitääkö pitää tietyin väliajoin lepoviikko/viikko keveämmillä painoilla vai ihan vain tuntuman mukaan lepää? =)

Ps. löysin ala-asteajoilta liikunta"repun", jonka saa kiristettyä selkään hyvin, ja sinne mahtuu levyt juuri sopivasti :david:

Sain nyt tehtyä Wordillä treeniohjelman, ja rupean pitämään päiväkirjaa (motivoi minua).
Ensiksi, suuri kiitos rahille, autoit tosi paljon. Enää on jäljellä kaksi kysymystä, joidenka jälkeen jätän teidät (joksikin aikaa) rauhaan.
Lisäsin ohjelmaan vatsarutistukset, jos teen levy niskan takana, niin sehän passsaa, eikö?
Ja toiseksi, jos lenkkeilenkin lisäksi 2-5kertaa viikossa, niin sehän ei haittaa mitään nyt?
Että pitääkö pitää tietyin väliajoin lepoviikko/viikko keveämmillä painoilla vai ihan vain tuntuman mukaan lepää? =)

Ps. löysin ala-asteajoilta liikunta"repun", jonka saa kiristettyä selkään hyvin, ja sinne mahtuu levyt juuri sopivasti :david:

Omaa kroppaa kuuntelemalla kyllä selviää milloin pitäis pitää kevyt viikko. Ja niitä kyllä kannattaa pitää, jos treenataan oikeasti kovaa.
Vatsoja treenaat ihan samalla tavalla kuin mitä tahansa muuta lihasta. Eli progressio siinäkin tärkeintä, että kasvua tulee.

Lenkkiä voit hyvin vetää salitreenin ohessa. Kunhan määrät pysyy sellaisina, että jaksat vielä.

Niin ja muista se (jos lihasta haluat), että sun pitää syödä enemmän kuin kulutat. Ja mitä enemmän liikuntaa harrastat (erityisesti aerobinen) sitä enemmän energiaa sun on saatava eli syötävä.

Onko haittaa että 170cm/70kg kaveri syö proteiinia päivässä 3-4g :D? Taitaa tulla hieman liikaa, mutta onko tuosta jtn suurtakin haittaa?

Back
Ylös Bottom