Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

@Munakas
Joo, Ehrmannia naamaan:puntti:
Muutenkin kun isä entinen huippu-urheilija ja joku ravintoterapeutti ( ? :rolleyes:) niin tullut opittua syömään oikeita aineksia iän myötä =)

No mikä jottei tuollakin tapaa onnistuisi, yksi rankka ja yksi kevyempi jolla sitten haetaan kunnolla tuntumaa lihakseen pidemmillä sarjoilla. Tai sitten pari viikkoa lyhyillä sarjoilla ja pari viikkoa pidemmillä. Pääasia kuitenkin on ettet vedä mitään monien kuukausien treenejä samoilla sarjoilla ja toistomäärillä.

Toinen kysymys liittyen lattiapunnerrukseen. Millaisella leveydellä tuo kannattaisi suorittaa. Muutaman kerran olen kyseistä liikettä kokeillut ja vähän vaihdellut noita oteleveyksiä. Leveimmillään on pikkurillit merkkien kohdalla. Onko ideana, että tämä suoritetaan suht kapealla otteella?

Ite oon tehny aika kapeella otteella tuon lattiapunnerruksen (yhtä kapea ote kuin kapeassa penkissä). Tämä siksi, että haluan liikkeen ottavan mahdollisimman paljon ojentajiin. Tietysti oteleveyttä voi välillä hieman vaihdellakin.

Onko haittaa että 170cm/70kg kaveri syö proteiinia päivässä 3-4g :D? Taitaa tulla hieman liikaa, mutta onko tuosta jtn suurtakin haittaa?

Eipä itellä ole mitään haittaa ollut, vaikka tota protskuu tulee välillä just ton verran syötyä. Tosin voi ehkä vähän pierettää enemmän. Saatta johtuu myös siitä, että juon aika paljon maitoa.

1. Mulle on sanottu että kannattaa tehä Mave kerran viikossa. Voiko sillon tehä esim. koukistuksia 5 sarjaa sillon kun ei Mavea tee? (Mave x3 + koukistukset x2 = x5)?
2. Kuinka usein bulkilla voi syödä roskaruokaa?:D (esim. välillä välipalaks lihis yms.)
3. Mun mitat on 170/60, mutta mulla on ihan pieni pömppis (siis oikeasti TODELLA pieni), eikä mun tosiaan muuten tarvitse dietata, päinvastoin.
Mitä sillo vois tehä, vääntää vaan niitä vatsoja salilla vaiko?

1. Mulle on sanottu että kannattaa tehä Mave kerran viikossa. Voiko sillon tehä esim. koukistuksia 5 sarjaa sillon kun ei Mavea tee? (Mave x3 + koukistukset x2 = x5)?

Maastavedottomina päivinä tee vaikka kyykkyä. Eli kyykky x3 + koukistukset x2 ei-mave -päivinä.

Maastavedottomina päivinä tee vaikka kyykkyä. Eli kyykky x3 + koukistukset x2 ei-mave -päivinä.

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3
- rannekäännöt / kohautukset x2

Mun ohjelma on toi.
Mulla ois kyykky jo tuolla ekassa reenissä, ni en sitä tonnekkaa viittis ottaa..
Oisko jotain muita hyviä takareisi liikkeitä (muutaku SJMV ja Mave)

Oisko jotain muita hyviä takareisi liikkeitä (muutaku SJMV ja Mave)
Esimerkiksi Maaten-, istuen-, seistenkoukistus. Mutta kyllä noi sun mainitsemat on ne basic takakaluston rakentajat, joihin mä ainakin panostaisin.

SJMV:tä ja mavea ei korvaa mikään..
Sama kun korvaisi kyykyn jollain reiden ojennuksella.

Raskaat perusliikkeet ovat ohjelman sydän ja niistä ei tule tinkiä.

SJMV:tä ja mavea ei korvaa mikään..
Sama kun korvaisi kyykyn jollain reiden ojennuksella.

Raskaat perusliikkeet ovat ohjelman sydän ja niistä ei tule tinkiä.

No tottakai, en sitä kiellä.
Mutta tarkoitan sitä, että kun teen Maven kerran viikkoon, että voiko silloin toisella reeni kerralla tehä jonkun korvikkeen?

Millä tavalla se eroaa normi Mavesta? Onko hankalempi/vaikeampi?
Mulla on Mavessa 50kiloa, ni voiko ton tehä samoilla painoilla alkuun, vai?
Toisaalta harmittaa, ku haluisin kunnon poltettaa takareisille huomisessa reenissä:D.
Varmaan aika turha kysymys, mutta onko sillä eroa, että tekee Maven 2xviikossa, kun Maven kerran viikossa ja SJMV:n kerran viikossa?

Millä tavalla se eroaa normi Mavesta? Onko hankalempi/vaikeampi?
Mulla on Mavessa 50kiloa, ni voiko ton tehä samoilla painoilla alkuun, vai?
Toisaalta harmittaa, ku haluisin kunnon poltettaa takareisille huomisessa reenissä:D.
Varmaan aika turha kysymys, mutta onko sillä eroa, että tekee Maven 2xviikossa, kun Maven kerran viikossa ja SJMV:n kerran viikossa?

Missä kohtaa ohjelmassasi lukee mave ? Sjmv ehkä hieman pienemmillä painoilla, ainakin mulla loppuu näpeissä helpommin pito kun ei pääse sitä tankoa maahan laskemaan. Maven lasken itse enemmänkin selkäliikkeeksi, mutta jos sjmv tuskastuttaa, tee jullea.

Missä kohtaa ohjelmassasi lukee mave ? Sjmv ehkä hieman pienemmillä painoilla, ainakin mulla loppuu näpeissä helpommin pito kun ei pääse sitä tankoa maahan laskemaan. Maven lasken itse enemmänkin selkäliikkeeksi, mutta jos sjmv tuskastuttaa, tee jullea.

No olen kerran SJMV:tä kokeillut tangolla sitä, se tuntu niinku siellä reilusti polvitaipeiden yläpuolella.
Voiko tangon jättää "puolitiehen"? Tarkoitan, että ei laske nyt alkuun tankoa, myöhemmin painoja aivan alas asti, vaan vaikka reilulti puolen välin?
Voiko tangon ottaa telineestä kun liikettää alkaa tekemään?

No olen kerran SJMV:tä kokeillut tangolla sitä, se tuntu niinku siellä reilusti polvitaipeiden yläpuolella.
Voiko tangon jättää "puolitiehen"? Tarkoitan, että ei laske nyt alkuun tankoa, myöhemmin painoja aivan alas asti, vaan vaikka reilulti puolen välin?
Voiko tangon ottaa telineestä kun liikettää alkaa tekemään?

Voi ottaa telineestä ja ite ainakin teen polviltavetona ton SJMV. Kato tuolta alotteilijoiden osion tekniikka neuvoista Nyyssölän ja Miken noista ohjeista SJMV, siinä on polviltavetoon neuvoja.

Back
Ylös Bottom