Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eiköhän siinä kehity jos painoja saa lisättyä? :david:
Siis Kun haetaan voimaa on ideana tehdä enemmän työsarjoja eikä vaan 1.. Ja eikös voiman hankkiminen ole aika paljon hermostollisesta toiminnasta kiinni? Eli vaikkapa 5x5 siten, että vikassa sarjassa loppuun?

Välillä voi tehdä useampia työsarjoja ja välillä vain 1 riittää. Itse kun aloitin tein 3 työsarjaa treenissä, välillä 5 ja nyt 1 työsarjan. Jokainen treenitapa toimii jonkin aikaa ja sitten taas haetaan uusia aseita varastosta.

Ehdottomasti ne kyynärpäät kyljissä kiinni, eli laskuvaiheessa katso ettei ne leviä sivuille. Pahimmassa tapauksessa rikot vielä olkapääs jos tuolla menolla jatkat.
Mitä tuohon ruokailuun tulee nii opettele syömään säännöllisesti. Sun esimerkissä ei näy yhtään välipalaa saati iltapalaa. Noista saat jo rutkasti lisää kaloria koneeseen jos kokoat ne järkevästi.
Kritiikkiä pitää antaa myös aamiaisesta. Toi muistuttaa lähinnä dieettavaan henkilön aamiaista. Tohon rinnalla vaikkapa puuroa tai leipää niin saat hiilareitakin ja lähtee päivä energisemmin käyntiin.
Välipaloilla sitten jotain proteiinipitoista ja sopivasti hiilareita.

Jep, ruokavalion tiedän olevan aivan vituillaan, mutta ~22v jälkeen on tottumuksia paha lähteä muuttamaan. Viellä kun esim. aamuisin ei tee yhtään mieli syödä mitään, tuota munakastakin joutuu saman palan nielemään 3kertaa ennenkuin pysyy vatsassa... Toinen on, kun ruokavalion suhteen olen _erittäin_ kranttu, esim mitään vihreää en suuhuni laita (liekö joku lapsuuden trauma, junnuna paha allergia -> söin salaattia -> henkitorvi tukkoon -> jorviin ja hengityskoneeseen)

Mutta, jos sitä koittais ottaa tavaksi, aamiainen:

2x Leipää, joissa juustoa päällä, kahvi ja lasi jugurttia.

lounaaks jotain valmis safkaa / edellisen päivällisen rippeet.

Välipalaks vaikka tonnikalamössöö (tonnikalaa + snadisti kevyt majoneesia + sitruunaa + pippuria) + 1l jugurttia pitkin päivää.

Lounaaks tota kotiruokaa

Iltapalaks taas pari leipää juustolla.

Onko tossa jotain kriittisesti pielessä ?

Chewie, pitää tänään koittaa tuota penkkiä niin että kyynärpäät osottaa kohti jalkoja josko kulkis paremmin. Duunissa olen powerballia veivannut forkkujen vahvistumisen toivossa, ja MAVE tulee vedettyä myötäotteella.

Mä en kehottais kittaamaan tuota jugurttia kyllä litraa päivässä. Vaikka siinä kaloreita onkin niin sen lisäksi aivan järkyttävät määrät sokeria. Kehottaisin sua ottamaan jotain muuta tilalle, vaikka niitä hedelmiä.
Lounas ja päivällinen ok. Mutta ilta- ja aamupalalle jotain proteiinipitosta kuten rahka/raejuusto/tonnikala. Iltapalalla yksi hyvä vaihtoehto leipien sijaan tai leipien kanssa on munakas.
Välipalalle voisit jotain hiilari ottaa vaikkapa leivän tai pari.

Tai jos jugurttia haluaa ehdottomasti juoda, niin vaihtoehtoisesti tilalle maustamatonta ja maustaa sitä jollain sokerittomalla vaihtoehdolla.

Juu ei toi jugurtti mikään ehdoton ole, lähinnä se nyt tuli nopeiten mieleen, jossa on energiaa ja pystyy "juomaan"... Perus maustamaton viili ?

Mutta mutta, eiköhän tää tästä pikkuhiljaa ala hahmottumaan :)

Kuinkas muuten, tuli ostettua fillari, ja tarkoituksena olisi ruveta kulkemaan "päivittäiset turhat" autolla ajot sään salliessa pyörällä (duuniin ~1.5km suunta, kahville, rantsuun etc etc)... Jolloinka liikunta verrattuna nykyiseen tilanteeseen (puntti 3x viikossa, muuten aika hiljasta) kasvaa expotentiaalisesti, eli pitääkö ruokaakin lapata kyselyaukosta samaan tahtiin nousujohdanteisesti sisään ?

Mitä enemmän ihminen liikkuu, sitä suurempi kulutus on ja sitä enemmän on syötävä, että pääsee sen päivittäisen kulutuksensa ylitse.
Toki pyöräilyäkin on monenlaista aina tosimeiningistä sunnuntaisuhailuun, mutta kulutusta se on kevytkin pyöräily.

Onko kellään samaa ongelmaa?

Etukyykyn jälkeen tai maven, mulla on selkä ihan vitun kipeä. Heti harjoittelun jälkeen, eli pari sekunttia tuntuu jo kipua kun lasken painot maahan. Sama myös, jos oon kävelly todella paljon ja meen paljaalle lattialle makamaan, niin hirveä kipu. Siinä vaan kestämään sen helvettiin ja takas menon minuutin suunnilleen.

Voiko joku auttaa?

Etukyykyn jälkeen tai maven, mulla on selkä ihan vitun kipeä. Heti harjoittelun jälkeen, eli pari sekunttia tuntuu jo kipua kun lasken painot maahan. Sama myös, jos oon kävelly todella paljon ja meen paljaalle lattialle makamaan, niin hirveä kipu. Siinä vaan kestämään sen helvettiin ja takas menon minuutin suunnilleen.

Voiko joku auttaa?
sulla on tekniikat mitä suuremmalla todennäköisyydellä päin vittua. pyydä jotakin kokenutta reenajaa näyttämään sulle oikeat tekniikat

Voiko joku auttaa?

Onko jalat erimittaiset? :) Itsellä vasen jalka 2.0cm lyhyempi, kuin oikea. Kävellessä varsinkin huomaan tuon. Kipu oli välillä niin saatanallinen, että ei sängystä ylös päässyt :S Sitten päätin kokeilla tuplapohjallisia kengissä! Siihen loppuivat alaselkäkivut. Itselläni 2-3pohjallista vasemmassa kengässä.

Venytteleekös lauri kunnolla? Useat alaselkä jumit yms. johtuu usein kireistä takareisistä. Eli venyttelehän joka ilta ne kintut nyt kunnolla mikäli et sitä jo tee.

Minulla on ongelmana se, että en oikein tiedä, että miten tästä eteenpäin?

Olen siis kuusikon tossa talven aikana kahlannut lävitse ja nyt 2-jakoisella menen eteenpäin. Paino on noussut elokuusta n.15-18kg ja toivottavasti siitä osa on lihastakin. Kädet kuitenkaan ei ole kasvaneet toivotulla tavalla, mutta niiden kasvulle olikin liian suuria odotuksia, joten tyytyväinen olen n.3cm kasvuun.
Kuitenkin.. Nyt on sellainen ongelma, että en tiedä, että pitäisikö sitä ruveta dietille vaiko ei.. Kesää kohden olisi mukava kiristellä vähän, mutta sitten ongelmana on se, että vähäiset ''lihakset'' katoavat kokonaan ja etenkin sieltä käsistä ensimmäisenä.. Lisäksi nyt, kun opiskelut jäävät kesätauolle niin yksi iso ruokailu jää päivästä pois, joten sekin tuottaa ongelmia, koska opiskelijana minulla ei ole varaa syödä kahta isoa ruokaa päivässä.
Olenkin ajatellut, että toimiiko sellainen, että treenaa normaalisti ja kesän tullessa, kun muukin liikunta lisääntyy (rullaluistelu, lenkit, uinti ) niin se paino putoaa ja kiristyy aivan itsestään, kun normaalisti en ole talven aikana tehnyt viikossa kummoisestikaan lenkkejä.. Jos nyt otan n-2-3 aerobista viikolle ja tämän yhden ruokailun loppuessa tulee automaattisesti syötyä vähemmän.. Proteiinia jauheen muodossa + kananmunat, rahkat ja raejuustot niin, että tulee se 2g per painokilo jne.. Onko kreatiini suositeltavaa?
(Mainittakoon vielä, että mitat ovat 193cm ja 89kg.)

Lisäksi se, että millaisella ohjelmalla sitä lähtisi tähän kesäkaudelle, kun muu liikunta lisääntyy ja salikerrat ovat hajanaisesti sielä 2 - jopa viiden välillä?

Olisi mahtavaa jos joku voisi auttaa miestä mäjessä! :)

Onko jalat erimittaiset? :) Itsellä vasen jalka 2.0cm lyhyempi, kuin oikea. Kävellessä varsinkin huomaan tuon. Kipu oli välillä niin saatanallinen, että ei sängystä ylös päässyt :S Sitten päätin kokeilla tuplapohjallisia kengissä! Siihen loppuivat alaselkäkivut. Itselläni 2-3pohjallista vasemmassa kengässä.
Mulla OLI jalat erimittaset, kävin sillä luunsuoristajal. Suoristi ne suoraks.
sulla on tekniikat mitä suuremmalla todennäköisyydellä päin vittua. pyydä jotakin kokenutta reenajaa näyttämään sulle oikeat tekniikat
Oon kysyny niiltä 130kg bodareilta tekniikkaa, tosin mun mavetekniikka oli niitten mielestä tämmönen: "Sä teet kaikki virheet mitä mavessa voi tehä" :--D Kyykky menee kai puhtaasta. Etukyykky olkapäiden päällä, oon kattonu videoita jne.

Venytteleekös lauri kunnolla? Useat alaselkä jumit yms. johtuu usein kireistä takareisistä. Eli venyttelehän joka ilta ne kintut nyt kunnolla mikäli et sitä jo tee.
En venyttele yhtään.. Alotanpa tänään sitten : D

Olenkin ajatellut, että toimiiko sellainen, että treenaa normaalisti ja kesän tullessa, kun muukin liikunta lisääntyy (rullaluistelu, lenkit, uinti ) niin se paino putoaa ja kiristyy aivan itsestään
Onhan se päivän selvää, että kun liikunta lisääntyy ja energiansaanti vähenee niin paino alkaa putoamaan ja rasvat pikkuhiljaa hupenevat. Tällöin on syytä saada riittävästi proteiinia, jotta ne vähäisetkin lihakset säilyisi, koska kovalla dieetillä käytetään osittain myös proteiineja energianlähteenä. Ehkäpä jopa yli tuon 2g voisit ottaa.

millaisella ohjelmalla sitä lähtisi tähän kesäkaudelle, kun muu liikunta lisääntyy ja salikerrat ovat hajanaisesti sielä 2 - jopa viiden välillä?
Uskoisin että dieetille sopii hyvin 1 tai 2 jakoinen, jossa keskitytään raskaisiin perusliikkeisiin. Varsinkin kun et etukäteen tiedä kuinka monta kertaa viikossa ehdit salille niin näin turvaat ainakin sen että jokainen lihasryhmä tulee treenattua.

Päivää
Kysymys kuuluu: Miten monta kertaa viikossa, millä liikkeillä, jaolla ja määrällä minun tulisi reenata kevät/kesä kun alkaa lajiharjoittelu 3 reenit + peli viikossa? Tarkoituksena ei ole rankka treeni, joka vetää paikat lukkoon jolloinka lajitreenistä ei tuu mitään. Pesäpallo lajina ja tarkoituksena pudottaa painoa ens vuoden alkupuolelle asti, eli joku rasvanpoltto tyylinen reeniki on tervetullut. Salia ei siis takana.

Päivää
Kysymys kuuluu: Miten monta kertaa viikossa, millä liikkeillä, jaolla ja määrällä minun tulisi reenata kevät/kesä kun alkaa lajiharjoittelu 3 reenit + peli viikossa? Tarkoituksena ei ole rankka treeni, joka vetää paikat lukkoon jolloinka lajitreenistä ei tuu mitään. Pesäpallo lajina ja tarkoituksena pudottaa painoa ens vuoden alkupuolelle asti, eli joku rasvanpoltto tyylinen reeniki on tervetullut. Salia ei siis takana.

Rasva palaa kun syöt alle kulutuksen, ei siihen mitään treenejä tarvita. Kannattaa varmaankin ottaa 1-jakonen, jos ei 3 kertaa niin vaikka vain 2 kertaa viikossa. Jos siis et punttiin aijo paljoa panostaa.

Kuinka monta voimaharjoitusta olisi jääkiekkoilijan hyvä vetää viikossa kun treenit on enää 2 - 3 kertaan viikossa, ja pelit on jo loppu tältä kaudelta? Ohjelman kannattaisi varmaan olla 1-jakoinen mistä löytyy kahvakuula harjoittelua ja raskaita perusliikkeitä? Myös toistot olisi hyvä pitää varmaan 1 - 6 ja 15 - 20?

Voiko voimatreeniä tehdä, tai onko mitään järkeä, jos edellisenä päivänä tehnyt kovan anaerobisen treenin?
ei siitä parhaita hyötyjä saa, mutta jos ei ole muuta vaihtoehtoa niin on se parempi kuin ei mitään. Uskoisin että varsin kohtuu hyödyt saa jos pyrkii voimaan.

Back
Ylös Bottom