Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko tämä outoa? Olen treenannut 5 kuukautta, lihasmassaa on tullu paljon mutta paino on tippunut monta kiloa eli olen polttanut rasvaa samaan aikaan kuin kasvattanut lihasmassaa. Onko tämä voittoa?

Jospa sinä oot vaan onnistunut houkuttelemaan ne piilossa olleet lihakset esille? Sitä pitäisin itse todennäköisimpänä vaihtoehtona ellet sitten ole olliut aikoinaan pahasti ylipainoinen tjsp.

Kyselisien sellaista et millasella ohjelmalla kannatais reenata kun mul ois mahdollisuus aina arkipäivisin salin käytöön. Eli kannataisko vetää 2-jakosella esim. ma,ti ja to,pe? Vai millasta suosittelisitte?

Tänään oli hyvä päivä, tuli syötyä hyvin sekä treeni kulki:).
Penkkiin sain opastusta, tekniikka parani huomattavasti.

Pari kyssäriä tähän väliin:

1. Voiko pystypunnerruksessa tai vinopenkki kp:ssa olla pieni kaari selällä?
Kummassakin liikkeessä tulee pieni kaari.

2. Teen viparit sivuille niin, että otan pienen keno asennon eteenpäin.
Sitten laitan kädet koukkuun (reilusti yli 90 astetta).
Nostan kädet n. vaakatasoon, kädet ovat koukussa.
Kädet "taipuvat" samalla hieman taaksepäin.

Teenkö tuon oikein? Liike ottaa olkapäistä kyllä, mut halusin vain varmistaa.

3. Penkissä mulla on tuo 2x6, voisinko laittaa siihen 3x6?
Näin ollen rintaan tulisi YHTEENSÄ x5 (Penkki 3x6, Vinopenkki kp 2x6)

Intervalli reeni vois olla kova sana. Eli lenkkeilyä, ja sinne sekaan vetoja, vauhdista riippuen 10-60s. Tälläisia kovia intervalli reenejä ei viikkoon kannata tehdä kuin 1 tai maksimissaan 2.

vedin 2,5km 10sek täysillä niin monesti ko jaksoin. omalla kohalla se oli viiesti. jo tokalla kerralla alko käymää tonne henkitorvee kipeää. tottuuko siihen vai pitäskö sitten ottaa kevyemmi?

vedin 2,5km 10sek täysillä niin monesti ko jaksoin. omalla kohalla se oli viiesti. jo tokalla kerralla alko käymää tonne henkitorvee kipeää. tottuuko siihen vai pitäskö sitten ottaa kevyemmi?

Ei siihen varmaan totu, jos aina täysiä vedät. Tiputa hieman tehoja, vaikka 70-80%:iin maximista.

Tuli perjantaina vedettyä ensimmäinen kunnon kotitreeni ja kyllä tuntui toimivan kun lihakset oli vielä eilisaamunakin kipeänä.
Nyt ihmettelen sitä että miksi lihaksissa ei tunnu yhtään minkäänlaista kipua kun eilen tein saman treenin? Heräsin ja ihmettelin kun keho tuntui täysin normaalilta.
Ero eilisen ja perjantaisen treenin välillä on se että eilen vedin kotitreenin n. 1h taistelulajitreenien jälkeen jotka olivat suht rankatkin. Eli keho oli jo aika rankassa hiessä kun aloitin lihastreenin. Voisiko tällä olla vaikutusta? Kannattaako lihastreenit jättää välipäiville kun ei ole ollenkaan muita treenejä? Kuinka hyvä indikaattori lihaskipu on ylipäätänsä treenin toimivuudesta?

Tässä treeni:

Leveät leuat myötäotteella: 3x5
Punnerrukset (leveä ote, hidas tahti): 3x15
Rutistukset: 3x20
Hauiskääntö (7,5kg, yksi käsipaino): 3x12
Vipunosto (5kg käsipaino): 3x8

Siinä yläkropan treeni ja jalat jätetty pois nyt aluksi koska jalat kehityksessä yläkroppaa paljon edellä taistelulajitreenien vuoksi. Kotikonstit siis kyseessä, pitäisikö muuttaa jotain? (pituus 180cm, paino 60kg, aloittelija)

Tuli perjantaina vedettyä ensimmäinen kunnon kotitreeni ja kyllä tuntui toimivan kun lihakset oli vielä eilisaamunakin kipeänä.
Tämä varmaankin selittää sen miksi lihakset tuli kipeeksi. Eli kun antaakin lihaksille aivan erilaista treeniä/ärsykettä kuin mihin ne ovat aikaisemmin tottuneet niin helposti ne ekan kerran jälkeen kipeytyy.
Mielellään ne lihastreenit kannattais eri päivinä tehdä jos haluaa niihin täysillä panostaa. Kovien harkkojen jälkeen kun ei kehon vireys ja energiatasot ole enää samaa luokkaa kuin hyvin levänneenä. Ja mitä välipäiviin tulee niin muista toki joskus sitä lepoakin harjoittaa, että jää lihaksille aikaa palautuakin (levossahan ne kasvavat).

Mun mielestä ei se lihaskipu kerro onko treeni ohjelma toimiva. Tottakai sitten on syytä miettiä treenataanko kovaa, jos ikinä ei tunnu miltään.
Joka tapauksessa me jokainen ollaan erilaisia, eikä kaikilla paikat kipeydy yhtä helposti kuin toisella.

edit. Mä uskoisin että treeniohjelmaa tärkeämpää on osata treenata kovaa, mutta järkevästi.

Tässä muutama vaihtoehto:

1. Rinta, selkä / jalat / olkapäät, kädet

2. Rinta, olkapää, ojentaja/ jalat / selkä, hauis

3. Rinta, olkapää, hauis / jalat / selkä, ojentaja

Tässä muutama vaihtoehto:

1. Rinta, selkä / jalat / olkapäät, kädet

2. Rinta, olkapää, ojentaja/ jalat / selkä, hauis

3. Rinta, olkapää, hauis / jalat / selkä, ojentaja
Jep jep, unohdin mainita että haluan mahduttaa maastavedon ohjelmaa mukaan, pitäskö se tehdä takareisien yhteydessä vai sitten selkätreenissä?

Itse teen selkäpäivänä, mutta periaatteessahan maastavetoa voi tehdä myös kyykyn sijaan eli jalkapäivänä
Meinaat varmaan SJMV:n sijaan? Itse oon kans ajatellut et se on järkevintä laittaa selkäpäivälle mut sitten ei ehkä kannata tehä sjmv:tä jalkapäivänä koska ala selkä voi olla aika kovilla. Voipi mennä jo turhaksi mietinnäksi.. Treenaks ite 3-jakosella? pistä jako tulee reenaat

Onko tuolla jaottelulla mitään merkitystä jos tekee esim Ma: Selkä, hauis Ke: Rinta, olkapäät, ojentajat Pe: Jalat. Vai pitäisikö tuolla rintareenillä aloitella?

Treenaan kolmejakosella:
1. Rinta, olkapää, ojentaja
2. Selkä, hauis
3. Jalat

Maastaveto ja kyykky on kokonaisvaltasia liikkeitä, jotka vaikuttavat koko kroppaan joten eikös niitä voisi korvata keskenään? Eihän näitä muutenkaan kukaan samana päivänä tekisi?
Mitä tuohon SJMV tulee, niin teen sen jalkatreeneissä, vaikka edellisenä päivän tulee mavea. En sitten tiedä onko järkevää, mutta näin mennään :)

Onko tuolla jaottelulla mitään merkitystä jos tekee esim Ma: Selkä, hauis Ke: Rinta, olkapäät, ojentajat Pe: Jalat. Vai pitäisikö tuolla rintareenillä aloitella?
Ei sillä niin väliä ole, teet niinkuin itse parhaaksi näet. Poikkeuksena on kuitenkin jos tekee pari kolme päivää putkeen, jolloin esim. kova maastavetopäivä voi viedä tehoja kyykkäilystä tai toisin päin. Näinhän ei tietysti käy jos meet perinteisellä 1ON 1 OFF meiningillä.

Tänään oli hyvä päivä, tuli syötyä hyvin sekä treeni kulki:).
Penkkiin sain opastusta, tekniikka parani huomattavasti.

Pari kyssäriä tähän väliin:

1. Voiko pystypunnerruksessa tai vinopenkki kp:ssa olla pieni kaari selällä?
Kummassakin liikkeessä tulee pieni kaari.

2. Teen viparit sivuille niin, että otan pienen keno asennon eteenpäin.
Sitten laitan kädet koukkuun (reilusti yli 90 astetta).
Nostan kädet n. vaakatasoon, kädet ovat koukussa.
Kädet "taipuvat" samalla hieman taaksepäin.

Teenkö tuon oikein? Liike ottaa olkapäistä kyllä, mut halusin vain varmistaa.

3. Penkissä mulla on tuo 2x6, voisinko laittaa siihen 3x6?
Näin ollen rintaan tulisi YHTEENSÄ x5 (Penkki 3x6, Vinopenkki kp 2x6)

Itsellä tulee kanssa pieni kaari selkään varsinkin vinopenkissä, mutta niinhän se tulee penkissäkin.
Viparit ainakin kuullostaa ihan asiallisilta. Itse teen aika lailla samalla tavalla, tai sitten olemme kumpikin hakoteillä.
Penkissä itellä toiminut ihan ok toi 2x6. Laita se 3x6 ennemmin apuliikkeeseen? Tosin miksi ei rinnalle 6 sarjaa.
Usein olen tehnyt 2x6 penkki, 3x6-8 vinopenkki kp ja 2-3x6-8 maaten viparit/ ristikkäis talja.
Tosin kesäks vaihdan tuohon 5x5. Saa hieman vaihtelua ja kattoo, jos se voimatasokin alkaisi nousta uudella tavalla.

Treenaan kolmejakosella:
1. Rinta, olkapää, ojentaja
2. Selkä, hauis
3. Jalat

Maastaveto ja kyykky on kokonaisvaltasia liikkeitä, jotka vaikuttavat koko kroppaan joten eikös niitä voisi korvata keskenään? Eihän näitä muutenkaan kukaan samana päivänä tekisi?
Mitä tuohon SJMV tulee, niin teen sen jalkatreeneissä, vaikka edellisenä päivän tulee mavea. En sitten tiedä onko järkevää, mutta näin mennään :)

Ei sillä niin väliä ole, teet niinkuin itse parhaaksi näet. Poikkeuksena on kuitenkin jos tekee pari kolme päivää putkeen, jolloin esim. kova maastavetopäivä voi viedä tehoja kyykkäilystä tai toisin päin. Näinhän ei tietysti käy jos meet perinteisellä 1ON 1 OFF meiningillä.
no maastaveto ottaa tunnetusti takareisiin ja kyykyn ainaki pitäs ottaa etureisiin ;). mut ei nyt aleta tuosta vääntää. käytännön kokemuksia kaipasin ja sulta tuli iha asiallista tekstiä eli kiitos

Käviskö uiminen hyvin aerobisesta? Viikko ohjelmani on jotakuinkin tämännäköinen, ja treeniohjelmani on 1-jakoinen.

su: sali (kahvakuulalla kotona) 1 h
ma: uinti 1 - 1,5 h
ti: sali 1,5 h
ke: lepo
to: sali 1,5 h
pe: kuntonyrkkeily 1 h
la: lepo

Tuleeko ongelmia palautumisen kanssa, jos rupeen uimaan tollon maanantaisin? Vai olisiko jotain parempaa lajia ehdottaa sillä haluaisin liikkua sen 5 kertaa viikossa?

Käviskö uiminen hyvin aerobisesta? Viikko ohjelmani on jotakuinkin tämännäköinen, ja treeniohjelmani on 1-jakoinen.

su: sali (kahvakuulalla kotona) 1 h
ma: uinti 1 - 1,5 h
ti: sali 1,5 h
ke: lepo
to: sali 1,5 h
pe: kuntonyrkkeily 1 h
la: lepo

Tuleeko ongelmia palautumisen kanssa, jos rupeen uimaan tollon maanantaisin? Vai olisiko jotain parempaa lajia ehdottaa sillä haluaisin liikkua sen 5 kertaa viikossa?

Kyllä uiminen käy aerobisesta, kunhan et vaan kellu ympäriinsä vaan uit kunnolla. Ei varmaankaan tule ongelmia palautumiseen.

Kynis: MaVea pidetään usein selkäliikkeenä.

Back
Ylös Bottom