Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tyhmiä kysymyksiä voimaharjoittelusta

Haluan lihasta ja olen valmis treenaamaan suht kovaa. Peruskunto on tasoa 40 etunojaa/min, 12 leukaa.. kaikki lihasryhmät tuota tasoa, niitä on treenailtu kotona ilman kummempia välineitä.

Muutama tyhmä kysymys:

- Onko järkevää tehdä vain pari lihasryhmää per päivä, jos käy vaikka 5 x viikossa salilla? Miksei joka päivä tehdä vähän kaikkea? Onko kyse vaihtelun saamisesta, vai onko tällä jotain muuta etua? Tuntuu oudolta että esim. haukkareita treenaisi vain kerran viikossa, jos sanoo treenavansa "kovaa".

- Kuinka paljon aikaa salilla yhtenä päivänä kannattaa kuluttaa tuossa 5 x viikossa -tahdissa, että saadan optimaalinen hyöty olematta siellä koko päivää? 1-2 tuntia? Enemmän? En aio mennä seurustelemaan ja lukemaan lehtiä salille, vaan haluan treenata mahdollisimman tehokkaasti sekä nopeasti ja sitten suihkuun + kotia. Sarjojen välillä tulee olla 1-2 min lepo? Mitä jos jätän tauot pitämättä ja menen vaan suoraan seuraavalle laitteelle?

- Ymmärtänyt että 6 toistoa pitää saada maksimissaan kerallaan, jos saa enemmän, on painoja liian vähän? Päteekö tämä aina, vai onko tarpeen välillä tehdä pitempiä sarjoja keveillä painoilla?

- Kuinka paljon aerobista liikuntaa viikossa voi harrastaa, niin ettei se vaikeuta tai hidasta lihaskasvua?

- Kuinka tärkeää erilaiset lisäravinteet, kreatiinit ym. on? Salikortti on jo sen verran kallis, että mieluiten selviäisin ihan terveellisillä arkiruoalla. Mutta jos nää valmisteet on iso etu, niin kai niihin on rahat raavittava.

- Jos lihasryhmä X on pahasti kipeä ja jumissa edellisestä treenistä, onko liian aikaista treenata sitä uudestaan? Vai kuuluuko voimaharjoittelijan arkeen se, että paikat on lähes aina hieman arkana? Jos kipu on lievää, ei kai sen takia pidä treenejä väliin jättää?

Kiitos jos joku viitsii vaikka linkittää edes oikeille jäljille, suorat vastaukset olisi tietysti vielä parempi.

Ps. Tuohon massaan/voimaan, minulla on 3x10 sarjat, penkissä ja varmaan tuohon maveenkin otan sen 2x6 systeemin.
Onko tuo 3x10 hyvä toisto x sarjamäärä voimalle/massalle?

ei 2x15 oo ollenkaan niin hyvä voimalle. 5-6 toistoo on laskettu olevan parhaiten sekä massaa että voimaa.
Eipä kyllä, mutta samalla tavalla kun voimamiehen on välillä hyvä kävästä bodausalueella, on bodarin hyvä välillä käydä siellä voima-alueella.
Yritin korostaa lähinnä tota vaihtelun ja monipuolisuuden merkitystä... Jos vuodesta toiseen junttaa pelkkiä 5-6 toiston sarjoja menemään, voi olla varma, että kehitys tyssää ennen pitkää.

Olen 17-vuotias, pituutta on 165 ja painoa 46 kiloa. Saanko minkäänlaisia tuloksia jos teen päivittäin punnerruksia, vatsalihasliikkeitä, leuanvetoja ja nostan käsipainoja.
Söisin päivittäin kunnolla ruokaa ja kerran päivässä eräänlaisen annoksen josta saa noin 50g proteiinia. Annokseen kuuluu 140g tonnikalaa, 1 dl raejuustoa, yksi kananmuna ja 2 dl rasvatonta maitoa.
Haluaisin massaa, voimaa ja nostaa painoani hieman yli 50:neen kiloon.

- Ota joku 2-jakonen ohjelma 4x viikkoo. Sen takia, että lihakset kasvavat levossa.
-n.45-75min(riippuu päivästä). Sarjatauot 1-5min (riippuu onko pumppaavaa reeniä,vai voimareeniä). Jos menet suoraan seuraavaan laitteeseen teet supersarjoja.
-Voit tehdä sille lihakselle ihan 1-50 toistoa, mutta yleensä suositellaan näin: 3-5 toistoa, jos haet voimaa, 6-8 massaa/voimaa, 10-15 kestävyyttä
-reippaasti voi vetää aerobista, kuhan syöt 300-500+ kaloria päivässä
-lisäravinteet eivät ole välttämättömyys, mutta palkkarilla saat palautumisen nopeasti käyntiin reenin jälkee
-lepuutat sitä lihasta mitä olet reenannut niin ainakin seuraavat 48h, pienet jumit eivät haittaa.

Eipä kyllä, mutta samalla tavalla kun voimamiehen on välillä hyvä kävästä bodausalueella, on bodarin hyvä välillä käydä siellä voima-alueella.
Yritin korostaa lähinnä tota vaihtelun ja monipuolisuuden merkitystä... Jos vuodesta toiseen junttaa pelkkiä 5-6 toiston sarjoja menemään, voi olla varma, että kehitys tyssää ennen pitkää.

katoin samalla telkkuu kun tota kirjotin, niin en ehkä kovin hyvin lukenu sun viestiis tai ilmassu itteeni. Eli olen ihan samaa mieltä että vaihtelu on tärkeetä, itse en kuitenkaan menis ikinä tekeen 2x15 pääliikkeeseen. Toisaalta en ole käyttänyt systeemejä joihin se olis kovin hyvin sopinutkaan.

Pari kyssäriä:

1. Kun käytän noita 3x10 pääliikkeissä esim. reiden ojentajat, koukistukset, prässi jne.
Penkissä ja mavessa käytän tuota 2x6, voisiko joku laittaa tänne että miltä nuo vaikuttaa?
Massaa tarkoitus saada, voimaa myös hiukan.
Käytössä 2-jakoinen ohjelma.
Olisiko järkevää, että tekisin esim. näin:

1.treeni 3x10 (penkki 2x6)
2.treeni 3x10 (mave 2x6)
1.treeni 3x6-8
2.treeni 3x6-8

Vai olisiko parempi, että yksi viikko tuo 3x10, seuraava 3x6-8?
Käytönkä isompia painoja noissa 3x6-8 viikossa?

Ps. penkissä ja mavessa tekniikka vielä hukassa, joten vastailkaa MYÖS tämän pohjalta, huomenna treeni, joten niin nopeasti kuin mahdollista:):thumbs:

Reiden ojentajat ja koukistajat ei oo pääliikkeitä, vaan prässi, penkki, maastaveto jne.

Kannattaa tehä isompi ero noissa jos haluu tommosia minisyklejä harrastaa, eli vaikka:
1. treeni 3x10
2. treeni 3x10
1. treeni 3x5
2. treeni 3x5

Noin siis 2-jakosella joka viikko, esim maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina, sitten taas alusta.
Ja joo, käytä tottakai isompia painoja, semmosia millä saat hyvällä tekniikalla sarjat vietyä loppuun asti.

Okei, kiitos.

Pidänkö penkin 2x6, vaiko samaan tyyliin, että:

Treeni1 (Penkki):
3x10
Treeni2 (MaVe):
3x10
Treeni1:
3x5
Treeni2:
3x5

Vaiko aina vaikka 3x6 tai 2x6?

Hionko ensin tekniikat kuntoon noissa kahdessa liikkeessä?
Muuten esim. Prässi pääliikkeissä on kunnossa.

Teenkö nuo 3x5 vain pääliikkeissä?
Vipareissa ei meinaan mitenkään onnistu:D (varmaan aika tyhmä kyssäri).
Mutta parempi kysyä, kuin katua.

Sori, vielä:D.

Voiko 2-jakoisen tehdä:

Ma: On
Ti: Off
Ke: On
To: Off

^^ Tuolla tyylillä?

Vastailkaa kaikkiin viesteihini, mitä nyt laitoin, kaikki minulle tärkeitä, pitäisi aika pian tietää!:)

Ite oon tehny 2-jakosta jonkun aikaa on off on off on off off tyylillä. Hyvin toiminu. Ei tota kahta lepoa välttämättä tarvi, mut ite tykkään pitää.

Ja oma kysymys: Kuuluuko dippien ottaa aika reippahasti olkapäihin, pitkästä aikaa tein pari kun vihdoinkin ne menee mitenkuten.

Ite oon tehny 2-jakosta jonkun aikaa on off on off on off off tyylillä. Hyvin toiminu. Ei tota kahta lepoa välttämättä tarvi, mut ite tykkään pitää.

Ja oma kysymys: Kuuluuko dippien ottaa aika reippahasti olkapäihin, pitkästä aikaa tein pari kun vihdoinkin ne menee mitenkuten.

Itse en ole sieltä taipuisammasta päästä oleva kaveri. Jos teen dippejä tosi alas, niin olkapäät ottaa hittiä. Eikä tunnu siis mitenkään hyvällä tavalla, joten joudun jättämään sopivasti vajaaksi.
Koita itse millä tavalla saat parhaan tuntuman ojentajille ja rintaan (riippuu miten vinossa teet). Ei ole siis mikään varsinainen olkapää liike, joten ei sen siellä ihan hirveästi pitäisi tuntua.

Jeesus taas mitä ripulia täällä suolletaan...

"Huonoa voimalle" on se kun tehdään mitä vaan sarja/toistomäärää esim. liian kevyillä painoilla tai ilman progressiota.
siis tarkoitan että kympin sarjat ei oo mikään optimaalinen toistomäärä voimalla, ja nimenomaan hermostolliselle voimalle.

Kysymys liittyen WSB treenaamisen ME päivään. Kun tarkoituksena on tehdä 3 toistoa yli 90% RM:stä, niin kuinka monta noita sarjoja tulisi olla?

Nytten dieetti vedetty loppuun parin vuoden bulkin jälkeen, jonka aikana kokeiltiin erilaisia ohjelmia. Ajattelin nytten lähteä hakemaan vielä lisää lihasta tälläisella 1-jakoisella. Miltä kuulostaa tarttuuko tällä mitään?

Takakyykky 4 x 10
Penkkipunnerrus 2 x 6
Leuanveto leveällä otteella 3 x max
Pystypunnerrus(kp) 3 x 10
Hauiskääntö tangolla seisaaltaan 2 x 10
Hammerkääntö(kp) 1 x 10
Istumaan-nousut 3 x 10 lisäpainoilla

Erittäin paljon otettu vaikutteita Arnoldin ohjelmasta, mutta muokkasin sitä omien mieltymysten mukaan, mitä olen kokenut.

Back
Ylös Bottom