Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kokeillaas uudestaan onnea jos joltain lohkeaisi vastaus.. :)

edit: Lisätääs vielä tällanen, kumpi on parempi jos kumpikaan vipareita tehdessä: yksi käsi kerrallaan vai molemmat samaan aikaan?

Itse teen sivuille/taakse samaan aikaan, eteen vuorotellen, vaikka eteenkin voisi tehdä samaan aikaan..

Lisätääs vielä tällanen, kumpi on parempi jos kumpikaan vipareita tehdessä: yksi käsi kerrallaan vai molemmat samaan aikaan?
Varmaankin aivan täysin sama miten teet, kunhan liikeradat ja tempo on samanlaiset. Kummatkin kerrallaan menee vähemmän aikaa ja pystyt esim peilistä vertaileen käsien liikkeitä, ainakin itse huomasin oikean käden olevan enempi koukussa johtuen vanhasta ranteen murtumisen aiheuttamasta virheasennosta. Pikkujuttuja...

EDIT: "jos kumpikaan" -vaihtoehto on parempi, siirry pystypunnerrukseen ;) No ei... mut koita sitäkin ellet oo koittanu heh.

Kolmisen kuukautta olen lihasmassaa kaksijakoisella hankkinut ja nyt aloin harkitsemaan ohjelman vaihtoa. Kysynkin, että onko tarpeeksi jos valitsee 6 eri päivää, ja joka päivä harjoittaa yhdet lihakset perusteellisesti. Tarkoituksena olisi jakaa seuraavanlaisesti: ma: vatsalihakset, ti: rintalihakset, ke: olkapäät, to: selkä, pe: käden työntäjälihas+hauis ja la: jalat. Pitäisikö tällä tavalla jotakin lihaksia harjoitella useamman kerran viikossa olettaen että 'tappaa' ne aina harjoitus päivänä?

Kolmisen kuukautta olen lihasmassaa kaksijakoisella hankkinut ja nyt aloin harkitsemaan ohjelman vaihtoa. Kysynkin, että onko tarpeeksi jos valitsee 6 eri päivää, ja joka päivä harjoittaa yhdet lihakset perusteellisesti. Tarkoituksena olisi jakaa seuraavanlaisesti: ma: vatsalihakset, ti: rintalihakset, ke: olkapäät, to: selkä, pe: käden työntäjälihas+hauis ja la: jalat. Pitäisikö tällä tavalla jotakin lihaksia harjoitella useamman kerran viikossa olettaen että 'tappaa' ne aina harjoitus päivänä?

Joo samaa oon itekki miettiny. Ite vedän maanantaina rinnan ja jalat - tiistaina hauikset ja vatsan - Torstaina ojentajat ja olkapäät - perjantaina selän - lauantaina vatsaa lisää.

Joku voisi vastata molempiin kiitos.

Varmaankin aivan täysin sama miten teet, kunhan liikeradat ja tempo on samanlaiset. Kummatkin kerrallaan menee vähemmän aikaa ja pystyt esim peilistä vertaileen käsien liikkeitä, ainakin itse huomasin oikean käden olevan enempi koukussa johtuen vanhasta ranteen murtumisen aiheuttamasta virheasennosta. Pikkujuttuja...

EDIT: "jos kumpikaan" -vaihtoehto on parempi, siirry pystypunnerrukseen ;) No ei... mut koita sitäkin ellet oo koittanu heh.

Okei, vois sitä kokeilla myöskin samalla tehdä tuntuuko paremmalta.. Juu, pystypunnerrus käsipainoilla kuuluu myöskin olkapäätreeniin niin kuin myös pystysoutu!

Aiot siis vaihtaa kuusijakoiseen ohjelmaan? Sitä ei todellakaan suositella vasta-alkaneille, vaan pelkästään paatuneille ammattilaisille.

En nyt ole mikään pro, mutta melkosen epätasapainossa tuntuu olevan päivät keskenään. Esim. olkapää-päivä verrattuna jalat/selkä-päivään.. Selässä kuitenkin monia isoja lihaksia verrattuna olkapäihin. Mitä ajattelit tehdä olkapää-päivänä.. viparit ja sitten..? :) Ja toisaalta miksi vaihtaa toimivaa treeniohjelmaa? Jos vaihtelua haluat, niin suosittelisin jotakin kolmijakoista, jota voisit viedä läpi kaksi kertaa viikossa. Tai tyylillä 2 treenipäivää, 1 lepopäivä, 2 treenipäivää, 1 lepopäivä jne.

Jos käyt vain kaksi kertaa viikossa salilla, niin suosittelisin kyllä ottamaan 1-jakoisen ohjelman että saisit kaksi kertaa viikossa treenattua kropan läpi. Ja jos vain kaksi salitreeniä, niin kauemmaksi toisistaan viikon aikana, esim. keskiviikko ja lauantai. Yksinkertainen ohjelma käyttöön ja isoja perusliikkeitä mukaan. Kyykky, maastaveto, penkki, kulmasoutu, pystypunnerrus, leuanveto. Noilla jo melkeinpä pärjää. Nykyisellään sun ohjelmasta on unohtunu ainakin olkapäät kokonaan, ja muutenkaan ei kerro oikein mitään tuo pelkkä jako tuosta sun ohjelmasta.

Krav maga treeni + sali seuraavana päivänä = ei riitä puhti vetämään kunnon salitreeniä. Yleensä teen kädet & olkapäät samana päivänä.

Krav maga treeni + sali seuraavana päivänä = ei riitä puhti vetämään kunnon salitreeniä. Yleensä teen kädet & olkapäät samana päivänä.

No mutta sullahan on jo tuossa omassa viikko-ohjelmassasi krav maga ja salitreeni peräkkäisinä päivinä:

Ma Uinti 2-3km
Ti Krav maga treenit
Ke Lenkki 3-5km kävelyä&kevyttä juoksua
To Krav maga treenit
Pe Sali, kädet, vatsa, selkä
La välipäivä
Su Sali, rinta, vatsa, jalat

Joten miksei voisi vetää vaikka ke ja la punttia? En nää mitään syytä. Tai vaikka ma-ke-pe, jos haluaisit punttiin enemmän panostaa. Edelleen pysyy ainakin minun mielipide siinä, että kahtena päivänä jos käyt salilla niin koko kroppa kerralla molempina päivinä. Ei tarvi tällöin vetää aivan failureen sarjoja ja muukin harrastaminen helpompaa ku ei oo lihaskipuja niin paljoa seuraavina päivinä. JOS haluat kuitenkin jakaa kahteen nuo treenit, niin kannattaa miettiä josko tekis semmoisella jaolla jossa saisi toisena päivänä jokainen lihasryhmä suoraa rasitusta ja toisena epäsuoraa. Tällöin jakona voisi olla vaikka jalat+kädet / rinta+selkä+olkapäät.

Olen laihduttanut 19kg ja painan täten 76kg ja BMI on 24. Rasvaa on vielä vyötärön ympärillä sellaisen pienen kaljamahan verran. Pitkän ajan tähtäimenä olisi tarkoituksena alkaa massaa kasvattamaan. Olisiko parempi että vielä jatkan rasvan polttamista vai siirrynkö jo nyt massan kasvattamiseen ja diettaan sitten keväällä?

Marde: Krav Magan jälkeen voi mennä puntille, mutta ei toisinpäin. Ei vain kroppa kestä. Toi 1-jakoinen ohjelma kyllä kuulostaa hyvältä, sais varmasti tuloksiakin pikkusen nopeemmin.

ihan kuin olisin täältä jostain foorumeilta ohimennen lukenut että dietillä ei voi lihasta kasvattaa mutta voimaa voi ? tuon tiedän itsekkin että lihas ei kasva miinus kaloreilla mutta mites on tuon voiman laita ??

Onkohan yhdelle treeni kerralle liikaa jos tekee samana päivänä mave:n, kyykyn ja "hyvää huomenta" liikkeen ? Treenaan siis 2-jakoisella ja silloin nämä 3 liikettä tulisivat 2 kertaa vkossa, mutta olisiko järkevämpi jakaa jotenkin niin että 1. kerralla kyykky ja "hyvää huomenta" ja 2. kerralla sitten vaikkapa mave ?

Onkohan yhdelle treeni kerralle liikaa jos tekee samana päivänä mave:n, kyykyn ja "hyvää huomenta" liikkeen ? Treenaan siis 2-jakoisella ja silloin nämä 3 liikettä tulisivat 2 kertaa vkossa, mutta olisiko järkevämpi jakaa jotenkin niin että 1. kerralla kyykky ja "hyvää huomenta" ja 2. kerralla sitten vaikkapa mave ?

No mun mielestä se ois järkevämpi jakaa ne.

Marde: Krav Magan jälkeen voi mennä puntille, mutta ei toisinpäin. Ei vain kroppa kestä. Toi 1-jakoinen ohjelma kyllä kuulostaa hyvältä, sais varmasti tuloksiakin pikkusen nopeemmin.

Niinno, koita sumplia reenipäivät ittelles sopiviksi. Ihan hyvä vain olisi jos ne treenit olis tasaisesti pitkin viikkoa, varsinkin 1-jakoisen treenin kannalta.

ihan kuin olisin täältä jostain foorumeilta ohimennen lukenut että dietillä ei voi lihasta kasvattaa mutta voimaa voi ? tuon tiedän itsekkin että lihas ei kasva miinus kaloreilla mutta mites on tuon voiman laita ??

Kyllä. Eli voima siis voi kasvaa dietillä, kun hermotus tulee paremmaksi.

Aiot siis vaihtaa kuusijakoiseen ohjelmaan? Sitä ei todellakaan suositella vasta-alkaneille, vaan pelkästään paatuneille ammattilaisille.

Ahaa, voiko siinä tulla joitakin vammoja herkemmin kuin normi reenissä? Itse olen tuosta kaksijakoisesta sen takia vaihtamassa, että viikon viimeisinä päivänä tuntuu aina, että lihakset eivät olisi ehtineet vielä palautua, ja kuusijakoinen osui silmiin, koska tykkään reenata kuudesti viikossa. Olisiko kolmijakoinen parempi tälläiselle aloittelijalle?

Back
Ylös Bottom