Öljyn syönti

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei mene ihan jakeluun tuo oliivi/rypsiöljyn nauttiminen. Toiset hörppää sitä aamulla, toiset illalla. Ja entä jos syö vaikka tonnikalaa öljyssä, eikö sitä voidetta tule jo liikaakin jos vielä erikseen syöpi pelkkää öljyä?

Ja jos sattuu ruoanlaitossa käyttämään rypsiöljyä. Meneekö se öljy paistettuna jotenkin "pilalle"? Onko tuo öljynkäyttö pelkästään dieettivaiheen hommia ylipäätään, vai myös massakauden aikana?

Öljyjä käytetään, koska ne on terveellisiä ja niistä saa hyvin "hyviä" kaloreita. Jos ei paino nouse, eikä syöminen innosta, lisäile öljyä ruokavalioon. Etenkin iltapalalla tulee itellä syötyä 2-5rkl raejuuston kanssa, jotta imeytyminen hidastuisi ja keholla olisi yöksi energiaa.

Ruokavalion tulisi olla sellainen jossa on mahdollisimman vähän kovia rasvoja. Jostain se rasva kuitenkin on saatava koska on erittäin tärkeä ravintoaine, oliivi tai rypsiöljy on siihen tarkoitukseen todella hyvä ja niinkun tommih totesi niin siitä saapi helpolla lisäkaloreita. Aamulla en kuitenkaan suosittele öljyn ottamista, miksi hidastaa aterian imeytymistä kun aamulla kroppa huutaa ravintoaineita käyttöönsä mahdolisimman nopeasti. Olit sitten dieetillä tai massalla niin öljyä peliin ja muuten ruokavaliosta paskat rasvat huisin vittuun.

Okei. Kiitos.
Todellakin välttelen niitä turhia rasvoja, mutta jonkin verran niitä tulee silti esim. kanasta (josta poistan nahat). Lisäksi menee tonnikalaa, ruisleipää (ilman margariinia tai voita), raejuustoa, maitorahkaa, riisiä ja makaronia päivällä ja varsinkin ennen treeniä.
Ja rasvatonta maitoa. Aamulla täysjyvähiutaleita maidon kanssa.

Kuulostaako siltä, että lisäöljy on paikallaan?

Tuon iltaisen öljyn ymmärrän kyllä, mutta joku sanoi aamusella ottavansa huikan öljyputelista. Ei taida olla tosiaan järkeä, kun muutenkaan herättyä ei jaksaisi mässätä, mutta kroppa tosiaan HUUTAA tavaraa. Monta tuntia kuluu, ennen kuin saan mätettyä niin, että olo alkaa olla se kuuluisa anabolinen.

Jäi vielä hämäräksi kannattaako tonnikala mässyttää vedellä vai öljyllä. Ja korvaako se tonnikalan öljy "lisäöljyn"?

Tästä tulee tärkeä aihe kun alan joulun jälkeen huitomaan miinuksilla. Silloin ainakin öljyt taitaa olla must...
:kuola:

stressiheikki sanoi:
Okei. Kiitos.
Todellakin välttelen niitä turhia rasvoja, mutta jonkin verran niitä tulee silti esim. kanasta (josta poistan nahat). Lisäksi menee tonnikalaa, ruisleipää (ilman margariinia tai voita), raejuustoa, maitorahkaa, riisiä ja makaronia päivällä ja varsinkin ennen treeniä.
Ja rasvatonta maitoa. Aamulla täysjyvähiutaleita maidon kanssa.

Kuulostaako siltä, että lisäöljy on paikallaan?

Tuon iltaisen öljyn ymmärrän kyllä, mutta joku sanoi aamusella ottavansa huikan öljyputelista. Ei taida olla tosiaan järkeä, kun muutenkaan herättyä ei jaksaisi mässätä, mutta kroppa tosiaan HUUTAA tavaraa. Monta tuntia kuluu, ennen kuin saan mätettyä niin, että olo alkaa olla se kuuluisa anabolinen.

Jäi vielä hämäräksi kannattaako tonnikala mässyttää vedellä vai öljyllä. Ja korvaako se tonnikalan öljy "lisäöljyn"?

Tästä tulee tärkeä aihe kun alan joulun jälkeen huitomaan miinuksilla. Silloin ainakin öljyt taitaa olla must...
:kuola:

Kannattaako, ja kannattaako. Eiköhän se ole enemmän siitä kiinni että miten sitä tonnikalaa tykkää syödä. Uskallan kuitenkin väittää että suurin osa pakkiksen lukijoista vetää vedellä, ainakin tämän käsityksen olen saanut kun olen näitä tonnikala viestiketjuja lukenut. Siihen miksi ihmiset vetää tunaa vedessä eikä öljyssä, löytyy ehkä kaksi pääsyytä. Tonnikalassa joka ui vedessä on useimmiten enemmän proteiinia, verrattuna öljyiseen versioon. Näissä halpa merkeissä, niinkuin esim. ES ja Daiguson ei ole edes ilmoitettu minkälaisessa öljyssä tämä kala ui(moottoriöljyä?), joten varmuuden vuoksi näitä tällaisia öljyjä ei vedetä, sitäpaitsi missään tunassa ei kala ui siinä terveellisimmässä öljyssä, eli rypsärissä. Lienee paras vaihtoehto vetää tunat vedessä, ja öljyt rypsärin muodossa.

Joo.. Ja heittää vaiks sen öljyn omasta pullosta sinne tonnarin joukkoon (tuna+tabasco+pippuri+rypsäri=huikea iltapala)...

Ok. Vedessä mä niiitä olenkin pyrkinyt syömään. McCormickin kala-mausteseos tekee siitä siedettävän makuistakin. Mainostan siksi, kun totesin tuon mausteen hyväksi ja ihmeen riittoisaksi.

Kun nyt puhuttiin rypsiöljystä, niin sen verran olisin kysynyt, että mitä eroa on kylmäpuristetulla ja tavallisella, toi kylmäpuristettu on ainakin kalliimpaa ja tummempaa väriltään, mutta mitä muuta eroa, ja kelpaako se nautittavaksi. :)

No kyllä kylmäpuristettu kelpaa tietysti nautittavaksi. Tässäkin taas on kahteen kastiin jakautunu porukka. Toiset on vakaasti sitä mieltä että kylmäpuristettu on parempaa (ei siis maultaan vaan muuten) ja sen takia sitä ottavat. Kylmäpuristetussa kun ei heidän mielestään ole käytetty yhtä paljon myrkkyjä kun taas tavallisessa. Aikalailla makuasia mun mielestä. Jos haluat hifistellä niin ota kylmäpuristettua. Joo ja tästäki sit löytyy entisiä threadeja jos jaksat ettiä. Saat lisää tietoo. ;)

stressiheikki sanoi:
Ei mene ihan jakeluun tuo oliivi/rypsiöljyn nauttiminen. Toiset hörppää sitä aamulla, toiset illalla. Ja entä jos syö vaikka tonnikalaa öljyssä, eikö sitä voidetta tule jo liikaakin jos vielä erikseen syöpi pelkkää öljyä?

Ja jos sattuu ruoanlaitossa käyttämään rypsiöljyä. Meneekö se öljy paistettuna jotenkin "pilalle"? Onko tuo öljynkäyttö pelkästään dieettivaiheen hommia ylipäätään, vai myös massakauden aikana?

Minulla alkoi öljyn säännöllinen käyttö ruokavaliossa vasta tänä syksynä (2004) kun tilasin valmennusohjelman ja ruokavalion ammattilaiselta. Käytän rypsäriä tai oliiviöljyä 2-3 ruokalusikallista, kalaöljyä 1 rkl ja pellavansiemenöljyä 1 rkl vuorokaudessa. Lisäksi paistamisessa ja ruuanlaitossa menee rypsäriä ja oliiviöljyä. Pellavansiemenöljy on tosi pahan makuista, mutta menee alas kun ottaa mehuhuikan heti öljylusikallisen päällee...

Samalla olen radikaalisti kohtuullistanut hiilihydraattien määrää ja näin kompensoinut lisääntyneestä rasvankäytöstä tulevat kalorit. Treenihistoriaa minulla on kohta 16 vuotta ja tämän syksyn kokemuksesta voin sanoa, että kyllä öljyn käyttö on mun juttu. Seuraavassa muutama kova fakta öljyn puolesta:

- Ei pöhötä eikä sido nestettä niin kuin hiilarit
- Luovuttaa energiaa pitkään ja tasaisesti
- Iho ja niveletkin tuntuvat voivan paremmin
- Kolestroliarvot laskee
- Patti kasvaa
- Rasva-aineenvaihdunta pysyy vilkkaana ja kroppa näyttää selkeästi kireämmältä koko ajan kun "vanhaan hiilariaikaan"

Käsittääkseni kuumentaminen huonontaa öljyn ominaisuuksia. Mahdollisesti jotkut rasvahapot tykkää kyttyrää, joku asioista enemmin tietävä (=HULKKI) voi varmaan kommentoida. Siksi kai myös kylmäpuristetun öljyn ominaisuudet on paremmat kun kuumentamalla irroitetun öljyn?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljonko sitä sitten kannattaisi vetää ja milloin? Itse olen sotkenut sitä sen desin kiisseliin joka ilta, mutta aloin vähän epäilemään, että se on aika paljon(kö)?

massamamma sanoi:
Paljonko sitä sitten kannattaisi vetää ja milloin? Itse olen sotkenut sitä sen desin kiisseliin joka ilta, mutta aloin vähän epäilemään, että se on aika paljon(kö)?
desin kerralla?:eek:

Siinä on n. 900kcal, aika kova mälli kerrallaan vedettäväksi. Mulla toi määrä on päivässä 0,5dl-1dl, riippuen safkasta.

Heikki722 sanoi:
Samalla olen radikaalisti kohtuullistanut hiilihydraattien määrää ja näin kompensoinut lisääntyneestä rasvankäytöstä tulevat kalorit.

Voiko ennen treeniä tehtävän hiilaritankkauksen (ja miksei sen jälkeenkin) siis korvata osin öljyllä, jopa? Eli jaksaako vähemmillä hiilareilla vetää rankan treenin, jos on nuo voiteet käytössä?

Sehän kai hidastaa proteiinin imeytymistä, joten mitään pikapalautustavaraa se tuskin on. Mutta yöksi otan ainakin nyt rypsäriä ja maitoa...

stressiheikki sanoi:
Voiko ennen treeniä tehtävän hiilaritankkauksen (ja miksei sen jälkeenkin) siis korvata osin öljyllä, jopa? ... Mutta yöksi otan ainakin nyt rypsäriä ja maitoa...

Jätä öljyt pois ennen ja jälkeen treenin, yöksi sitä on hyvä ottaa, ja päivän mittaan. Aamulla jos nappaat heti herättyäsi heraa ja maltoa (= pääset nopeasti anaboliseen tilaan) niin silloinkin öljyt pois, ota ne vaikka tunnin kuluttua. Vähän hifistelyä....

PS kannattaa muuten vaihdella öljymäärää ettei kroppa ehdi tottua liikaa. Välillä kunnon kaloripommi niistä, välillä taas sekotat kropan ja jätät vaikka kokonaan öljyt pois vähäksi aikaa.

Ajattelin et jos alkais laittaa tota öljyä iltapalalla vaikka rahkan joukkoo. Jos se kerta toimii? Ei oo nimittäin tullu tota öljyä syötyä. Elikkäs kokeiluu, mut mitä sanon äipälle? Sehä kauhistuu jos lorottelen suoraa purkista!!:) Pitääkö noita hiilareita sit vähentää? Noita "kovia" rasvoja vähennän rajusti tai vaikka suht kokonaa pois, eli voit leivänpäältä yms. Eihä niiltä nyt kokonaa voi välttyä..?

Heikki722 sanoi:
Käsittääkseni kuumentaminen huonontaa öljyn ominaisuuksia. Mahdollisesti jotkut rasvahapot tykkää kyttyrää, joku asioista enemmin tietävä (=HULKKI) voi varmaan kommentoida.
Kuumentaminen on yleensä rasvoille huonompi juttu, varsinkin paistaminen. Kuumentaminen muuttaa rasvahappoja transrasvahapoiksi, jotka ovat ihmiselle about paskimpia rasvoja mitä on olemassa.

Vaikka eri öljyt kestävätkin eri tavalla kuumentamista, en itse tykkää käyttää niitä lainkaan ruoanlaitossa (pyrin vetämään kaikki öljyt kylmänä).

Hulkki sanoi:
...Vaikka eri öljyt kestävätkin eri tavalla kuumentamista, en itse tykkää käyttää niitä lainkaan ruoanlaitossa (pyrin vetämään kaikki öljyt kylmänä).

:thumbs: Mahdollisuuksien mukaan kaikki raakana. 150 grammaa kaurahiutaleitakin menee mukavasti raakana kun ne sotkee veteen shakerissa. Puurona tuota määrää ei saisi alas, en minä ainakaan.

Hulkki sanoi:
Vaikka eri öljyt kestävätkin eri tavalla kuumentamista, en itse tykkää käyttää niitä lainkaan ruoanlaitossa (pyrin vetämään kaikki öljyt kylmänä).

Kuulostaa järkevältä, mutta herää kysymys; mitä sitten käytät ruoanlaitossa?

Et paista mitään, tai sitten sulla on hyvä pannu, johon töhkät ei takerru?

Ribee sanoi:
miten yleensä vedätte ton rypsiöljyn? ite en ainakaan saa tota pelkästään alas. :rolleyes:

Rahkan, raejuuston ja tonnikalan seassa menee niin että ei huomaakkaan. Tämä siis ihan tavallisen kanssa, kylmäpuristettu maistuu ihan järkyttävältä mun suuhun vaikka sitä sekottas mihin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom