Itselläni ei ole faktaa sanoa pöytää, mutta mutua riittää.
Olen ollut siinä uskossa, että muovia tuotetaan öljystä. Onko näin?
Mitä tapahtuu pakkausmateriaaleille ja käytännössä kaikelle, kun öljy loppuu? Muovia on joka paikka nyt täynnä,
Toinen ajatelma:
Öljy ei itse asiassa taida koskaan loppua, sillä kohta biopolttoaineiden tuottaminen on edullisempaa kuin öljyn pumppaaminen.
Tai korvaamaan tulee vety (jota epäilen) tai jokin muu polttoaine.
Johonkin muovituotteisiin taidetaan tarvita juuri öljyä ja tästä syystä sitä tullaan pumppaamaan vielä hyvin pitkään.
Mutta autoissa ja muissa tullaan siirtymään muihin polttoaineisiin, ennenkuin öljy loppuu. Koska öljyn vähetessä pumppauskustannukset nousevat niin härskisti, että kenelläkään ei ole varaa öljyllä ajella, mutta jäärapan siittä voi edelleen tehdä.
Jostakin sain käsityksen, että ennen pumpattiin yhdella barrelilla öljyä 24 barrelia lisää, nyt sama energia määrä riittää neljän barrelin pumppaamiseen. Eli öljyn pumppaamisen kustannukset ovat nousseet huikeasti.
Vaikka vieläkin sen pumppaaminen on halpaa verrattuna hintaan.
Vedystä olen saanut sen käsityksen, että jo vuonna 2004 tiedemiehet onnistuivat jossain arizonan aavikolla erottamaan vedestä vetyä aurinkokennoilla. Ongelma ei ole tekniikassa, vaan siinä, että vetyä kun erottaa, niin siihen kuluu enempi energiaa, kuin mitä vedystä saadaan. Eli hyötysuhde on todella heikko. Vedyn tekeminen on siis kallista.
Mutta muutehan vety taitaa olla ihan asiallinen polttoaine autoissa.
Itse ihmettelen kovasti, miksi biodieseliä ei suomessa tueta veroteitse. Mikä järki on maksaa sheikeille miljoonia öljystä, kun voisi omille viljelijöille maksaa saman? Jäisi raha tässä tapauksessa suomeen... ihme homma.
Suomessa lämmitettäs kesannoilla olevien peltojen muuttamisen jälkeen biopolttoaineella aika älyttömän monta taloa. Ja silti rahat viedään pois tästä maasta ja talot lämmitetään öljyllä... pakko sanoa, että mulle ei koo kerrottu jotain, tai sitte oon vaan tyhmä.
Mutta tämä tilanne on ihan järjetön.