Öljydokumentti viime viikolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wintikka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
PunttiOskari sanoi:
Mutta sitten kun ydinfuusio saadaan toimimaan, niin vetyäkin on halpaa irrottaa vedestä. Ongelma on se, että panostus fuusiovoiman kehittämiseen on aika olematonta siihen nähden miten suuri hyöty siitä tulisi.
hmmm....miten mulla on taas semmonen kuva, että fysiikan ope sano, että fuusiota ei voi käytännössä saaha toimimaan:D Onko fuusion hyötysuhde 1?

PunttiOskari sanoi:
Vety on ainakin kovassa paineessa siellä säiliössä ja jos säiliö rikkoutuu niin vetyä pääsee sinne parkkihalliin. Sitten kipinä ja räjähtää. Tämän takiahan maakaasubussit ei saa ajaa Kampin bussiterminaaliin.

Säiliöt ovat lujia, ja vaikka sellainen rikkoutuisikin, hyvin tuuletetussa tilassa räjähtämisvaara on käytännössä pieni. Käytännössä bensasäiliön ja vetysäiliön välillä ei ole juuri turvallisuuseroja. Ainakaan niin suurta että sillä olisi mitään käytännön merkitystä.

Ronny11 sanoi:
hmmm....miten mulla on taas semmonen kuva, että fysiikan ope sano, että fuusiota ei voi käytännössä saaha toimimaan:D Onko fuusion hyötysuhde 1?

Haluaisin tavata opettajanne. :D

Fuusion hyötysuhde on tällä hetkellä joko erittäin huono (koereaktori), tai sitten aika saatanan hyvä (vetypommi). Se kaupallinen ratkaisu löytyy noiden ääripäiden väliltä.

Ronny11 sanoi:

Jos en nyt ihan väärin muista niin ITER fuusioreaktori alkaa olla melko lähellä +-0 tasoa energian kulutuksessa ja tuotossa. Muistaakseni suurin ongelma fuusioon liittyi niihin materiaaleihin jotka siinä plasman lähettyvillä (Vaikka itse plasmaa hallitaan magneettikentällä.) on, et ne ei kestä sitä kuumuutta. Tulevaisuudessa pitäisi tehdä läpimurto kuumuutta kestävissä materiaaleisa ainakin, kai siinä jotain muitakin ongelmia on...

PunttiOskari sanoi:
Ongelma on se, että panostus fuusiovoiman kehittämiseen on aika olematonta siihen nähden miten suuri hyöty siitä tulisi.

Mä oon kans miettinyt tota, että miksei fuusiovoiman kehittämiseen investoida enempää ja tuli tuota dokkaria katellessa seuraava mieleen: öljyn hinta nousee koko ajan ja se on ihan äärettömän kannattavaa businesta. Tavara vähenee ja kysyntä kasvaa jatkuvasti. Tällä hetkellä muiden energiamuotojen tuominen markkinoille vähentäisi öljyn kysyntää ja rahavirrat kääntyisivät toisaalle. Se, mitä ajan tässä takaa on, että öljyntuottajat voivat varmaan jonkin verran vaikuttaa siihen, mitä energiamuotoja ja milloin kehitellään, koska niillä sitä rahaa on.

Nukahdin kesken tuon dokkarin, sanottiinko siinä mitään siitä, milloin öljy loppuisi?

Tomppa85 sanoi:
Haluaisin tavata opettajanne. :D

Fuusion hyötysuhde on tällä hetkellä joko erittäin huono (koereaktori), tai sitten aika saatanan hyvä (vetypommi). Se kaupallinen ratkaisu löytyy noiden ääripäiden väliltä.

Vetypommihan perustuu siihen että siinä on fissio pommi jolla saadaan riittävän luja törmäys käynnistämään fuusio.

Odysseus sanoi:
Vetypommihan perustuu siihen että siinä on fissio pommi jolla saadaan riittävän luja törmäys käynnistämään fuusio.

...jonka jälkeen tapahtuva fuusioreaktio tuottaa energiaa satoja kertoja enemmän kuin nallina toimiva fissio.

Tomppa85 sanoi:
100% varmaa.
Hieno homma, mikäli nyt tosiaan on näin, mutta munkin mielestä tää ainakin ennen oli jonkinasteinen ongelma. Perustuen samaan mutuun, vedyn varastoiminen ja kuljettaminen on(oli?) ongelmallisempaa kun bensan. Johtuen just erilaisista räjähdysherkkyyksistä.

mxm sanoi:
Mä oon kans miettinyt tota, että miksei fuusiovoiman kehittämiseen investoida enempää
Mitä sivusilmällä oon tota fuusiokehittelyä seurannut, niin kyllä siihen melko paljon panostetaan. Oon tosin käsittänyt, että se ei ole mitenkään varmaa, että homma ylipäätään saadaan pelaamaan. Joten vaikka edut toteutessaan on kiistattomat, niin se epävarmuus varmaan hillittee laittamasta ihan kaikkea yhden kortin varaan.

mxm sanoi:
Nukahdin kesken tuon dokkarin, sanottiinko siinä mitään siitä, milloin öljy loppuisi?
Öljy ei lopu vielä todella pitkään aikaan, tuskin tällä vuosisadalla ainakaan.
Avainkysymys on, koskaa saavutetaan peak oil, eli kohta jolloin tuotanto alkaa vähentyä globaalisti. Sitä, koska Peak oil saavutetaan, ei tidetä, mm. siksi, että esim. Saudi-arabia ei suostu antamaan tietoja öljyresursseistaan.

Peak oil on saavutettu kaikkialla muualla maailmassa, paitsi lähi-idässä.

Ihmiset unohtaa monesti, että autolla ajaminen ei ole ainoa asia, mikä loppuu, kun öljy loppuu.

Öljyä tarvitaan melkeen kaiken mahdollisen valmistamiseen.

Vähän liioitellen, jos öljy loppus nyt, se olisi maailmanloppu nyky sivilisaatiolle sellaisena, kuin se nyt on.

Tämähän ei ole "fakta" tietoa, koska näin ei ole tapahtunut, mutta eiköhän siinä niin kävisi. Samoin tulee käymään sitten kun öljy oikeasti loppuu, ellei asioille tehdä jotain. Eiköhän ainakin jotain tulla tekemään.

Odysseus sanoi:
Jos en nyt ihan väärin muista niin ITER fuusioreaktori alkaa olla melko lähellä +-0 tasoa energian kulutuksessa ja tuotossa. Muistaakseni suurin ongelma fuusioon liittyi niihin materiaaleihin jotka siinä plasman lähettyvillä (Vaikka itse plasmaa hallitaan magneettikentällä.) on, et ne ei kestä sitä kuumuutta. Tulevaisuudessa pitäisi tehdä läpimurto kuumuutta kestävissä materiaaleisa ainakin, kai siinä jotain muitakin ongelmia on...

Lue uusin tieteen kuvalehti (vai oliko se toka uusin?!?). Siitä saa ymmärtää, että uskovat iterin tuottavan jos energiaa, enemmän, kuin kuluttaa. Eli oltas matkalla "kohti onnistumista". Toivottavasti näin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itselläni ei ole faktaa sanoa pöytää, mutta mutua riittää.

Olen ollut siinä uskossa, että muovia tuotetaan öljystä. Onko näin?
Mitä tapahtuu pakkausmateriaaleille ja käytännössä kaikelle, kun öljy loppuu? Muovia on joka paikka nyt täynnä,

Toinen ajatelma:
Öljy ei itse asiassa taida koskaan loppua, sillä kohta biopolttoaineiden tuottaminen on edullisempaa kuin öljyn pumppaaminen.
Tai korvaamaan tulee vety (jota epäilen) tai jokin muu polttoaine.
Johonkin muovituotteisiin taidetaan tarvita juuri öljyä ja tästä syystä sitä tullaan pumppaamaan vielä hyvin pitkään.

Mutta autoissa ja muissa tullaan siirtymään muihin polttoaineisiin, ennenkuin öljy loppuu. Koska öljyn vähetessä pumppauskustannukset nousevat niin härskisti, että kenelläkään ei ole varaa öljyllä ajella, mutta jäärapan siittä voi edelleen tehdä.

Jostakin sain käsityksen, että ennen pumpattiin yhdella barrelilla öljyä 24 barrelia lisää, nyt sama energia määrä riittää neljän barrelin pumppaamiseen. Eli öljyn pumppaamisen kustannukset ovat nousseet huikeasti.
Vaikka vieläkin sen pumppaaminen on halpaa verrattuna hintaan.

Vedystä olen saanut sen käsityksen, että jo vuonna 2004 tiedemiehet onnistuivat jossain arizonan aavikolla erottamaan vedestä vetyä aurinkokennoilla. Ongelma ei ole tekniikassa, vaan siinä, että vetyä kun erottaa, niin siihen kuluu enempi energiaa, kuin mitä vedystä saadaan. Eli hyötysuhde on todella heikko. Vedyn tekeminen on siis kallista.
Mutta muutehan vety taitaa olla ihan asiallinen polttoaine autoissa.

Itse ihmettelen kovasti, miksi biodieseliä ei suomessa tueta veroteitse. Mikä järki on maksaa sheikeille miljoonia öljystä, kun voisi omille viljelijöille maksaa saman? Jäisi raha tässä tapauksessa suomeen... ihme homma.

Suomessa lämmitettäs kesannoilla olevien peltojen muuttamisen jälkeen biopolttoaineella aika älyttömän monta taloa. Ja silti rahat viedään pois tästä maasta ja talot lämmitetään öljyllä... pakko sanoa, että mulle ei koo kerrottu jotain, tai sitte oon vaan tyhmä.
Mutta tämä tilanne on ihan järjetön.

Jos öljy tosiaan täysin loppuisi, ei vetyautolla ajeltaisi siinävaiheessa metriäkään. Moottori tarvitsee voiteluöljyä. Vaihteisto tarvitsee öljyä. Kaikki laakeritkin tarvitsevat oman voitelunsa.
Kaiken muovin ja kumin valmistamisessa käytetään öljyä. Ei öljyä = ei atossa kumirenkaita. Tietokoneen hiiri mikä on kädessäsi, on kuoret muovia. Muovia on todella monessa paikassa.

karhumarkkinat

Eräät epäilevät, että öljyntuotannon hiipuminen iskee rajusti länsimaiseen kulttuuriin ja nykyaikaiseen tietoyhteiskuntaan, jotka ovat hyvin riippuvaisia öljystä. Yhdysvaltain liikenteestä yli 90 prosenttia ovat öljy riippuvaisia.

Elintarvikkeiden tuotannon tehokkuus on kasvanut hyönteismyrkkyjen, lannoitteiden ja maatalouskoneiden ansiosta. Tätä on kutsuttu vihreäksi vallankumoukseksi, mutta nykyiset viljelykasvit eivät kasva ilman tehokasta lannoitusta ja ovat hyvin alttiita tuholaisille. Hyönteismyrkkyihin käytetään öljyä ja lannoitteet ovat riippuvaisia sekä öljystä että maakaasusta. On arvioitu, että öljyn saatavuuden heikkeneminen johtaa nykyaikaisen maanviljelyksen romahdukseen. Tällöin kyseessä voi olla huomattava liikakansoitus suhteessa energiavaroihin.

Kyllä, muovia tehdään öljystä.

Samaten miljuuna muuta kemikaalia, joilla rasvaat, puhdistat, maalaat, jne. kotonasi..

..Öljyn loppumisen myötä taitanee loppua myös maakaasu.

goljat sanoi:
Jos öljy tosiaan täysin loppuisi, ei vetyautolla ajeltaisi siinävaiheessa metriäkään. Moottori tarvitsee voiteluöljyä. Vaihteisto tarvitsee öljyä. Kaikki laakeritkin tarvitsevat oman voitelunsa.
Kaiken muovin ja kumin valmistamisessa käytetään öljyä. Ei öljyä = ei atossa kumirenkaita. Tietokoneen hiiri mikä on kädessäsi, on kuoret muovia. Muovia on todella monessa paikassa.
Maailma hukkuu tällä hetkellä muovipaskaan. Siinäkin kyse on siitä, että kierrätys ei ole riittävän kannattavaa. Toki kaikki muovi ei ole helpolla kierrätettävissä (korvattavissa tosin, hiiren tekee helpolla metallista tai vaikka puusta), mutta jos pakko olisi niin noissakin asioissa olisi todella paljon parantamista. Tällä hetkellä ei muovia juuri kierrätetä, jos ajattelee koko maailman muovimäärää.

Pertti 123 sanoi:
Lue uusin tieteen kuvalehti (vai oliko se toka uusin?!?). Siitä saa ymmärtää, että uskovat iterin tuottavan jos energiaa, enemmän, kuin kuluttaa. Eli oltas matkalla "kohti onnistumista". Toivottavasti näin.

Juu niin se olikin, että toi ITER tuottaa valmistuessaan enemmän mitä kuluttaa. Se tais olla vanhempi JET, mikä oli lähellä +-0:llaa. Mulle tulee Tieteen kuvalehti mutta en jaksanut etsiä sitä lehteä, missä oli tosta ITER:stä.

Mege sanoi:
Öljy ei lopu vielä todella pitkään aikaan, tuskin tällä vuosisadalla ainakaan.
Avainkysymys on, koskaa saavutetaan peak oil, eli kohta jolloin tuotanto alkaa vähentyä globaalisti. Sitä, koska Peak oil saavutetaan, ei tidetä, mm. siksi, että esim. Saudi-arabia ei suostu antamaan tietoja öljyresursseistaan.

Peak oil on saavutettu kaikkialla muualla maailmassa, paitsi lähi-idässä.

"With one-fourth of the world's proven oil reserves [...] According to the Oil and Gas Journal, Saudi Arabia contains 261.9 billion barrels of proven oil reserves " http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/saudi.html

Eli ei liity välttämättä siihen, että ei anna tietoa, vaan että niitä kaikkia ei ole vielä yksinkertaisesti löydetty/tutkittu. Sama koskee mm. Kaspianmerta. Toisaalta, esim. Pohjois-Amerikan (Kanada, USA ja Meksiko) tuotanto alkaa 2000-luvulla jo vähentyä.

"Oil and gas currently provide more than half of the world’s energy supply, and according to the International Energy Agency, they—along with coal—will continue to be the major sources of energy well into the 21st century.6 OPEC provides about 40% of the world’s oil, although its share is slated to grow. While output of conventional oil and gas from areas like Russia and the Caspian region could rise, North America and the North Sea are expected to decline gradually." http://willyoujoinus.com/issues/alternatives/

goljat sanoi:
Voitelu on kyllä mahdollista toteuttaa muutenkin kuin öljyllä. Pinnoitteet, kiinteät voiteluaineet, itsevoitelevat materiaalit ja vaikka vanhin voitehista - siis vesi - ovat muutamia esimerkkejä keinoista. Ilman voiteluöljyä pyöriviä moottoreita on jo, ja vaihteen voi tehdä vaikka moottorikelkasta tutulla variaattorilla. Ai niin, siinäkin on kuminen hihna... no jostain muusta materiaalista sitten.

Viimeisen kuukauden ajan olen miettinyt, että nyt pitäisi ostaa Porsche. Se on hienoin vehje millä polttaa öljyä. Ja kun sitä öljyä vielä on tarjolla, niin nyt olisi oikea aika.

Portugalin edustalta on löytynyt öljyä,ennusteiden mukaan reiluksi 50vuodeksi riittäisi pumppaamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom