Ärsyttävät asiat liikenteessä

Tätä itsekin mietinyt ja MONESTI. Veli tehnyt asfalttihommia ja sano huolehtivansa, ettei reuna jää teräväks jos on sellasessa hommassa, että siihen voi vaikuttaa. Mutta 95% varmaan ei välitä paskan vertaa. Kyllä noihin porukat varmaan vanteita/renkaita sillön tällön rikkoo.

SL mersun etuiskari korkkasi konepelliin kuprun...:dance:

miksi vitussa asvalttimiehet jättävät aina sellaisen 90 asteen reunan kun lopettavat hommat? Hienoa ajaa sellaiseen kynnykseen, onko niille miinoille joku järkevä syy ettei sitä kynnystä voisi lytätä loivemmaksi (ei varmaan veisi 5 minuuttia kauempaa) vai onko kyse vaan siitä että se reuna vaan jää siihen?

Syy lienee siinä että paikalla on tietyöliikennemerkki ja nopeusrajoitus on todennäköisesti alennettu 30kmh tuntumaan. Oletus on tuolloin että perus 195/65 15 menee siitä yli ongelmitta.

Ja ymmärrän että tässä puhutaan sellaisesta reunasta jonka asfalttikone rouhii tiehen kun ottaa vanhan asfaltin pois.. tuossa ei liene hirveästi päätäntävaltaa millaiseksi se reuna rouhitaan.

No itse olen vielä hyvin pärjännyt, joskus tullut 205/40 kumeilla ajettua tuollaiseen kovempaa kun ei ole liikennemerkkejä hoksannut ajoissa. Selvitty kovan äänen saattelemana.

se on samalla tien suunnittelunopeus eli jos omistaa 2000-luvun auton joka on sellaisessa kunnossa että menee katsakstuksesta läpi ja 120 on mahdoton nopeus niin www.matkahuolto.fi tai www.vr.fi ......

e: vw golf mk1&2 ja vastaavat ymmärrän jos ei uskalla ajaa yli satasta.

Täys komppi tähän!

Todella turhauttavaa yrittää ajella ikivanhojen(-74) rajotusten mukaan, jotka on suunniteltu autoille jotka just ja just saavutti ne ylipäätänsä.

Joo, mutta ruumita tulisi paljon enemmän, kun ei tän ketjun pohjalta ihmisten ajotaito ole miksikään muuttunut vaikka autot on turvallisempia.

Jumalauta meni hermot äsken ku ajelin turussa ohari pitkin kotiin! Joku apina ei päästäny millää ohi, se ajeli 100km/h kunnes huomasi sitten että mä oon tulossa vasentakaistaa ohi ni sen oli pakko koukata siihen suoraan mun eteen..perkele olis pitäny paukuttaa vaan perään!! no sit se kiihdyttää taas johonkin 130> ja menee taas oikealle kaistalle ja tiputtaa 100km kunnes oon sit vähä ajan päästä taas tulossa ohi ni taas kiihdytys.. ja kuva helvetti liimailee punaseen ventoon takaluukun täyteen rumia tarroja! teki mieli jo alkaa seuraamaan sitä mut en sit viittiny...

Joo, mutta ruumita tulisi paljon enemmän, kun ei tän ketjun pohjalta ihmisten ajotaito ole miksikään muuttunut vaikka autot on turvallisempia.

Enemmän kuin ennen vuotta -74 vai?

Onko muuten kukaan koskaan törmännyt tapaukseen, jossa moottoritiellä ohittava auto olisi törmännyt edellä ajavaan autoon, siis normaalisti liikkuvaan autoon, eikä mihinkään poteroituneeseen panssariesteeseen? Itsellä ei ole kyllä osunut silmiin, enkä ole moista kuullut. Tai no, pari vuotta sitten joku bemari jyräs prätkän turtsalla, mutta siihen vaikutti myös muut seikat kun ylinopeus.

En ole kyllä nähnyt/kuullut koskaan, että poliisi olisi sakottanut liian lyhyestä turvavälistä. Mä en pysty mitenkään käsittämään mikä saa ihmisen ajamaan tasavauhtia toisen perässä 5-20m turvavälillä kilometritolkulla. Aivan vitun vaarallista. Käyttämällä fiksusti ohituskaistaa ja oikeata kaistaa, pystyy hyvin ite säätelemään turvavälit muihin.

Lisätääs vielä. Itse en roiku koskaan perässä, never. Korkeintaan ohituskaistalla tuun sen verran lähelle, että edellä ajava tajuaa mun haluavan ohi. Ei mitään valojen räpsytystä tai torvea, tekee tilaa kun tekee. Kyllä mä sen verran kunnioitan muiden periaatteita ajaa rajotusten mukaan, vaikka itse harvoin niin teen. Ruuhka-aikaan motarilla on muutenkin aika turhaa yrittää mennä tuntuvasti muita kovempaa, kulutus vaan nousee kun joutuu sahaamaan vauhtia edestakas. Tyhjä/melko tyhjä motari onkin sitten aivan eri juttu.

Meitä on niin moneen junaan. Itse pidän rajoituksia motareilla enemmänkin suosituksina, joiden ylittämisestä pitää aina silloin tällöin maksaa ylinopeusveroa(lue:sakot). Tässäkin on sitten monta eri koulukuntaa, jotkut pitävät 140-150km/h vauhtia mielettömänä kaahailuna, itse taas pidän sitä siedettävänä matkavauhtina.

Viimeksi muokattu:
Tulin tänään pyörällä salilta ja keskustan eräissä valoissa lähdin ylittämään katua vihreällä valolla.
Eteen tuli kuitenkin kääntyvä auto, jolloin pysähdyin ja päästin tuon auton menemään. Tätä autoa seurasi heti toinen kääntyvä auto, mutta suoraan ylittävällä on kuitenkin oikeus mennä niin jatkoin ylitystä. Valo vaihtui juuri punaiseksi, ja juuri ohittaessani kääntyvää autoa tämä painaa torvea ja huutaa että punainen palaa.
Voi vittu, että meni hermot totaalisesti. Olisi tehnyt mieli hypätä pyörän selästä ja avata kuskin ovi, tempaista tyyppi ulos autosta ja huutaa takaisin "ei jumalauta ollut punainen kun lähdin ylittämään katua".

Mikä suomalaisia vaivaa liikenteessä, kun heti, jos on tilaisuus niin painetaan torvea, näytetään keskisormea yms.? Täällä kaikki käyttäytyvät kuin poliisit liikenteessä, yrittäen huomata toisten virheitä ja pönkittää omaa egoa. Olen asunut USA:ssa, ja esim. siellä harva jaksaa kiinnittää huomiota pikkuasioihin. Kaikki ajavat niin kuin taitavat ja pikkuvirheistä ei välitetä. Vilkkua siellä ei vaadita, eikä nopeuksilla ole niin väliä. Jalankulkijoita väistetään, ja torvea ei käytetä kuin silloin, kun sitä oikeasti tarvitaan.

Tämänpäiväinen sankari oli keski-ikäinen duunari, työmaahaalari päällä. Hienoa käytöstä liikenteessä, äijä ei ole tuohon ikään mennessä oppinut senkään vertaa kuin minä parikymppisenä, että sillä ole paskanverran merkitystä kumpi liikkujista pääsee ensin, kunhan liikenne on sujuvaa.

Risteyksen tukkiville mikään torven soitto ei olisi liikaa, mutta ei sitä jaksa itse soittaa. Samat farkut tukkii samat risteykset taas huomennakin.

Oikealta ohittavat fillaristit: autolla oikealle kääntyessä hankalia tapauksia huomata tälläinen "lanesplittari".

Oikealta ohittavat fillaristit: autolla oikealle kääntyessä hankalia tapauksia huomata tälläinen "lanesplittari".

Eikö suoraan ajavalla fillarilla ole etuajo-oikeus? Muistaakseni laki käskee ajamaan fillarilla mahdollisimman oikealla. Ellen ole väärässä. Ongelma on aika marginaalinen kun fillaristeja on nykyään niin vähän. Enemmän on ongelmia niiden fillaroijien kanssa joilla ei ole hevon perseenkään vertaa tietoa eikä kiinnostusta säännöistä. Ajellaan jopolla jalkakäytävillä, suojateillä, risteysten läpi diagonaalisesti jne.

No jos jostain pitää taas tänään valittaa, niin motarilla 60-70km/h hitsaavat kärpiöt. Prkl kun koittaa itse ajella siinä 110km/h. Katson että kaukana edessä pimeässä näkyy perävalot. Sitten katson taustapeilistä että tuleeko takaa jotain nopeampaa jne. Ja kaboom! äkkiä pitääkin jo melkein lukkojarruttaa ettei törmää samaran loosteriin. Tätä tapahtuu heti kun kun tulee vähänkin pientä tihkusadetta. Joku satanenkin on vielä ok vauhti motarilla, mutta prkl kun mennään invamopotasolle niin ei stna...Varsin mukavia nämä on kun itse on tulossa rampilta motraille. Katson että ok kaistaa pitkin tulee joku, päästän sen edelle ja kiihdytän sitten sen perään. Paitsi ettei se pääse mun edelle, kun se ajaa seitsemääkymppiä. Pakko tehdä täyskiihdytys viimemetreillä ettei tarvi ajaa sen kylkeen. Kiihdytyksessä pitää vaan olla varovainen. Nääs jos siellä on joku toinen hitsaaja edessä niin äkkiä törmää sen perseeseen.

Yllättävän vähän kuolee porukkaa motarilla.

Näköjään kahdensadan euron Corollalla ei saa ohittaa 40000-50000 euron Alfa Romeoita...

Tuossa yhtenä päivänä olin muistaakseni salille menossa, kun olin ajamassa erään 166 Alfan takana motarille johtavalla rampilla. Edessä köröttelevä kuski ei mitä ilmeisemmin onnistunut kovista ponnisteluistaan huolimatta löytämään sitä oikean jalan alla olevaa kaasupoljinta, sillä motarille mentiin 50 km/h ja vauhti nousi yhtä ripeästi kohti sitä sataakahtakymppiä kuin meikäläinen nousee aamulla ylös sängystä. Siksi lähdin kiihdyttämään ohi (siis miettikää, 1.6 Corollalla pääsin lähtemään ohi) vasenta kaistaa ja painoin hieman päälle 120 km/h, jotta pääsen riittävän kauas Alfa-kuskista (mä en tykkää edes ajaa sellaisten jäätyjien takana, kun milloin tahansa voi odottaa ilmenevän jotain jarruvalojen testaamisia). Jossain 60-70 metriä tämän keski-ikäisen lippalakkimiehen edelle päästyäni vaihdoin kaistaa oikealle, jolloin taustapeilistä näen kun kaiffari alkaa hiljakseen kiihdyttää lähemmäs ja lähemmäs kunnes tullaan hiljaa ohi jotain vähän alta 130 km/h. Kakun päälle tulee vielä se kirsikka, eli heebo vetää suoraan 10 metriä siihen mun eteen ja tästä vielä kiihdyttää lisää hiljakseen aina sinne 135-140 km/h.

Pyörittelin päätä ja näytin kesoa, jos vaikka sattui vilkaisemaan peiliin.

PS. Alfa Romeo 166 on vitun ruma auto. Turha vetää Corollaa tähän, koska se on klassikko.

Näköjään kahdensadan euron Corollalla ei saa ohittaa 40000-50000 euron Alfa Romeoita...

Tuossa yhtenä päivänä olin muistaakseni salille menossa, kun olin ajamassa erään 166 Alfan takana motarille johtavalla rampilla. Edessä köröttelevä kuski ei mitä ilmeisemmin onnistunut kovista ponnisteluistaan huolimatta löytämään sitä oikean jalan alla olevaa kaasupoljinta, sillä motarille mentiin 50 km/h ja vauhti nousi yhtä ripeästi kohti sitä sataakahtakymppiä kuin meikäläinen nousee aamulla ylös sängystä. Siksi lähdin kiihdyttämään ohi (siis miettikää, 1.6 Corollalla pääsin lähtemään ohi) vasenta kaistaa ja painoin hieman päälle 120 km/h, jotta pääsen riittävän kauas Alfa-kuskista (mä en tykkää edes ajaa sellaisten jäätyjien takana, kun milloin tahansa voi odottaa ilmenevän jotain jarruvalojen testaamisia). Jossain 60-70 metriä tämän keski-ikäisen lippalakkimiehen edelle päästyäni vaihdoin kaistaa oikealle, jolloin taustapeilistä näen kun kaiffari alkaa hiljakseen kiihdyttää lähemmäs ja lähemmäs kunnes tullaan hiljaa ohi jotain vähän alta 130 km/h. Kakun päälle tulee vielä se kirsikka, eli heebo vetää suoraan 10 metriä siihen mun eteen ja tästä vielä kiihdyttää lisää hiljakseen aina sinne 135-140 km/h.

Pyörittelin päätä ja näytin kesoa, jos vaikka sattui vilkaisemaan peiliin.

PS. Alfa Romeo 166 on vitun ruma auto. Turha vetää Corollaa tähän, koska se on klassikko.

Menee siinä nyt varmaan vähemmästäkin hermot, kun on noin paljon mennyt laittamaan rahaa noin rumaan ja paskaan autoon. :D

Risteyksen tukkiville mikään torven soitto ei olisi liikaa, mutta ei sitä jaksa itse soittaa. Samat farkut tukkii samat risteykset taas huomennakin.

eli pitäisi rikkoa lakia tai nimittelet lanesplittariksi?

pyörän paikka on aina oikeassa reunassa piste. jos auto ei osaa väistää kääntyessään suoraan kulkevaa liikennettä, tervemenoa autokouluun!

Menee siinä nyt varmaan vähemmästäkin hermot, kun on noin paljon mennyt laittamaan rahaa noin rumaan ja paskaan autoon. :D
Noh, tuohon hintaan tuskin edes kyse on mistään estetiikasta. Pääasia on, että pääsee suunnilleen eteen ja taakse.

Samaa ei voisi sanoa tuosta Alfasta. Kuka perkele viitsii tämmösen hommata:

800px-Alfa_Romeo_166.jpg

???

kieltämättä naurattaa kun 25%-35% ton hinnasta saa uuden auton monelta merkiltä joka on paremman näköinen :D eikä tod näk suorituskyvyssäkään jää kauheasti. ja lisäksi esim tulppien vaihto vs alfan ihme versiot(twin spark?) eroaa hinnaltaan useampia satasia, huhujen mukaan voi olla jopa tonnin verran.

pyörän paikka on aina oikeassa reunassa piste. jos auto ei osaa väistää kääntyessään suoraan kulkevaa liikennettä, tervemenoa autokouluun!
Meneekö tämä muka oikeasti niin, että jos auto ja polkupyörä ajaa autotietä peräkkäin ja auto on kääntymässä oikealle, niin polkupyörä saa suhauttaa oikealta ohi ja kääntyvän auton on väistettävä tätä? Kuulostaa aika oudolta ja jopa vaaralliselta lailta, jos näin on. Eri asia tietty silloin, jos auto oikealle kääntyessään ajaa kevyen liikenteen väylän yli.

kieltämättä naurattaa kun 25%-35% ton hinnasta saa uuden auton monelta merkiltä joka on paremman näköinen :D eikä tod näk suorituskyvyssäkään jää kauheasti. ja lisäksi esim tulppien vaihto vs alfan ihme versiot(twin spark?) eroaa hinnaltaan useampia satasia, huhujen mukaan voi olla jopa tonnin verran.

+ Tuo alfa on kuulemma tekniikaltaan yksi epäluotettavimmista autoista.
MUTU! En yleistä koska olen tällaista vain kuullut, saattaahan olla vain jonkun keksimä juttu.
En tosin ihmettelisi vaikka totta olisikin.

Kääntyminen näyttäs olevan lähes mahdottoman hankalaa joillekin kuskeille. Auto vähintäänkin repeää kyljestä kahtia jos risteykseen ei lähes ensin pysähdy ennenkuin alkaa kääntämään rattia!

Kääntyminen näyttäs olevan lähes mahdottoman hankalaa joillekin kuskeille. Auto vähintäänkin repeää kyljestä kahtia jos risteykseen ei lähes ensin pysähdy ennenkuin alkaa kääntämään rattia!

Joo tämä on totta. Paljon näkee näitä. Tosin joillakin saattaa olla kyydissä jotain herkempää kuormaa, jolloin kääntyminen pitää hoitaa suht varovaisesti. (itsekin tähän syyllistynyt)

Kiihdyttäminen rampilta motarille. Ramppi ajetaan 60km/h, kaasupoljinta aletaan etsimään vasta kun ollaan motarilla. Siitä on sitten ilo liittyä moottoritielle autolla joka kulkee juuri 120km/h.

Back
Ylös Bottom