Ärsyttävät asiat liikenteessä

Eikös sillä skootterilla olisi parempi pysyä vain siinä reunassa valoissa niin ei haittaa ketään liiemmin? Ainakin siis isommilla teillä. Mulla on aika neutraali kanta skoottereihin, pidän niitä yleensä pikkutyttöjen kulkuvälineinä ja koitan vain olla ajamatta päälle.

Tuota splittaamista näkee stadissa paljon, mutta ei haittaa, aina tulee annettua tarpeen mukaan tietä, samat vesipäärunkkarit ne jättää antamatta tietä, jotka liittymissä motarilla eivät voi antaa sitä kaistaa. Edelleen ne kaikki pitäis hirttää palleista ja jos ei palleja ole, niin keksitään jotain muuta.

Eikös sillä skootterilla olisi parempi pysyä vain siinä reunassa valoissa niin ei haittaa ketään liiemmin? Ainakin siis isommilla teillä. Mulla on aika neutraali kanta skoottereihin, pidän niitä yleensä pikkutyttöjen kulkuvälineinä ja koitan vain olla ajamatta päälle.

Tuota splittaamista näkee stadissa paljon, mutta ei haittaa, aina tulee annettua tarpeen mukaan tietä, samat vesipäärunkkarit ne jättää antamatta tietä, jotka liittymissä motarilla eivät voi antaa sitä kaistaa. Edelleen ne kaikki pitäis hirttää palleista ja jos ei palleja ole, niin keksitään jotain muuta.
Itseasiassa minulle opetettiin autokoulussa, että moottoripyörää tulee kuljettaa keskellä kaistaa, koska kallistettaessa moottoripyörä vie saman tilan kuin autokin ja muistaakseni toinen syy oli se, ett' näin voi jo kauempaa erottaa moottoripyörän moposta ja varautua siihen, että se lähestyy nopeampaa kuin 45 km/h. Tuo sun asenteesi on jotain 90-lukua. Nykyään Suomessakin alkaa olemaan noita skoottereita ihan miesten kulkuvälineinä, kuten muualla maailmassa ne ovat olleet jo kauan.

Edit: Mutta tosiaan isommilla teillä, se vähä mitä niillä tulee ajeltua, minäkin ajan suhteellisen oikealla. Tuo skootteri kun ei kulje kuin 85-90 km/h niin kyllähän sitä 80 aluellakin porukka ajelee koko ajan ohi. Ajankin yleensä oikean puolimmaisen kaistan oikeassa kulumisurassa ihan vain ohitusta helpottaakseni.

Itseasiassa minulle opetettiin autokoulussa, että moottoripyörää tulee kuljettaa keskellä kaistaa, koska kallistettaessa moottoripyörä vie saman tilan kuin autokin ja muistaakseni toinen syy oli se, ett' näin voi jo kauempaa erottaa moottoripyörän moposta ja varautua siihen, että se lähestyy nopeampaa kuin 45 km/h. Tuo sun asenteesi on jotain 90-lukua. Nykyään Suomessakin alkaa olemaan noita skoottereita ihan miesten kulkuvälineinä, kuten muualla maailmassa ne ovat olleet jo kauan.
Opetettiinko siellä autokoulussa splittailemaan autojen välistä ja eteen? Ponnari hulmuten niillä normaalisti tytöt ajelee ja mun puolesta saavat rikkoa liikennesääntöjä ihan rauhassa kun ajelevat siellä jalkakäytävän puolella, eivät sitten ole vaarassa.

Ja loppukaneettina, Vespat on just rokkenrollia.

Opetettiinko siellä autokoulussa splittailemaan autojen välistä ja eteen? Ponnari hulmuten niillä normaalisti tytöt ajelee ja mun puolesta saavat rikkoa liikennesääntöjä ihan rauhassa kun ajelevat siellä jalkakäytävän puolella, eivät sitten ole vaarassa.

Ja loppukaneettina, Vespat on just rokkenrollia.
No mulla on vain pelkkä piaggio:itku: mutta melko retron näköinen sekin on.

Mun mielestä sillä vain ei ole oikein väliä minkä malliseen runkoon tuo moottoripyörän kone on istutettu. Se, että se näyttää mopolta ei tee siitä mopoa eikä sillä silloin esim. saa ajaa jalkakäytävällä. Vähän sama asia kun sanois sulle, nyt olet maasturin näköisen auton ostanut, että ajeleppas nyt vain metsissä sillä, sulla ei ole mitään asiaa kestopäällysteisille teille.

Mitäs sitä metsään kun on vain maasturin näköinen ? Mutta siellä metsässä ei ainakaan tulisi splittailtua tai blokattua motarilla, tekisi hyvää monille painua ajelemaan jonnekin avohakkuumestoille.
Siis sitä lähinnä tarkoitin, että on olemassa moposkoottereita ja moottoripyöräskoottereita. Moottoripyöräskoottereilla ajetaan kuten moottoripyörillä yleensä, vaikka ne näyttäisivätkin hieman mopoilta.

Moottoritiellä ajaessa eilen alkoi totaalisesti kypsyttää nämä, jotka ajelevat n. 10-20 km/h alle nopeusrajoituksen. Jos se rajoitus on 120 niin miksi ihmeessä pitää madella jos auto on kuitenkin sellainen jolla selkeästi voi tuota nopeutta ajaa! Ja jos haluaa ajaa hiljempaa niin ajaisi sitten reilusti vaikka 80 km/h ettei sitten tarvitse tunkea siihen vasemmalle kaistalle eteen hidastelemaan niitä peräkärryllisiä/rekkoja ohitettaessa. Itse nopeusrajoitusten mukaan ajellessa joutuu sitten koko ajan muuttelemaan nopeutta kun joku tuppaa siihen eteen hidastelemaan. Taloudellista ajoa kun itse yritän suosia, niin olisi ihan kiva pystyä ajamaan edes suurin osa matkasta tasaista nopeutta.

Aika turha puhua jostain taloudellisesta ajosta jos ajaa 120-130 km/h. Tiputa vauhti vaikka 80-90km/h niin kulutus tippuu 1.5-2 litraa satasella.
Motarilla on vieläpä hyvä ajella rauhassa vaikka jonkun rekan takana niin ei ole näiden kiireisten edessä...

On se nyt silti taloudellisempaa ajamista, jos ajaa koko ajan tasaista 130km/h nopeutta, kuin jos vertaa siihen, että aina 20 sekunnin välein pudottaa nopeuden 100km/h ja sitten taas nostaa sen takaisin 130km/h. Pointti taisi olla se, että jos on pakko ajaa alle nopeusrajoituksen, voi ihan hyvin ajaa sitä oikeaa kaistaa. Ja jos eteen tulee vielä hitaampi auto, joka on pakko ohittaa, voi ohituksen ajaksi nostaa nopeutta vaikka hieman.

Ei kyllä sitä polttoainetta kuluu vähemmän kun välillä vauhti on alempi. Varsinkin motarivauhdeissa kulutus kasvaa eksponenttiaalisesti vauhdin mukana. Mutta vasemman kaistan tukkiminen tietty on tyhmää.

Motarilla laillinen nopeus on muuten 120km/h. Ei 130.

Moottoritiellä ajaessa eilen alkoi totaalisesti kypsyttää nämä, jotka ajelevat n. 10-20 km/h alle nopeusrajoituksen. Jos se rajoitus on 120 niin miksi ihmeessä pitää madella jos auto on kuitenkin sellainen jolla selkeästi voi tuota nopeutta ajaa! Ja jos haluaa ajaa hiljempaa niin ajaisi sitten reilusti vaikka 80 km/h ettei sitten tarvitse tunkea siihen vasemmalle kaistalle eteen hidastelemaan niitä peräkärryllisiä/rekkoja ohitettaessa. Itse nopeusrajoitusten mukaan ajellessa joutuu sitten koko ajan muuttelemaan nopeutta kun joku tuppaa siihen eteen hidastelemaan. Taloudellista ajoa kun itse yritän suosia, niin olisi ihan kiva pystyä ajamaan edes suurin osa matkasta tasaista nopeutta.
Se nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, mikäli et vielä tiennyt. Mun mielestä on täysin järkevää ajaa alle nopeusrajoitusten jos on sitä mieltä, että ei näe omaa ajamistaan enää turvallisena ja mielekkäänä kovemmissa vauhdeissa. Mikään sääntö ei edes pakota ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta. Jos meinaa aika loppua päivästä, niin lykätkää vaikka sitä herätyskelloa minuutti tai pari aikaisempaan. Ja jos taloudellisesti meinaat ajaa muulloinkin kuin toiveunissa, niin se vauhdin hidastaminen on paras keino siihen.

Siis kyllä minä skootterilla 99,9%:sesti siitä edestä katoan horisonttiin mutta kyllä sitä motarillakin voi jäädä "jalkoihin". Olen nähnyt jopa sellaista, että takana oleva auto "varastaa" lähdössä vain päästäkseen motarin edelle. Kertaakaan en ole jäänyt tien tukkeeksi edes skootterilla, enkä kyllä mielestäni jäänyt tässä mazda tapauksessakaan. Olin jo edellä kun toinen hönkii ohi vain ja ainoastaan jarruttaakseen eteeni. Vastaava tilanne olisi, että ajaa hitaamman ohi moottoritiellä, tästä hermostuneena hitaampi kiihdyttää uudestaan ohi vain tullakseen jarruttaamaan ohittajan eteen.

No ei siitä kyllä todellakaan 99,9%:sti kadota. Kyllä monien skoottereiden kanssa saa odottaa hetken ennenkuin itse lähtee. Aiemmin kirjoitinkin, että lanesplitatkoon ne jotka sen osaa. Liikennesilmää pitää olla eli kaistaa vaihtavat autoilijat huomioida. Valoista toivoo rivakkaa lähtöä eli mopot ja hitaat refleksit on aika no-no.

No ei siitä kyllä todellakaan 99,9%:sti kadota. Kyllä monien skoottereiden kanssa saa odottaa hetken ennenkuin itse lähtee. Aiemmin kirjoitinkin, että lanesplitatkoon ne jotka sen osaa. Liikennesilmää pitää olla eli kaistaa vaihtavat autoilijat huomioida. Valoista toivoo rivakkaa lähtöä eli mopot ja hitaat refleksit on aika no-no.
Puhut sä nyt musta ja sanot, etten katoaisi siitä edestä? Nimittäin minä puhuin tuon 99,9% yhteydessä vain ja ainoastaan itsestäni. Kyllähän tuo sama, että pitää lähteä rivakasti, koskee kaikkia splittaavia kulkuneuvoja polkupyöristä moottoripyöriin. Mutta tosiaan se ei todellakaan auta oli sulla millainen raketti tahansa jos toinen varastaa vain päästäkseen näyttämään kuinka splittaaja jää jalkoihin.

Se nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, mikäli et vielä tiennyt. Mun mielestä on täysin järkevää ajaa alle nopeusrajoitusten jos on sitä mieltä, että ei näe omaa ajamistaan enää turvallisena ja mielekkäänä kovemmissa vauhdeissa. Mikään sääntö ei edes pakota ajamaan sitä suurinta sallittua nopeutta. Jos meinaa aika loppua päivästä, niin lykätkää vaikka sitä herätyskelloa minuutti tai pari aikaisempaan. Ja jos taloudellisesti meinaat ajaa muulloinkin kuin toiveunissa, niin se vauhdin hidastaminen on paras keino siihen.

Jos ei nykyaikasella autolla uskalla 120km/h ajaa niin suosittelen joukkoliikennettä.

se on samalla tien suunnittelunopeus eli jos omistaa 2000-luvun auton joka on sellaisessa kunnossa että menee katsakstuksesta läpi ja 120 on mahdoton nopeus niin www.matkahuolto.fi tai www.vr.fi ......

e: vw golf mk1&2 ja vastaavat ymmärrän jos ei uskalla ajaa yli satasta.

Hulluja nuo splittaajat. Eilen tuli oltua kehällä liikenteessä ja eikö siellä ruuhkassa splittailla huomattavasti nopeampaa vauhtia kuin mitä se muu liikenne kulkee. Eihän siinä muuten mitään, mutta kun yksinkertaisesti on vähän hemmetin vaikea havaita kaistojen välissä ruuhkassa tulevaa moottoripyörää. Vaaralliseksi tuo muodostuu moottoripyöräilijälle kun joku voi ihan oikeasti valmistautua vaihtamaan kaistaa hivuttautumalla lähemmäksi viivoja ja sittempä siinä osuu.

Kiittäköön sekin motoristi onneaan että sattui vilahtamaan ohi juuri ennen kuin käänsin ratista. Kuorma-auto vs. moottoripyörä tilanteessa sen hopeamitalin saajan tietää jo etukäteen tässä tapauksessa.

Ymmärrän että vituttaa olla ruuhkassa.. mutta kannatta ehkä hieman miettiä kuinka kovaa kaistojen välissä ajaa.

Taas kerran nämä bussikuskit alkaa keittämään. Nyt en ollut itse suoraan kärsimässä bussikuskin minäminä-asenteesta, vaan ajoin vastaan kun bussi päättää lähteä pysäkiltä suoraan takaa tulevan auton eteen. Autolla ei tossa tilanteessa tietysti enää ollut mitään mahdollisuutta jarruttaa kun oli jo bussin vieressä, joten joutui sitten vetämään vastaantulijan, eli minun, kaistalle. Vedin tietysti tien oikeaan reunaan ja oli varmaan milleistä kiinni etten raapinut vanteita katukivetyksen reunaan. Sekuntia aikaisemmin jos olisin ollut paikalla, olisin varmaan saanut tämän toisen auton keulasta sisälle.

Mikähän siinä on niin vaikeaa laittaa ensin villku päälle, katsoa että takaa tuleva auto pysähtyy ja sitten lähteä liikkeelle. Monilla tuntuu vain olevan hiukan vinksahtanut asenne, että mulla on etuajo-oikeus, niin lähdenpä tästä liikkeelle, tulee sieltä joku tai ei. Autokoulussakin jo sanottiin, että etuajo-oikeus ei tarkoita eteen ajo oikeutta.

miksi vitussa asvalttimiehet jättävät aina sellaisen 90 asteen reunan kun lopettavat hommat? Hienoa ajaa sellaiseen kynnykseen, onko niille miinoille joku järkevä syy ettei sitä kynnystä voisi lytätä loivemmaksi (ei varmaan veisi 5 minuuttia kauempaa) vai onko kyse vaan siitä että se reuna vaan jää siihen?

Puhut sä nyt musta ja sanot, etten katoaisi siitä edestä? Nimittäin minä puhuin tuon 99,9% yhteydessä vain ja ainoastaan itsestäni. Kyllähän tuo sama, että pitää lähteä rivakasti, koskee .

Sori joo yleisesti

*itselle kiroillen* oon mäkin yksi perse, kun en osaa lukea postauksia... hehe

miksi vitussa asvalttimiehet jättävät aina sellaisen 90 asteen reunan kun lopettavat hommat? Hienoa ajaa sellaiseen kynnykseen, onko niille miinoille joku järkevä syy ettei sitä kynnystä voisi lytätä loivemmaksi (ei varmaan veisi 5 minuuttia kauempaa) vai onko kyse vaan siitä että se reuna vaan jää siihen?

Tätä itsekin mietinyt ja MONESTI. Veli tehnyt asfalttihommia ja sano huolehtivansa, ettei reuna jää teräväks jos on sellasessa hommassa, että siihen voi vaikuttaa. Mutta 95% varmaan ei välitä paskan vertaa. Kyllä noihin porukat varmaan vanteita/renkaita sillön tällön rikkoo.

Back
Ylös Bottom