Ärsyttävät asiat liikenteessä

Eihän noin pienelle ylinopeudelle ole edes tuolla sakkolaskurissa merkitty mitään.

16-20 ylinopeutta yli 60 alueella on 100€ sakko

Jos tarkkoja ollaan, niin ylinopeussakon minimisumma on 115€. Jos olisit tarkka poika, niin olisit huomannu:D

Edit-

Jos suurin sallittu nopeus on 10-60 kilometriä tunnissa, enintään 15 km/h ylinopeudesta rapsahtaa 85 euron rikesakko. Ylinopeuden ollessa yli 15 km/h, mutta enintään 20 km/h rikesakko on 115 euroa.

Mikäli suurin sallittu nopeus on 70-120 kilometriä tunnissa, enintään 15 km/h ylitys rankaistaan 70 euron rikesakolla. Rikesakko on 100 euroa, mikäli ylinopeutta on yli 15 km/h, mutta enintään 20 km/h.

Näin ollen satasen alueella kymmenen kilometrin ylinopeutta ajavaa sakotetaan 70 eurolla. Viidenkympin alueella vastaavan ylinopeuden rikesakko 85 euroa.

Ylinopeuden ylittäessä 20 kilometriä tunnissa, kiireistä kuljettajaa rangaistaan päiväsakoilla. Päiväsakon rahamäärään vaikuttavat autoilijan tulot, kappalemäärään teon vakavuus.

http://www.lakineuvo.fi/lakineuvonet/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=48

Voi helvetin seittemäntoista, että äsken taas vitutti tuolla tien päällä! Sinä elämääsi kyllästynyt kusipää linkkikuski, joka ajoit Hollolasta Lahteen päin Hämeenlinnantietä. Mitä liikkui mielessä kun vähän ennen Kärpäsen risteystä päätit lähteä pysäkiltä liikenteeseen kun olin ruosteisen linja-autosi KOHDALLA!!?? :david: Vitun idiootti :david: Ensi kerralla voit olla varma ettei ole kiire mihinkään vaan voit tulla kylkeen ja sitten kerrataan niitä liikennesääntöjä. Kiitokset takanani ajaneen nopeille reflekseille, joka ehti tehdä koukkauksen niin ettei peltiä rytissy.

Oli kyllä hermot niin vitun kireällä liikenteessä tänään, kun kaiken maailman kädettömiä idiootteja tuli vastaan, jotka veteli mutkia suoriksi ja ryhmittyi ihan päin vittua...:curs:En tiedä kuinka voikin olla tuollaista porukkaa, jotka ei edes näytä ymmärtävän oman terveytensä päälle paskaakaan. Sitten tietty osui yksi pakollinen takapuskurissa kiinniajava tollo kohdalle. Ostan kyllä joskus jonkun halvan romun ja vedän äkkijarrutuksen ihan piruuttani.... No ehkä en, mutta yksi sellainen asia, joka ottaa aivoon urakalla.

Tänään aiheena jalankulkijat. Kun pysähtyy suojatielle ja päästää sen lyllertävän mamman kävelemään seepraa pitkin niin eikö se voi saatana liikuttaa persettään vähän rivakammin. Perkele siinä katsellaan talitinteejä puissa ja ihastellaan intiaanikesän ilmoja, kiirettähän ei toki pidetä. Vittu kun autoilija pysähtyy niin sen suotien yli loikitaan nopeasti niin ei pääse syntymään mitään letkaa sillä välin!!

Nyt on kahden päivän aikana tullut koko kesän edestä... Nimittäin olen koko kesän splittaillut skootterilla ja ehdinkin jo ihmettelemään kaverille, että yllättävän vähän ihmiset liikenteessä tuosta häiriintyvät, siis suomalaisiksi. Noh, nyt on tänään ja eilen sitten sattunut kohdalle näitä "perussuomalaisia". Ohitin karvalakkimalli audi tt:n liikenneympyrässä ja kun olin jo audin edellä niin eiköhän kuski paina tööttiä ja kiihdyttää minusta ohitse. Tämän jälkeen kun aloin ohittaa kys. audia tosi leveällä tiellä oikealta puolelta (kävelyvauhti) kiilaa tämä sankari minua. Noh sitten vasemmalle puolelle vauhdin edelleen hiljainen ja kaveri kiilaa lisää. Nostin jalkani tyyliin "monotanko etulokasuojaan" niin kaveri lopetti kiilaamisen. Sitten tullaan seuraavissa liikennevaloissa huutamaan, että "tajuat sä, että tuo on hengenvaarallista ja että leikin omalla hengelläni". Sinänsä mielenkiintoista, että jos kaveri oli huolissaan mun terveydestä niin miksi hän yritti tahallansa kiilata minua?

Välittömästi tämän tilanteen jälkeen kun olin vielä samoissa liikennevaloissa menin jonon keulille. Siis menin kääntyvien kaistaa joka oli tyhjä sinne jonon keulille, eli en edes mitenkään puikkelehtinut. Olin siinä keulilla, siis ensimmäisenä mutta kaistan oikeassa laidassa, ja kun valot vaihtuivat lähdin ensimmäisenä liikkeelle mutta en viitsinyt siirtyä keskelle kaistaa, koska kuulin kun vanhempi mieshenkilö kiihdyttää aivan täysillä vanhalla Mazda 323:lla jotta pääsisi minun edelleni. Siis minulla on tuollainen 100 cc skootteri ja tuollaisella vanhalla mazdalla joutuu todella huudattaa, että se kiihtyisi paremmin ja näinhän tämä setä teki. Noh, ei siinä mitään, kyllähän minä olin itsekkin tullut siihen jonon keulille, eikä minua haitannut jos toinen menee ohi. Mutta kun tämä kys. setä välittömästi kun oli päässyt minusta ohitse painoi jarrua ja hiljensi vauhdin hitaaksi. Eli tarkoitus oli vain opettaa minua. Noh, kyseinen setä vain sattui tekemään ihan yhtä väärin kuin minäkin, koska minä olin jo hänen edellään. Itseasiassa hän teki mielestäni vielä enemmän väärin, koska ohitti minut risteysalueella tarpeettoman läheltä. Minä olin "vain" ajanut paikalla olleen jonon ohi sen keulille.

Sitten tänään kun ajelin kehä I:stä. Siinähän on ne tietyömaat leppävaaran lähellä ja liikenne seisoo. Minä ajelin sitten piennarta pitkin kävelyvauhtia ohi seisovasta letkasta. Kun liikenne lähti kulkemaan siirryin vielä paikallaan olevan (ei ollut ehtinyt lähteä liikkeelle ja sen edessä ollut auto oli jo lähtenyt) Toyota merkkisen pakettiauton eteen. Siis pakettiauto oli jättänyt n.20 m välin seuraavaan ja minä "pujahdin" tuohon väliin n. 5 m päähän edellä ajavasta (siis 15 m pakettiauton eteen) ja kun olin jo jonkin aikaa (siis joitain sekunteja) ajanut tässä välissä pakettiauton kuski painaa tööttiä ja näyttää keskaria. Ilmeisesti kaveria häiritsi, koska itse joutuu istumaan ruuhkissa ja toiset pääsevät etenemään paremmin.

Noh, ei löydy ymmärrystä motoristeiltakaan. Splittasin paikalla olevan jonon ohi ja keulilla oli moottoripyörä oman kaistansa vasemmassa laidassa. Minä tulin motarin viereen oikealle puolelle. Kun valot vaihtuivat vihreiksi moottoripyörän kuljettaja ilmeisesti reagoi minua hitaammin tai sitten jäi muuten vaan kun Skootterilla ei tarvitse vääntää kuin kaasua. No, motari sitten jäi pari metriä taakseni, kunnes kiihdyttää kovilla kierroksilla minusta ohi (siis ajoin oikeassa reunassa kaistaa ja motari ohitti minut saman kaistan vasenta reunaa). Seuraavissa valoissa motari sitten odottaa kaistan vasemmassa laidassa punaisten vaihtumista. Minä tulen takaa ja hiljennän motarin oikealle puolelle ja saman tien valot vaihtuvat ja ennen kuin ehdin pysähtyäkään jatkan matkaani motarin jäädessä seisomaan valoihin. Motari tulee taas lujasti kiihdyttäen minun vasemmalle puolelleni (sama kaista) jan näyttää kädellä pyörittäen osoittaen sormella päätään (siis tarkoitti, että olisin hölmö. Lapsena taidettiin tehdä tuota samaa ja sanoa saman aikaisesti "viriviri tööttööt", tiedättäne mitä tarkoitan). Tämäkin oli sinänsä mielenkiintoista, että kys. motoristi piti minua hölmönä vaikka itse syyllistyi näkemykseni mukaan vaarallisempaa toimintaan kuin minä. Minä ohitin hänet kun hän oli pysähtyneenä mutta hänen piti ajaa minusta ohi samalta etäisyydeltä mutta tuolloin oli vauhtia n. 50 km/h.

Kaikille jeesustelijoille tiedoksi: tiedän, että splittaus voi olla vaarallista. Se vielä nähdäkseni on myös laitonta (tästä liikkuu netissä monenlaista tulkintaa). Mutta pointti ei olekaan tuo minun toteuttamani hallittu splittaus vaan muiden ihmisten suhtautuminen muihin tienkäyttäjiin ja heidän reagointi siihen. Minua lähinnä kiinnostaisi tietää, että millä nämä kotipoliisit perustelevat oman lain rikkomisensa ja sen, että he vaarantavat minua "kouluttaessaan" enemmän liikennettä kuin minä.

Edit: mainitsin noita auton merkkejä ja malleja vain tuodakseni esille, että oman kokemuksen perusteella ei näytä olevan väliä onko hieno/huono/halpa tai kallis auto. Kaikista luokista näyttäisi löytyvän tällaista käyttäytymistä.

Mainittakoon vielä, että ajan myös paljon autolla mutta en siltikään ymmärrä autoilijoita tuossa kiilaamisessa. Itse autoilijana annan jopa mahdollisuuksien mukaan valoissa seistessäni tietä jos joku tulee takaani splittaamalla.

Kuitenkin joku kysyy mitä tuo splittaus on: se on "lane splitting" eli ajetaan kaksipyöräisellä autojen välistä niiden ollessa omilla kaistoillaan.

Itse autoilijana annan jopa mahdollisuuksien mukaan valoissa seistessäni tietä jos joku tulee takaani splittaamalla.

Näin teen myös minä. Joustavuus on kyllä semmoinen juttu mitä suomalaiset eivät osaa ollenkaan. Ei se ole itseltä pois, jos joku menee keskeltä ohi, jos seistään valoissa tai ruuhkassa. Eri asia tietenkin, jos autoilijat ovat liikkeessä. Silloin en ymmärrä splittaamista, mutten kuitenkaan ala kiilaamaan kaksipyöräisellä ajavaa, vaan kolautan kunnolla kylkeen :david:

edit. Olen myös nähnyt sankareita, jotka huomatessaan splittaavan kaksipyöräisen avaavat oven estääkseen tapahtuman.

Mä en ihmettele yhtään jos jollain hitsaa kiinni, kun ensin splitataan jonon keulille ja sen jälkeen jäädään kiihdytyksessä kakkoseksi. Toihan on ihan sama kuin maantiellä ohittaa ja sen jälkeen jää eteen hidastelemaan. Eli splitatessa pidetään huoli että siitä jonon keulilta kadotaan sinne horisonttiin, eikä jäädä eteen tupeksimaan. Jos ei menopelissä hönkä riitä moiseen toimenpiteeseen vaan kaikenmaailman mazdat puskee ohi, niin sitten vaan nätisti jonon jatkoksi. Ja toi liikenneympyrässä ohittaminen? Splittaamisen ideana ei ainakaan mun mielestä ole työntää ihan mistä tahansa ohi, vaan käytännössä seisovien jonojen välistä ajelu.

Mä splittailen käytännössä päivittäin, enkä muista että mua olisi yritetty kiilata kuin kerran, silloin oli joku lippispää penarillaan asialla. Aina ei ihan jonon kärkeen asti kerkeä, mutta ei kukaan ole tullut mielipiteitä vaihtamaan vaikka välillä joutuu liikkeelle lähtevän jonon väliin työntämäänkin. Vissiinkin riittävän tylyn näköinen fighteri pitää suuremmat neuvotteluhalut aisoissa.

Turussa on perinteisesti ollut varmaan aina kamalia kuskeja; joko ne ovat kusipäitä tai idiootteja, tai pahimmassa tapauksessa molempia samaan aikaan. Jotenkin tuntuu että entistä röyhkeämmäksi on käynyt meno. Ajan päivittäin Tampere-Turku-motaria töihin ja takaisin. Nykyään näkee jo päivittäin, joko niin että itse on kärsivänä osapuolena tai sitten joku toinen, kun takana ajava "työntää". Mistä näitä sikiää? Kun on itse ohittamassa rekkaa tai ihan vaikka henkilöautoa, katsonut ensin peruutuspeilistä ettei takaa tule ketään vauhdilla, niin eipä mene montaa sekuntia kun joku tulee 140 - 150km/h perseeseen kiinni. Joko ne tulee jostain liittymästä suoraan siihen puskemaan tai sitten vaan niin saatanan lujaa. Rajoitushan tuolla tiellä on 120. En millään viitsisi ajaa pakoon kaasu pohjassa kun ei oma auto ole mikään kovin uusi saati sporttimalli, ja ajan muutenkin suurinta sallittua nopeutta. Olenkin jo miettinyt megafonin asentamista auton katolle, kun ei se kuski tajua eikä kuule huutamistani auton läpi. Pari kertaa on tullut jarruvaloja vilautettua, muttei sitäkään uskalla tehdä jos toinen on jo ihan kiinni. Ja näissä tapauksissa kyse on todellakin yhdestä autonmitasta, jos siitäkään. On kyllä pokkaa..

Toinen ärsyttävä asia on turkulaiset bussikuskit. Erityisesti sillä vuorolla joka kulkee Tortinmäestä Paattisten kautta keskustaan ei osata ajaa nopeusrajoitusten mukaan. On tosi kiva körötellä 60km/h aamusumussa kuuden aikaan bussin perässä kun rajoitus on 80-100. Että voi maanteillä ajokin olla vaikeaa.

Splittaamisen ymmärrän ja teen myös sitä itse järjen kanssa, mutta skootterisplittaajat vituttaa! Kuten Ghostrider sanoi, niin siitä jonon keulilta pitää sitten kadota nopeast, vaan kun nämä skootterit ei yleensä hirveän nopeasti katoa :rolleyes:

Splittaamisen ymmärrän ja teen myös sitä itse järjen kanssa, mutta skootterisplittaajat vituttaa! Kuten Ghostrider sanoi, niin siitä jonon keulilta pitää sitten kadota nopeast, vaan kun nämä skootterit ei yleensä hirveän nopeasti katoa :rolleyes:
Siis kyllä minä skootterilla 99,9%:sesti siitä edestä katoan horisonttiin mutta kyllä sitä motarillakin voi jäädä "jalkoihin". Olen nähnyt jopa sellaista, että takana oleva auto "varastaa" lähdössä vain päästäkseen motarin edelle. Kertaakaan en ole jäänyt tien tukkeeksi edes skootterilla, enkä kyllä mielestäni jäänyt tässä mazda tapauksessakaan. Olin jo edellä kun toinen hönkii ohi vain ja ainoastaan jarruttaakseen eteeni. Vastaava tilanne olisi, että ajaa hitaamman ohi moottoritiellä, tästä hermostuneena hitaampi kiihdyttää uudestaan ohi vain tullakseen jarruttaamaan ohittajan eteen.

Näin teen myös minä. Joustavuus on kyllä semmoinen juttu mitä suomalaiset eivät osaa ollenkaan.
Eivät todellakaan, käsittämätöntä.
Eri asia tietenkin, jos autoilijat ovat liikkeessä. Silloin en ymmärrä splittaamista, mutten kuitenkaan ala kiilaamaan kaksipyöräisellä ajavaa, vaan kolautan kunnolla kylkeen :david:
Tämä on juuri sitä joustavuutta parhaimmillaan.:thumbs:

Itse en ymmärrä tuota tahallaan kiilamista missään tapauksessa. Jos joku hurauttaa ohi, vaikka jono liikkuisikin niin miksi pitää tahallaan kiilata? Jos motari muuten olisi päässyt ohi vahinkoa aiheuttamatta siitä ei olisi aiheutunut haittaa kenellekään. Eri asia tietenkin on, että ei splittaajaa välttämättä tarvitse alkaa varomaan ja jos kolahtaa niin silloin kolahtaa ja motari on syyllinen mutta että tahallaan vetää kylkeen... Millä perusteella? Siihen ei kuitenkaan ole mitään oikeutta. Todellisuudessa kylkeen ajaja on syyllinen kolariin (ilman tuota ei olisi kolaria tapahtunut), vaikka luultavasti motari siitä syyt niskoilleen saa. Useasti vaikuttaa, että toista halutaan tahallisesti vahingoittaa liikenteessä vain siksi, että sen voi tehdä "hyvällä" syyllä ilman, että saa syitään niskoille. Jos noin palavasti haluaa toista/toisen omaisuutta vahingoittaa niin miksi ei mene yöhämärissä potkimaan autojen kylkiä paskaksi. Harvoin noistakaan jää kiinni. Samalla voi pimeällä syrjäisellä kujalla pahoinpidellä yksinäisiä kulkijoita, jos sen tekee tarpeeksi varovasti voi helposti selvitä siitäkin ilman kiinni jäämistä.

Kyllähän nyt 100 cc skootteri sen verran ripeästi valoista lähtee, ettei varmasti jalkoihin jää, vaikkei mikään tykki olekaan. Puhutaan siis sellaisista kiihdytyksistä mitä normaali liikenteessä yleensäkin valoista lähdettäessä tehdään, eli melko rauhallisia. Ei siinä skootterilla jalkoihin jää. Eri asia sitten jos joku hermostuu, kuten tämä mazdakuski, ja päättääkin päästä skootterin edelle. Kumpihan siinä niitä vaaratilanteita aiheutti?

Back
Ylös Bottom