Juurikin näin. Kyllä sitä tilaa voi ja pitää antaa, jos siihen mahdollisuus on. Itse väistän aina esim. motarilla vasemmalle kaistalle (jos siellä tilaa on), kun autoja on tulossa liittymästä. Ei se niin vaikeaa ole, kunnon vilkaisu peileihin ja sivulle, huomataan, että tilaa on, pieni liike ratille (vilkkua käyttäen) ja homma ok. Ei ole liian vaikeaa ja tekee liikenteen sujuvammaksi.
Kyllä itsekin teen tietyissä tilanteissa näin, jos näen että joku on tulossa kiihdytyskaistan päähän eikä tilaa ole. Tai jos muuten ennakoin ohittavani muita edessä olevia, jolloin vaihdan hyvissä ajoin ennen tuota kiihdytyskaistan päättymistä vasemmalle.
Edelleen, sen oikean liittymiskohdan katsominen, arvioiminen sekä siihen kiihdyttäminen ei ole kovin vaikeata, kunhan käyttää sitä harmaata mössöä mitä tuolla kopan sisällä lilluu.
Pitäisi muuten varmaan laittaa tyhmien kysymysten kerhoon, mutta laitetaan tänne:
Minkä takia risteyksissä on laitettu kolmio-merkki (ainoastaan) tien oikeaan laitaan ja yleensä reeeeeiluuustii ennen tuota risteystä? Jos tämän merkin peittää esim. korkea bussi, kuormuri tms. niin mistä helvetistä sinä näet onko tästä suunnasta tulevalla väistämisvelvollisuutta vai ei? Oletetaan siis, että olet tulossa tuolta vasemmanpuoleisimman nuolen suunnasta.
Tässä esimerkki, yleensähän kolmiot ei noin lähellä risteystä edes ole, vaan kolmio olisi normaalisti suunnilleen tuon prätkän kohdalla.
Tämä siis myös ärsyttää/vituttaa.
Toinen kysymys on se, että minkä vitun takia opasteet pitää laittaa niin myöhäisessä vaiheessa, että et välttämättä ehdi enää vaihtaa edes kaistaa, kun sulkuviivat jo alkavat?