Ärsyttävät asiat liikenteessä

Ja aina joku saatanan nuija heittää katsomatta sekä ennakoimatta vasemmalle kaistalle "fiksua" väistöliikettä tehdessään.

Juu, se väistäminenkin vaatii hiukan pelisilmää. Suomalaiset on muutenkin ihan liian huonoja huomioimaan muuta liikennettä. Kyllä useamman kerran vuodessa saa tehdä kaupunkiajossa jonkun äkkiväistön, kun joku idiootti meinaa ajaa kyljestä sisään kaistaa vaihtaessaan.
Ei pitäisi olla niin vaikea katsoa niihin peileihin JA myös vilkaista siihen vierelle.

Turussa (tai siis Raisiossa oikeastaan) on yks tuollainen hyvä esimerkki rampista, joka aiheuttaa vaikeuksia. Elikkä se Bauhausin viereinen motarille vievä ramppi, kun lähdetään Bauhausin suunnalta motaria pitkin Hesaan päin. Siinä on aina jonkin näköistä hämminkiä, kun siitä tullaan aivan liian hiljaa ja heitetään yks kaks oikealle kaistalle. Ja aina joku saatanan nuija heittää katsomatta sekä ennakoimatta vasemmalle kaistalle "fiksua" väistöliikettä tehdessään.
Totta, kyseinen liittymä löytyy työmatkan varrelta ja aina siinä saa itsekkin arpoa miten toimisi. Väistääkö vasemmalle ja antaa tilaa, vai ajaako niska punaisena oikeaa kaistaa ja katselee kun viereiseltä kiihdytyskaistalta singahtelee autoja eteen ja taakse. Nykyinen politiikkani on valita vasen kaista jo hyvissä ajoin koko perkeleen liittymää ja ajaa rehellistä nopeutta siellä. Näin vältän liikenteen tukkimisen ja helpotan ohikulkutielle liittyvienkin elämää.

Pakko päästä vielä lykkimään pilkkua. Ohikulkutie ei ole moottoritie. :)

Että oikeen opetetaan ihmisiä vaaralliseen liikennekäyttäytymiseen.. onko kukkahattu vähän liian kireellä tänään?

EDIT: Mitään tota naurettavampaa en oo kuullukkaan.

Valitan, mutta sitä tuollaihen touhuilu nimenomaan on, ihmisten opettamista vaaralliseen liikennekäyttäytymiseen. Yleensä turvallisinta liikennekäyttäytymistä on sääntöjen mukaan ajaminen, koska silloin kenenkään ei tarvitse arpoa sitä mitä vieruskaveri tai seuraavan nurkan takana kyttäävä tekevät. Vaaratilanteet ja törmäykset aiheutuvat 99% siitä että joku tienkäyttäjä ei noudata liikennesääntöjä tietyn marginaalin rajoissa.

Liikenteeseen voi toki suhtautua naureskellen, vaan kun se suhtautumistapa maksaa rahaa ja ihmishenkiä.

Valitan, mutta sitä tuollaihen touhuilu nimenomaan on, ihmisten opettamista vaaralliseen liikennekäyttäytymiseen.

Eikä ole. Se on ennakoimista ja joustavuutta.

Nykyinen politiikkani on valita vasen kaista jo hyvissä ajoin koko perkeleen liittymää ja ajaa rehellistä nopeutta siellä. Näin vältän liikenteen tukkimisen ja helpotan ohikulkutielle liittyvienkin elämää.
Sama homma meikäläisellä.
Pakko päästä vielä lykkimään pilkkua. Ohikulkutie ei ole moottoritie. :)
Mulle ne on kaikki motareita. :D

Eikä ole. Se on ennakoimista ja joustavuutta.

Sulla on toki oikeus mielipiteeseesi siitäkin huolimatta että se mielipide on väärä. Sitä vaan tahtoo oppia ajattelemaan asioita eri tavalla kun on riittävästi tekemisissä virheellisen toiminnan seurausten kanssa.

Aika suuri prosentti suomalaisista kuljettajista ei vaan yksinkertaisesti tajua että se kiihdytyskaistaa tulevan väistäminen on poikkeus eikä suinkaan sääntö. Ja kun ihmiset eivät tätä tajua, he oppivat huomaamattaan tekemään asioita väärin ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Joustavuudella voi toki perustella melkein mitä tahansa, mutta varsin usein asiaa ei ajatella pidemmälle.

Sulla on toki oikeus mielipiteeseesi siitäkin huolimatta että se mielipide on väärä. Sitä vaan tahtoo oppia ajattelemaan asioita eri tavalla kun on riittävästi tekemisissä virheellisen toiminnan seurausten kanssa.

Aika suuri prosentti suomalaisista kuljettajista ei vaan yksinkertaisesti tajua että se kiihdytyskaistaa tulevan väistäminen on poikkeus eikä suinkaan sääntö. Ja kun ihmiset eivät tätä tajua, he oppivat huomaamattaan tekemään asioita väärin ja aiheuttamaan vaaratilanteita. Joustavuudella voi toki perustella melkein mitä tahansa, mutta varsin usein asiaa ei ajatella pidemmälle.

Kovaa argumentointia.. mun iskä vetää sun isiä tattiin.

Ja tieliikennelaki nimenomaan kieltää turhan kaistanvaihdon joten se on jopa vastoin lakia väistää tuossa tilanteessa.

Kovaa argumentointia.. mun iskä vetää sun isiä tattiin.

Olen nähnyt useamman liikenteessä tumpeloitsevan ihmisen ja olen joutunut perehtymään useiden kolareiden syntyyn keskimääräistä paremmin. Se on argumentaation pohjalla.

Ja tieliikennelaki nimenomaan kieltää turhan kaistanvaihdon joten se on jopa vastoin lakia väistää tuossa tilanteessa.

Katos perkele, heureka! Sitähän tässä on koko ajan jauhettu että sen lisäksi että kaistan vaihtaminen on em. tilanteessa typerää, on se myös sattumoisin vastoin lakia.

Olen nähnyt useamman liikenteessä tumpeloitsevan ihmisen ja olen joutunut perehtymään useiden kolareiden syntyyn keskimääräistä paremmin. Se on argumentaation pohjalla.
No määä oon nähnyt usean onnistuneen kaistanvaihdon ilman vaaratilannetta ja olen useasti myös itse sellaisia tehnyt.

Katos perkele, heureka! Sitähän tässä on koko ajan jauhettu että sen lisäksi että kaistan vaihtaminen on em. tilanteessa typerää, on se myös sattumoisin vastoin lakia.

Hei terve. Minä täälä jawhead keskustelusta ärsyttävät asiat liikenteessä. Mistä keskustelusta sä olet?

Me täälä puhuttiin että onko kiihdytyskaistalta tulevan ajoneuvon väistäminen vasemmalle kaistalle vaarallista ja tyhmää vaiko ennakointia ja joustavuutta tai peräti jonkun mielestä niin tekemättä jättäminen on ärsyttävää!

Juurikin näin. Kyllä sitä tilaa voi ja pitää antaa, jos siihen mahdollisuus on. Itse väistän aina esim. motarilla vasemmalle kaistalle (jos siellä tilaa on), kun autoja on tulossa liittymästä. Ei se niin vaikeaa ole, kunnon vilkaisu peileihin ja sivulle, huomataan, että tilaa on, pieni liike ratille (vilkkua käyttäen) ja homma ok. Ei ole liian vaikeaa ja tekee liikenteen sujuvammaksi.

Kyllä itsekin teen tietyissä tilanteissa näin, jos näen että joku on tulossa kiihdytyskaistan päähän eikä tilaa ole. Tai jos muuten ennakoin ohittavani muita edessä olevia, jolloin vaihdan hyvissä ajoin ennen tuota kiihdytyskaistan päättymistä vasemmalle.

Edelleen, sen oikean liittymiskohdan katsominen, arvioiminen sekä siihen kiihdyttäminen ei ole kovin vaikeata, kunhan käyttää sitä harmaata mössöä mitä tuolla kopan sisällä lilluu.

Pitäisi muuten varmaan laittaa tyhmien kysymysten kerhoon, mutta laitetaan tänne:

Minkä takia risteyksissä on laitettu kolmio-merkki (ainoastaan) tien oikeaan laitaan ja yleensä reeeeeiluuustii ennen tuota risteystä? Jos tämän merkin peittää esim. korkea bussi, kuormuri tms. niin mistä helvetistä sinä näet onko tästä suunnasta tulevalla väistämisvelvollisuutta vai ei? Oletetaan siis, että olet tulossa tuolta vasemmanpuoleisimman nuolen suunnasta.

Tässä esimerkki, yleensähän kolmiot ei noin lähellä risteystä edes ole, vaan kolmio olisi normaalisti suunnilleen tuon prätkän kohdalla.

risteys4.jpg

Tämä siis myös ärsyttää/vituttaa.

Toinen kysymys on se, että minkä vitun takia opasteet pitää laittaa niin myöhäisessä vaiheessa, että et välttämättä ehdi enää vaihtaa edes kaistaa, kun sulkuviivat jo alkavat?

No kertokaapas mikä on "kiihdytyskaistalta" tulevan oikea toiminta tapa... pysähtyä "kiihdystykaistan" päähän kun autot ajaa siinä vieressä ilman välejä mihin siirtyä... vai mennä vaan johonkin 10m väliin että ei tartte pysähtyä... ? pysähtyminen kuulostaisi aika pahalta.. perus autolta kuluu vaikkapa se 12s kiihdyttää 100km/h jolloin väli johon siirtyisi pitäisi olla 12* 28m = 336m. Sitten jos sukkuloi johonkin tyypilliseen 10m väliin niin suututtaa autoilijat siinä lähellä ja aiheuttaa vaaratilanteen. Eli jospa se joustavuus niiltä 2-kaistasella ajavilta oliskin ihan ok, voi väistää vasemmalle tai hidastaa vauhtia että väliä siihen kiihdytyskaistalta tulemiseen syntyisi?

No kertokaapas mikä on "kiihdytyskaistalta" tulevan oikea toiminta tapa...

Kunhan kiihdytyskaistalla ajava saa autonsa kiihdytettyä muun liikenteen vauhtiin on tietysti sen muun liikenteen pidettävä sellaiset välit, että siihen mahtuu. Turvavälit ovatkin sitten jo aivan toinen asia, nehän tuppaavat esim. aamuliikenteessä olemaan melkoisen mitättömät.

Ongelma kun vain 99% tapauksista on se, että sillä kiihdytyskaistalla ajavat eivät saa niitä kotteroitaan lähellekään esim. motarin 120km/h vauhtia ja siitä huolimatta tunkevat täysin muusta liikenteestä välittämättä sekaan. Tämä aiheuttaa niitä paniikkikaistanvaihtoja, joita välttääkseen useimmat autoilijat ottavat jo ennakkoa ja vaihtavat vasemmalle kaistalle aina nähdessään jonkun tulevan kiihdytyskaistaa. Tästä taas noi kiihdytyskaisturpot oppivat, että on ihan OK liittyä motarille 80km/h vauhdissa, kun kuitenkin muu liikenne väistää. Ja oravanpyörä on luotu.

Jos oikeaa joustavuutta haetaan takaa, niin ehkä silloin tällöin voisi vaikka hieman nostaa sitä kaasujalkaa, että kiihdytyskaistalta tuleva mahtuisi eteen. Toisaalta välillä voi ehkä myös painaa hieman lisää kaasua kasvattaakseen omansa ja takana tulevan väliä luoden näin aukon sekaan tulijalle.

Jos oikeaa joustavuutta haetaan takaa, niin ehkä silloin tällöin voisi vaikka hieman nostaa sitä kaasujalkaa, että kiihdytyskaistalta tuleva mahtuisi eteen. Toisaalta välillä voi ehkä myös painaa hieman lisää kaasua kasvattaakseen omansa ja takana tulevan väliä luoden näin aukon sekaan tulijalle.
Juuri näin minä teen! En tod väistele vasemmalle vaan kaasun nostolla tai reilummalla painamisella järjestän paikan kiihdytyskaistan urpolle jos se ei ole osannut kiihdyttää vauhtiaan sopivaksi.
Mikähän kumma siinä on kun ei ihmiset saa sitä vauhtiaan hilattua tarpeeksi moottoritielle? Mun ekassa autossa oli 1.3l kaasarikone eikä silläkään ollut mitään ongelmaa niin miten ei näillä uusilla autoilla onnistu kiihdyttäminen?

Jos motarilla on kunnossapidon tms. takia rajoitus laskettu kahdeksaankymppiin, niin miksi kaikki ajaa silti melkein satasta?? Kun taas normaalisti samalla tiellä satasen rajotuksella kaikki köröttelee alinopeutta. Sataakahtakymppiä ei taida kukaan ajaa täälläpäin kun rajoitus vaihtuu 100-->120 ja ajan mittarin mukaan 120 pääsen kaikista ohi. Onneksi on ohituskaista muuten menis hermot.

Kiihdytyskaistakeskusteluun vielä yks helvetin ärsyttävä seikka. Oot ite kiihdytyskaistalla ja näät, että kohta auto ohittaa sut vasemmalta ja pääset liittymään liikenteeseen hyvin sen auton peesiin kun oma vauhtis on noussu maksiminopeuteen. Et laita vilkkua vielä, koska haluat toisen nähdä, että odotat toisen ajavan ohi. Tää vasemmalta tuleva alkaa JARRUTTELEEN jotta pääsisit "paremmin" kiihdytyskaistalta liikenteen sekaan. Mutta mitä tapahtuukaan, odotat sen toisen tulevan ohi, mutta kiihdytyskaista on loppumassa ja et tiä mitä vittua se toinen auto kyttää alinopeutta sun kuolleessa kulmassa.

Juuri näin minä teen! En tod väistele vasemmalle vaan kaasun nostolla tai reilummalla painamisella järjestän paikan kiihdytyskaistan urpolle jos se ei ole osannut kiihdyttää vauhtiaan sopivaksi.
Mikähän kumma siinä on kun ei ihmiset saa sitä vauhtiaan hilattua tarpeeksi moottoritielle? Mun ekassa autossa oli 1.3l kaasarikone eikä silläkään ollut mitään ongelmaa niin miten ei näillä uusilla autoilla onnistu kiihdyttäminen?
Tästä kiihdytyskaistahommasta nyt tuntuu olevan kovasti puhetta, niin autokoulun opettaja kertoi viime torstaina samaiselta päivältä esimerkin aiheesta. Autossa oli 4hlö + opettaja ja ne oli menossa Nokialle liukkaan radalle. Motarilla betoniauto tulee kiihdytyskaistalta rinnalle ja alkaa vähitellen hivuttautumaan lähemmäksi ja lähemmäksi opetusautoa. Opettaja ei väistänyt, vaan betoniauto joutui jarruttamaan ja jäämään auton perään. Kuulemma oli tööttäillyt ja vilkutellut valoja idioottimaisesti.

Pointtina tässä oli se, että tietä ei kuulemma kannata antaa kiihdytyskaistalta tuleville vaihtamalla kaistaa, koska näin tulee peräänajon riski, kun vasemmalla kaistalla oleva voi joutua jarruttamaan. Fiksuinta on tosiaankin antaa tilaa jarruttamalla vaikkapa moottorijarrulla hieman. Sääntöjen mukaan tosin tilaa ei ole mikään pakko antaa, mutta tokihan se sujuvuutta parantaa.

Jos motarilla on kunnossapidon tms. takia rajoitus laskettu kahdeksaankymppiin, niin miksi kaikki ajaa silti melkein satasta?? Kun taas normaalisti samalla tiellä satasen rajotuksella kaikki köröttelee alinopeutta. Sataakahtakymppiä ei taida kukaan ajaa täälläpäin kun rajoitus vaihtuu 100-->120 ja ajan mittarin mukaan 120 pääsen kaikista ohi. Onneksi on ohituskaista muuten menis hermot.
siks kun on ok ajaa 90-100km/h 60 alueella mutta ei ole missään nimessä ok ajaa 110km/h 100 alueella.

toi on suht arkipäiväinen ilmiö liikenteessä (valitettavasti), elä kysy miks kun ihmettelen samaa

En mä ymmärrä ihmisiä jotka ajaa järjettömän hitaasti. Mutta toisaalta kaatosateessa ei ole tuvallista ajaa aina satasta. Eikä ruuhkautuneella tiellä kannata ohitella, vaikka ajettaisiin vain 85km/h.

Back
Ylös Bottom