Ärsyttävät asiat liikenteessä

Voihan LOLLOTILOL, kun oli hauskaa näin loman jälkeen lueskella viimeiset parikymmentä sivua tästä ketjusta.

Naivistisuudessaan virkistävin pläjäys oli ehkä tämä.

Liikenteessä on sellainen periaate, että jokaiselle tielläliikkujalla on oikeus olettaa muiden noudattavan sääntöjä. Jos ajaa suurinta sallittua nopeutta, ketään ei pitäisi tulla ohi muuten, kuin siniset vilkut päällä.

Kyllähän sitä on myös oikeus yöllä kaupungilla kävellessään olettaa, ettei kukaan apina käy kimppuun, mutta omien aivojen käyttö on kuitenkin suositeltavaa. Parikymmentä vuotta sitten ajokoulun opettaja sanoi, että liikenteessä pitää kanssa-autoilijoihin suhtautua sillä periaatteella, että jokainen on känninen ajokortiton ääliö.

Kesälomalla tuli ajeltua lähemmäs 3000km ja keskimääräisesti pahiten ärsyttivät autoilijat, joiden nopeus seilaa esim. 80kmh alueella 70-90kmh.
 
Onko se ihan bs:ää kun olen kuullut juttua, että ruotsalaiset osaisivat lähteä valoista lähes yhtäaikaa jonossa? Ei ole tullut siellä pahemmin ajeltua...

Jep, ruotsalaisten päät liikenteessä synkkaa keskenään ja ajavat siis lähes täydellisesti. Kolareitakaan ei tämän vuoksi satu.
 
Voihan LOLLOTILOL, kun oli hauskaa näin loman jälkeen lueskella viimeiset parikymmentä sivua tästä ketjusta.

Naivistisuudessaan virkistävin pläjäys oli ehkä tämä.

Originally Posted by Taha
Liikenteessä on sellainen periaate, että jokaiselle tielläliikkujalla on oikeus olettaa muiden noudattavan sääntöjä. Jos ajaa suurinta sallittua nopeutta, ketään ei pitäisi tulla ohi muuten, kuin siniset vilkut päällä.

.

Ehkä naivistisuus on hieman väärä sanavalinta jos kuitenkin puhutaan yleisesti laintulkinnassa käytössä olevasta ja sovelletusta periaatteesta :jahas: Muuten kyllä toki.
 
Ehkä naivistisuus on hieman väärä sanavalinta jos kuitenkin puhutaan yleisesti laintulkinnassa käytössä olevasta ja sovelletusta periaatteesta :jahas: Muuten kyllä toki.

No jos sua lohduttaa, niin sanotaan vaikka että pläjäys oli idealistinen.

Huomaa, että liikenneasiat otetaan tosissaan. Jopa netissä. :rolleyes:
 
Nyt on pakko avautua. Vittu, että meinas palaa käämit taas tiellä.

- Miksi ei voi väistää vasemmalle kaistalle jos näkee, että joku on tulossa liittymästä tielle? Vittu kun pitää väkisin sitä 80km/h körötellä ja itsellä on liittymiskaista loppumassa.

- Miksi ei voi osata ajaa liikenneympyrässä? Äsken taas joku sankari vilkutti kun oli menossa ympyrään ja sitten vilkutti kun lähti sieltä. Ei siellä tartte saatana vilkuttaa joka välissä.

- Onko niin vaikea lähteä valoista saman tien kun tulee vihreä vai onko pakko jäädä siihen meditoimaan?
 
Nyt on pakko avautua. Vittu, että meinas palaa käämit taas tiellä.

- Miksi ei voi väistää vasemmalle kaistalle jos näkee, että joku on tulossa liittymästä tielle? Vittu kun pitää väkisin sitä 80km/h körötellä ja itsellä on liittymiskaista loppumassa.

Siks kun ei oo mitään velvollisuutta tai tarvetta aiheuttaa lisää vaaratilanteita vaihtelemalla kaistaa miten sattuu.

nimim. Kesälomalla vain 2500km ja näin useamman vaaratilanteen em. tilanteeseen liittyen
 
Nyt on pakko avautua. Vittu, että meinas palaa käämit taas tiellä.

- Miksi ei voi väistää vasemmalle kaistalle jos näkee, että joku on tulossa liittymästä tielle? Vittu kun pitää väkisin sitä 80km/h körötellä ja itsellä on liittymiskaista loppumassa.

Päinvastoin, minkä VITUN takia ihmiset eivät osaa katsoa sen vertaa liittymishetkeä kiihdytyskaistan alusta ja kiihdyttää sopivaan kohtaan? Tuo on yksi kaikkein vittumaisimpia asioita mm. Hämeenlinnantiellä ja Kehäteillä.

Joku coupemersukuski yritti tulla juuri viime viikolla eräästä liittymästä kylkeen ellen olisi väistänyt vasemmalle kaistalle.

Vituttaa täysin kädettömät ja osaamattomat kuskit, joilla on VÄISTÄMISVELVOLLISUUS. Katsot vittu sen oikean kohdan mihin aiot liittyä esim. jonossa ja kiihdytät sen mukaisesti. Mutta vittu ei, ihan kuin kyseessä olisi jokin rakettitiede.
 
Niinhän se homma toimis että kun vihreet välähtää ruutuun niin jokainen jonossa nostais jalkaa kytkimeltä.. mutta riittää et siin jonos on yks jolla ei ole jo vaihde silmässä tässä vaiheessa niin koko homma kusee.
 
Siks kun ei oo mitään velvollisuutta tai tarvetta aiheuttaa lisää vaaratilanteita vaihtelemalla kaistaa miten sattuu.

nimim. Kesälomalla vain 2500km ja näin useamman vaaratilanteen em. tilanteeseen liittyen

Jos sen asian pistät noin, ei ole ei velvollisuutta aiheuttaa vaaratilannetta eikä myöskään ole velvollisuutta väistää jos toinen tulee kolmion takaa mutta on ihan järkevää väistää/antaa tilaa jos vasemmanpuoleinen kaista on vapaa.
 
Jos sen asian pistät noin, ei ole ei velvollisuutta aiheuttaa vaaratilannetta eikä myöskään ole velvollisuutta väistää jos toinen tulee kolmion takaa mutta on ihan järkevää väistää/antaa tilaa jos vasemmanpuoleinen kaista on vapaa.

Ei ole järkevää ja syy sille on se että ihmiset oppivat tekemiään asioita alitajuisesti toimintamalleiksi tiettyjen ärsykkeiden kohdalla. Vaaratilanteet syntyvät juuri siitä että kiihdytyskaistaa/tms. laskeva kuljettaja on oppinut että ihmiset väistävät ja sitten on ongelmia kun joku ei väistä. Toinen oppimiseen perustuva asia on se, että ihmiset väistävät kun näkevät jonkun tulevan kiihdytyskaistalta ja sitten se väistö tehdään joskus automaationa peileihin katsomatta ja täräytetään jonkun kylkeen tai niin lähelle että seuraa lukkojarrutuksia ja lisää vaaratilanteita.

Eli ei, ei ole järkevää väistellä ja opettaa ihmisiä vaaralliseen ja liikennesääntöjen vastaiseen liikennekäyttäytymiseen... ja varsinkin kun hiljaisempina aikoina kiihdytyskaistaa ajavan tulee olla aika puusilmä jos ei osaa kiihdyttää tai himmata sen verran että pääsee sen ainoan auton eteen/taakse ilman suurempaa vaivaa. Ruuhkaisempina aikoina ruuhka yleensä etenee sitä vauhtia että sinne väliin pystyy myös sovittamaan autonsa.

Niin kuin tuossa aiemmin sanottiin, tämä ei ole mitään rakettitiedettä.
 
Ei ole järkevää ja syy sille on se että ihmiset oppivat tekemiään asioita alitajuisesti toimintamalleiksi tiettyjen ärsykkeiden kohdalla. Vaaratilanteet syntyvät juuri siitä että kiihdytyskaistaa/tms. laskeva kuljettaja on oppinut että ihmiset väistävät ja sitten on ongelmia kun joku ei väistä. Toinen oppimiseen perustuva asia on se, että ihmiset väistävät kun näkevät jonkun tulevan kiihdytyskaistalta ja sitten se väistö tehdään joskus automaationa peileihin katsomatta ja täräytetään jonkun kylkeen tai niin lähelle että seuraa lukkojarrutuksia ja lisää vaaratilanteita.

Eli ei, ei ole järkevää väistellä ja opettaa ihmisiä vaaralliseen ja liikennesääntöjen vastaiseen liikennekäyttäytymiseen... ja varsinkin kun hiljaisempina aikoina kiihdytyskaistaa ajavan tulee olla aika puusilmä jos ei osaa kiihdyttää tai himmata sen verran että pääsee sen ainoan auton eteen/taakse ilman suurempaa vaivaa. Ruuhkaisempina aikoina ruuhka yleensä etenee sitä vauhtia että sinne väliin pystyy myös sovittamaan autonsa.

Niin kuin tuossa aiemmin sanottiin, tämä ei ole mitään rakettitiedettä.

:hyper:

Repesin.
 
No mikä nyt repeilyttää? Ihan tosijuttuja, ei mitään kalajuttuja.
 
No mikä nyt repeilyttää? Ihan tosijuttuja, ei mitään kalajuttuja.

Että oikeen opetetaan ihmisiä vaaralliseen liikennekäyttäytymiseen.. onko kukkahattu vähän liian kireellä tänään?

EDIT: Mitään tota naurettavampaa en oo kuullukkaan.
 
Sumun kanssa 100% samaa mieltä. En mäkään löydä mitään nauramisen arvoista tuossa...Ja kyllähän se jalankulkijoidenkin kanssa menee samalla tavalla. Yksi esimerkki on se, että lasketaan porukkaa ihan missä sattuu ylittämään suojatietä, vaikka sitä tapaa ei saisi missään nimessä omaksua, koska jalankulkijat tottuvat siihen ja odottavat kaikkien autoilijoiden tekevän samaa...He siinä vaarassa ovat, pelti ei meinaan häviä mitään.
 
Tuosta rampilta tulevan väistämisessä on kahta koulukuntaa, niitä jotka ymmärtävät, että sillä voidaan tehdä liikenteestä joustavaa oikein toteutettuna ja sit niitä jotka luulevat, että sitä ei voi missään olosuhteissa tehdä vaarantamatta muita. Tämän jälkimmäisen koulukunnan edustajilla tuntuu olevan johonkin takaraivoon pinttynyt käsitys, että tilaa annetaan aina katsomatta peiliin ja toisen eteen siirtymällä. Oikein tehtynä tuosta tilanantamisesta ei ole minkäänlaista haittaa.
 
Tuosta rampilta tulevan väistämisessä on kahta koulukuntaa, niitä jotka ymmärtävät, että sillä voidaan tehdä liikenteestä joustavaa oikein toteutettuna ja sit niitä jotka luulevat, että sitä ei voi missään olosuhteissa tehdä vaarantamatta muita. Tämän jälkimmäisen koulukunnan edustajilla tuntuu olevan johonkin takaraivoon pinttynyt käsitys, että tilaa annetaan aina katsomatta peiliin ja toisen eteen siirtymällä. Oikein tehtynä tuosta tilanantamisesta ei ole minkäänlaista haittaa.

Juurikin näin. Kyllä sitä tilaa voi ja pitää antaa, jos siihen mahdollisuus on. Itse väistän aina esim. motarilla vasemmalle kaistalle (jos siellä tilaa on), kun autoja on tulossa liittymästä. Ei se niin vaikeaa ole, kunnon vilkaisu peileihin ja sivulle, huomataan, että tilaa on, pieni liike ratille (vilkkua käyttäen) ja homma ok. Ei ole liian vaikeaa ja tekee liikenteen sujuvammaksi.
 
Turussa (tai siis Raisiossa oikeastaan) on yks tuollainen hyvä esimerkki rampista, joka aiheuttaa vaikeuksia. Elikkä se Bauhausin viereinen motarille vievä ramppi, kun lähdetään Bauhausin suunnalta motaria pitkin Hesaan päin. Siinä on aina jonkin näköistä hämminkiä, kun siitä tullaan aivan liian hiljaa ja heitetään yks kaks oikealle kaistalle. Ja aina joku saatanan nuija heittää katsomatta sekä ennakoimatta vasemmalle kaistalle "fiksua" väistöliikettä tehdessään.
 
Back
Ylös Bottom