Ärsyttävät asiat liikenteessä

^^
Ei se pointti ollut siinä, että etäisyys on parisataa metriä. Olisin hyvin tyytyväinen jos näin olisi. Pointtina oli se, että takana ajavan on aina ja kaikkialla oltava edessä ajavan puskurista vaikka 150m päässä.

Esim. Kolme autoa ajaa peräkkäin moottoritiellä. Jokaisella turvaväli taempana ajavaan 150m. Keskimmäinen poistuu rampista. Jäljellä olevien autojen välinen etäisyys on nyt 300m. Taimmainen auto nostaa nopeuttaan saadakseen etäisyyden 150m edessä olevaan palautettua. Saavutettuaan etäisyyden 150m, taimmainen auto pysyy etummaisesta autosta tällä etäisyydellä sietäen jopa huomattaviakin ajonopeuden hitaita vaihteluita.

Eli pidempi etäisyys edessä ajavasta ei kelpaa, ohi ei aja ja mukana pysyttävä.

Moottoritiellä ajaminen tuntuu olevan haaste aika monelle, yks ilta tulin imolan nesteeltä klaukkalan ramppiin aika kovaa joo (omaa syytä kun ajan ylinopeutta).

Edessä pitkällä meni joku vanha vw vento, itse olin jo rampin katkoviivan toisella puolella kun se metrii ennen liittymän loppua laittaa vilkun päälle. Ventolla oli vauhtia ehkä 70 ja mulla suunilleen tuplasti joten jarrullehan siitä piti mennä, jotta vältyttiin kolarilta.

Rampin loppuun asti se kääkkä ajoi sitten neljääkymppiä, takana oli ihan kiitettävä jono vaikka liikennettä oli muuten todella vähän.

Toinen asia mikä ärsyttää todella paljon on esimerkiks ykköstiellä turkuun mentäissä ne ohituskaistat, kun niitä on siinä vissiin neljä koko vanhalla tiellä.

Jonoa vetää joku lainkuuliainen ihminen kaheksaakymppii suorilla, ylämäessä tietty tippuu litrasesta puntosta vauhtii vähintään kymppi. Ohituskaista kun alkaa niin jono tietty lähtee ohi, mutta myös ne jonon vetäjät ottaa kaikki irti niistä romuistaan. Ohitukset kestää vitusti ja hitaiden ohittajien perässä on kaikki isot mersut ja bemarit vilkuttelemassa valoja.

Nojoo en enempää vuodata, ens kesäks täytyy taas hommaa prätkä ettei tarvii miettii missä pääsee ohi...

En ole lukenut pahemmin ketjua, mutta jos täältä löytyy niitä ihmisiä, jotka eivät motarilla anna tilaa kiihdytyskaistalta tulevalle, niin mun puolesta käsi ylös, olette virallisesti kusipäitä kaikki. Toivottavasti joskus joku rekka vetää teidän kiesit rusinaksi kun ette anna tietä. Vain homot jättää antamatta tietä motarilla. Ja toi velvollisuusläppä on naurettava. Ei kellään toki ole velvollisuutta pitää ovea auki lastenvaunuilla kulkevalle naiselle, mutta vain kusipäät jättää auttamatta. Sama homma motarilla, pysykää vittu himassa, kortti teiltä pitäisi viedä.

n.50k vuodessa ajavana on sama asia laittanu vituttaan.Toinen asia mikä vituttaa on rampissa hidastelu,60km/h köröttelevä kusipää on suurempi liikenteen vaarantaja kuin 130 tai 140 rampista motarille liittyvä.Muistaakseni jo autokoulussa käsketään rampissa KIIHDYTTÄÄ!

Oonko mie nähny unta vai oliko autokoulussa joskus silloin aikoinaan puhetta jotain ryhmittäytymisestä käännyttäessä??

Ollaaks me nähty samaa unta? Olinko mä siinä alasti?

Ai liikenneympyrässä?
No totta helvetissä mutta mitä vitun järkeä on ajaa siinä sisäreunassa kiinni todellakin sitä 5km/h koko saatanan rinki melkein ympäri asti.

Ei :)

En siis viitannut mitenkään sun juttuun, elä huoli.

Ja oon ihan samaa mieltä tuosta liikenneympyrässä ajamisesta. Nönnönnöö...

Tuosta moottoriteillä kiihdytyskaistojen kohdalla vasemmalle väistämisestä muistui mieleen semmoinen knoppitieto, että jossain sivistysmaissa (mm. Kanadassa) on kiihdytyskaistan kohdalla sulkuviivalla erikseen osoitettu, että vasemmalle väistäminen on todellakin kielletty. Toki järkeä saa käyttää. Itse en väistä juuri koskaan, koska pidän edessä aina tilaa. Jos rampista on kuitenkin tulossa monen auton tiivis jono tai hidas rekka ja vasemmalla on tilaa, niin saatan väistääkin.

Kun itse liityn motarille, niin multivitutuksen aiheuttaa usein edellä jumittavat Keijot, jotka eivät arvosta omaa, eikä minun elämää, vaan yrittävät liittyä 120km/h kulkevaan vilkkaaseen liikennevirtaan 80km/h. Ihan vaan saatanan vaarallista touhua, eikä tuollaisen takana ole oikein mitään tehtävissä.

Toivottavasti joskus joku rekka vetää teidän kiesit rusinaksi kun ette anna tietä. Vain homot jättää antamatta tietä motarilla. Ja toi velvollisuusläppä on naurettava.

Toivottavasti tarkoitat tien antamisella pientä nopeuden nostoa/laskua siten, että liittymästä tuleva pääsee liikenteen rytmiin. Jos tarkoitat vasemmalle kaistalle vetoa, niin olipa surkein viesti koko tässä ketjussa (paitsi, että sananvalinnoista johtuen on muutenkin melkein surkein viesti). Vain todella urpo pitää itsestään selvänä sitä, että muut väistävät vasemmalle. Se tehdään vain silloin, kun siihen todella on runsaasti tilaa.

Suurin ongelma noissa liittymissä on se, että vain homot eivät saa autojaan kiihtymään siihen vauhtiin, jota motarilla ajetaan. Ihan turha sinne on tunkea 80-100km/h vauhtia ja sitten itkeä, että ei anneta tietä. Tämä on esim. Klaukkalan liittymässä Helsingin suuntaan ihan tarpeeksi usein havaittu, kun jengi tekee noita herrasmiesmäisiä vasemmalle väistöjään naapurin kylkeen. Loppuupa kiire vähäksi aikaa, kun motari on poikki seuraavat kaksi tuntia.

Ai niitä jotka ajaa YLINOPEUTTA? Vasurilla mennään aina lujempaa, joten onko se niin vaikeaa painaa sitä kaasua ja mennä sekaan? Ilmeisesti on, koska mitä mä olen motareita sahannut, niin Suomessa ei semmoista olekaan jossa ei tilaa olisi. Kusipäät ne siellä junnaa ja saleen ovat muuallakin liikenteessä täysiä runkkareita.

Joten alkakaa antaa tietä, jos et anna, niin olet todennäköisesti ilkeä mulkero ihminen, jolta katoaa aina yksi kaveri jokaisen blokkauksen yhteydessä.

No etpä ole paljon tainnut motareita arkiaamuisin ajaa, jos mielestäsi tilaa aina riittää? Miksi muuten motarilla ajavan pitää painaa kaasua ja tunkea vasemmalle kaistalle? Eikö se liittymästä tuleva voisi painaa sen verran kaasua, että pääsee liikenteen tahtiin? Vai onko sillä oikealla kaistalla nyt yhtäkkiä niin kauhea tungos, ettei sinne mahdu?

Aika paska asenne sulla, etten sanoisi. Melkoista minä-minä-meininkiä.

No etpä ole paljon tainnut motareita arkiaamuisin ajaa, jos mielestäsi tilaa aina riittää? Miksi muuten motarilla ajavan pitää painaa kaasua ja tunkea vasemmalle kaistalle? Eikö se liittymästä tuleva voisi painaa sen verran kaasua, että pääsee liikenteen tahtiin? Vai onko sillä oikealla kaistalla nyt yhtäkkiä niin kauhea tungos, ettei sinne mahdu?

Aika paska asenne sulla, etten sanoisi. Melkoista minä-minä-meininkiä.

Kyse on omalla kohdalla ainakin siitä,että jos jäät ns.sumppuun rampille eli on vain ajettava ramppi loppuun ja sitten vielä motarin reunaa pitkin vaikka oikeaa kaistaa ajavat voisivat antaa tilaa liittyä motarille ettei näin tarvitsisi tehdä ja vaaratilanteita syntyisi..Muiden huomioimatta jättäminen on juurikin sitä minä-minä-meininkiä,jonain päivänä se rekka tai muu isompi auto ei väistä sua ja kolaa sut.:curs:

Tilaa saa, kun näyttää vilkkua. Näin meillä.

Ihmettelen työkaverin vilkunkäyttöä.. pääkaupungiseudulla yleensä annetaan tilaa jos olet väärällä kaistalla ja näytät vilkkua(poislukien ruuhka-ajat), kaveri kiroo että perkele kun ei pääse tolle kaistalle kun tulee autoo niin maan perkeleesti, eikä sillä ole edes vilkkua päällä.

Kyse on omalla kohdalla ainakin siitä,että jos jäät ns.sumppuun rampille eli on vain ajettava ramppi loppuun ja sitten vielä motarin reunaa pitkin vaikka oikeaa kaistaa ajavat voisivat antaa tilaa liittyä motarille ettei näin tarvitsisi tehdä ja vaaratilanteita syntyisi..Muiden huomioimatta jättäminen on juurikin sitä minä-minä-meininkiä,jonain päivänä se rekka tai muu isompi auto ei väistä sua ja kolaa sut.:curs:

Lähtökohtaisesti (arviolta noin 95% tilanteissa) vika on ramppia/liityntäkaistaa ajavassa mikäli jää sumppuun rampille. Ramppi on sitä varten että siinä sovitetaan oma ajonopeus varsinaisilla ajokaistoilla ajavien nopeuteen sopivaksi ja sitten liitytään liikenteeseen. Rampilla ei siis ole tarkoitus hidastella tai säätää mitään muutakaan ihmeellistä, siinä on tarkoitus tehdä havaintoja ja painaa kaasua tai jarrua. Jos tämä tuottaa ongelmia, suosittelen pysymään pois isoilta teiltä.

Mistä lähtien kolmion takaa tulevia on pitänyt alkaa väistää? Päteekö sama meininki myös ihan "tavallisissa" risteyksissä, eli kolmion takaa tulevaa pitää väistää jos tilaa on, muuten on kusipää?:david:

Mistä lähtien kolmion takaa tulevia on pitänyt alkaa väistää? Päteekö sama meininki myös ihan "tavallisissa" risteyksissä, eli kolmion takaa tulevaa pitää väistää jos tilaa on, muuten on kusipää?:david:
Joustavuus on avainsana. Kyllä minä joskus väistän, vaikka toinen tuleekin kolmion takaa. Muuten tulisi kolari. Joo vika ei olisi minun mutta mielummin vältän kolarin. Tuomitseeko sumu tämänkin? Tässähän ihmiset "oppivat", että kolmion takaa voi tulla eteen.

Viimeksi kun olin erään kaverin kyydissä joka ajatteli samalla tavalla auto tuli 40km/h kylkeen. No onhan se tietty "ilmaista peltiä" mutta siinä kun sitten olet kk ilman autoa ja mietit että autosi arvo on laskenut koska se on kolaroitu. Lisäksi olisit voinut välttää kyseisen tilanteen pienellä jarrutusliikkeellä ja tilanteen ennakoinnilla. Samalla voi tulla myös henkilövahinkoja että on se sitten kiva kun kaverisi on kyydissä ja loukkaa itsensä pelkästään kovapäisyytesi takia kun ajattelet että "siinähän on vaan kolmio minun ei tarvitse/kannata väistää ketään". No onnea kuitenkin asenteeseesi. Itse mieluummin kuitenkin aina väistän vaikka tulisi sitä ilmaista edellämainittujen seikkojen vuoksi.

Ai niitä jotka ajaa YLINOPEUTTA? Vasurilla mennään aina lujempaa, joten onko se niin vaikeaa painaa sitä kaasua ja mennä sekaan? Ilmeisesti on, koska mitä mä olen motareita sahannut, niin Suomessa ei semmoista olekaan jossa ei tilaa olisi. Kusipäät ne siellä junnaa ja saleen ovat muuallakin liikenteessä täysiä runkkareita.

Joten alkakaa antaa tietä, jos et anna, niin olet todennäköisesti ilkeä mulkero ihminen, jolta katoaa aina yksi kaveri jokaisen blokkauksen yhteydessä.

Eli kuinka vaikeaa siellä kiihdytyskaistalla on sitten katsoa sopiva kohta mihin liittyä, lyödä lämä tiskiin ja ottaa sopiva nopeus, jonka jälkeen voi liittyä? Mutta kun ei niin ei. Sulla on just tällainen vitun rasittava asenne, eli "pitää väistää tai on kusipää kun mä en jaksa omia velvollisuuksiani liikenteessä, mut kyl niinQ muiden pitää väistää jos mä niinQ liityn nyt täältä kiihdytyskaistalta."

Itse ajan motarilla aivan normisti vaikka joku olisi liittymästä pyrkimässä sekaan. Siinä vaiheessa kun totean että kaveri on niin urpo ettei pääse kiihdytyskaistalta pois ennen kuin se loppuu niin vaihdan kaistaa tai jarrutan (mikäli voin turvallisesti jarruttaa).

Amen. :worship:

Jos ajat rampilla jonkun kusipään perässä joka hiipii 50-60km/h ja jonoa on takanakin,niin miten kuvittelet että siinä vaiheessa sovitat nopeuden noin 120km/h ? Lisäksi rampit eivät ole kilometrejä pitkiä missä voi passailla mielensä mukaan..Auto kyllä kiihtyy tarvittaessa erittäinkin nopeasti,mutta jos rampin alussa on kyltti 120km/h tai 100km/h niin sillon tarvii painaa kaasua jotta voidaan liittyä turvallisesti siihen sopivaan väliin.Useasti vaan joku kusipää körryyttelee silmät kiinni rampin loppuun ja sitten herää vasta kun on liittynyt motarille..Sun asenteella oot oikeesti vielä jonain päivänä isossa kolarissa mikä on itse aiheutettu,kun et viitsinyt antaa tilaa.

Jos on tulossa useampi auto kerralla liittymästä ja näkee jo kaukaa että vituiksi menee jälleen kerran, niin olen kyllä vaihtanut kaistaa jos tilaa vaan on ollut.

Useimmiten vaan on niin, että sieltä rampista tulee se yksi auto, joka onnistuu tulemaan suoraan rinnalle kiihdytyskaistalla eikä kuski saa siihen kinneriin sen vertaa nopeutta / vähentäisi nopeutta että liittyisi sopivaan kohtaan.

Poikkeuksiakin toki on! Joskus olen vaihtanut kaistaa, kun touhu on näyttänyt melko varmasti menevän jälleen perseelleen, mutta yhtäkkiä kuski onkin tajunnut ettei auto hajua kaasun painamisesta, ja kiihdyttänytkin oikein hienosti sekä liittynyt siihen oikealle kaistalle.

Liittymät joissa pk-seudulla tulee yleisimmin ongelmia: Myyrmäen liittymät Hämeenlinnantiellä molempiin suuntiin; Kantsu/Hakkari - Hämeenlinnantie pohjoiseen; Kehä III ja liittymät Hämikselle, eniten ihmetystä aiheuttaa usein se pohjoisen suunnan liittymä, jossa "kiihdytyskaista" on itse asiassa dösäkaista, jota voisi ajaa aina seuraavaan liittymään asti, silti sieltä on pakko tunkea aina 60 km/h vauhdissa eteen... ja onhan noita muitakin.

Back
Ylös Bottom