Ärsyttävät asiat liikenteessä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Täällä on tiet sulat, eikä nyt suoralta tieltä auto lähde mihinkään heittelehtimään, oli kuinka huonot renkaat tahansa. Tosin, jos tahallaan veivaa rattia puolelta toiselle, niin saattaa se perä lähteä alta tällöin suorallakin tiellä.

En tiedä missä asut, mutta ympäri suomea näyttäisi olevan kutakuinkin nollassa, hiukan plussaa. Jos silloin sattuu olemaan tie jäässä ja sulamassa, niin se on tuolla kelillä about vaarallisimmillaan.
 
Vantaan rajalla asun. Lämpömittari näytti muistaakseni lämpöasteita 2-3. Tie oli kaikkialta aivan sula, edes paikoitellen missään ei ollut jäätä tai edes loskaa.
 
Eli n. 2 tolpanväliä ennen? Onhan siinä 4,5s aikaa vaihdella :D

Korjaan lausuntoani. Tolpanvälejä tosiaankin on 2, mutta tolppien (aurausmerkkien) etäisyys toisistaan onkin ~100 metriä eikä 50 metriä eli n. 200 metriä ennen kohtaamista vaihdan lyhyille. Tuolloin ei jää juurikaan valaisematonta tietä autojen välille. Toki vastaantulija on ehtinyt tuossa vaiheessa ajamaan vähintäänkin sen 200 metriä lyhyillä, mutta se hänelle suotakoon.
 
Ei siinä isolla vaihteella ajaessa muuta suurempaa vikaa ole, mutta ns. vedättäminen vie ainakin pirusti polttoainetta. Eli jos vaihde on iso ja kaasupoljin pohjassa, eikä vauhti kiihdy, on kyse vedättämisestä. Isolla vaihteella voi "lasketella", mutta kiihdytettäessä pitäisi pistää pienempää silmään. Toki selvillä alikierroksilla ajaminen rasittaa varmaan moottoria ja kytkintä/vaihdelaatikkoakin (bensiinikoneessa n. alle 2000, diesel vääntää alhaallakin paremmin).
Jees. Eli ihan hyvin voi päästellä jos ei joudu vedättämään. Kyllä sen huomaa jos on liian iso vaihde. Se miten isolla vaihteella voi ajaa, riippuu aika pitkälle ihan autosta. Oma Astma liikkuu suoralla tiellä neljääkymppiä vitosella ilman mitään ongelmia. Pieneenkin mäkeen tarvitsee sitten heittää pienempää. Viidessäkympissä vitosvaihde alkaa olla jo oikeasti sopiva, eikä tarvitse heitellä pienempää silmään.

Ja noita mainitsemiasi kierroslukuja en tuollaisenaan allekirjoita, koska se on tietysti ihan autokohtaista. Itse ajelen usein huomattavasti alle ton kahdentuhannen kierroksen. Kuten sanottu, sen kyllä huomaa jos tarvitsee heittää pienempää sisään.
 
Offtopiccia..En kyllä suosittele ainakaan nykyisillä turbodieseleillä(varsinkaan piristetyillä..) polkaisemaan vitosella/kutosella sieltä tonnista ylöspäin lappua lattiaan.. On nimittäin voimansiirto siinä vaiheessa kohtuu kovilla..Varsinkin kylmällä kelillä saattaa ruveta kytkin luistamaan aika kivasti..
 
Ei siinä isolla vaihteella ajaessa muuta suurempaa vikaa ole, mutta ns. vedättäminen vie ainakin pirusti polttoainetta. Eli jos vaihde on iso ja kaasupoljin pohjassa, eikä vauhti kiihdy, on kyse vedättämisestä. Isolla vaihteella voi "lasketella", mutta kiihdytettäessä pitäisi pistää pienempää silmään. Toki selvillä alikierroksilla ajaminen rasittaa varmaan moottoria ja kytkintä/vaihdelaatikkoakin (bensiinikoneessa n. alle 2000, diesel vääntää alhaallakin paremmin).

Dieseleis niitä vaihteistoja sitten joutuukin uusimaan kun on tunne että vetää hyvin. Voimansiirto ei vain tykkää.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
10 minuuttia sitten Kantsun liikenneympyröissä:

Edessä ajaa joku Opel Vectra C Station Wagonilla. Ensimmäisessä liikenneympyrässä vauhtia alle 10 km/h eikä vilkku välky missään vaiheessa. Toiseen liikenneympyrään tullaan samaa vauhtia, mutta nyt tämä laittaa vilkun vasemmalle ja pysäyttää puolivälissä ympyrää ja antaakseen tilaa ympyrään tulevalle. Tässä vaiheessa laitan lyhyesti torvea.

Sitten jatketaan suoralle, josta kohta alkaa uusi kaista oikealle kääntyville. Laitan vilkun oikealle 50 metriä ennen kaistan alkamista. Kaistan alettua alan vaihtaa tälle kaistalle. Näyttää siltä, että Opel jatkaa suoraan, mutta ei; Ensin kääntöliike oikealle ja kaistaviivan päällä yksi vilkautus ja joudun laittamaan jarrua. Pistän torvea, josta Opel-kuski innostuu tekemään sellasen haista vittu -äkkijarrutuksen. Lopuksi Opel-kuski ajaa oikealle tien sivuun parkkiin ilman vilkkua.

Ajoin kotiin ja pistin tekstiviestiä vilkun käytöstä.
 
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta. Onko tämä Astma siis Opel Astra?
Juu, Opel Astra G 1.8 isolohko :D On kyllä sport-malli, eli vähän lyhyempi laatikko kuin normaalisti.

Neljässäkympissä kierrokset 1200, viidessäkympissä 1500. Menee kyllä neljääkymppiäkin ihan nätisti jyristämättä. Eikä muuten ole lähelläkään sammumista. Kokeilkaa edes itse omilla autoillanne, niin ei tarvitse ihmetellä. Kyllä melkein mikä vaan nykyauto todennäköisesti jaksaa kulkea ihan helposti neljääkymppiä vitosella, jos ei sitten se vitonen ole ihan selvä "ylivaihde"

No, eipä kuitenkaan kovin usein tule vitosella tota vauhtia ajeltua, kun täällä päin on sellaiset neljänkympin alueet aika vähissä jossa tota voi toteuttaa. Sitä koitan vähän ajaa takaa, että monet huristelevat menemään kolmosella viittäkymppiä, ja se on melkein missä vain tapauksessa aivan liian pieni vaihde, jos yhtään taloudellisuutta ajattelee.
 
LOL, tänään kävin Nissan Sunny 1.4 diesel autolla kokeilemassa tuota niin ei se kyllä ollut moksiskaan tuosta 40km/h vitosvaihteella. :D
En olisi uskonut:D
 
LOL, tänään kävin Nissan Sunny 1.4 diesel autolla kokeilemassa tuota niin ei se kyllä ollut moksiskaan tuosta 40km/h vitosvaihteella. :D
En olisi uskonut:D

En tiedä noista Nissanin dieseleistä mutta omalla Corsa dieselil ei pysty vitos vaihteella ajaa missään tilanteessa alle 60km/h (koneena japanilainen 1,7). Mielellään pitää olla nopeutta 65km/h ettei käy jyristää.

Ja vaikka pystyis ajaa vitos vaihteel 40km/h niin eri asia on, onko järkevää. Itse en aja yli 200hv V6 vitos vaihteel 40km/h.
 
Kokeilkaa edes itse omilla autoillanne, niin ei tarvitse ihmetellä. Kyllä melkein mikä vaan nykyauto todennäköisesti jaksaa kulkea ihan helposti neljääkymppiä vitosella, jos ei sitten se vitonen ole ihan selvä "ylivaihde"
Vitosella kierrokset tasan 40km/h vauhdissa karvan päälle 1000, olisko tarkka lukema sitten 1050. Jos jostain syystä tasan neljää kymppiä ajelen, niin yleensä vaihteena on sitten kolmonen.
 
Ei vitun sumuvalot. Tänään joku pelle tuli ensin ylinopeutta takaa, ja sitten jäi perseeseen roikkumaan koko loppumatkaksi.. ja sumuvalot päällä. Lähes sama efekti kuin olis roikkunu pitkät päällä siel takana..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom