Ärsyttävät asiat liikenteessä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Enemmän ärsyttää sellaiset jotka vaihtavat suoralla tiellä puolen kilometrin päässä lyhyille ja jos itse ei vaihda välittömästi myös lyhyille, niin vastaantulija aloittaa pitkienvilkutusprotestin.

Joillakin tuntuu olevan oma laki jonka mukaan toimivat; heti on vaihdettava lyhyille kun näkee vastaan tulevan auton, olipa välissä 100 tai 1000 metriä.
 
Tuon tapauksen jälkeen olen vaihtanut lyhyille vasta noin 100 metrin päässä vastaantulijasta, jolloin autojen väliin ei jää juurikaan valaisematonta tietä.

Eli n. 2 tolpanväliä ennen? Onhan siinä 4,5s aikaa vaihdella :D

Tänään nyppi urpot jotka vaihtavat takaisin pitkille pari metriä ennen kohtaamista. Ei voi edes keskaria näyttää kun nämä salamurhaajat yllättäen päräyttävät valot täysille ja kaahaavat karkuun. Melkein pitäisi auto kääntää ja lähteä perään.
 
Joillakin tuntuu olevan oma laki jonka mukaan toimivat; heti on vaihdettava lyhyille kun näkee vastaan tulevan auton, olipa välissä 100 tai 1000 metriä.

Tuo on ihan totta, mutta joskus sitä etäisyyttä on niin pirun vaikea arvioida. Itselläkin käyny pari kertaa, että napsauttanu lyhyille ja sitte huomannu että sitä etäisyyttä olikin vielä 700m. ;)

Mutta entäs ne, jotka ottaa ne pitkät pois vasta 50m päässä vastaantulijasta? Oma autokoulunopettaja sanoi että "tärkeintä on että itse näkee, kyllä se vastaantulijakin näkee sieltä. Parempi ajaa valoisassa kuin täysin sokkona" :)
 
Valothan pitäs vaihtaa silloin kun valokiilat kohtaavat, näin oikeaoppisesti.
 
Tuo on ihan totta, mutta joskus sitä etäisyyttä on niin pirun vaikea arvioida. Itselläkin käyny pari kertaa, että napsauttanu lyhyille ja sitte huomannu että sitä etäisyyttä olikin vielä 700m.

Totta tuokin. Ja etenkin vieraalla tiellä voi pimeällä näyttää siltä, että autojen välissä on pitkä suora tie, mutta sieltä löytyykin kumparetta tai notkelmaa. :) Meille opettivat, että sopivin kohta vaihtaa lyhyille on siinä, kun pitkien valojen keilat kohtaavat, jolloin ei jää isoa pätkää pimeäksi lyhyille vaihdettaessa. Aika vaikeaa tietysti, jos toinen vaihtaa kovin aikaiseen ja toinen "joutuu" ajamaan pitkät päällä kauemmin kohti.
 
1. Ärsyttää taksimiehet/naiset, täälläpäin ne ovat niin törkeitä kuskeja ettei mitään rajaa.

2. Ihmiset jotka säntäävät suojatien yli katsomatta kummallekkin puolelle tietä. Eikö ne tajua että auto ei pysähdy ihan hetkessä talvikelillä. Melkein joka päivä on joku jäädä alle....

3. Autoiliat jotka ilmoittavat viime tipassa kääntyvänsä, ja erityisesti ne jotka eivät ilmoita kääntymisaikeistaan ollenkaan.
 
Tiedän että on kusisia risteyksiä, eli valo-ohjattu jota ennen on valoton risteys jossa kolmio. Ruuhkassahan kolmion takaa ei koskaan pääse koska päätielle muodostuu valoihin aina jono.
Tänään ajelin juuri sellaisesta, kun sieltä kolmion takaa tunkee väkisin eteen taksia ja pakettiautoa ehtiäkseen koukkaamaan toiselle kaistalle vaikka minulla paloi (ja monella muulla) silloin vihreät jolloin ei olisi ollut mitään vitun asiaa tulla sieltä kolmion takaa. Teknisesti ottaen olisin voinut lähettää transitin tai taksin lunastukseen siinä vaiheessa, mutta tyydyin hakkaamaan torvea kuin mielipuoli.

Yleensä siinä toinen kaista seisoo ja jättää tällöin tilaa tulla kolmion takaa, mutta nyt ne sankarit tulivat liikkuvien autojen sekaan ilman sen suurempia ajatuksia.

Varsinainen vitutuksen aihe ovat kuitenkin pellet jotka eivät aja pimeässä tihkusateessa kuuttakymppiä kovempaa edes moottoriliikennetiellä - valaistulla sellaisella.
 
Aaargh, äsken oli aika tuskaa ajaa Hakamäentietä Rusekasuo-Käpylä. Hitto kun varmaan sen huippukokouksen takia oli liikennevalot sammutettu ja poliisi ohjasi liikennettä. Siinä sitten sai seistä ja odotella kun supon pojat on saattamassa ministereitä messukeskukseen.
 
Mä vaihdan aina kun valot näkyy edessä, jos ei ala vaihtumaan vastapäässä, niin vippaan pitkät ja sumarit päälle.
Siis jos olet vaikka mäen päällä ja vastaan tuleva auto on toisen mäen päällä siten, että teidän väliin jää pitkä pätkä valaisematonta alamäkeä?
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Valothan pitäs vaihtaa silloin kun valokiilat kohtaavat, näin oikeaoppisesti.
Niinhän se on, ja käytännössä 95% suomalaisista vaihtaa lyhyet aivan liian aikaisin. Mitään järkeä niitä ei ole edes vaihtaa siellä, kun toisen valot alkaa näkymään, vaan vasta silloin, kun ne häikäisevät selvästi. Pitkät kannattaa myös vaihtaa takaisin jo 10-15m ennen auton kohtaamista, koska silloin ne eivät enää sitä vastaantulijaa häikäise. Molemmat kokeiltu tällä viikolla käytännössä ja noin se vain yksinkertaisesti on kaikista paras tapa vaihtaa ja tuo tyyli opetetaan myös autokoulussa.
 
Pitkät kannattaa myös vaihtaa takaisin jo 10-15m ennen auton kohtaamista, koska silloin ne eivät enää sitä vastaantulijaa häikäise. Molemmat kokeiltu tällä viikolla käytännössä ja noin se vain yksinkertaisesti on kaikista paras tapa vaihtaa ja tuo tyyli opetetaan myös autokoulussa.

Mitä hyötyä tuosta on yli 50 nopeuksissa? Ei hevon vitun mitään ja kyllä muuten häikäisevät. Tekisi mieli lähteä noiden etuajassavaihtajien perään ja vetää niitä turpaan ja potkia valot paskaksi. En sitten tiedä mikä tyylistä tekee hyvän. :)
 
Eli n. 2 tolpanväliä ennen? Onhan siinä 4,5s aikaa vaihdella :D

Tänään nyppi urpot jotka vaihtavat takaisin pitkille pari metriä ennen kohtaamista. Ei voi edes keskaria näyttää kun nämä salamurhaajat yllättäen päräyttävät valot täysille ja kaahaavat karkuun. Melkein pitäisi auto kääntää ja lähteä perään.
Yritähän ens kerralla katsoa muualle kuin kaverin valoihin. autokoulussa opetetaan vaihtamaan kun ollaan kohdalla, tuo pari metriä menee nätisti arviointivirheeksi jos laskee että 160km/h(80 rajoitus x 2..) = (yli) 40m/s eli vaadit että kaveri saisi pitkät täsmälleen 1/20 s myöhemmin?

..no voinhan mäkin vaatia ärrän tätiltä päävoittokupongin lottoa ens kierrokselle...
 
Yleensä siinä toinen kaista seisoo ja jättää tällöin tilaa tulla kolmion takaa, mutta nyt ne sankarit tulivat liikkuvien autojen sekaan ilman sen suurempia ajatuksia.

En tiedä tuosta tapauksesta, mutta näin ei asia ole ainakaan Turussa. Ehanaa tulla motarilta Pääskyvuoreen päin. Heti liittymän jälkeen on valot kääntyville. Ja kun kääntyy niin 100m päässä on sitten uudet "isommat" valot. Nythän on niin että liittymästä tulevat eivät pääse nauttimaan vihreästä valostaan, kun toisesta suunnasta suoraan ajavat pallinaamat tukkivat risteyksen joka aamu. 4 valot jouduin viimeksi odottamaan siinä. Kunnes tuli pieni rako kauemmaksi josta pääsi autolla kiemurtelemaan.
 
Mitä hyötyä tuosta on yli 50 nopeuksissa? Ei hevon vitun mitään
Joo ja yli 100 nopeuksissa kannattaa ottaa kaikki valot, jopa parkitkin pois päältä kun nekään ei hyödytä mitään. Hätävilkkujen valossa voi ajella 120 asti ja sit kannattaa laittaa nekin pois ja aurinkolasit päähän.
 
Yritähän ens kerralla katsoa muualle kuin kaverin valoihin. autokoulussa opetetaan vaihtamaan kun ollaan kohdalla, tuo pari metriä menee nätisti arviointivirheeksi jos laskee että 160km/h(80 rajoitus x 2..) = (yli) 40m/s eli vaadit että kaveri saisi pitkät täsmälleen 1/20 s myöhemmin?

..no voinhan mäkin vaatia ärrän tätiltä päävoittokupongin lottoa ens kierrokselle...


Minulla on parempi idea: sen sijaan että vaihtaisi pitkät etuajassa niin voisi pitää ne kokoajan päällä. Siitä olisi jo oikeasti hyötyä.
 
Minulla on parempi idea: sen sijaan että vaihtaisi pitkät etuajassa niin voisi pitää ne kokoajan päällä. Siitä olisi jo oikeasti hyötyä.
Niin ja myös haittaa. Etsihän käsiisi TM ja kyyläile ne valokuviot jotka pitäis olla jokaisen koeajojutun infosivulla muiden teknisten tietojen seassa.

Nyt väitteestäsi huomaa ettet oikeastaan tiedä yhtään mistä puhut.
 
Niinhän se on, ja käytännössä 95% suomalaisista vaihtaa lyhyet aivan liian aikaisin. Mitään järkeä niitä ei ole edes vaihtaa siellä, kun toisen valot alkaa näkymään, vaan vasta silloin, kun ne häikäisevät selvästi. Pitkät kannattaa myös vaihtaa takaisin jo 10-15m ennen auton kohtaamista, koska silloin ne eivät enää sitä vastaantulijaa häikäise. Molemmat kokeiltu tällä viikolla käytännössä ja noin se vain yksinkertaisesti on kaikista paras tapa vaihtaa ja tuo tyyli opetetaan myös autokoulussa.

että näinkö autokoulussa opetetaan? kyllä ne minua tuosta matkasta ainakin häikäisevät, viimeks tuli viime sunnuntaina tuo taas todistettua :jahas:
miksei voi vaihtaa sit ku ollaan jo toisten autojen nokat ohitettu?
 
Mitä hyötyä tuosta on yli 50 nopeuksissa? Ei hevon vitun mitään ja kyllä muuten häikäisevät. Tekisi mieli lähteä noiden etuajassavaihtajien perään ja vetää niitä turpaan ja potkia valot paskaksi. En sitten tiedä mikä tyylistä tekee hyvän. :)
Miten se nopeus sen hyödyn ratkaisee? Lisäaikaa reagoimiseen se joka tapauksessa antaa ajettiin mitä nopeutta tahansa.

Jos joskus huomaat, että vastaantuleva auto lyhyillä valoilla tekee aivan totaalisen valomuurin eteensä, etkä sä näe yhtään sen auton taakse omalle kaistalles, niin tajuat tuon merkityksen. Tietenkään se ei saa häikäistä vastaantulevaa, ja jos se häikäisee, niin ne valot on vaihdettu liian aikaisin pitkiks.

Tällä viikolla pimeän ajon harjoituksissa käytiin toi läpi ja itsekin suhtauduin siihen aluks aika skeptisesti just sen takia, että se häikäsee, mutta jos ne valot vaihdetaan sopivan lähellä vastaantulevaa eli sen em. 10-15m päässä, niin ei häikäise. Myth busted.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom