Ärsyttävät asiat liikenteessä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Jos pysähtyy pilkkopimeällä valtatien reunaan auto puoliksi pientareella ja puolet kaistalla niin EHKÄ kannattaa laittaa hätävilkut tai edes se toinen vilkku päälle :curs:
 
Jos pysähtyy pilkkopimeällä valtatien reunaan auto puoliksi pientareella ja puolet kaistalla niin EHKÄ kannattaa laittaa hätävilkut tai edes se toinen vilkku päälle :curs:

Ehkä ne hätävilkut olivat olleet päällä, mutta akku tyhjentynyt ajan kanssa? Tosin jos oli vain pysähtynyt, niin olen samaa mieltä.

Kuinka kauan akut muuten kestävät hätävilkkuja, jos puhutaan 15-20 -vuotiaasta autosta?
 
vaikuttaako vääntö tuossa kaavassa nyt mitenkään?
Vaikuttaa tietysti, mutta jos mietit, että diesel-autolla ajellessasi viittäkymppiä suurimmalla vaihteella, joudut päästelemään tyhjäkäynnillä, kun taas bensa auto on tossa vaiheessa paremmin siellä "mukavuusalueella".

Mutta kuten sanoin, niin yleistystähän tämä on. Kaikista eniten vaikuttaa se välitys, eikä niinkään vääntö. Ja mistäkö näin päättelen? No siitä, että jos meikäläisen Astma kiskoo tolla väännöllä ilman ongelmia sitä neljääkymppiä, niin kyllä siihen pystyy melkein mikä vaan auto jossa on suht samat välitykset.
 
Tuli muuten mieleen, että bensa-auto paremmin tota nopeutta kulkeekin isolla vaihteella. Kiisselissä kun on usein pidemmät välitykset suppeammasta kierrosalueesta johtuen, niin sehän ei suurimmalla vaihteella jaksa liikkua kovinkaan hiljaa, vaikka vääntöä olisi miten paljon.

Kyllä, mutta bensa-autossa 1200rpm ei ole vielä paljoa mitään mutta dieseli vehkeessä saattaa olla vääntöhuippu jo lähellä.
 
Heitänpä tähän väliin. Verratkaa turbodieseliä vastaavan kokoiseen bensaturboon ja bensa voittaa aina(paitsi kulutuksessa).
Esim VW 2.0TDI 140hv ja 2.0TFSI 200hv. Tai jos pitää ottaa dieselistä tehokkaampi 170hv miksei bensasta sitten ottais 265hv... No joka tapauksessa diesel vaatii enemmän vaihteita kun käyttöalue on 1500-4500rpm. Kun vastaava bensaturbon käyttöalue 1500-6500rpm.
 
Kai se nyt kiertää tuonne 4500rpm, sitä tarkoitin. En ole ajanut tuolla dieselillä vaan heitin mutua muista diesel kokemuksista.

Teho loppuu "leikkaamalla" 4000 kohdalla, kiertää kyllä 4500 muttei siitä ole mitään hyötyä. Tähän voisi vielä voimahousulle lisätä että alle 1500 ei tapahdu yhtään mitään, joten automaatti on ainakin tälle pumppusuutin dieselille ainoa oikea kaveri. :D (joskus taidettiin vääntää aiheesta maatti versus manuaali)

1.8 tsi menisi taas manuaalinakin.
 
Heitänpä tähän väliin. Verratkaa turbodieseliä vastaavan kokoiseen bensaturboon ja bensa voittaa aina(paitsi kulutuksessa).
Esim VW 2.0TDI 140hv ja 2.0TFSI 200hv. Tai jos pitää ottaa dieselistä tehokkaampi 170hv miksei bensasta sitten ottais 265hv... No joka tapauksessa diesel vaatii enemmän vaihteita kun käyttöalue on 1500-4500rpm. Kun vastaava bensaturbon käyttöalue 1500-6500rpm.
Mikäs tässä oli se ajatuksen pääidea? Bensasta kyllä saadaan enemmän tehoa irti, mutta tehoalue on korkeella ja normiajossa ehkä vähän käyttökelvoton kun taas dieselissä maksimivääntö saadaan ihan maantiekierroksilla. Turbotekniikka on myös dieselissä paljon tehokkaampaa eikä bensakoneessa turbolla ei saada nostettua hyötysuhdetta niin paljon. Toisaalta koneen iskutilavuus ei ole edes kovin järkevä tapa vertailla moottoreita vaan lähinnä juurikin teho- ja vääntökäyrät ja kulutus.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Jos pysähtyy pilkkopimeällä valtatien reunaan auto puoliksi pientareella ja puolet kaistalla niin EHKÄ kannattaa laittaa hätävilkut tai edes se toinen vilkku päälle :curs:

Ja jos se auto leviää tien laitaan, niin sen varotuskolmion voisi viedä sinne minne se kuuluu, eikä jättää auton katolle tai 3m auton taakse. :zzzz:
 
Joo pezku oikeilla jäljillä nyt. Dieselin paras vääntöalue on matalammilla kierroksilla kuin bensakoneissa, ja parhaalla vääntöalueella on paras kiihtyvyys. Kierroksia ja vaihteita on turha sinällään vertailla, ja kyllä, väännöllä ON erittäinkin paljon merkitystä, tavallaan se on ainoa millä on merkitystä.

Ja normaali bensakoneella varustetussa autossa se 40 vitosella viisivaihteisella on auttamatta vedättämistä, ainakin sikäli kun sillä kiihdytetään. Onko housun astma sitten poikkeus tähän, en tiedä. Oma kierrosluonteinen japsi tuntuu vitosella kahdeksassakympissä olevan vedättämisen rajamailla, olkoonkin että ilmanvastus alkaa olla merkittävä tekijä tässä.
 
Itellä on 170 hv diesel ja käyttöalue on enemmänkin 1500-2500 rpm.

Toyotan D-4D? Sama vika. Muuten kiva moottori, mutta kovin isolla vaihteella ihan turha yrittää losottaa muuten kuin pintakaasulla ja mieluummin lievään alamäkeen.

Olenkin ottanut sen lähestymistavan, että parhaan hyötysuhteen alueella ripeähkö kiihdytys tavoitenopeuteen ja sitten joko nelosella (-50-55) tai vitosella (-80) eteenpäin. Yli 80 kärsii jo kuutostakin käyttää. Alle neljässäkympissä menee melkein paremmin kolmosella.
 
Kierroksia ja vaihteita on turha sinällään vertailla, ja kyllä, väännöllä ON erittäinkin paljon merkitystä, tavallaan se on ainoa millä on merkitystä.

Ja normaali bensakoneella varustetussa autossa se 40 vitosella viisivaihteisella on auttamatta vedättämistä, ainakin sikäli kun sillä kiihdytetään. Onko housun astma sitten poikkeus tähän, en tiedä.
Luetko ollenkaan mitä kirjoitan? Kyse on ollut koko ajan tasaisella tiellä tasakaasulla ajamisesta. Kai sen nyt hiukan tyhmempikin tajuaa, että suurimmalla vaihteella neljästäkympistä kun lähtee kiihdyttämään, on vedättämistä varmaan kaikilla autoilla.

Ja olen muuten edelleenkin sitä mieltä, että tässä tapauksessa sillä väännöllä ei ole merkitystä. Edelleen sama argumentti: Jos meikäläisen Astra 170 Nm @ 3400 r/min kulkee vitosella neljääkymppiä täristämättä, tekee saman tempun varmaan melkein mikä vain auto vastaavalla lootalla varustettuna. Jos taas tästä nopeudesta lyödä sen kaasu pohjaan ja aletaan kiihdyttämään, alkaa väännöllä olemaan jo paljonkin merkitystä.
 
Toyotan D-4D? Sama vika. Muuten kiva moottori, mutta kovin isolla vaihteella ihan turha yrittää losottaa muuten kuin pintakaasulla ja mieluummin lievään alamäkeen.

Olenkin ottanut sen lähestymistavan, että parhaan hyötysuhteen alueella ripeähkö kiihdytys tavoitenopeuteen ja sitten joko nelosella (-50-55) tai vitosella (-80) eteenpäin. Yli 80 kärsii jo kuutostakin käyttää. Alle neljässäkympissä menee melkein paremmin kolmosella.

Skoda löytyy eli vagineen 170 hv pumppusuutin versio. Kuutosen raja menee just tuossa 80 km/h mittarinopeutta. Talvella repii ja puskee miten sattuu kun tehot hyppää kerralla kehiin. Manuaalina kaipaisi nelikkoa. No enää kuukausi tätä ja saa 170 hv common railin Dsg:llä ja loppuu hämmentely ja arpominen sekä kylmän koneen hörskytys.

Onhan tuossa toki positiivisiakin puolia, ohitus 80 vauhdista nelosella on varsin iloinen toimenpide. Ja kulutus pyörii 5,5 - 6 litran tienoilla, vaikka ajan pääsääntöisesti 10 km/h ylinopeutta navin mukaan. Pienin kulutus/tankillinen on muistaaksen 5,2 mutta tuo olikin lähes kokonaan matka-ajoa.
 
Luetko ollenkaan mitä kirjoitan? Kyse on ollut koko ajan tasaisella tiellä tasakaasulla ajamisesta. Kai sen nyt hiukan tyhmempikin tajuaa, että suurimmalla vaihteella neljästäkympistä kun lähtee kiihdyttämään, on vedättämistä varmaan kaikilla autoilla.

Ja olen muuten edelleenkin sitä mieltä, että tässä tapauksessa sillä väännöllä ei ole merkitystä. Edelleen sama argumentti: Jos meikäläisen Astra 170 Nm @ 3400 r/min kulkee vitosella neljääkymppiä täristämättä, tekee saman tempun varmaan melkein mikä vain auto vastaavalla lootalla varustettuna. Jos taas tästä nopeudesta lyödä sen kaasu pohjaan ja aletaan kiihdyttämään, alkaa väännöllä olemaan jo paljonkin merkitystä.

Kyllä se mahdollisesti rullaa eteenpäin tasaisella vitosella neljääkymppiä, mutta järkevä vaihde ajaa neljääkymppiä 1.8 bensakoneella on tavallisesti joko kolmonen tai korkeintaan nelonen. Ei nyt tule mitään sellaista yleistä tilannetta mieleen, missä pitäisi ajaa suoraa tietä neljääkymppiä pitempää matkaa, tuskin maanteilläkään tuollaisia rajoituksia on. Taajamassa väittäisin että vitonen on jo mutkien ja risteysten takia aivan liian suuri vaihde, ja silllä ajaminen saattaa hajottaa koko laatikon. Jos tulee eteen sellainen tilanne, että vitonen ei enää pysy silmässä, niin tiedät että se on tuosta liian suurella vaihteella ajamisesta kiinni (tälläistä esiityy ainakin vanhemmissa Nissaneissa).

Edelleen tätä on turha ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, olen jo todennut että tuo sinun autosi saattaa olla jollain tapaa poikkeuksellinen.
 
Taajamassa väittäisin että vitonen on jo mutkien ja risteysten takia aivan liian suuri vaihde, ja silllä ajaminen saattaa hajottaa koko laatikon. Jos tulee eteen sellainen tilanne, että vitonen ei enää pysy silmässä, niin teidät että se on tuosta liian suurella vaihteella ajamisesta kiinni (tälläistä esiityy ainakin vanhemmissa Nissaneissa).
Niin se hyvin pitkälle onkin. Enkä edes ajele noin, vaan nelosella yleensä mennään. Kunhan totesin, että hyvin se vitosellakin jaksaa.
 
Vieläkin vituttaa ne teinit, jotka ohittelee ruuhkaisella pikatiellä varsin vaarallisesti ja aiheuttaa haitariliikettä. Sitten ne jää tupakalle pysähdyspaikalle ja ohittaa uudestaan. Eli ei edes kiire ole syynä, vaan pitää päästä ohittelemaan.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom