- Liittynyt
- 30.5.2003
- Viestejä
- 2 429
Jos pysähtyy pilkkopimeällä valtatien reunaan auto puoliksi pientareella ja puolet kaistalla niin EHKÄ kannattaa laittaa hätävilkut tai edes se toinen vilkku päälle :curs:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos pysähtyy pilkkopimeällä valtatien reunaan auto puoliksi pientareella ja puolet kaistalla niin EHKÄ kannattaa laittaa hätävilkut tai edes se toinen vilkku päälle :curs:
Vaikuttaa tietysti, mutta jos mietit, että diesel-autolla ajellessasi viittäkymppiä suurimmalla vaihteella, joudut päästelemään tyhjäkäynnillä, kun taas bensa auto on tossa vaiheessa paremmin siellä "mukavuusalueella".vaikuttaako vääntö tuossa kaavassa nyt mitenkään?
Tuli muuten mieleen, että bensa-auto paremmin tota nopeutta kulkeekin isolla vaihteella. Kiisselissä kun on usein pidemmät välitykset suppeammasta kierrosalueesta johtuen, niin sehän ei suurimmalla vaihteella jaksa liikkua kovinkaan hiljaa, vaikka vääntöä olisi miten paljon.
Mutta jos bensa-autolla kierrokset on 1200, on ne dieselillä samassa nopeudessa alle 800. Laske siitä. Ja taas siis yleistetään.Kyllä, mutta bensa-autossa 1200rpm ei ole vielä paljoa mitään mutta dieseli vehkeessä saattaa olla vääntöhuippu jo lähellä.
. No joka tapauksessa diesel vaatii enemmän vaihteita kun käyttöalue on 1500-4500rpm. Kun vastaava bensaturbon käyttöalue 1500-6500rpm.
Itellä on 170 hv diesel ja käyttöalue on enemmänkin 1500-2500 rpm.
Kai se nyt kiertää tuonne 4500rpm, sitä tarkoitin. En ole ajanut tuolla dieselillä vaan heitin mutua muista diesel kokemuksista.
Mikäs tässä oli se ajatuksen pääidea? Bensasta kyllä saadaan enemmän tehoa irti, mutta tehoalue on korkeella ja normiajossa ehkä vähän käyttökelvoton kun taas dieselissä maksimivääntö saadaan ihan maantiekierroksilla. Turbotekniikka on myös dieselissä paljon tehokkaampaa eikä bensakoneessa turbolla ei saada nostettua hyötysuhdetta niin paljon. Toisaalta koneen iskutilavuus ei ole edes kovin järkevä tapa vertailla moottoreita vaan lähinnä juurikin teho- ja vääntökäyrät ja kulutus.Heitänpä tähän väliin. Verratkaa turbodieseliä vastaavan kokoiseen bensaturboon ja bensa voittaa aina(paitsi kulutuksessa).
Esim VW 2.0TDI 140hv ja 2.0TFSI 200hv. Tai jos pitää ottaa dieselistä tehokkaampi 170hv miksei bensasta sitten ottais 265hv... No joka tapauksessa diesel vaatii enemmän vaihteita kun käyttöalue on 1500-4500rpm. Kun vastaava bensaturbon käyttöalue 1500-6500rpm.
Jos pysähtyy pilkkopimeällä valtatien reunaan auto puoliksi pientareella ja puolet kaistalla niin EHKÄ kannattaa laittaa hätävilkut tai edes se toinen vilkku päälle :curs:
Itellä on 170 hv diesel ja käyttöalue on enemmänkin 1500-2500 rpm.
Luetko ollenkaan mitä kirjoitan? Kyse on ollut koko ajan tasaisella tiellä tasakaasulla ajamisesta. Kai sen nyt hiukan tyhmempikin tajuaa, että suurimmalla vaihteella neljästäkympistä kun lähtee kiihdyttämään, on vedättämistä varmaan kaikilla autoilla.Kierroksia ja vaihteita on turha sinällään vertailla, ja kyllä, väännöllä ON erittäinkin paljon merkitystä, tavallaan se on ainoa millä on merkitystä.
Ja normaali bensakoneella varustetussa autossa se 40 vitosella viisivaihteisella on auttamatta vedättämistä, ainakin sikäli kun sillä kiihdytetään. Onko housun astma sitten poikkeus tähän, en tiedä.
Toyotan D-4D? Sama vika. Muuten kiva moottori, mutta kovin isolla vaihteella ihan turha yrittää losottaa muuten kuin pintakaasulla ja mieluummin lievään alamäkeen.
Olenkin ottanut sen lähestymistavan, että parhaan hyötysuhteen alueella ripeähkö kiihdytys tavoitenopeuteen ja sitten joko nelosella (-50-55) tai vitosella (-80) eteenpäin. Yli 80 kärsii jo kuutostakin käyttää. Alle neljässäkympissä menee melkein paremmin kolmosella.
Luetko ollenkaan mitä kirjoitan? Kyse on ollut koko ajan tasaisella tiellä tasakaasulla ajamisesta. Kai sen nyt hiukan tyhmempikin tajuaa, että suurimmalla vaihteella neljästäkympistä kun lähtee kiihdyttämään, on vedättämistä varmaan kaikilla autoilla.
Ja olen muuten edelleenkin sitä mieltä, että tässä tapauksessa sillä väännöllä ei ole merkitystä. Edelleen sama argumentti: Jos meikäläisen Astra 170 Nm @ 3400 r/min kulkee vitosella neljääkymppiä täristämättä, tekee saman tempun varmaan melkein mikä vain auto vastaavalla lootalla varustettuna. Jos taas tästä nopeudesta lyödä sen kaasu pohjaan ja aletaan kiihdyttämään, alkaa väännöllä olemaan jo paljonkin merkitystä.
Niin se hyvin pitkälle onkin. Enkä edes ajele noin, vaan nelosella yleensä mennään. Kunhan totesin, että hyvin se vitosellakin jaksaa.Taajamassa väittäisin että vitonen on jo mutkien ja risteysten takia aivan liian suuri vaihde, ja silllä ajaminen saattaa hajottaa koko laatikon. Jos tulee eteen sellainen tilanne, että vitonen ei enää pysy silmässä, niin teidät että se on tuosta liian suurella vaihteella ajamisesta kiinni (tälläistä esiityy ainakin vanhemmissa Nissaneissa).