Ärsyttävät asiat liikenteessä

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Oma tyyli on että heitän lyhyet iteltäni kun alkaa vastapuolen valot häikäistä ja 90% ajasta vastapuoli tekee saman perässä. Toimin myös itsekin samalla tavalla, jos vastapuoli inhimillisen etäisyyden sisällä on lyhyet vaihtanut. Xenonit kyllä vituttaa, tuntuu että suurimman osan ajasta ne ottaa suoraan minun silmiin, eikä sinne mihin niiden pitäis näyttää. Sama sumuvaloissa, vituttaa kun suurimmalla osalla ne näyttää palavan jatkuvasti.
Välillä myös ainakin Kainuun korvissa ajellessa on vaikea arvioida että millon se auto on lähellä, suht moni tuntuu ajelevan jollain Hellan rallivaloilla. Niin nepä ottaa mukavasti silmiin jo sen yli ½ kilometriä ennen, kuin vastapuoli edes tietää minun "pitkistä" valoista. Pitäs ilmeisesti kaivaa samanlaiset laittomat kamppeet isän jäämistöstä ja heittää paikalleen :evil:

Sellainen on vielä itsellä tapana, että ennen lyhyisiin vaihtoa koetan vielä nopeasti kyylätätä ne tien penkat mahdollisimman huolella läpi koko näköalueelta.
Lisätään vielä, että tuota etukäteen päälle räpsimistä en ymmärrä itsekään. 80km/h vauhdissakin mennään kuitenkin jo 22m/s, niin sen reilu puoli sekuntia varmaan jokainen jaksaa odottaa. Samalla vältetään ne virhearvioit, joissa sitten vastapuoli on puolisokeana siinä vaiheessa, kun kohtaaminen on jo ohi.
 
Siis, 10 metriä on satasen vauhdissa niin lyhyt matka/aika edetä että ei tuossa 10m päässä vaikuta mitään jos valot päälle laittaa. Oikeasti kun se aina häikäisee jostain 20m päästä.
En itsekkään kyllä laita niitä päälle ennenku olen auton ohi mennyt jo.
 
Osa mun kavereista jotka eivät saatana tunnu tajuavan että se auto ei käyttäydy talvella samalla tavalla mitä kesällä. Turvaväli samanlainen mitä kesällä ja mutkatkin otetaan yhtä kovaa mitä kesällä kaahaten, pelottaa ihan vitusti olla välillä kyydissä ja tästä usein valitankin sitten. Niin ja tietenkin vielä tämä käsijarrulla leikkiminen muun liikenteen seassa, kyllähän se hyvin menee kun on lunta mutta ei sitä erota että jos tie onkin jäässä...:down:
Nimimerkillä: kesärenkailla jäisellä tiellä käsijarrulla leikkien auto syvälle mehtään :thumbs:

jan, jotain rajaa näihin sun postailuihis :lol2:
 
80km/h vauhdissakin mennään kuitenkin jo 22m/s, niin sen reilu puoli sekuntia varmaan jokainen jaksaa odottaa. Samalla vältetään ne virhearvioit, joissa sitten vastapuoli on puolisokeana siinä vaiheessa, kun kohtaaminen on jo ohi.
Ei tässä kyse ole mistään jaksamisesta tai odotuksesta. Yleisenä pointtina on vain se, että kun ne valot eivät juurikaan tai ollenkaan häikäise siinä 10-15m päässä autoa, niin miksi niitä ei voisi vaihtaa pitkiin. Jos reaktioaikaa ajatellaan, niin 0,5s on aika toivottu lisä jarrutukseen, jos siellä tiellä seisookin hirvi. Kyllähän minäkin jaksan ajaa vaikka koko matkan lyhyet päällä, ei mulla mitenkään siinä aika käy pitkäksi, mutta käytännössä se on turvallisempaa vaihtaa ne pitkät vähän ennen vastaantulijaa.

Siinä jonkun kouluttajan ohjeet:

Valojen käyttö kohtaamistilanteessa

1. Älä vaihda kohtaamistilanteessa lähivaloille liian aikaisin, koska valojen väliin jää pimeä vyöhyke.
2. Vähennä nopeutta ja vaihda lähivaloille vasta, kun valokiilat kohtaavat toisensa.
3. Vaihda takaisin kaukovaloille hetkeä ennen kohtaamista.
 
Tuo hetkeä ennen kohtaamista on joillekkin vähän häilyvä asia. On sen verran useasti vedetty ne pitkät päälle liian aikaisin joillain uber lisävalopatteristolla ja hetken täyssokeus on tosiasia.

Pääkaupunkiseudun liikenteelle on ominaista kyllä tietty jouston puute. Jos joku kiilaa ruuhkassa eteen, niin kauhea kiroaminen. Jos taas itse ei pääse väliin, niin kauhea kiroaminen.
Jos taas on huonot olosuhteet ja itsellä on joku uber nelivetoinen auto, niin 90% muilla liikenteessä ajavista ei ole. Jotenkin tuppaa nuo nopeuserot olevan aika rajut ääriolosuhteissa. Kaikkien pitäisi ottaa huomioon se muu liikenne. No jo ei uskalla ajaa lujempaa, niin tuskinpa sitä tarvitsee kotiin jäädä. Ei ne hitaat kuitenkaan aiheuta niitä tilanteita, vaan hätäilijät aiheuttaa.
 
Nimimerkillä: kesärenkailla jäisellä tiellä käsijarrulla leikkien auto syvälle mehtään :thumbs:

jan, jotain rajaa näihin sun postailuihis :lol2:

Puhe olikin liikenteen seassa;)
 
Lisätään vielä, että tuota etukäteen päälle räpsimistä en ymmärrä itsekään. 80km/h vauhdissakin mennään kuitenkin jo 22m/s, niin sen reilu puoli sekuntia varmaan jokainen jaksaa odottaa. Samalla vältetään ne virhearvioit, joissa sitten vastapuoli on puolisokeana siinä vaiheessa, kun kohtaaminen on jo ohi.
Vittu mistä teitä idiootteja sikiää?!?

Olettaen että tarkoitat yli 60km/h nopeuksia. Lähivaloilla ei pysty kauhean paljoa yli 50 ajamaan turvallisesti (lue: näet sen pätkän tiestä jolla saat autosi pysähtymään). 80 lähivaloilla on jo kärjistäen : näet jotain valokeilan kaukaisessa reunassa - jarrutat - kolahtaa. Mitä lyhemmän aikaa ajat tuolla lailla riskillä, sitä turvallisempaa ajaminen on. Valojen räpsimisen pointtina on hyvä kompromissi kummankin turvallisuuteen. 1. Ei häikäistä vastaantulijaa ja 2. Ajetaan mahdollisimman vähän/hitaasti lähivaloilla.

Eli 80 vauhdissa 10m ennen täyttää molemmat vaatimukset parhaiten sillä em etäisyydellä valojen kuvio pysyy keskiviivasta katsoen omalla puolella eli ei häikäise läheskään niin paljoa kuin pitkät päällä vastaan ajaminen.
 
Vittu mistä teitä idiootteja sikiää?!?

Olettaen että tarkoitat yli 60km/h nopeuksia. Lähivaloilla ei pysty kauhean paljoa yli 50 ajamaan turvallisesti (lue: näet sen pätkän tiestä jolla saat autosi pysähtymään). 80 lähivaloilla on jo kärjistäen : näet jotain valokeilan kaukaisessa reunassa - jarrutat - kolahtaa. Mitä lyhemmän aikaa ajat tuolla lailla riskillä, sitä turvallisempaa ajaminen on. Valojen räpsimisen pointtina on hyvä kompromissi kummankin turvallisuuteen. 1. Ei häikäistä vastaantulijaa ja 2. Ajetaan mahdollisimman vähän/hitaasti lähivaloilla.

Eli 80 vauhdissa 10m ennen täyttää molemmat vaatimukset parhaiten sillä em etäisyydellä valojen kuvio pysyy keskiviivasta katsoen omalla puolella eli ei häikäise läheskään niin paljoa kuin pitkät päällä vastaan ajaminen.
Teoriassa kiva, mutta entäs käytäntö? Suurin osa arvioi sen etäisyyden 10m ennen kohtaamista päin vittua. --> Eteesi väläytetään pitkät, tai parhaimmassa tapauksessa lisäpitkät koko arsenaalilla päälle. Laske siinä sitte sen 10m sijasta huomattavasti isompi matka, jolloin sinä et nää hevon vittua kiitos vastaantulijan valojen.

Tuon lisäksi suurin osa painaa sieltä tulemaan sumuvalot jatkuvasti päällä (tässäkin viedään tehokkaasti katse siihen auton eteen, eikä sinne kauas), jotka ainakin itsellä ottaa hyvin silmiin, joten eipä siinä kohtaamisessa muutenkaan monesti näkyvyydellä juhlita.
Tai vastaan tulee rekka ja heittää kurat lasiin, taas meni se 0,5s että näkisit jotain.

Toisin sanoen realismia peliin, itse mieluummin toivon sen vastaantulijan vaihtavan pitkät kun on kohdalla, kuin suoraan silmille. Kyllä, jos kaikki arvioisivat kahden toisiaan kohden liikkuvan auton välisen etäisyyden edes 5 metrin tarkkuudella oikein, eivät pitäisi niitä vitun sumuvaloja ilman syytä, pidettäis kahdella kädellä ratista kiinni, ei näplättäis soitinta, keskityttäis ajamiseen, ajettais kelin ja tilanteen mukaan jne jne, onnettomuuksia olisi huomattavasti vähemmän. Valitettavasti se teoria ja käytäntö ei vaan aina kohtaa.

Yksinkertaisesti paras, järkevin ja toimivin ratkaisu on pyrkiä ajamaan valoisan aikana, varsinkin pitkät matkat, mikäli mahdollista. Näin itsekin teen aina kun mahdollista.
 
Ei tässä kyse ole mistään jaksamisesta tai odotuksesta. Yleisenä pointtina on vain se, että kun ne valot eivät juurikaan tai ollenkaan häikäise siinä 10-15m päässä autoa, niin miksi niitä ei voisi vaihtaa pitkiin. Jos reaktioaikaa ajatellaan, niin 0,5s on aika toivottu lisä jarrutukseen, jos siellä tiellä seisookin hirvi. Kyllähän minäkin jaksan ajaa vaikka koko matkan lyhyet päällä, ei mulla mitenkään siinä aika käy pitkäksi, mutta käytännössä se on turvallisempaa vaihtaa ne pitkät vähän ennen vastaantulijaa.

Siinä jonkun kouluttajan ohjeet:

Valojen käyttö kohtaamistilanteessa

1. Älä vaihda kohtaamistilanteessa lähivaloille liian aikaisin, koska valojen väliin jää pimeä vyöhyke.
2. Vähennä nopeutta ja vaihda lähivaloille vasta, kun valokiilat kohtaavat toisensa.
3. Vaihda takaisin kaukovaloille hetkeä ennen kohtaamista.
Minua nyt sattuu vituttamaan, niin viisastellaan. Toisella on laittomat lisäpitkät, jotka näyttää sen vajaan kilometrin eteenpäin. Toisella on peruspaskat vakiosaunalyhdyt, näyttämä jotain 200m. Selitätkö minulle nyt, miten molemmat ajavat pitkät päällä, niin ettei välille jää missään vaiheessa pimeää vyöhykettä, eikä kummankaan valokiila ehdi sokaista toista täysin?
Autokoulussa käsketään myös tyrkätä suurin vaihde päälle ja sitten ajellaan tyhjäkäyntikierroksilla ihastellen kun polttoainetta kuluu ihan pirun vähän. Tässäkin voi miettiä miten käytännössä kannattaisi menetellä.
 
Autokoulussa käsketään myös tyrkätä suurin vaihde päälle ja sitten ajellaan tyhjäkäyntikierroksilla ihastellen kun polttoainetta kuluu ihan pirun vähän. Tässäkin voi miettiä miten käytännössä kannattaisi menetellä.
No mitenkäs sitten kannattaisi menetellä? Ihan hyvin on tuntunut toimivan toi.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Tänään taas yksi sankari ajeli 80km/h rajoituksella 60-70km/h. Mikä siinä on niin vitun vaikeeta ajaa nopeusrajoitusten mukaan?
 
Tänään taas yksi sankari ajeli 80km/h rajoituksella 60-70km/h. Mikä siinä on niin vitun vaikeeta ajaa nopeusrajoitusten mukaan?

Ei se rajoitus tarkoita että olisi pakko ajaa niin kovaa kuin kyltissä lukee. Autossa on voinut olla vikaa, huonot renkaat tms. Parempi minusta, että ajaa 60km/h omalla kaistallaan kuin 80km/h vastaantulijan kaistalla.
 
Kyllä sitä voi mun mielestä ajaa nopeusrajoitus mukaan, koska näkyvyys oli ihan hyvä, ei satanut eikä tien pinta ollut liukas.

Voi sitten ajaa vaikka hetkeksi sivuun, että se kilometrin letka takana pääsee ohi.

Jos on niin huonot renkaat, ettei uskalla ajaa 80km/h, niin kyllä silloin voi mun mielestä jättää auton kotiin ja mennä vaikka bussilla, tai sitten vaihdattaa ne renkaat parempiin.
 
Sovitaanko niin ettei enää vedot autokoulun suuriin ja viisaisiin opettajiin? Ainakin omana aikanani ne olivat puolijuoppoja paskiaisia. Miten ne muka mitään tietävät jostain liikenteestä? Viettävät päivät lasten kanssa ratissa. Vittuillaan pojille ja yritetään hinkata tyttöjen polvia. Se tuntui olevan pelin henki. Ja äkkiä nämä sitten ovat ylimpiä auktoriteetteja liikenteessä.

Meillä opetettiin että kun autolla lähtee liikkeelle niin ei saa painaa kaasua. Paljon muutakin viisasta tekstiä tuli. Oli myös tämä legendaarinen "ei saa vaihtaa valoja ennen kuin valokiilat kohtaa". Kukaan vaan ei sanonut että miten tämä valokiila määritellään.

Yllättävän moni täälläkin tuntuu ajelevan TM:n vuosikerta ja taskulaskin vänkärinpenkillä. Mitä nuorempi kuski on, sitä paremmin tietää.
 
Tänään taas yksi sankari ajeli 80km/h rajoituksella 60-70km/h. Mikä siinä on niin vitun vaikeeta ajaa nopeusrajoitusten mukaan?

Ajoitko montakin tuntia sen perässä, vai vain hetken? Jos vain hetken, niin tuskin hävisit ajallisesti paljon paskaakaan? Nykyään tuntuu kaikilla olevan niin hiton kova kiire joka paikkaan. :)
 
No mitenkäs sitten kannattaisi menetellä? Ihan hyvin on tuntunut toimivan toi.

Onkos toi autolle hyväksi, että jurnuttaa pienillä kierroksilla isolla vaihteella? Jotenkin sellainen muistikuva, että jossain sanottiin, ettei ole moottorille hyväksi?
 
Kyllä sitä voi mun mielestä ajaa nopeusrajoitus mukaan, koska näkyvyys oli ihan hyvä, ei satanut eikä tien pinta ollut liukas.

Voi sitten ajaa vaikka hetkeksi sivuun, että se kilometrin letka takana pääsee ohi.

Jos on niin huonot renkaat, ettei uskalla ajaa 80km/h, niin kyllä silloin voi mun mielestä jättää auton kotiin ja mennä vaikka bussilla, tai sitten vaihdattaa ne renkaat parempiin.

Oli se syy sitten mikä tahansa, niin olettaisin että se oli ainakin jossain määrin pätevä.

Nyt tulee äkkiä mieleen huonojen renkaiden ja hajonneen auton lisäksi esim. se, että kyseessä oli vanhus tai joku muu (en siis sanonut nainen), joka ei itse koe kykyjensä riittävän siihen 80 nopeuteen. Oli syy tähän mikä tahansa, niin en suosittelisi ketään ajamaan nopeammin kuin uskoo kykyjensä riittävän. Ja jos kyse oli esim. renkaista, kuski saattoi olla vaikka matkalla vaihtamaan niitä. Vaikka se ei ehkä oikein olekaan, ei tuolla kaikki kuitenkaan aja edes laillisilla renkailla, ja jos asia on näin niin vähintä mitä siinä minusta voi tehdä on, ettei ainakaan teitoisesti riskeeraa muiden henkiä.

Itsellä viime talvena, muistaakseni 80 alueella, ajoin kaksikaistaisella tiellä noin seitsemää kymppiä vasemmalla kaistalla. Keli oli muistini mukaan hyvinkin normaali talvikeli, miinusasteita kuitenkin. Tiessä oli loiva kaarre oikealle, ja vähintään melko huonoiksi tietämäni kitkat irtosivat täysin varoittamatta asvaltista, perä sladiin etuvedossa. Sain auton vastaheitosta hanskaan, mutta aika nöyrästi menin kuitenkin sinne kuudenkympin letkaan oikealle kaistalle. Ajelin lopun talvea aika varovasti niillä renkailla, ja nyt hommasin Hakkapeliitta 5:set. Käsittääkseni varsinkin kitkojen kanssa, hyvienkin, pitäisi olla aika hemmetin tarkkana, enkä ihan heti luottaisi ajaa mutkassa uusillakaan sellaisilla satasta vaikka rajoitus niin sanoisikin.
 
Syytä nyt ei kukaan tiedä. Oli mikä tahansa, niin silti vähän sapetti. Tosin, jos auto oli rikki niin sille ei tietenkään voi mitään.

Tuo sun esimerkki on eri asia. Sulla oli huonot renkaat ja tie jäässä(?). Täällä on tiet sulat, eikä nyt suoralta tieltä auto lähde mihinkään heittelehtimään, oli kuinka huonot renkaat tahansa. Tosin, jos tahallaan veivaa rattia puolelta toiselle, niin saattaa se perä lähteä alta tällöin suorallakin tiellä.
 
Onkos toi autolle hyväksi, että jurnuttaa pienillä kierroksilla isolla vaihteella? Jotenkin sellainen muistikuva, että jossain sanottiin, ettei ole moottorille hyväksi?

Ei siinä isolla vaihteella ajaessa muuta suurempaa vikaa ole, mutta ns. vedättäminen vie ainakin pirusti polttoainetta. Eli jos vaihde on iso ja kaasupoljin pohjassa, eikä vauhti kiihdy, on kyse vedättämisestä. Isolla vaihteella voi "lasketella", mutta kiihdytettäessä pitäisi pistää pienempää silmään. Toki selvillä alikierroksilla ajaminen rasittaa varmaan moottoria ja kytkintä/vaihdelaatikkoakin (bensiinikoneessa n. alle 2000, diesel vääntää alhaallakin paremmin).
 

Suositut

Back
Ylös Bottom